Trage USB-C kabel

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Nav een tipc/topic hier op UB, heb ik de app AccuBattery geïnstalleerd, die me een inzicht geeft in de slijtage van mijn batterij.
Conclusie: het is niet zo goed om uw batterij op te laden tot 100%.

Nu heb ik enkel kabels en laders die 5V/3A leveren, wat maakt dat mijn telefoon (Nokia8 - 2018/01) telkens in no-time op 100% staat.
Ik ga mijn telefoon niet rooten om een limiet in te stellen tot 80% (klik), maar ik dacht gewoon tragere kabels te kopen. Ik rij geregeld 1u met de auto met AndroidAuto, wat maakt dat mijn telefoon verbonden moet zijn via USB én dat ik de "oplader" niet kan veranderen (ingebouwde USB poort in de auto). Ongeacht de startlading van mijn telefoon, na 1u is die altijd 100% opgeladen, wat dus niet zo'n goede zaak is.
Op een gemiddelde werkdag gebruik ik ook maar 25-30% batterij, dus ik kom nooit in de problemen als ik maar laadt tot 60% ofzo.

Mijn zoektocht naar een USB-C kabel die traag laadt, lukt maar niet. Zowel bij Amazon als bij AliExpress verkopen ze blijkbaar alleen "fast charging" en "3A" of zelfs '5A" kabels.
Heeft iemand suggesties hoe ik de oplaadsnelheid toch kan verlagen?
- een trage USB-C kabel, liefst met ingebouwde 90° aansluiting (AliX)
- een USB koppelstukje dat fungeert als power limit
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een trage MicroUSB kabel zal je zonder probleem kunnen vinden, en een MicroUsb2UsbC koppelstukje kan je ook zonder problemen vinden op het internet.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik vraag mij af of de kabel wel iets gaat uitmaken ... is het niet de adapter die bepaalt wat er naar de telefoon stroomt ? Kan je niet gewoon een oude gsm oplader van 5W kopen en daar je USB-C kabel insteken ... dat lijkt me veel beter dan met prutskabels te gaan werken.

In je auto ga je wel pech hebben ... maar levert jouw auto oplader dan 15W over USB ? Mijn 4 jaar oude BMW alvast niet ... die laadt mijn gsm niet op in 1u (Heb ook Nokia 8).

Voor zover ik begrepen heb is het trouwens niet de 100%, maar eerder het overchargen dat een groter probleem is. Ik laad mijn gsm dus steevast pas op als die minder dan 20% remaining heeft en probeer die altijd ergens rond de 90% te stoppen. Gsm is nu 1j+ oud en heb niet gevoel dat de batterij slechter is geworden.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Men volgende wagen heeft ook snelladen ingebouwd, dus ik ga daar ook tegen lopen met Android Auto.
Thuis heb ik nog een oude wireless charger van men vroegere Windows Phones, die laad men gsm s'nachts op met 0,5A, tenzij men gsm erg plat is dan steek ik toch effe de snellader in.
Eigenlijk let ik er niet zo zwaar op.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

De batterij van mijne OP3 is bijna even goed als bij aankoop. In augustus is toestel drie jaar oud.
Batterij is bijna nooit onder de 30% gegaan, meestal werd rond de 40 a 50% met de Dash Charger tot max bijgeladen. Nooit 's nachts bijgeladen.

Volgens Accubattery is er nog 89% bruikbare capaciteit. Sinds ik de app gebruik wordt hij nu wel aan 80% lading ontkoppelt. Is dat niet makkelijker dan op zoek te gaan naar een andere kabel?
jonka
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 mei 2019, 03:40
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Ik gebruik een 550 mA Micro-USB oplader van Nokia/Microsoft (AC-18E) en een Micro-USB naar USB-C adapter van Belkin (F2CU058BTBLK) om 's nachts mijn gsm op te laden. Fast charger enkel als het nodig is.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Er is maar 1 USB aansluiting in de auto die werkt met AndroidAuto (hoewel mijn Opel Astra 2016 er in totaal 4 heeft).
Dus het is met die "lader" dat ik het zal moeten doen, anders werkt AA niet.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Dan heeft het geen zin om een andere kabel te gebruiken. Dan ga je eerder je kabel kapot doen dan wat anders.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Een minder kwalitatieve kabel zorgt ervoor dat er minder spanning overblijft aan het einde van de kabel.
Dit zorgt ervoor dat het laadcircuit van je smartphone denkt dat de lader niet meer kan leveren en bijgevolg wat trager gaat afnemen.

Of het echt zinvol is om je accu in topconditie te houden weet ik niet.
Waarschijnlijk koop je toch sneller een nieuw toestel dan dat de accu ontoereikend wordt.
Het verlies aan capaciteit weegt vast ook niet op tegen hoe je je toestel verder gebruikt (helderheid scherm, aantal apps, ...)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 12 keer

Stroper schreef:Een trage MicroUSB kabel zal je zonder probleem kunnen vinden, en een MicroUsb2UsbC koppelstukje kan je ook zonder problemen vinden op het internet.
Ik denk dat dit moet lukken. Recent mijn eerste USB C smartphone gekocht en meteen 5 MicroUsb-to-UsbC connectortjes gekocht.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Op een Samsung kan je snelladen uitzetten. Misschien heb je bij Nokia ook ergens die optie?

Afbeelding
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1233
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Begrijp het nut niet goed.
Tegen dat je batterij om zeep is, dan is het toch wel tijd voor een nieuwe smartphone lijkt me.
Je verbruikt net zoals ik maar 20 a 30% op een werkdag van je batterij, doe dan zoals mij en laadt hem om de 2 a 3 dagen weer op.
Op die manier zal je batterij wel een jaar of 5 meegaan.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Je hebt de openingspost niet goed gelezen :).
Ik gebruik Android Auto en dat kan/moet enkel via USB-C kabel, uurtje 's morgens en uurtje 's avonds.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1233
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

heist_175 schreef:Je hebt de openingspost niet goed gelezen :).
Ik gebruik Android Auto en dat kan/moet enkel via USB-C kabel, uurtje 's morgens en uurtje 's avonds.
Ok, maar denk je nu echt dat het laden tot 100% het verschil gaat maken ?
Wanneer ik hier bij de dochter kijk, dat ding hangt meer aan de lader of aan een externe batterij dan wat anders.
Die dingen kunnen daar vandaag echt wel tegen.

Ik heb hier eens usb-kabels gemeten, daar zit wel verschil in maar niet veel.
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 20 keer

heist_175 schreef:Zowel bij Amazon als bij AliExpress verkopen ze blijkbaar alleen "fast charging" en "3A" of zelfs '5A" kabels.
Als je bij AliExpress een goedkoop kabeltje koopt, mag er nog 3A op staan, maar laden ze soms trager dan 500 mA.
Of je kan één kopen van bv. 2 meter. Die laden ook gigantisch traag, maar dat kan zijn omdat de spanning gewoon te hard daalt.

Ergens heb ik het gevoel dat, als de kabel ervoor zorgt dat het laden traag gaat, het nog schadelijker is voor de batterij dan hem tot 100% te laden. Je telefoon kan dan ook echt heet worden.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1233
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Net hier nog eens getest.
Kabel 15 cm : 0,14A, 5,26V
Kabel 2 m : 0,16A, 5,27V
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Op alle USB-C kabels die ik hier heb, haal ik minstens 1,8A
of ze nu van Amazon of AliX komen, maakt precies niet veel uit :)
Thomba
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2019, 20:04

Snel laden uitschakelen in uw telefoon
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 20 keer

karine schreef:Net hier nog eens getest.
Kabel 15 cm : 0,14A, 5,26V
Kabel 2 m : 0,16A, 5,27V
Mijn excuses: een tweemeterkabel van AliExpress of gelijke bron.
Mijn officiële lightning-cable van 2 meter in de auto laadt ook snel, en is duidelijk dikker dan de standaard 1m-versie. In een goedkope (<€2) 2m-kabel van AliExpress gaan ze vaak geen dikkere geleiders steken (of toch niet dik genoeg) én wordt er misschien nog eens gebruik gemaakt van een minder geleidend/kwalitatief metaal.

Maar of dat beter is voor de batterij... :/
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

heist_175 schreef:Mijn zoektocht naar een USB-C kabel die traag laadt, lukt maar niet.
Er bestaan geen trage en snelle kabels, er bestaan alleen goede en slechte USB kabels.
De laadstroom wordt bepaald door:
  • - de capaciteit van de lader.
    - het toestel.
De kabel zou niets terzake (mogen) doen.
Als de USB kabel de vertragende factor is, dan gebruik je een kabel die niet aangepast is.
Thuis gebruik je toch ook geen 1.5mm2 kabel om een wasmachine aan te sluiten :wink: ?

Ik zou zeker geen "slechte" kabel gebruiken met als doel het laden te vertragen, en zeker niet in een auto!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

philippe_d schreef:Thuis gebruik je toch ook geen 1.5mm2 kabel om een wasmachine aan te sluiten
Een wasmachine aansluiten zal vermoedelijk zelfs met een 0,75mm² gebeuren.

De bedrading naar het stopcontact moet:
- 2,5mm² zijn in geval "gewoon" stopcontact
- 6mm² zijn in geval van een stopcontact met aanduiding "wasmachine" (3G6)
AREI art 198
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar ik snap uw punt.
De conclusie van alle goedbedoelde tips is dus dat er geen oplossing ten gronde is: ik zal dus telkens mijn batterij tot 100% (moeten laten) laden tijdens een rit met Android Auto.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

heist_175 schreef:AREI art 198
Laat ons het AREI er niet bij slepen, want dan gaan we echt off-topic :wink: .
Maar ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel met mijn vergelijking:
je gaat toch ook geen wasmachine met een "te dunne" kabel aansluiten, met de bedoeling dat ze trager gaat opwarmen :-)
Want dat is wat je zou willen met een "trage" kabel ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

philippe_d schreef:
heist_175 schreef:AREI art 198
Laat ons het AREI er niet bij slepen, want dan gaan we echt off-topic :wink: .
true
maar in een eerder topic waar AREI tips gegeven werden, werd er geklaagd dat het artikel nr er niet bij stond :)
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 20 keer

philippe_d schreef:Maar ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel met mijn vergelijking:
je gaat toch ook geen wasmachine met een "te dunne" kabel aansluiten, met de bedoeling dat ze trager gaat opwarmen :-)
Met het verschil dat die wasmachine ongeveer hetzelfde zal presteren met beide kabels. De ene zal wel veel heter worden.
Een USB-kabel die onder de 4,x volt zakt (wat veel van die Chinese rommel wel zal doen), klinkt niet goed voor het apparaat, en deze persoon wil een positieve invloed hebben op de gezondheid van de batterij.

Nadat de topics samengevoegd werden, gaf ook iemand aan dat een smartphone kan compenseren en minder vermogen vraagt om het spanningsverschil bij te werken, maar veel van die kabeltjes geven al op tussen 500 mA en 1A.

Offtopic: 1,5 mm2 is theoretisch (niet volgens het AREI) wel dik genoeg voor een wasmachine, hoor :)
Ik weet niet precies meer waar (dacht NL of DE), maar daar mocht(?) (vroeger, ooit) zelf 20A door 1,5 carré.
Mijn wasmachine trekt waarschijnlijk maar rond de 10A (en dat is dan nog de piek). :)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Indigiswe schreef: Mijn wasmachine trekt waarschijnlijk maar rond de 10A (en dat is dan nog de piek). :)
Onze nieuwe droogkast trekt max 3,5A, maar het AREI zegt toch dat ik daar een 3G6 voor moet leggen (monofase) als ik op het plan vermeld dat het een droogkast is.
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”