Hoe film ik met een smartphone

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Bij het zien van het zoveelste filmpje zoals dit vraag ik me af of dergelijke mensen hun TV ook op hun kant hebben staan :bang:

Waarom zie ik toch steeds filmpjes gemaakt in portrait in plaats van landscape ?
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Heeft gewoon met ergonomie te maken tijdens het filmen... maar ik erger me er idd ook enorm aan, en al zeker als met dan op TV er nog eens langs de zijkant er 'beeld' aan toevoegt.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Idem voor foto's. 99% van de foto's die ik maak met mijn S7 edge zijn landscape. De overige 1% zijn panoramafoto 's. :wink:
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

"Vertical video syndrome", omdat dat nu eenmaal de positie is waarin mensen hun telefoon vast houden en dus ook zo beginnen filmen.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Ik denk dat als je dat ziet dat horizontaal filmen niet echt één van de dingen is waar je gaat aan denken.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Bij mij is het nochtans een reflex om mijn telefoon 90° te draaien als ik de camera app open. Portret stand gebruik ik enkel voor foto's en enkel als het er anders niet goed op past. Vandaag de dag kan iedereen foto's en video's maken, maar er zijn er maar weinigen die er echt verstand van hebben...

Verstuurd vanaf mijn Galaxy S7 met Tapatalk
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Toepasselijk Youtube filmpje:
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Zelf draai ik mijn smartphone ook als ik ga filmen. Maar bij veel mensen is het gewoon gemakzucht.
En zijn er nog veel mensen die die filmpjes kijken op hun tv, ikzelf doe dat, maar volgens mij gebruiken velen alleen nog de smartphone.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik denk dat dit komt omdat mensen vroeger hun filmpjes niet op YT zetten, maar ze afspeelden via hun eigen gsm. En dan was het wel beeldvullend?
Zelf draai ik mijn toestel ook steeds...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Den eerste die een dual camera smartphone maakt waarbij de 2de camera in landscape filmt is binnen. :banana:
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

r2504 schreef:
Waarom zie ik toch steeds filmpjes gemaakt in portrait in plaats van landscape ?
Omdat mensen het gewoonweg niet weten. Iedereen zal vroeg of laat wel eens met die onwetendheid te maken hebben.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

iceke schreef:Den eerste die een dual camera smartphone maakt waarbij de 2de camera in landscape filmt is binnen. :banana:
De nieuwe <insert merk hier> multi-camera smartphone:
-Portrait regular camera
-Portrait HDR camera
-Landscape regular camera
-Landscape HDR camera
-Landscape Wide-angle camera
-Landscape B&W camera
-Frontfacing Portrait camera
-Frontfacing Landscape camera

Oh ja: U kan er ook nog mee bellen! :banana:
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Youtube pakt het nog redelijk aan, t zwart valt weg als je fullscreen kijkt en dan stoort het zo niet. Een tv kantelt wel wat moeilijker.

Sent from my Lenovo K33a48 using Tapatalk
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

MClaeys schreef:Een tv kantelt wel wat moeilijker.

Sent from my Lenovo K33a48 using Tapatalk
Zeker met een 65 inch tv gaat dat best moeilijk. Als het dan nog de lg oled signature edition is zou ik het al helemaal niet meer proberen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

FlashBlue schreef:
iceke schreef:Den eerste die een dual camera smartphone maakt waarbij de 2de camera in landscape filmt is binnen. :banana:
De nieuwe <insert merk hier> multi-camera smartphone:
.......
Oh ja: U kan er ook nog mee bellen! :banana:
Goh, iedereen heeft zijn telefoon met 1 hand vast ...en dan moet je je in moeilijke bochten gaan draaien om een filmpje te maken, ik film liever in portret dan in landscape, puur omdat dat makkelijker is om je phone vast te houden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

9livesuni schreef:Omdat mensen het gewoonweg niet weten. Iedereen zal vroeg of laat wel eens met die onwetendheid te maken hebben.
Men moest gewoon in het OS inbouwen dat een smartphone standaard niet wil filmen in portrait... tenzij je een setting 37 menu punten dieper af zet en daarbij nog 50 waarschuwingen krijgt :lol:
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Het kan nog zotter. Vele jaren terug, toen de dieren nog spraken, verkocht mijn vader zijn Super8 camera aan een nichtje die al jaren fotografeerde. Het eerste filmpje dat ze maakte was ze er in geslaagd zowat de helft van de toen 3 minuten durende cartridge met 90° gedraaide camera te filmen. Hilariteit alom want de projector kon je natuurlijk niet draaien :roll:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Eekhoorn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 aug 2015, 16:21
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 9 keer

Ik snap dat ook niet; ik film bijna altijd horizontaal, zelden verticaal.
Horizontaal is toch beter? Er staat ook veel meer op, je hebt geen zwarte balken en dergelijke meer.
Zo'n kennis van mij is ook zo, die filmt ook altijd verticaal, ik sprak hem derop aan en zijne uitleg was van je ziet het toch ook, het staat er ook op, tja...

Ik denk idd dat de grootste reden wrm de meesten verticaal filmen is omdat ze het dan met 1 hand kunnen doen, omdat dat makkelijker is en ze makkelijker links en rechts kunnen meedraaien enz....
Want als ik horizontaal film dan ist toch bijna altijd met 2 handen, ook wel voor de meer zekerheid te hebben die niet uit de handen zou kletsen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Eekhoorn schreef:Want als ik horizontaal film dan ist toch bijna altijd met 2 handen, ook wel voor de meer zekerheid te hebben die niet uit de handen zou kletsen.
Of het toestel nu horizontaal of verticaal is maakt daarbij toch niet uit... één hand blijft één hand.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat hangt er vooral af wat je doel is, voor te sharen op YouTube en TV is horizontaal natuurlijk de beste keuze.

Maar via Snapchat/ Facetime/YouNow en al die andere social videosharing lijkt verticaal mij beter aangezien het handiger is om je telefoon verticaal vast te houden.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Ik zie het probleem van vasthouden eigenlijk ook niet hoor. Dat zijn misschien mensen met kleine handjes ofzo?
Dan geldt de regel: "is je hand te klein om een smartphone vast te houden? Dan ben je te jong om een smartphone te bezitten!"
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Waarom laten ze de software dit niet vanzelf doen...

Als je de foon vertikaal houdt, dat ie een 16:9 stuk, of desnoods 4:3 uit de raw sensor image crop't. Alleen heb je wel minder resolutie dan horizontaal houden.

Of indien vertikaal houden, steeds een horizontaal met zwarte banden op het scherm tonen, zodat men meer geneigd is te draaien, eventueel met suggestie popup ofzo...
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”