HTC One mini stukgegaan

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
Gebruikersavatar
THRene
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jun 2010, 00:09
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb een probleem waarvan ik niet weet hoe eraan beginnen. Misschien kan iemand mij helpen met raad?

Ik heb in mei 2014 in de FNAC Antwerpen een HTC one mini gekocht. Toestel werkt(e) goed alhoewel het ontbreken van een SD slot het wat beperkt maakt. Om die reden besluit ik het te unlocken (niet unrooten) via de HTC site hiervoor speciaal opgeven. Noteer: dit is een officiële HTC procedure en ik krijg dan ook een mail van HTC zelf met de juiste code om dit uit te voeren. Alles draait verder soepel gedurende enkele weken.

Begin augustus komt er een software update voor dit toestel via HTC en android binnen. Ik installeer deze en 24 uur later geeft mijn smart met veel gepiep 's nachts de geest (continue reboot in wit beginscherm en terug naar fabrieksinstellingen gaan werkt ook niet - niks werkt nog). Of het een iets met het ander te maken heeft kan ik echt niet zeggen. Alleen dat er verder niets nieuws van software op het toestel geplaatst is en al zeker niet via een andere winkel dan Google.

Ik breng het toestel bij de FNAC binnen en krijg drie weken later de droge mededeling dat de herstelling in garantie geweigerd wordt omdat er illegale software op staat. Herstelling kost 318€ (op een aankoopprijs van 399€) en als ik het toestel terug wil moet ik 50€ bijbetalen of zij vernietigen het zelf binnen de veertien dagen.

Ik heb gereclameerd bij HTC (expansys) maar die kaatsen de bal terug naar FNAC. Wat dacht je?

Ik zal mezelf wel verdedigen want ik voel mij voor blok gezet. Maar hoe verzamel ik in godsnaam nog bewijsmateriaal en welke procedure moet ik nu volgen om geen fouten te maken. Want 1 ding is zeker: op een commerciële oplossing van FNAC of expansys moet ik niet rekenen. Die kiezen voor harde aanpak van hun klanten.

In de rand: dit was onze vijfde HTC smartphone aankoop bij FNAC.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Stem met je portomonee, koop nooit meer bij fnac...
ik000ike
Pro Member
Pro Member
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 mei 2005, 15:13
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

unlocken , met andere woorden hem provider vrij maken ?
ik wist niet dat er smartphones met een sim lock verkocht werden in belgie.
SamSung Galaxy S7 Edge

Base

Software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs , and the Universe trying
to produce bigger and better idiots . So far, the Universe is winning.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Waarschijnlijk een bootloader unlock. En daarmee een custom rom erop gezet? En dan komen zagen dat FNAC/HTC/... moeilijk doet over .
It is our responsibility to caution you that not all claims resulting or caused by or from the unlocking of the bootloader may be covered under warranty.
http://www.htcdev.com/bootloader

Met die 318 euro koop je een Nexus 5, waarbij je zo de bootloader kan unlocken en er custom roms op zetten. En waarvan het heel makkelijk de stock software er terug op te zetten en de boatloader te locken. => geen problemen met garantie.
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Berichten: 508
Lid geworden op: 25 dec 2010, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 41 keer

AndRo555 schreef:Waarschijnlijk een bootloader unlock. En daarmee een custom rom erop gezet? En dan komen zagen dat FNAC/HTC/... moeilijk doet over .
Ik vermoed dat de TS enkel de bootloader unlocked heeft zonder root en zonder een custom ROM te installeren (waarom dan juist weet ik niet). Dat is wat ik uit zijn post haal. Aangezien het hier waarschijnlijk om een software probleem gaat begrijp ik dan ook HTC volledig. Een hardware probleem zou wel onder garantie gemaakt moeten worden, al wordt daar ook moeilijk over gedaan.

De TS had nooit een OTA-update mogen uitvoeren met een unlockte bootloader (zelfs met root en gelockte bootloader doe ik dit niet).
Waarschijnlijk was het flashen van de stock firmware voldoende geweest om het (waarschijnlijk software) probleem op te lossen. Maar dat is nu te laat natuurlijk.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Een bootloader unlocken zonder ook maar te rooten, custom rom/kernel/.. te installeren is belachelijk. Dan heb je juist niks bereikt.

OTA updates zijn totaal geen probleem met een unlocked bootloader (omdat dat niks verandert aan android/kernel zelf). Wat niet gaat is OTA's met een custom rom kernel of zelfs root. (root op zich moet geen probleem zijn, maar je hebt meestal root nodig voor dingen te veranderen, en als die verandert zijn lukken OTA's ook soms niet.)


Als TS de bootloader unlocked heeft en niks anders gedaan heeft en dan een OTA-update geinstalleerd heeft, dan is het waarschijnlijk een hardware probleem of een software probleem met de OTA (dat laatste valt zelf nog goed te fixen).

Maar ik vermoed dat er buiten de bootloader nog andere dingen aangepast zijn, en dan is het gewoon pech van TS en moet je maar een stock imaqge van HTC flashen en je hebt waarschijnlijk weer een goede HTC One Mini.
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Berichten: 508
Lid geworden op: 25 dec 2010, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 41 keer

AndRo555 schreef:Een bootloader unlocken zonder ook maar te rooten, custom rom/kernel/.. te installeren is belachelijk. Dan heb je juist niks bereikt.
Dat was inderdaad mijn punt. Juist omdat onduidelijk is wat de TS met zijn HTC heeft gedaan.

Omdat het toestel in een bootloop zat, veronderstelde ik een probleem met de software. (correct me if I'm wrong).
Gebruikersavatar
THRene
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jun 2010, 00:09
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer

Even verduidelijken: ik had alleen de bedoeling S-ON S-OFF mogelijk te maken. Verder is er aan de originele software niets veranderd. Dus geen custom ROMS of zo (dat kan je belachelijk vinden maar dat maak ik zelf wel uit). Een herplaatsing van de originele soft ging niet, op geen enkele manier.

Mijn punt is dat ik probeer te bewijzen dat, volgens mij, de hardware het begeven heeft en dat FNAC/ expansys zicht verschuilt achter de unlock. Die procedure vernietigt de garantie op de hardware niet.

HTC website ter info: https://www.htcdev.com/terms
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

S-OFF is toegang hebben om tot de NAND te schrijven (waar OS en nog wat andere dingen op staan) Wat is er dan mee gedaan? Alleen S-OFF zetten en er niets mee doen is nogal vreemd. S-OFF dient toch om modificaties te kunnen maken? (dat kan een custom rom zijn of root, maar dat hoeft niet)


Dat is natuurlijk een heel lastige situatie, maar ook al heb je waarschijnlijk gelijk, ga je niet snel iets gedaan krijgen bij FNAC/expansys/HTC, gelijk hebben en gelijk krijgen is iets heel anders. Het is niet onmogelijk om hardware kapot te krijgen na een S-OFF / bootloader unlock en iets verkeerd gedaan te hebben met de software, en dat kan HTC/FNAc/expansys niet weten of het user error is of niet. Dus nemen die de simpele weg door te zeggen dat garantie eigenlijk zo goed als vervalt als je je bootloader unlocked.

Ik denk dat de enigste makkelijke manier zal zijn om er op een of andere manier terug stock te krijgen en hopen dat die nog werk. (aan je verhaal te lezen vermoed ik toch software issue)
Start je GSM nog op in bootloader of recovery?
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Berichten: 508
Lid geworden op: 25 dec 2010, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 41 keer

@AndRo555 zijn gsm is al opgestuurd en hij moet betalen om het terug te krijgen. Dat is nu het probleem.
THRene schreef: Mijn punt is dat ik probeer te bewijzen dat, volgens mij, de hardware het begeven heeft en dat FNAC/ expansys zicht verschuilt achter de unlock. Die procedure vernietigt de garantie op de hardware niet.
1) Waaruit concludeer jij dat de hardware het begeven heeft?
2) Ivm garantie: lees AndRo555 zijn post hierboven.
3) Nog ivm garantie: in de terms lees ik " ALL CONTENT AND OTHER MATERIAL YOU DOWNLOAD OR OBTAIN THROUGH THE SITE IS ACCESSED AT YOUR OWN RISK, AND YOU WILL BE SOLELY RESPONSIBLE FOR ANY DAMAGE OR LOSS THAT MAY RESULT."

Wat je wel kan proberen is rechtstreeks contact met HTC op te nemen.
Anders geloof ik wel dat een Nederlandse rechter ooit heeft uitgesproken dat fabrikanten niet zomaar de garantie mogen weigeren door het rooten of unlocken. Maar aangezien het probleem waarschijnlijk hierdoor veroorzaakt is...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Ik zou de niet gerepareerde telefoon proberen terugkrijgen zonder te betalen, lukt dat niet 50 euro betalen en je verlies nemen.
Toestel werkt(e) goed alhoewel het ontbreken van een SD slot het wat beperkt maakt. Om die reden besluit ik het te unlocken (niet unrooten) via de HTC site hiervoor speciaal opgeven.
Ik denk niet dat je het ontbreken van een SD slot kan fixen met wat software?

Het enigste wat ik ooit nog gedaan heb met root/unlocked bootloader is het mogelijk maken van apps op de SD kaart te zetten. Maar dat is hier niet van toepassing.

Ik blijf erbij dat dit waarschijnlijk gewoon software is. Met hardware problemen doet die meestal ofwel niks nimeer ofwel heb je strepen door je scherm, of totaal geen geluid meer,...
Gebruikersavatar
THRene
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jun 2010, 00:09
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer

Als het alleen software is waarom dan volgend uittreksel uit het bestek?

WEIGERING WAARBORG - TOESTEL WERD GE-UPDATE MET ILLEGALE SOFTWARE
VERVANGEN VAN ONDERDELEN EN TEST
GLOBALE PRIJS VOOR ONDERDELEN EN HANDWERK
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Berichten: 508
Lid geworden op: 25 dec 2010, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 41 keer

Wat willen ze net vervangen?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Met het wisselen van het complete mainbord, heb je ook een complete software reflash gehad eigenlijk. Daarmee fix je alle softwareproblemen. :roll:
Gebruikersavatar
THRene
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jun 2010, 00:09
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer

Onderdelen 238 48 :-D
Arbeidskosten 000
Diverse kosten 25 00

Sorry, maar dat is de enige omschrijving op het bestek.
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Berichten: 508
Lid geworden op: 25 dec 2010, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 41 keer

AndRo555 schreef:Met het wisselen van het complete mainbord, heb je ook een complete software reflash gehad eigenlijk. Daarmee fix je alle softwareproblemen. :roll:
Ik heb ook de indruk dat het repaircenter dat wil doen. Vandaar mijn vraag wat ze wouden vervangen.
Een beetje excessief, maar brengt het meeste op tegenover gewoon de software reflashen (als ze dat al doen in repaircenters zonder daadwerkelijk iets te vervangen)
Gebruikersavatar
THRene
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jun 2010, 00:09
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer

Het kan blijkbaar in geen tijd.
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Berichten: 508
Lid geworden op: 25 dec 2010, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 41 keer

Moeilijk om te zeggen dat het moederbord vervangen wordt, ik gok van wel.
Probeer eens rechtstreeks contact met HTC (niet expansys) op te nemen. Zij bieden vaak pick-up-and-return garantie dus bellen is geen probleem. Probeer aan meer info te raken: wat wordt vervangen, waarom,...

Anders kan je best, zoals AndRo555 al zei, het toestel terug laten sturen en zelf de originele firmware flashen. Enkel lees ik dat je dat al hebt geprobeerd. Op welke manier? Via de bootloader, recovery mode, download mode,.. Opgestart?
Gebruikersavatar
THRene
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jun 2010, 00:09
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer

Bootloader en USB + Computer: file wordt schijnbaar naar HTC doorgestuurd maar is telkens niet leesbaar/ installeerbaar
Bootloader en USB + Drive : niets installeerbaar te vinden
Recovery : niets leesbaars te vinden (partitioneren voerde hij schijnbaar uit maar partities bestaan nadien niet en/ of niet mountable)

Maar ik herhaal: tot op het moment dat het toestel stuk ging draaide hij een stock rom. Er kwam slechts 1 update (van HTC: officieel) na de unlock aan te pas. Ik kan aannemen dat dit problemen geeft maar dan moet een serieuze update gewoon dienst weigeren.
Ik ben trouwens vatbaar voor een correcte uitleg maar daar ontbreekt het in dit geval aan.

Ik kan wel een parapluwinkel beginnen.
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Berichten: 508
Lid geworden op: 25 dec 2010, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 41 keer

Waar heb je de originele software gedownload? Misschien is dat bestand niet het juiste voor uw HTC One Mini (modelnummer,..).

Jammer genoeg werkt het niet zo dat de software geweigerd wordt.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

Herstelling kost 318€ (op een aankoopprijs van 399€) en als ik het toestel terug wil moet ik 50€ bijbetalen of zij vernietigen het zelf binnen de veertien dagen.
Mogen ze überhaupt weigeren om je telefoon terug te zenden tenzij je €50 betaald? Dat lijkt mij pure diefstal.
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Berichten: 508
Lid geworden op: 25 dec 2010, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 41 keer

Dat is volgens mij de standaard manier om hiermee om te gaan.
Je mag niet vergeten dat er verzend- en onderzoekskosten zijn gemaakt.
Toen ik mijn HTC HD2 nog had stond dat zelfs in de garantievoorwaarden, was toen wel maar 40 Euro.
Gebruikersavatar
THRene
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jun 2010, 00:09
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer

XDA-developers (RUU - Exe for windows en RUU - Zip voor USB - Drive). Ze waren wel schijnbaar te transfereren vanuit windows maar nooit zichtbaar nadien laat staan uit te pakken. Partitioneren ging, schijnbaar, wel en dat lijkt me een vrij destructief proces.

Samengevat: ofwel is de smart leesbaar en flashbaar en moet het repairbedrijf dat voor een faire prijs kunnen doen en mij dat gewoon duidelijk zeggen ofwel is ie kapot en kunnen ze geen software zien en wordt ik verkeerd ingelicht ofwel hebben ze enkel naar de S toestand gezien en geconcludeerd dat ik melkbaar ben.

Eigenlijk ging mijn originele vraag dus vooral over de juridische rechten als klant en de juiste procedure om een bedrijf als FNAC/expansys geen kans te geven mij af te wimpelen op basis van procedurefouten. Probeer op de FNAC website maar eens een klachtenmogelijkheid te vinden. In dat opzicht is expansys eerlijker.
Gebruikersavatar
THRene
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jun 2010, 00:09
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer

Petervanakelyen schreef:
Herstelling kost 318€ (op een aankoopprijs van 399€) en als ik het toestel terug wil moet ik 50€ bijbetalen of zij vernietigen het zelf binnen de veertien dagen.
Mogen ze überhaupt weigeren om je telefoon terug te zenden tenzij je €50 betaald? Dat lijkt mij pure diefstal.
Mag ik nog een vergelijking maken? Tegelijkertijd wetgevende - rechterlijke en uitvoerende macht.
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Berichten: 508
Lid geworden op: 25 dec 2010, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 41 keer

THRene schreef:XDA-developers (RUU - Exe for windows en RUU - Zip voor USB - Drive). Ze waren wel schijnbaar te transfereren vanuit windows maar nooit zichtbaar nadien laat staan uit te pakken. Partitioneren ging, schijnbaar, wel en dat lijkt me een vrij destructief proces.
Transferreren en dan uitpakken? Bedoel je dan dat je de RUU.exe hebt uitgevoerd als administrator met uw GSM gekoppeld?
De reden dat ik dit vraag is om te weten te komen of het de moeite zou kunnen zijn om uw GSM ongerepareerd terug te laten sturen (anders ben je nog eens 50 Euro kwijt).

Ik weet niet of er veel juristen hier op UB zitten, om de juridische kant van het verhaal uit te klaren.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Juridisch kan je dit misschien halen, maar het is waarschijnlijk voordeliger om dan 318 euro te betalen of gewoon een nieuwe gsm.

Ik ben helemaal niet mee met HTC en de recovery van firmware, maar een Nexus moet je al echt heeeel vage dingen doen om het zo mis te doen dat het niet meer softwarematig te herstellen valt.
Gebruikersavatar
THRene
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jun 2010, 00:09
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer

Om deze thread af te sluiten: uiteindelijk is de machine toch in garantie door FNAC hersteld. Ik heb de HTC One Mini wel degelijk teruggevraagd en bevestigd de 50€ te willen betalen.

Maar het heeft mij dus geen cent gekost en de smart is in goede orde hersteld en werkt terug.
ldw
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 okt 2010, 09:47
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 25 keer

Ben blij dat het goed is afgelopen... Ben ook een beetje nieuwschierig, ga je in de toekomst nog blijven winkelen in fnac?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wacht, je was bereid de 50 euro te betalen, en ineens hebben ze toch de garantie termen aanvaard?
Welke stap mis ik? Waarom de omslag vanuit fnac? Hebben ze daar een reden voor gegeven?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
THRene
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jun 2010, 00:09
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer

@Idw: ja, een pittige discussie die een goed einde heeft laat geen wrange nasmaak na.

@ITnetadmin: je formuleert het juist. Het waarom daar kan ik enkel naar raden. Ik heb een aantal mogelijkheden bedacht:

Goede klant bij FNAC (jawel)
Ingrijpen hoger echelon
Dit forum
Niet beginnen schelden op de pianist van dienst
Niet loosweg dreigen maar blijven argumenteren op zwakke/ onjuiste punten
Beleefd blijven
Konsekwent handelen

Kies maar
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”