Google nagelt Apple aan schandpaal om adoptie RCS te stuwen

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://techpulse.be/nieuws/344577/goog ... te-stuwen/
Weeral Apple, idem vroeger met NFC indertijd?
Tom2000
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 mei 2022, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

Apple wou jaren geleden iMessage open stellen, maar patenttrollen hebben dat verhinderd.

Waarom zou Apple nu moeten overschakelen naar een andere standaard?
Enkel omdat google graag hun eigen marktaandeel zou vergroten in Amerika...

En wat bedoel je met NFC?
Apple pay werkt voortreffelijk via NFC, dus ik zie het probleem niet
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://tweakers.net/nieuws/196242/euro ... erken.html
't zijn zo'n lieverdjes Apple.

De UK filosofie bij de smartphones. Alleen al daarvoor hoef ik ze niet.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Gelukkig is iedereen vrij om te kiezen of ze al dan niet een reclame-bedrijf hun aller persoonlijkste gegevens bijeen willen zien harken - zonder dat je er écht controle over hebt. Tenminste "verkoopt" Apple al die persoonlijke gegevens niet. En voor de honderdste keer: het gaat echt wel over een eco-systeem waarin alles goed samenwerkt. Dat verwacht ik van m'n Windows games PC's ook, daar ben ik zeer tevreden van hoe dat de Microsoft Account en OneDrive werkt op meerdere apparaten. Maar dat zijn allemaal aparte services met hun eigen instellingen en bugs ... Bij Apple alles recht uit de doos, geen gezooi :-)

/rant done, sorry :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

selder schreef:Gelukkig is iedereen vrij om te kiezen of ze al dan niet een reclame-bedrijf hun aller persoonlijkste gegevens bijeen willen zien harken - zonder dat je er écht controle over hebt. Tenminste "verkoopt" Apple al die persoonlijke gegevens niet. :-)
Sorry, maar in mijn ogen sla je de bal mis met dat argument, want RCS is geen eigendom van Google. En ranten is nergens voor nodig.
Het is een gestandaardiseerd protocol. Een protocol waar je als bedrijf je eigen aanpassingen aan kunt doen, zoals Google er encryptie aan toegevoegd heeft.

Je kan ook andere software gebruiken voor RCS berichten. Geeft gewoon de mogelijkheid om deze allemaal te integreren met elkaar. Is de nieuwe sms.

Apple weigert om beter dan sms te doen naar andere toestellen dan Apple.
I message en RCS kunnen naast elkaar bestaan.
Is gewoon weigeren van Apple uit.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Reden is evident.

Groene/blauwe bubbels (en in extenso, het beperken van functionaliteit bij groene bubbels door geen RCS te ondersteunen) zijn de hoofdreden waarom iPhones zo goed verkopen bij de Amerikaanse jeugd (maar liefst ~90% heeft of wil een iPhone). En zo zijn ze "hooked" voor later als ze volwassen worden.

Hier kennen wij dat niet (onze jongeren worden - net zoals die van de meeste andere second-tier regio's - via de platform-agnostische WhatsApp naar de wallet garden van Facebook gestuurd), maar in de VS lijdt je als tiener zware imagoschade als je een "groene bubbel" bent in Messages en je kan niet volwaardig deel nemen aan de groepsgesprekken van de >90%, ergo peer pressure om toch die iPhone te kopen.

Amerikaanse thuismarkt is het enige dat telt voor zowel Google als Apple (herinner u de beste componenten in Amerikaanse telefoons steken en goedkopere/minderwaardige componenten in niet-Amerikaanse modellen), secundaire inkomsten van EU en andere regio's zijn wel mooi meegenomen natuurlijk maar dat zijn voetnoten om het met een boutade te stellen. Een Amerikaanse consument is op de advertentiemarkt meer dan drie keer waardevoller dan een Europeaan. De Amerikaanse markt is de enige* waar Android niet de grote meerderheid heeft, iets waar Google zeer mee verveeld zit. Bovendien stagneert het marktaandeel al een tijd.

Ik zie dus niet in waarom Apple iets zou doen dat hun eigen marktaandeel enkel maar schade kan aanrichten.

* samen met Japan, omdat men daar geen fan is van Korea waar Samsung/LG vandaan komen, en nog minder van China
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Belgissschenaap schreef:[...]want RCS is geen eigendom van Google. En ranten is nergens voor nodig. [...]
Dat bedoelde ik niet nee, maar als je naar een platform wil gaan dat wél RCS ondersteunt kom je bij Android terecht.
Of heeft Jef en Maria op de hoek van de straat nog andere keuzes dan tussen Android en iOS?

Ik snap niet waarom er iemand voor Google - please do evil - zou kiezen tegenwoordig. Voor de rest wel allemaal content blockers installeren, en VPNs maar het dan niet doorhebben dat de achterdeur wagenwijd open staat :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Prijs is toch een goede reden. Als ik voor mezelf, mijn vrouw en mijn kinderen een iPhone ga kopen met de voor ons verwachte specs, dan ben ik toch wel rond de 2.500 euro kwijt. Terwijl ik voor een zelfde bij android ongeveer de helft kwijt ben. Je kan dan nog steeds praten over de geheelervaring en dat is een deel subjectief, maar feit is dat de instapprijs bij Apple een stuk hoger ligt.

De tweedehands market bij iphone is potentieel interessant, maar bij tweedehands moet je toch altijd ook geluk hebben mbt hoe de vorige gebruiker ermee is omgegaan. Zo heeft mijn dochter ook haar iphone 6s gekregen, een telefoon van 2015 dan nog, voor 150 euro gekocht van sasuke. Zij is daar heel tevreden mee, maar persoonlijk word ik toch niet happy van de kwaliteit van haar foto's en het kleine scherm.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Voor de prijs moet je inderdaad geen Apple kopen maar anderzijds is dat ook relatief. Zoals ik net elders schreef, goedkoop is soms ook duurkoop. Het hangt ook af van hoe je het gebruikt en hoe lang je met een toestel doet. Als je elk jaar van toestel verandert dan zou ik ook geen Apple nemen, maar als je erg lang met een GSM doet dan is de prijs al meer te verantwoorden. Merk ook op dat Apple lang ondersteuning biedt met updates.

Zelf kies ik voor Apple omdat het naast de kwaliteit ook goed samenwerkt en ik heb al wat Apple spullen. De werking is eenvoudig en het werkt gewoon. Daar speelt Apple uiteraard op in en dit conflict speelt daarin mee. Men wil mensen binnen hun systeem houden wat logisch is.

Je moet ook niet altijd de nieuwste versie kopen want er komt elk jaar een nieuwe iPhone uit. De vorige versies blijven te koop en doen niet echt onder.

Het kleine scherm is soms ook een voordeel en net daarom willen sommigen zo'n toestel. Apple heeft dat begrepen met de SE reeks die goedkoper is en enkele toeters en bellen mist maar voor de rest net hetzelfde doet als de duurste versie. Het is ook een slimme manier om mensen kennis te laten maken met iOS en hopelijk daarna te verleiden tot een duurder toestel.

Men maakt nu vooral onderscheid via de camera's. Wil je de beste camera dan moet je het topmodel kopen. Mensen redeneren dat ze dan geen echte camera meer nodig hebben en besparen maar die toestellen zijn zo duur dat je zo'n camera eigenlijk ineens erbij betaalt. Zo'n camera gaat ook veel langer mee dan een GSM en maakt nog altijd betere beelden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Dizzy schreef:[...] Apple heeft dat begrepen met de SE reeks die goedkoper is en enkele toeters en bellen mist maar voor de rest net hetzelfde doet als de duurste versie.[...]
How how, dat zit iets anders in elkaar.

De SE modellen zijn er gekomen omdat Apple veel (en dan echt overdreven veel) van bepaalde onderdelen had (camera's, SOCs, batterijen ...) ofwel op overschot had, ofwel niet onder het contract uitgeraakte, en het dus maar gewoon verder heeft laten produceren. Vandaar dat er in de SE modellen geen énkel nieuw onderdeel zit, maar dat het allemaal onderdelen zijn van vorige versies.

Dat ze op die manier een goedkoper toestel kunnen aanbieden om mensen in hun eco-systeem te lokken dat klopt, maar dat is niet de voornaamste reden van de SE modellen :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Merci voor de verduidelijking.

Ondertussen zijn er ook al andere SE modellen dus de overschot is dan nu toch eerder gepland. Het is best slim want die groep wilkan niet meer aan een telefoon geven en anders zouden die Android kopen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Goztow schreef: Zo heeft mijn dochter ook haar iphone 6s gekregen, een telefoon van 2015 dan nog, voor 150 euro gekocht van sasuke. Zij is daar heel tevreden mee, maar persoonlijk word ik toch niet happy van de kwaliteit van haar foto's en het kleine scherm.
Maar vast wel op het zelfde niveau van smartphone foto's van een toestel van 7 jaar oud...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Het gaat waarschijnlijk over een tiener. Tenzij die een kunstrichting volgt zullen de foto's vooral dienen voor asociale media. Het maakt dan weinig uit wat de kwaliteit is. Die gasten kappen daar toch filters over zodat er van de oorspronkelijke foto niet veel meer over is en de GSM heeft zelf al een sausje erover gegooid. Het ziet er goed uit op instagram en da's wat telt :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

warpozio2 schreef:
Goztow schreef: Zo heeft mijn dochter ook haar iphone 6s gekregen, een telefoon van 2015 dan nog, voor 150 euro gekocht van sasuke. Zij is daar heel tevreden mee, maar persoonlijk word ik toch niet happy van de kwaliteit van haar foto's en het kleine scherm.
Maar vast wel op het zelfde niveau van smartphone foto's van een toestel van 7 jaar oud...
Maar 7 jaar geleden kostte die 700 € terwijl een gelijkaardige android de helft zoveel kostte. Dus ik weet niet zo goed wat je daarmee wil zeggen ;-).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Prijs is niet altijd één op één vergelijkbaar en bevat ook subjectieve factoren. Het feit dat de GSM na 7 jaar nog voldoet zegt volgens mij ook iets over die prijs. Ik denk dat Apple meer iets is voor mensen die ofwel langer met een toestel doen ofwel niet naar de prijs (moeten) kijken.

Apple probeert altijd iets speciaals te blijven wat hen de mogelijkheid dat ook in hoge prijzen om te zetten. Androids zijn er van vele merken en er zijn dan nog eens tal van variaties (schil) erop wat het een beetje 1000 in een dozijn maakt. Ik vind het raarder dat je +1000 eur zou betalen voor een Android toestel want het valt niet op tussen de rest. Niet dat opvallen de hoofdfunctie is maar sommigen zien hun GSM liever dan hun lief en hebben het ook vaker vast, in dat geval zou ik ook opteren voor een topmodel :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

selder schreef: Ik snap niet waarom er iemand voor Google - please do evil - zou kiezen tegenwoordig. Voor de rest wel allemaal content blockers installeren, en VPNs maar het dan niet doorhebben dat de achterdeur wagenwijd open staat :-)
Omdat de apple way niet iedereen genegen is. Zeker als je niet in het apple ecosysteem zit.

Ik heb recent zelf nog het experiment gedaan, en eens een week met een iPhone rondgelopen (bruikleen).
Super frustrerend OS, gesloten tot en met. Als je niet beter kent (yes I'm trolling you ;)) is het mss fantastisch, maar voor mij is het wel de ideale manier om die smartphone niet te gebruiken :)

Het gebrek aan customisaties, automatisaties die je makkelijk kan bouwen op android, keuzevrijheid, allemaal redenen om geen iPhone te nemen. Maar we wijken zwaar af ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

https://arstechnica.com/gadgets/2022/08 ... aging-war/
Ars Technica ziet het trouwens anders
"New Google site begs Apple for mercy in messaging war"
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

warpozio2 schreef:https://arstechnica.com/gadgets/2022/08 ... aging-war/
Ars Technica ziet het trouwens anders
"New Google site begs Apple for mercy in messaging war"
Haha, bam. :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

devilkin schreef:Super frustrerend OS, gesloten tot en met. Als je niet beter kent (yes I'm trolling you ;)) is het mss fantastisch, maar voor mij is het wel de ideale manier om die smartphone niet te gebruiken :)
Zelf ben ik iets meer dan twee jaar geleden overgestapt naar een iPhone (na lang Android gehad te hebben en geëxperimenteerd te hebben met privacy vriendelijke ROMs etc.). Toegegeven, ik heb even gevloekt, maar na een tijdje is het je nieuwe standaard en ben je het gewoon. Als ik nu een Android toestel in mijn handen krijg (mijn vrouw haar Pixel3a bv.) begin ik soms ook al te vloeken op de bediening :lol: het kan verkeren

Android kan meer, is opener, maar Apple iOS is zo slecht of beperkt niet als men soms wil doen denken. Je hebt er bv. ook automatisaties (shortcuts), al zullen die veel beperkter zijn als je iets als Tasker gewoon bent :-) Ik heb me de overstap nog niet beklaagd en dat terwijl ik jaren geleden gezworen zou hebben nooit een vreselijk en te duur Apple product te kopen of gebruiken... hell, ik heb ondertussen zelfs een Apple watch, Airpods en dit jaar zelfs een Mac gekocht :bdaysmile:
Jep, ze hebben mij te pakken :|

On the subject of RCS. Apple zal wel volgen, maar zal niet helpen om deze standaard te zetten imo
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Er is veel verschil in gebruikers en de meeste gebruiken niet eens een fractie van de toestellen laat staan extra functies die je moet toevoegen.

iOS is inderdaad gesloten en dat is voor die beperkte groep een nadeel maar het is voor al de rest eerder een voordeel want de bescherming is groter. Wie Apple kiest, kiest ook voor een deel voor die eenvoud en veiligheid, it just works.

En ja, eens je een paar toestellen hebt van 1 systeem is het handig dat het allemaal vlot samenwerkt. Ik heb ook een iWatch en iPad.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Geen idee waarom dit weer een Apple vs. Android discussie wordt. :roll:

Het punt is simpel: er is een open standaard die mensen in staat stelt om universeel met elkaar te messagen. Waarom zou je deze dan niet gebruiken?
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Deels omdat het niet doen betere financiële resultaten geeft.
Deels omdat RCS ook al oud is, en er betere dingen op de markt zijn. Misschien is iMessage ook technisch effectief beter, maar no clue wegens niet openbaar.

Het zou beter zijn dat beide partijen samenwerken en gewoon Signal adopteren als hun native ding. Maar ja, dat willen ze niet... Apple niet omdat je dan plots vanuit hun walled garden zou kunnen geraken (want zeg wat je wilt, iMessage is gewoon een enorme lock-in), Google niet omdat ze dan minder zicht hebben op je data.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

https://www.theverge.com/2021/6/30/2255 ... e-messages
https://arstechnica.com/gadgets/2021/08 ... ging-apps/

Bedenk dat de grootste Amerikaanse telecomaanbieders een paar jaar geleden allemaal naar RCS wouden overstappen, maar dat Google hun toen overhaalde om in de plaats over te stappen naar Android Messages...
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Google/android messages is de default sms/rcs client op android voor zover ik weet.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

@Warpozio2: Geef me een sms app die RCS ondersteunt? :eek:
https://www.orange.be/nl/producten-en-d ... t-messages
5/11/2019
Chat Messages is standaard beschikbaar op alle Android-toestellen met versie 8.1. of hoger op voorwaarde dat de Android Berichten-app is geconfigureerd als je standaard berichten-app (sms)
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

't kan allemaal wel zijn wat er over Apple ne Google gezegd wordt hierboven, feit is dat Apple doelbewust hun default berichtenapp zodanig heeft georganiseerd dat het een ellende is als je vanuit iPhone met een niet-iPhone berichten stuurt. Hier bij ons is dat niet zo'n issue want het aandeel van iPhone is niet zo groot als in de VS, maar in de VS is dat echt een issue waarbij mensen met een 'green bubble' uitgesloten en gepest worden. Apple wéét dat maar kiest er voor om daar niets aan te veranderen want het levert hun marktaandeel op.

Ik vind dat van Apple een zeer onetisch en sociaal onverantwoorde beslissing. 't Zal wel zijn dat ze vrij zijn om dat te doen, en dat Google ook zijn fouten heeft, het blijft een asociale, gemene streek. Het is marktaandeel verwerven op een vuile manier. En ze doen dat bewust, al jaren - dat wotrdt in dat artikel van Arstechnica nog eens bevestigd.

Ze moeten trouwens niet noodzakelijk RCS toepassen, ze zouden iMessage ook beschikbaar kunnen maken op andere platformen, maar dat doen ze ook niet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

hendrake schreef:Apple wéét dat maar kiest er voor om daar niets aan te veranderen want het levert hun marktaandeel op.
Idd, zoals ik hierboven al uitlegde, dat is de essentie van de zaak. Daarmee "hooken" ze jongeren aan de iPhone, en ze zullen blijven iPhones en Apple producten kopen de volgende jaren. Eenmaal ze volwassen worden zullen ze veel minder geven om die groene/blauwe bubbels, maar tegen dan zitten ze al diep genoeg in het ecosysteem dat het een miserie gaat zijn om te veranderen. En het werkt: ~90% van de Amerikaanse jongeren heeft of wilt een iPhone, wat een ongezien percentage is.

Bij ons kennen we dat niet, maar hier is het niet veel beter: onze jongeren worden - samen met die van derdewereldlanden - "gehooked" door Facebook. Nu, zoals je merkt is er niemand die vraagt dat Facebook hun protocollen meer open maakt, Europeanen zijn immers veel minder waard als het op advertentie- en andere inkomsten aankomt. Het is puur de Noord-Amerikaanse markt waar het om te doen is (en Canada en Mexico horen daar niet bij).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

CCatalyst schreef:Daarmee "hooken" ze jongeren aan de iPhone, en ze zullen blijven iPhones en Apple producten kopen de volgende jaren.
En wat is daar mis mee? Elk merk probeert toch zoveel mogelijk van zijn producten te slijten? Ik koop al ruim 35 jaar Apple producten. Heeft Apple mij daartoe verplicht? Een wapen tegen mijn hoofd gezet? Nee, dat is mijn eigen, bewuste keuze geweest. Dat JIJ een probleem hebt dat anderen Apple producten kopen, dat moge duidelijk zijn. Maar het staat de consument nog altijd vrij om te kopen wat hij wilt. Ik denk dat onze huidige maatschappij veel meer gedomineerd wordt door Google. Ga maar eens na waar dat bedrijf overal in terug te vinden is. Google is veel agressiever in marktverovering dan Apple.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Jack Daniels schreef:Dat JIJ een probleem hebt dat anderen Apple producten kopen, dat moge duidelijk zijn. Maar het staat de consument nog altijd vrij om te kopen wat hij wilt.
Ik verwijs naar de ethische aspecten beschreven in 3 posts hierboven.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Er is niets mis mee met meer willen verkopen, dat wil elk bedrijf. Wat wel mis is is dat deze praktijken niet in het voordeel van de consument is en dat niemand voor deze of gene fabrikant kiest vanwege dit soort praktijken. Kortom, het zou voor de consument beter zijn als ze ermee stoppen.

Ik denk trouwens niet dat dit punt het verschil zal maken, de prijs is een veel belangrijkere factor.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Enkel als het effectief in het voordeel is van het bedrijf zal men de consument het voordeel laten genieten.

Nu, apple heeft wel ooit geprobeerd om een push te maken naar de Amerikaanse carriers, maar die waren niet geïnteresseerd (sms is een serieuze revenue stream in de USA)
https://appleinsider.com/articles/18/10 ... didnt-bite

Dit zegt niks over het feit dat men perfect ook de andere grote spelers had kunnen betrekken (lees: Google)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Als Microsoft hun IE wil pushen, was het kot te klein. En kregen ze - terecht - een anti-trust zaak aan hun broek.
Als Apple hun berichtendienst wil pushen, is dat "normale marktwerking".
:)

Voor sommigen is Apple echt een religie.
De Apple-aandeelhouder vindt het allemaal prima natuurlijk.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Lijkt me geen juiste vergelijking. Apple is niet in diezelfde mate opdringerig als Microsoft was indertijd. Bewijs is er, bij ons in de EU is het eerste wat jongeren doen als ze een iPhone krijgen de concurrende rich messaging app WhatsApp downloaden en Facebook - dat inkomsten haalt uit advertenties - uitgebreide toestemmingen geven om hun data te verwerken en analyseren tot zelfs al hun locaties toe; Messages laten ze grotendeels links liggen behalve voor het uitstervende standaard SMS-verkeer.

Dat jongeren dat in de VS niet doen is dus eerder een keuze dan iets dat opgedrongen wordt door Apple, want ook zijn zij vrij om WhatsApp of iets anders te downloaden. Apple - dat inkomsten haalt uit de verkoop van hardware - houdt dat niet tegen en biedt die concurrerende apps zelfs gratis in de App Store aan zonder pogingen om het downloaden ervan te ontmoedigen. Die concurrerende apps krijgen net als Messages op iOS ook toegang tot locatie, notificaties, foto's, camera, etc (mits toestemming).

Met een iPhone marktaandeel van ~90% heeft de Amerikaanse jongere gewoon het privilege dat hij met Messages over alle voordelen van rich messaging kan beschikken zonder zijn data aan Facebook te moeten afgeven. Maar hij beschikt nog steeds over de optie om dat wel te doen, en Apple zal dat geen strobreed in de weg leggen.
MisterTommie
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 aug 2022, 11:26
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Belgissschenaap schreef: 10 aug 2022, 22:10Je kan ook andere software gebruiken voor RCS berichten.
Kan Google dan geen eigen chat-app crëeren en in de App store zetten? Google heeft toch de gewoonte om zo vaak met chat-apps te experimenteren, ook al blijven deze niet bestaan.

Nu, RCS is misschien een nieuwe standaar, maar 9 op de 10 Android-gebruikers weten niet eens van het bestaan af.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

MisterTommie schreef: 19 aug 2022, 11:32

Nu, RCS is misschien een nieuwe standaar, maar 9 op de 10 Android-gebruikers weten niet eens van het bestaan af.
Wordt door bijna elke android gebrui er gebruikt. Staat standaard aan als ze de android berichtenapp gebruiken. Wat bijna iedereen doet ;)
MisterTommie
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 aug 2022, 11:26
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Belgissschenaap schreef: 19 aug 2022, 12:16 Staat standaard aan als ze de android berichtenapp gebruiken.
Maar los van het feit dat dit standaard aan staat, hebben velen het gewoonweg niet door. Integenstelling tot iMessage waar het met de kleurtjes toch een stuk duidelijker is.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Ik lees met interesse. Apple stand his ground over hun gesloten systeem, en Google verdedigt een soort open (?) standaard. Vertel me iets nieuws.

Voor mij werken de Google produkten sinds dag 1. En zoals ik vind dat ze moeten werken. Vrij uniform, en zonder al teveel grote wijzingen genre Microsoft. De prijs is correct. Telkens ik een Apple in m'n handen heb of ermee geconfronteerd word is het omdat er problemen mee zijn. Ik ben nog nooit onder de indruk geweest van apple. Tenzij misschien van de prijs. De semi-religieuze aanhang die - heel vaak niet van kennis terzake gestoord - hun apple de hemel inprijzen moedigen me ook niet aan tot dat clubje te willen toetreden.

Wat Google met m'n data doet? Dat zal behoorlijkl wat zijn. Dan vraag ik me af wat het meetbare verschil zou zijn tussen de data die ik als verstokt google gebruiker achterlaat op het net, en de data die een verstokt apple gebruiker achterlaat op het net. Het zal meer zijn. Hoeveel meer? De doorsnee apple gebruiker zal ook wel googelen. En facebooken, en instagrammen. Zoals één van m'n vrienden doorwinterde ICT'ers zegt: "ze weten toch alles van ons". Ik vrees dat ze gelijk heeft.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

CCatalyst schreef: 18 aug 2022, 23:00 Lijkt me geen juiste vergelijking.
(...)
Met een iPhone marktaandeel van ~90% heeft de Amerikaanse jongere gewoon het privilege dat hij met Messages over alle voordelen van rich messaging kan beschikken zonder zijn data aan Facebook te moeten afgeven. Maar hij beschikt nog steeds over de optie om dat wel te doen, en Apple zal dat geen strobreed in de weg leggen.
Net zoals Microsoft dus.
Het stond iedereen vrij om zelf een andere browser te installeren.
En toch werden ze - terecht - veroordeeld. Al heeft nooit iemand die "N" versie gekocht.

En die veroordeling spreidde het bedje van Google Chrome en in mindere mate FireFox.
Ondertussen zou het marktaandeel van Google Chrome ook best wat naar beneden gaan, want ze beginnen dezelfde trekjes te krijgen als MS/IE "in den tijd".
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

heist_175 schreef: 22 aug 2022, 11:36 Het stond iedereen vrij om zelf een andere browser te installeren.
Dat was in die tijd wel veel minder eenvoudig dan vandaag het geval zou zijn. Er waren toen nog heel veel dial-up verbindingen etc. Bovendien kreeg IE toegang tot exclusieve functionaliteit binnen Windows waar andere browsers geen aanspraak op maakten; daardoor kon IE onder meer sneller pagina's laden dan andere browsers.
heist_175 schreef: 22 aug 2022, 11:36En toch werden ze - terecht - veroordeeld. Al heeft nooit iemand die "N" versie gekocht.
Dat was na de veroordeling. Apple biedt gratis de concurrentie aan in hun app store (en downloaden duurt enkele seconden), Microsoft deed dat nooit tot hun veroordeling.
heist_175 schreef: 22 aug 2022, 11:36Ondertussen zou het marktaandeel van Google Chrome ook best wat naar beneden gaan, want ze beginnen dezelfde trekjes te krijgen als MS/IE "in den tijd".
Zou dat niet eerder zijn omwille van het aandeel van Safari in mobile (waar Chrome ook als Safari geteld wordt dacht ik gezien het niet veel meer dan een wrapper is).

Het klopt dat het marktaandeel van Chrome niet meer stijgt, maar het blijft wel stabiel rond de 66% (2 browsers op 3).
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”