Problemen connectie met 4G: soms geen connectie

Stefaand
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 11 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer

Problemen connectie met 4G: soms geen connectie

Berichtdoor Stefaand » 3 weken 3 dagen 15 uur geleden (20 Jul 2022, 11:13)

Ik heb een vervelend probleem bij EDP net mobile: soms heb ik plotseling geen 4G verbinding voor bepaalde apps (zoals de Daikin app), terwijl ik wel weer met chrome kan surfen en met Facebook Messenger kan chatten. Een andere keer kan ik met de Daikin app mijn airco wel zien, maar dan werkt surfen met Chrome weer niet, maar blijft Facebook Messenger wel gewoon werken. Of dat zowel de Daikin App en Chrome geen 4G connectie hebben, maar ik wel weer met Facebook Messenger kan chatten zonder probleem. Het enige wat helpt is om de phone te rebooten en dan werkt alles weer wel, totdat het weer wegvalt (connectie met andere zendmast ?) en ik opnieuw moet rebooten om de boel weer werkend te krijgen. Het tijdelijk uitschakelen van wifi en/of 4G helpt niet, ook de vliegtuigmodus aan en uitschakelen om hopelijk weer connectie te maken met EDP Net mobile helpt helaas niet: enkel een hard reboot verhelpt het probleem. Wie weet waar dit probleem aan kan liggen en hoe ik dit voor eens en voor altijd kan verhelpen ?

cyberbug
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 12 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Re: Problemen connectie met 4G: soms geen connectie

Berichtdoor cyberbug » 3 weken 3 dagen 15 uur geleden (20 Jul 2022, 11:26)

Dit lijkt mij eerder een probleem met de smartphone.
- Recent een android security patch gehad ?
- Al een Factory reset van het toestel gedaan ?
- en eventueel de sim tijdelijk in een ander toestel gebruiken en kijken of het zich daar ook voordoet ?
Greetz cyberbug

Afbeelding

Stefaand
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor Stefaand » 3 weken 3 dagen 14 uur geleden (20 Jul 2022, 11:47)

Nee, geen android security patch gehad. Het probleem had ik al in het begin, toen ik overstapte van Jim Mobile naar EDP Net en toen begon de ellende, Het lijkt wel een probleem met de DNS server, maar ik heb al geprobeerd met google.dns, maar het helpt helaas niet: ook hier de willekeurige al dan niet kunnen connecteren met 4G (de ene keer de ene app wel/niet en dan weer een andere app wel/niet). Wifi NOOIT problemen, enkel 4G is mij een raadsel. Als het werkt doet 4G internet het uitstekend. Een andere smartphone heb ik helaas niet om zo te kunnen testen.

Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 351 keer
Recent bedankt: 20 keer
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer

Berichtdoor Sasuke » 3 weken 3 dagen 14 uur geleden (20 Jul 2022, 11:53)

Kan mogelijk een routing issue zijn ? Ik zou de EDPNET helpdesk hiervoor aanspreken.
Maar als het ENKEL met de Daikin app is dan vrees ik ervoor dat je gaat belanden in "Dat is ons probleem niet ... hoor eens bij Daikin .." die ongetwijfeld hetzelfde zullen zeggen over edpnet dan.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding

cyberbug
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 12 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Berichtdoor cyberbug » 3 weken 3 dagen 14 uur geleden (20 Jul 2022, 12:13)

het kunne 2 dingen zijn denk ik.

- Er is echt iets misgegaan met de overzetting naar EDP net: best zoizo als eens contact met hen opnemen.

- Combinatie huidig toestel en huidige software hebben een probleem met EDP mvo of proximus specifiek (maar bijvoorbeeld niet met Jim of orange)

zelf heb ik hier al vreemde toestanden mee voorgehad.
Samsung M52: toen nieuw gekocht
- Orange: 4G viel af en toe weg en een reboot+sim verwijderen was het enige wat hielp (op het voige toestel geen probleem)
ook proximus leek dit niet te hebben hoewel ik dit niet echt lang heb kunnen testen.
- overgang naar Hey, probleem leek vaker voor te vallen (maar nu was flightmode aan en uit wel een oplossing)
- android update en het probleem viel nooit meer voor.

Xiaomi toestel (A3 denk ik)
- werkte 4G of sms voledig niet met orange of proximus. Enkel met telenet bij de ovrige werden foute APN doorgegeven, aanpassen ging niet.
- android update geen oplossing
- meerdere patches/secu geen oplossing
- tot een bepaalde patch/secu ineens werkte alles...

Maar om te zeggen soms kan het zijn dat een bepaald netwerk (of zelfs een specifieke MVO niet werkt icm een bepaald toestel)

maar of dit nu het geval is...
enige wat je kan doen is EDP net contacteren.
Of het proberen te testen met iemand anders zijn toestel (hoewel dit lastig kan zijn als dit maar af en toe voorvalt) en ook vreemd dat dit afwisselend maar met bepaalde services is...
Greetz cyberbug

Afbeelding

Stefaand
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor Stefaand » 3 weken 3 dagen 13 uur geleden (20 Jul 2022, 13:21)

Ik contact gehad met de edpnet chat en ze gaan me een nieuwe simkaartje opsturen, want ik vermoed dat het zeer moeilijk na te gaan waar het probleem aan zou kunnen liggen. Het is zo willekeurig: let op, er is altijd minstens 1 app die wel connectie kan maken met internet via 4G, maar het is vooral de willekeurig non connectie van bepaalde apps (vooral de Onecta/Daikin app is de voornaamste en waarbij enkel een harde reboot van de smartphone helpt om het euvel (tijdelijk) op te lossen). Dan weer kan ik mijn Daikin airco niet zien en ook niet surfen met Chrome, maar kan ik vreemd genoeg wel berichtjes ontvangen en versturen via facebook messenger.

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”