Mobile Vikings rekent 5.5GB aan, android zegt 1GB

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
cougare
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 nov 2007, 13:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 9 keer

Ik heb voor mn verlof mn abo bij MV overgeschakeld van 2GB naar 5GB, kwestie van me geen zorgen te moeten maken over data verbruik ...

Of dat dacht ik toch.

Ik gebruik altijd gmaps voor nav (android auto werkt smooth!), maar download de route op voorhand, kwestie van data te sparen ...

Tijdens verlof amper internet gebruikt, want ontvangst was barslecht, en het weer super goed :-)

Na verlof terug naar huis rijden, dus terug nav op. Blijkt op het einde vd rit dat mn gmaps geen cloud verbinding meer heeft voor verkeersinfo.

Blijkbaar had MV mn data afgesloten omdat ik 5.5gb verbruikt zou hebben op 2 weken tijd. Dit terwijl android maar 1GB aangeeft op diezelfde periode. Toch een frappant verschil... En dit terwijl ik voordien al jaren toekwam met 2GB / maand...

Ik neem contact op met de helpdesk, en uiteraard ligt alle schuld bij mij, en valt er niks te doen voor een klant die 3500 dagen viking is...

Heeft iemand al grote verschillen gemerkt tussen data verbruik dat android aangeeft en de meter van de mobiele operator ?

Wij moeten zomaar geloven dat hun meter juist is, en er niks fout kan gaan ?

Een gefrustreerde (bijna ex) viking...
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 26 keer

Android s**** :wink:
Gebruikersavatar
LighScan
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jul 2011, 13:12
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 5 keer

MV heeft tenminste een deftige meter, waarop je ook per dag en zelfs per uur kunt zien hoeveel verbruikt is.

Daar kan Orange - althans voor prepaid - nog heel wat van leren.
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 12 keer

cougare schreef: Heeft iemand al grote verschillen gemerkt tussen data verbruik dat android aangeeft en de meter van de mobiele operator ?
...
Ik kijk dat vaak s na en heb nog nooit meer dan een paar percent verschil gezien. Ben nu Base, voordien Scarlet. Ook Android.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Gebruik hun app en je weet hoeveel je verbruikt.
Mijn plafond bij android staat op 2gb soms zit ik aan 4 bij MV en staat droid nog maar op 1.8 ofzo
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik meen mij te herinneren dat ik dit nog gelezen heb hier ... al kan ik het niet zo meteen terug vinden...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 985
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 88 keer

Mijn ervaring met android meter (Samsung S7) en teller provider (Proximus): te verwaarlozen verschil tussen beide metingen.
Internet/TV: All-Internet TN + TV Vlaanderen
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Proximus / Samsung Galaxy S23
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Kan het zijn dat de teller (in dit geval) enkel nationaal verbruik geteld heeft en is het roamingverbruik niet zichtbaar in de meter?
Ik zeg niet dat dit het verwachte gedrag is, maar het zou een verklaring kunnen zijn.
demenne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 105
Lid geworden op: 21 jan 2011, 19:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 9 keer

Ik denk dat je best dit artikel eens leest:

https://tweakers.net/reviews/7042/last/ ... nland.html
Wel moet gewezen worden op de manier waarop Youfone de datakosten in rekening brengt. Deze worden namelijk per sessie van 100kB berekend. Tien sessies van 10kB worden bij Youfone dan ook niet gezien als 100kB, maar als tien keer 100kB, ofwel 1MB.
JrCv
Plus Member
Plus Member
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 nov 2003, 10:56
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 10 keer

Als ik mijn verbruik bekijk vorige maand zie ik ook een groot verschil, android zegt 2.86 GB, MV zegt 4GB
Dit is ook de periode dat ik in Frankrijk zat.

Andere periodes lijkt dit wel meer te kloppen verbruik android - MV
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Ik heb sinds een half jaar geleden gemerkt dat android ineens de ifi hotspot niet meer meetelt in het dataverbruik. Misschien dat jullie op vakantie meer de hotspot functie hebben gebruikt?
JrCv
Plus Member
Plus Member
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 nov 2003, 10:56
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 10 keer

Ik niet in ieder geval...
cougare
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 nov 2007, 13:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 9 keer

Ik heb de hotspot functie ook amper gebruikt, gefrustreerd door de slechte verbinding. Het was duidelijk een mast die overbelast was...

Het heeft volgens mij inderdaad ook iets met roaming te maken, het was ook in frankrijk van mij.

Ondertussen heeft mv support wel aangeboden om de 50 euro buiten bundel kosten proberen te laten vallen, wat zeker al een mooie geste is.
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

guido4096 schreef:Android s**** :wink:
Constructief! :-o
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

Ik vermoed dat het met dit soort zaken te maken heeft (zie onderstaand artikel). Je zegt dat je weinig of geen verbinding had?

https://tweakers.net/reviews/7042/roami ... nland.html
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Zou dit de reden zijn waarom MV de roaming buiten de EU afgeschakeld heeft?
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Neen hoor, de stopzetting van roaming buiten de EU heeft enkel te maken met de extreme kost €13/MB waarbij je bij je abo vrijwel direct aan je limiet zit en mogelijks zelfs niet meer bellen/sms'en. https://support.vikingco.com/hc/nl/arti ... ten-de-EU-
Ook vaak onverwachte kosten waarbij de gebruiker in een EU-land zit, maar een mast van een non-eu buurland sterker is en het toestel de voorkeur geeft aan die mast, met de nodige kosten/klachten/refunds van dien.

Maar ik zie ook wel meerdere meldingen dat het lijkt alsof toestel tegenwoordig data buiten België niet correct weergeeft in het OS en er vandaar verwarring ontstaat tussen het aangerekende verbruik en het werkelijke verbruik. Ondanks dat is wat de operator 'ziet' als verbruik geheel correct.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

jnsvr schreef:Ondanks dat is wat de operator 'ziet' als verbruik geheel correct.
Heb 4 SMSen verstuurd via een kaartje zonder telnr. Tuurlijk zijn die altijd correct :lol:
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Ik heb ook de “officiële” reden gezien waarom MV stopt met roaming buiten de EU, maar dit is volgens mij boerenbedrog.
Als ik op mijn prepaid kaart maar 15€ belwaarde heb kan ik geen torenhoge kost hebben want bij 0€ is het gedaan.... Maar als ik geen belwaarde meer heb moet MV deze roamingkosten wel betalen aan de buitenlandse operators en kunnen ze dit niet meer doorrekenen aan de gebruiker.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Laat ons het onderscheid maken tussen roaming binnen de EU, en roaming buiten de EU
Over roaming buiten de EU loopt er al een aparte discussie: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=81&t=55930

Deze start topic gaat over gebruik in Frankrijk ..
cougare schreef:Het heeft volgens mij inderdaad ook iets met roaming te maken, het was ook in frankrijk van mij.
Ondertussen heeft mv support wel aangeboden om de 50 euro buiten bundel kosten proberen te laten vallen, wat zeker al een mooie geste is.
In de Viking App (of op de website > My Viking) kan je toch de details zien van de periode waarover dit verbruik gaat?
Meer specifiek voor die dag dat je op de terugweg gans de tijd je nav hebt gebruikt?

Indien je daar inderdaad allemaal sessies ziet van 100kB, dan heb je waarschijnlijk te maken met het fenomeen hierboven beschreven?
In dit geval heeft je Smartphone wèl juist gemeten, maar gebeurt de afrekening op een heel andere basis.

Ik vind het kort door de bocht van MV om er zomaar van uit te gaan dat de provider altijd "juist" meet, en het toestel "verkeerd".
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Toch wel vreemd dat er leven is op een kaartje dat zelfs al maanden afgesloten is :lol:
Bijlagen
Screenshot_20190808-114641_Chrome Beta.jpg
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
gedeco
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 06 sep 2005, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

Ik denk dat er een verschil zit in de gehanteerde tarificatie.
1) Het tarief dat Mobile Vikings aanrekent in België.
2) Het tarief dat de provider in Frankrijk doorrekent aan Mobile Vikings. (minimum 100k/sessie ?). Mobile Vikings zal deze tarief ook doorrekenen aan hun klanten. (t'is nog te vroeg voor Sinterklaas) Indien je daarbovenop een overbelast netwerk gebruikt, heb je veel disconnects, wat zich vertaalt in veel sessies en uiteindelijk: de kostprijs.
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
cougare
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 nov 2007, 13:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 9 keer

Ik wil zeker eens uitpluizen wanneer de data verbruikt is.

Weet iemand of mv nog een api heeft om verbruik uit te vragen zoals vroeger ? Dan kan ik het es in een grafiekje gieten 8)

De website is niet zo gebruiksvriendelijk meer om dag of week totalen te zien ...
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

https://docs.api.unleashed.be/unleashed ... /reference

Usage history: https://docs.api.unleashed.be/unleashed ... ge-history

Maar je ziet op de website normaal wel een Summary (totalen) en je kan met de datepicker gewoon een periode selecteren. Daar moet het normaal vrij zichtbaar mee moeten zijn.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Ik gebruik internet speed meter app, zeer goeie app maar er is 1 nadeel, je moet het wel in de gaten houden links bovenaan dat het actief blijft, soms gebeurt het dat het opeens weg is, mss door update of de phone uit te leggen ofzo of nog om andere redenen dus je moet wel telkens in de gaten houden of het actief is maar het is een steengoeie app om uw verbruik wat op te volgen en dat is een correcte app ook, vanaf je iets verbruikt hebt, het gaat er meteen af.

Als ik bv een test doe met orange tv ofzo dan kan ik zien hoeveel ik verbruikt heb op een half uur tijd, zo heb ik een idee wat dus het verbruik is.
Tttsss
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”