Telenet safespot en safespot guard

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Beste allen,

Om het eens niet over corona te hebben ... Ik heb Safespot van Telenet dat nu uiteindelijk ook werkt met de EMTA DOCSIS 3.1 modem.

Op mijn smartphone (Samsung Galaxy A51) heb ik safespot guard geplaatst. Hieromtrent heb ik een aantal vragen:

1. Is dit zinvol want ik vraag me af of smartphones target zijn van hacking, phishing of andere mogelijke malafide praktijken ?

2. Toen ik de app installeerde, moest ik safespot guard via instellingen toegang geven tot mobility functies (hetgeen ik begrijp) maar ik moest ook VPN inschakelen. Ik weet nu "grosso modo" wat vpn ongeveer is maar safespot guard maakt ook gebruik van vpn blijkbaar.

Nu krijg ik altijd een vervelende melding als ik brows dat VPN actief is (hetgeen me logisch lijkt). Ik kan meldingen over voorgrond- en achtergrondservices van safespot guard ook uitschakelen en dan heb ik geen hinder van de meldingen van de app. De meldingen maken het op het einde van een internetsessie evenwel ook mogelijk om de vpn connectie te stoppen (je kan zelfs zien hoe lang die verbinding al actief is via een timer).

Mijn vraag is nu of, als ik alle meldingen verborgen laat (hetgeen resulteert in een veel aangenamer browser ervaring) en internet afsluit, of de vpn verbinding dan actief blijft? Ik zou ervan uitgaan dat wanneer je de internetsessie afsluit op de smartphone, automatisch ook de vpn verbinding wordt gestopt of is het normaal dat je deze na het stoppen van de internetsessie apart moet beëindigen? Zijn er dan eventueel nadelen bij het open laten van de vpn sessie of kan dit problemen geven?

3. Voor sommige apps - bv. weer, de bluetooth verbinding met mijn wagen die ook gegevens bv. levert over tankstations in een bepaalde buurt en ook geconnecteerd is met de ingebouwde gps die tevens gebruikt maakt van de bluetooth tethering connectie - is het belangrijk dat de apps toegang hebben tot de locatie. Ik lees dat het bij vpn de bedoeling is dat ook o.m. de locatie waar je verbinding maakt met het internet, verborgen wordt of heeft dit geen invloed op het gebruik van apps zoal "weer" en "my peugeot"?

4. Ik vermoed dat als ik alle meldingen verberg, deze beveiligingsapp op de achtergrond actief blijft ...?

Dank voor jullie reacties !
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Een VPN dient om je zeg maar te beveiligingen en weg te steken. Stel dat je ergens bent op een open wifi netwerk en je kan daar op, dan is het het veiligste om een VPN te hebben aanstaan.
Wil je bv thuis ik zeg maar wat films of weet ik veel downloaden? Dan zet je een VPN aan (wel best een goeie nemen dan want der zitten heel wat slechte en onbetrouwbare tussen).

Het rare is ik heb dienen safeguard enzo ook en die staan aan en ik zie het logootje aanstaan enz... dus de vpn staat aan alleen begrijp ik niet wrm het ip adres hetzelfde blijft? Als ik bv windscribe vpn aanzet krijg je altijd een ander ip adres? Iemand die weet hoe dat komt? En hoe ben je dan beschermd vraag ik me af als je bij die telenet vpn dezelfde ip te zien krijgt?

Hm: ik had de safespot guard geinstalleerd op de macbook, net zoals een vpn mijn snelheid max 400 a 500mbps ong, eens uninstall gedaan, nu zonder 750mbps.
Tttsss
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”