1 PC + Thin clients (pi) voor het hele gezin?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Ik zou graag 1 pc op zolder zetten waar ieder gezinslid een login op heeft.
Ieder gezinslid (bureaus van de kinderen en mama) zou dan tegelijk via remote desktop dezelfde pc gebruiken.
Ik zou hier oude PI B+ gebruiken.
De server zou moeten uitschakelen wanneer er geen gebruikers meer ingelogd zijn.
De server zou moeten opstarten met WOL.

Gebruik van de server : Dagelijks gebruik, surfen, youtube, bingle, teams.
Moet windows zijn want als Linda van om de hoek een programma geïnstalleerd heeft moet dat hier ook kunnen.

Moet ik windows server nemen om vlot de wol te kunnen gebruiken of kan ik ook meerdere "pro" instanties in vmware draaien en alsnog alles via WOL lopend krijgen?

Is een 4k scherm aansluiten nog steeds moeilijk (high dpi)?

Alle tips welkom!
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Youtube, Teams, ... audio/video over 'Remote Desktop' met een RPI mag je al direct vergeten.
* RDP protocol is daar niet voor voorzien
* RPI is te zwak om de processing op zich te nemen

Wat je wél kan doen:

1. Iets zwaardere server met ESXi of Hyper-V of ... (kies je Hypervisor)
2. Een Windows VM per gezinslid/thinclient (nodig omdat multi-user streaming nergens gratis is).
- Minimaal 10GB RAM voorzien per VM als je 4k resolutie wil gebruiken ... mogelijk meer afhankelijk van de software
3. Parsec Host gebruiken (dat streamt alles perfect) op de VM's - Het is gaming oriented, maar het is eigenlijk een perfecte single-user RDP replacement.
4. Parsec client gebruiken op de thinclients (supported OS's - https://support.parsec.app/hc/en-us/art ... ith-Parsec)

Als je wil zien hoe goed het werkt met een RPI (3) en wat tips qua config:

Het uitschakelen van de server indien er niemand meer ingelogd is gaat wel een issue zijn. WOL gebruiken zal je ook ff moeten bekijken i.c.m. autostart van de VM's. Maar uiteindelijk moet dat zo wel lukken.

Wat is de reden van zulke 'moeilijke' opzet voor thuis ?

PS: Gaming kan eventueel ook ... maar dan ga je wel 1 of meerdere GPU's moeten voorzien :)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Waarom niet een nas met alle files erop en dan 4 normale clients ?
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Misschien dat de TS zijn beweegredenen even kan vermelden. Mogelijk zijn er wel alternatieve oplossingen die minder ingrijpend zijn ? Alhoewel zo een parsec oplossing wel mooi/leuk is … maar das een subjectieve mening natuurlijk :p
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Die parsec ziet er wel in orde uit maar is single user.

Ik ben niet op zoek naar een nas.

De aanleiding is dat de laptop beneden zijn beste tijd gehad heeft en aan vervanging toe is.
Het lijkt erop dat er vandaag gewoon minder waar voor hetzelfde geld is, wat ivm een pc zoiezo al het geval is.
Ik zou wel een pc kunnen doorschuiven maar ze wil geen "bak".
Daarnaast heb ik ook schermen, muizen, toetsenborden en pi's die ik kan hergebruiken.
Dus zou ik haar een scherm, toetsenbord, muis + een thin client (al dan niet een pi willen zetten).
Waarmee ze zou connecteren naar de remote desktop op de "bak" pc die hier op zolder staat.

Tot hier zou die parsec een mooie oplossing zijn.

Op de korte termijn zouden we de bijna letterlijk uit elkaar vallende laptop op deze manier goedkoop kunnen vervangen.
Ik heb immers alle onderdelen.
Op langere termijn vind ik het ook wel handiger (kostenefficiënter) om terug enkel een pc te vernieuwen en eventueel door te schuiven ipv daarnaast nog met het vernieuwen van de laptop rekening te moeten houden.

Maar als we dit dan toch doen voor 1 "werkplek" (vrouw) waarom dan niet voor de andere (zoon) en binnen afzienbare tijd de 3e (dochter)?
Het voornaamste gebruikt is : surfen (huiswerk), youtube (filmpjes en muziek), mailen, teams (chat), office.
Het occasionele spel moet ook kunnen al kan dat altijd rechtstreeks op de server pc.
- De vraag naar 4k is eigenlijk gewoon om future proof te zitten.
- WOL en het kunnen afsluiten wanneer de laatste uitlogt wil ik om energie te besparen zonder telkens naar de zolder te moeten om hem aan/uit te zetten.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Dag single user kan je toch omzeilen door elke gebruiker zijn/haar eigen Win10/11 vm te geven ? Waarom heb je multiuser nodig ?

Als het perse met een centrale ‘bak’ moet loop je sowieso snel tegen veel beperkingen aan hoor. Enkel parsec of soortgelijke oplossingen zijn dan mogelijk. MultiUser ga je in een free (of goedkope) oplossing niet vinden … en ik hoop echt dat iemand mij daar op tegenspreekt !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Sasuke schreef:Dag single user kan je toch omzeilen door elke gebruiker zijn/haar eigen Win10/11 vm te geven ? Waarom heb je multiuser nodig ?
Omdat misschien niet verwacht wordt dat iedereen gelijktijdig het systeem wil gebruiken.
5 users die je elk 6Gb werkgeheugen wil geven. (30gb)
Of je gaat er van uit dat je maar 3 gelijktijdige gebruikers hebt. (18 gb)

Komt dan nog eens het OS zelf er bij dat je meer dan 1 keer moet inladen.

Maar ik ken zeker niet voldoende van zulke systemen, dus je kan dit misschien perfect weerleggen...

Ik moet ook toegeven dat ik ooit (jaar of 4 geleden precies hetzelfde idee had). Het is er nooit van gekomen. Ondertussen hebben alle kinderen een laptop van de school, en mijn vrouw geeft in diezelfde school les en heeft ook een toestel gekregen. We zijn voorzien ondertussen :-)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ja, dat begrijp ik. Maar multiuser is geen optie voor de gevraagde vereisten. Dat je een zwaardere bak nodig gaat hebben is sowieso een ding. Een stevige cpu, 64GB Ram en wat nvme Storage zal toch de minimum zijn voor deze Usecase met 3-4 gelijktijdige gebruikers.

WoL is trouwens mogelijk per VM binnen Proxmox en ESXi. Ik doe dat zelf ook. Autoshutdown indien tijdje idle zit ook ingebakken in het Windows OS. Dus met wat virtualisation en een streaming technologie kan je alle requirements afdekken.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
keerekeerweere
Plus Member
Plus Member
Berichten: 197
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:47
Locatie: Opwijk
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 20 keer

Paar maand geleden een aantal HP thinclients T520 op de kop kunnen tikken aan ongeveer 30-40,- eur per stuk.
Daar zit een AMD GX-212JC 1.2GHz dual-core SOC APU met AMD Radeon HD Graphics in. Kwamen tweedehands met 4GB en 16GB miniSATA SSD. Eigenlijk net voldoende om er een very basic windows 10 op te zetten. 4K zal wel niet meteen lukken.

Als je het geheugen naar 8GB brengt kan je eigenlijk al verder. Om wat meer marge te hebben heb ik er een aantal ook uitgerust met een 128GB SSD miniSATA. Geen snelheidsmonsters maar doen hun ding.
Orange Internet + Boost 400/40 - OPNSense - VOIP OVH on Fritz!Box 7390
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik begrijp het niet helemaal.
Nu is er een laptop, maar die is kapot.
Ze wil geen "bak", dus ga je ze maar een scherm, toetsenbord, muis, kabels, een rpi en een draak van een opstelling geven... En wat als ze op de koffie wil bij Linda en haar pc wil meenemen? Of de WOL net eventjes hapert op het moment dat jij niet thuis bent?
Ik wil dit in de vriendelijkst mogelijke verwoordingen zeggen, maar je bent de WAF-factor serieus op de spits aan het drijven :angel:
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Er zouden max 3 simultane gebruikers zijn.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik moet toegeven ... als het voor de WAF te doen is ... ik heb mijn vrouw in 2015 haar eerste Macbook Pro gekocht, en deze is 2 maand geleden vernieuwd. Ik heb sinds 2015 quasi geen enkele discussie meer met mijn vrouw over dat er iets niet goed werkt op haar toestel :-)

Niettegenstaande, als je het inderdaad wil doordrijven met een centrale opstelling wil ik gerust verder assisteren ... mijn ouders werken trouwens ook zo, maar zij hebben 2 oude laptops met Win10 (nu) waar de Parsec client maximized opstart en ze enkel nog op Connect moeten klikken. De VM's waar ze naar connecteren draaien op mijn hosting omgeving (2x Win11 VM) en die doen alles daarop ... incl. Facebook games & youtube, en af en toe zelfs wat Netflix.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Niet alleen de WAF factor, omdat de vrouw bij haar vriendin op de koffie wil met de laptop, maar ook de kids factor, omdat de kinderen misschien een laptop op school nodig hebben.
Of eens op verplaatsing samen willen werken.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Sasuke schreef:Ik moet toegeven ... als het voor de WAF te doen is ... ik heb mijn vrouw in 2015 haar eerste Macbook Pro gekocht, en deze is 2 maand geleden vernieuwd. Ik heb sinds 2015 quasi geen enkele discussie meer met mijn vrouw over dat er iets niet goed werkt op haar toestel :-)

Niettegenstaande, als je het inderdaad wil doordrijven met een centrale opstelling wil ik gerust verder assisteren ... mijn ouders werken trouwens ook zo, maar zij hebben 2 oude laptops met Win10 (nu) waar de Parsec client maximized opstart en ze enkel nog op Connect moeten klikken. De VM's waar ze naar connecteren draaien op mijn hosting omgeving (2x Win11 VM) en die doen alles daarop ... incl. Facebook games & youtube, en af en toe zelfs wat Netflix.
Tell me more pls!

Wat de WAF betreft :
De opstelling van de bureau in de living en de plaats die de pc daar dan moet innemen volgens haar maakt het haar moeilijk om te kuisen.
Mijn pc heeft daar jaren gestaan. Het scherm en toetsenbord waren het probleem niet, de moeilijkheid om die hoek gekuist te krijgen zonder kast te verschuiven en /of kabels uit te trekken wel.

De laptops hier hebben nooit het huis verlaten.
Dat ze die wil mee nemen op de koffie is een hersenpinsel van Wouter.

De kinderen gaan inderdaad al eens bij oma waar ook een laptop staat.
Voor het vertier hebben ze altijd hun tablet bij.

We hebben geen weet van laptops die meegenomen moeten worden naar school.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

ik dacht nochtans hier een topic gelezen te hebben waarbij de ouders een laptop van via de school moesten aankopen of de kinderen hun eigen laptop mee naar school moesten nemen.
Ik weet niet hoe oude je kinderen zijn, maar ik kan me inbeelden dat als de naar middelbaar gaan of hogeschool / unief dat ze toch graag hun laptop meenemen naar de lessen / kot, .....
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Heronic schreef:We hebben geen weet van laptops die meegenomen moeten worden naar school.
In het secundair hangen ze er tegenwoordig bijna allemaal aan.
Twee schooljaren geleden was er bij mijn dochters geen sprake van.
Vorig schooljaar was het plots daar, voor iedereen. :evil:

Zeker iets om rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

@TS .. ik zou het gewoon al eens testen met 1 PC en een RPI .. dat weet je al waaraan en waaraf. Als je multiuser wil gaan virtualiseren ... das een heel ander ding. als je daar allemaal geen kaas van hebt gegeten is er nog wel een redelijk stijle leercurve.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vraag zeker aan de school van je kinderen hoever ze staan met de digisprong. Het zou zomaar kunnen dat onderhand je kind een chromebook of laptop van school mee naar huis moet nemen, opladen en terug naar school nemen.

Hier in huis is het de laatste tijd een mini datacenter aan het worden... :bang: Ik moet al best veel moeite doen om mijn pubers van het scherm weg te krijgen...
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

In het lager onderwijs werken ze in 5+6 met Chromebooks.
Wij mochten zelf aangeven of ze die naar huis meenemen, of niet (niet dus).

In het secundair onderwijs werken ze met "echte" laptops en daar moeten de ouders enkel €70 waarborg betalen.
Het gebruik is "gratis" (wij betalen ervoor via Vlaamse belastingen natuurlijk), maar de laptops zijn niet W11-compatible (core i3-7020U).
Afbeelding

Om de kinderen frustraties te besparen, denk ik toch dat ik ze een echte PC ga geven, bovenop hun prul-notebook vanop school.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:Om de kinderen frustraties te besparen, denk ik toch dat ik ze een echte PC ga geven, bovenop hun prul-notebook vanop school.
Dan ben je dubbel gesjareld...

Wij kunnen een laptop via de school aankopen. Behoorlijk duur, maar we krijgen er wel €17/maand voor terug via de schoolrekening.
Bij jou heeft de school gekozen om zelf dingen aan te kopen, dus die compensatie gaat niet naar jou, maar houden ze zelf.

Als je nu nog eens zelf een toestel gaat kopen, koop je er dus 1 voor de prijs van 2.

Dat die PC niet win11 comp. is vind ik nog het minste, maar 4GB ram en 128SSD. Komaan... :bang:
Een beetje een gsm heeft tegenwoordig bijna meer.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

cadsite schreef:
heist_175 schreef:Om de kinderen frustraties te besparen, denk ik toch dat ik ze een echte PC ga geven, bovenop hun prul-notebook vanop school.
Dan ben je dubbel gesjareld...
Niet echt.
De pc van de school blijft van de school en ik moet er niet (apart) voor betalen.
En de eigen laptop, daar kies ik voor wat ermee gebeurt.
Dat die PC niet win11 comp. is vind ik nog het minste, maar 4GB ram en 128SSD. Komaan... :bang:
Een beetje een gsm heeft tegenwoordig bijna meer.
W11 maakt idd niet uit, wel dat het een totaal verouderde CPU is.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:
cadsite schreef:
heist_175 schreef:Om de kinderen frustraties te besparen, denk ik toch dat ik ze een echte PC ga geven, bovenop hun prul-notebook vanop school.
Dan ben je dubbel gesjareld...
Niet echt.
De pc van de school blijft van de school en ik moet er niet (apart) voor betalen.
Je betaalt er niet rechtstreeks voor.
Maar doordat de school er een laptop mee kocht, betaal jij €17/maand/kind meer op de schoolrekening. Je betaalt dus wel voor die schoollaptop.

Ter illustratie:
Mijn oudste haar laatste schoolrekening (september tem december) was €-21 en van de jongste €16.
Mocht de school jullie systeem gebruiken was het dus €47 & €84. (boeken gaan via iddink :puke: , dus komen er natuurlijk bij)
Een verschil van €126.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

cadsite schreef: Je betaalt er niet rechtstreeks voor.
Maar doordat de school er een laptop mee kocht, betaal jij €17/maand/kind meer op de schoolrekening. Je betaalt dus wel voor die schoollaptop.
Mm... Dat denk ik niet.
De school krijgt - in het secundair - middelen om de laptop te financieren. Ze mogen dat geld voor niets anders gebruiken.
Dus ik betaal belastingen en van die belastingen gaat een pot geld naar laptops op school.
Als ouder moet je enkel de waarborg betalen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:
cadsite schreef: Je betaalt er niet rechtstreeks voor.
Maar doordat de school er een laptop mee kocht, betaal jij €17/maand/kind meer op de schoolrekening. Je betaalt dus wel voor die schoollaptop.
Mm... Dat denk ik niet.
De school krijgt - in het secundair - middelen om de laptop te financieren. Ze mogen dat geld voor niets anders gebruiken.
Dus ik betaal belastingen en van die belastingen gaat een pot geld naar laptops op school.
Als ouder moet je enkel de waarborg betalen.
Toch wel:
Afbeelding
De school gebruikt het geld van de digisprong nergens anders voor, ze geven dat aan ons als compensatie voor de aankoop van een laptop, maar doen dat via de schoolrekening.
Concreet krijgen we dus per kind per jaar €170 'korting' die jij niet krijgt.
bron: https://www.guldensporencollege.be/laptopproject-faq
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

We hebben het over hetzelfde, alleen refereer jij naar het oude systeem.
En ik verwijs naar het nieuwe systeem.

In het oude systeem kocht je aan (in 1 keer, of gespreid) en daar krijg je nu een terugbetaling op.
In het nieuwe systeem, "krijg" je als kind een laptop en krijgt de school een 1:1 financiering van die meerkosten. Als ouder moet je enkel de waarborg betalen.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Lichtelijke topic HiJack.

@Sasuke, wat is het voordeel van parsec tov van "gewone" rdp ? Ik ken het niet en nog nooit van gehoord.
Zou dit extra performance opleveren indien je verbind naar een virtuele W10 op esxi tov van het gewone rdp protocol (single user)
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

@Starwing ... een ENORM groot verschil met RDP. Probeer maar eens youtube filmpjes af te spelen over RDP of eender welke grafische toepassing. Maar in principe is het 'nog' vlotter dan RDP met additioneel voordeel dat ipv 'screenchanges' die worden verstuurd over RDP, parsec je gehele desktop streamt als een videostream (in leken termen).

Voor normaal RDP/desktop werk heeft het weinig extra nut, maar als je bvb grafische zaken (e.g. 3D design, gaming, video, ...) wil doen op een remote machine is het een verschil tussen 'het gaat niet' of 'ah tof, dat werkt supergoed' :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”