Automatiseren bijhouden huurachterstal als verhuurder

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
ahrand
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Forum,

ik verhuur als jaren een huis met 3 kleine appartementjes er in.
Buiten de typische perikelen (ruzie om inzet van huurwaarborg, huuropzeg niet volledig willen betalen, zelf geen klein onderhoud kunnen/willen doen, niet verwittigen voor grotere herstellingen te doen, er een stort van maken, verloren sleutels dat ik dan maar moet oplossen, ...) nog nooit veel problemen gehad met huurachterstal.
Tot deze laatste huurder: er is geen vaste opdracht dus het komt soms en soms niet, ook niet altijd volledig en natuurlijk de indexatie is ook altijd 'vergeten', soms komt het op het einde van de maand, soms in het begin. Er is geen staat op te maken.

Op het einde van elke maand/afrekening per half jaar zou ik nu een overzicht willen sturen van de achterstal.
Ik dacht dit bij te houden in een spreadsheet maar dat blijkt meer (manueel) werk dan gedacht.

Is er software om dit automatisch bij te houden ?
(De huur komt op een gewone particuliere Belfius rekening)
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Software? Niet dat ik weet, maar zelfs met software zal dit ook controle en waarschijnlijk manuele input van jou vereisen en dan sta je kwa werk op dezelfde hoogte als een Excel sheet.
Ik kan me nu niet voorstellen dat dit voor die ene huurder zo’n werk moet zijn om te zien of en hoeveel hij al betaald heeft.
Is de zoekfunctie bij Belfius niet voldoende? Selecteer enkel ”inkomsten” en zoek op de naam van die ene huurder.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Die filters en dan exporteren (geen idee of dat bij Belfius kan) ga je zowieso toch zelf moeten doen.
Dat je die export dan importeert in een Excel met macros en automatische snufjes zou je werk kunnen verlichten, maar ik denk niet dat de bank een API heeft voor verrichtingen :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Heb je een aparte rekening voor de huurgelden? Indien niet, best doen. Is super gemakkelijk.
Zoals eerder aangegeven kan je bij de meeste banken gemakkelijk een export doen in csv of xls.
Je kan ook misschien automatisch een boedhoudprogramma laten werken met CODA bestanden?

Je kan je vraag ook eens stellen op https://juridischforum.be (zitten veel verhuurders bij afdeling vastgoedrecht)
ahrand
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Flippi schreef:Software? Niet dat ik weet, maar zelfs met software zal dit ook controle en waarschijnlijk manuele input van jou vereisen en dan sta je kwa werk op dezelfde hoogte als een Excel sheet.
Ik kan me nu niet voorstellen dat dit voor die ene huurder zo’n werk moet zijn om te zien of en hoeveel hij al betaald heeft.
Is de zoekfunctie bij Belfius niet voldoende? Selecteer enkel ”inkomsten” en zoek op de naam van die ene huurder.
Ja, dat is zoals ik het nu doe, dus inderdaad niet veel beter met software blijkbaar.
Het probleem is niet zozeer dat de huurder soms een een maandje overslaat, dat zou ik er snel uit kunnen halen natuurlijk.
Het probleem is eerder dat het zo random binnenkomt dat ik er niet meer aan uit kan:
- indexatie soms vergeten en soms niet
- soms in stukken betalen (en dan een stukje vergeten natuurlijk)
- soms in het begin van de maand en dan naar het einde (en in de steeds wisselende combinaties dus een maand overslaan want diende dit dan voor de lopende maand of al voor de volgende ?)

Ik zal proberen mijn excel skills eens wat aan te scherpen en zelf proberen te automatiseren wat kan.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Zoiets?
En dan nog een extra voorwaardelijke opmaak toevoegen die rekening houdt met "te betalen voor".
Bijlagen
huur.xlsx
(10.53 KiB) 76 keer gedownload
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik heb een gelijkaardig probleem met m'n zaak, daar zijn er klanten die soms te veel betalen, of zelfs dubbel betalen. Ik heb net het omgekeerde probleem, maar het blijft irritant omdat het boekhoudkundig een merde is.

Dit probleem is makkelijk op te lossen. Zie de huur als een uitgaande factuur. Maak in je spreadsheet 2 kolommen, een kolom "out" met uitgaande facturen (de huur), en een andere met de betaling ervan, de kolom "in". Elk kwartaal maak je de balans op, zo weet je de plus / min. Is het saldo negatief, dan stel je de huurder in gebreke, of maan je hem aan.

Als ze systematisch er een spelletje van maken stel je hen via een AS in gebreke, dat ze de huur in één schijf moeten betalen, periodiek, en dat er duidelijk moet bijstaan om welke maand dat het gaat.

Dan is dat spelleke snel gedaan.
ahrand
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

cadsite schreef:Zoiets?
En dan nog een extra voorwaardelijke opmaak toevoegen die rekening houdt met "te betalen voor".
:kiss: this forum
ub4b schreef: Als ze systematisch er een spelletje van maken stel je hen via een AS in gebreke, dat ze de huur in één schijf moeten betalen, periodiek, en dat er duidelijk moet bijstaan om welke maand dat het gaat.
Ik denk niet dat het zozeer slechte wil is maar eerder enorm gedesorganiseerd
(dat zie je niet alleen aan de huur betalen)
maar het probleem ligt uiteindelijk wel bij mij ...

Een strak overzicht op het einde van een kwartaal of half jaar doorsturen zou al enorm helpen.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

ub4b schreef: Dan is dat spelleke snel gedaan.
Zo populistisch zeg :lol: Je zal gewoon sneller je recht zien, wat die ook mag zijn in iedere zaak.

Ontopic: Excel!
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer

ub4b schreef:Dan is dat spelleke snel gedaan.
Je vergeet 1 klein detail, Je kan een huurder niet zomaar op straat zetten ook niet als deze niet altijd correct betaald.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

stevenvs schreef:
ub4b schreef:Dan is dat spelleke snel gedaan.
Je vergeet 1 klein detail, Je kan een huurder niet zomaar op straat zetten ook niet als deze niet altijd correct betaald.
Als dit sporadisch is, klopt.
Als dit echter systematisch is, is dit toch een andere kwestie.

Mischien trek je dit gedrag ook aan omdat het je te ver hebt laten komen. Sneller op je strepen staan. Uiteraard niet direct op je paard zitten.

Mensen in de familie die verhuren houden alles goed bij, en dit soort spelletjes pakken daar dus niet.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

ub4b schreef:Mensen in de familie die verhuren houden alles goed bij, en dit soort spelletjes pakken daar dus niet.
Allemaal leuk zo'n straffe uitspraken, maar als huurder kan je het serieus uithangen alvorens ze je iets kunnen doen.
Zeker als je in een 'kwetsbare situatie' zit.
ben144
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 mei 2020, 10:56
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 9 keer

Voor zo een kleine zaken gebruik ik altijd google sheets, is online en je kan het direct overal aanpassen (op pc, tablet, smartphone)
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer

ub4b schreef:
stevenvs schreef:
ub4b schreef:Dan is dat spelleke snel gedaan.
Je vergeet 1 klein detail, Je kan een huurder niet zomaar op straat zetten ook niet als deze niet altijd correct betaald.
Als dit sporadisch is, klopt.
Als dit echter systematisch is, is dit toch een andere kwestie.

Mischien trek je dit gedrag ook aan omdat het je te ver hebt laten komen. Sneller op je strepen staan. Uiteraard niet direct op je paard zitten.

Mensen in de familie die verhuren houden alles goed bij, en dit soort spelletjes pakken daar dus niet.
Tot je bij de vrederechter zit en je huurder zegt dat hij zijn achterstand zal bijzuiveren, dan begint het spelleke terug van nul.

En de grote uitspraken zoals ik zal een ander slot steken is gewoon stoer doen want als je dit echt uitvoerd kan het voor jou nog een kostelijke zaak worden.

Zoals cadsite poste een huurder is de kwetsbare persoon en heeft zeer veel rechten.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het komt er eigenlijk op neer dat diegene die het meest bereid is tegen de wet in te gaan het sterkst zal staan. Als jij als verhuurder af en toe de sloten vervangt voor de veiligheid of omdat er een reservesleutel is gestolen en 'vergeet' dat aan je huurder te melden dan zal die ook wel tijdig betalen. Maar dan ben je even fout bezig als hij.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

cadsite schreef:
ub4b schreef:Mensen in de familie die verhuren houden alles goed bij, en dit soort spelletjes pakken daar dus niet.
Allemaal leuk zo'n straffe uitspraken, maar als huurder kan je het serieus uithangen alvorens ze je iets kunnen doen.
Zeker als je in een 'kwetsbare situatie' zit.
Verhuurders kunnen u met een drogreden er uit zetten, bvb omdat ze er familie willen in laten komen wonen, en het dan gewoon opnieuw verhuren.

Ik ben zo'n slachtoffer, heb de verhuurder voor de rechtbank gedaagd, na drie jaar procederen en debunken van halve waarheden van opgetrommelde getuigen die onder eed een verhaaltje opstaken, heb ik alsnog de zaak gewonnen. De tegenpartij wou ons zelfs uitkopen door een bedrag voor te stellen om de rechtzaak te doen ophouden. Ben er niet op ingegaan.

Ongeveer de helft van het bedrag wat ik tegoed had van de verhuurder als schadevergoeding is naar de advocaat en gerechtskosten gegaan. En drie jaar frustratie want rechtzaak zittingen werden telkens uitgesteld, of getuigen kwamen niet opdagen en werden daarvoor zelfs veroordeeld. En telkens moest advocaat rijden naar de rechtbank.

Ondanks het winnen voelt het nog steeds als een koude douche aan gezien veel verloren uren en energie, die niet tegenover het finale bedrag stond.

In dit geval moet de zwakke partij het bedrog van de verhuurder bewijzen, als de huurder weinig middelen heeft, wordt dit lastig. Gelukkig was dit hier niet aan de orde.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Individuele juridische zaken zijn compleet off topic hier, en zoals ik zeg. Populistische taal geraak je niet verder want iedereen heeft rechten en plichten die uiteindelijk worden afgetoetst bij de vrederechter voor elk dossier individueel. En een dak boven je hoofd is trouwens een basis recht als ik me niet vergis, terecht.

But why not:

Ik zit hier trouwens ook met een bekend huurgeschil: oud appartement, nooit geinvesteerd, ok huurprijs. nieuwe eigenaar koopt oude appartementen goedkoop op en wil iedereen buiten om te kunnen verhuren aan dubbele. mijn rechten zal ik nu aftoetsen bij de vrederechter, simpel als dat zei ik tegen de tegenpartij, hoeft geen ruzie of discussie bij te komen. Direct kreeg ik 3 maand gratis huur aangeboden als ik vertrek binnen de 3 maand. ik zeg dat geld niet belangrijk is als het over basisrecht gaat en die wil aftoetsen. Hoger zijn ze niet gegaan en ik wacht op de dagvaarding. Duurt wel effe in België allemaal he.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9747
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Er is een reden waarom huurders sterker beschermd wordt, het was nl nodig door oa huisjesmelkers.

Goede afspraken maken goede vrienden. Wees redelijk dan zal je meer bereiken dan door de stoere uit te hangen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Verhuurders kunnen u met een drogreden er uit zetten, bvb omdat ze er familie willen in laten komen wonen, en het dan gewoon opnieuw verhuren.
Flauwekul.... ze kunnen dat, maar dan moet die familie er ook efectief gaan wonen. En anders ferme schadevergoeding die 18 (!) Maanden huur bedraagt
Opzegging voor eigen gebruik of bewoning door familieleden

Als de verhuurder de overeenkomst beëindigt om er zelf te gaan wonen of om er familieleden (van de verhuurder of dienst echtgenoot) te laten wonen (afstammelingen, aangenomen kinderen, bloedverwanten in de opgaande lijn en bloedverwanten in de zijlijn tot de derde graad), moet hij aan de volgende voorwaarden voldoen:

De opzegging vermeldt de identiteit van de persoon die het goed zal betrekken en de band van verwantschap met de verhuurder. De huurder kan vragen aan de verhuurder dat het bewijs van de verwantschap wordt voorgelegd.
De verhuurder of de familieleden zijn verplicht om er binnen het jaar te gaan wonen en moeten daar gedurende minstens 2 jaar effectief verblijven.
Wanneer de voorwaarden niet worden nageleefd, riskeert de verhuurder aan de huurder een schadevergoeding van 18 maanden huur te moeten betalen.

https://www.vlaanderen.be/einde-of-opze ... ereenkomst
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik lees hier veel stoere praat, die rechtstreeks naar de rechtbank leidt.
In de realiteit is verhuren vaak kommer en kwel, omdat de huurder veel rechten heeft. Ik snap waar die van komen, daar niet van.
Ik wil enkel nog verhuren via SVK's, dan zitten zij met de "zever" en ik krijg elke maand mijn geld :).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik lees die stoere praat hier vooral van mensen die altijd het conflict lijken op te zoeken.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ahrand
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

heist_175 schreef:Ik lees hier veel stoere praat, die rechtstreeks naar de rechtbank leidt.
In de realiteit is verhuren vaak kommer en kwel
Amen :troosten:
heist_175 schreef: Ik wil enkel nog verhuren via SVK's, dan zitten zij met de "zever" en ik krijg elke maand mijn geld :).
Heb ook die optie overwogen (omdat ik in de juiste categorie van appartement zit : klein goedkoop en al wat versleten)
maar hoor van anderen dat, bij grotere herstellingen en grotere juridische issues,
de SVK's de problemen toch ook gewoon weer bij de eigenaar dumpen.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als je geen geld hebt, heb je al die problemen natuurlijk niet. Aan verhuren moet je beginnen met de wetenschap dat het een beheer is. En een rechtbank maakt daar soms ook deel van uit. Het is geen risicoloze belegging. Het risico is de huurder en de waarde evolutie van het pand. Geen enkele investering is risico loos. Ik verhuur zelf ook en om al de bovenstaande redenen ga ik momenteel niet meer in een extra onroerend goed investeren maar diversifier ik naar een mix van financiële producten. Meer risico maar weinig beheer aan op de manier die ik het doe.

Begin niet aan verhuren als je niet bereid bent er wat miserie bij te nemen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Misschien een app zoals Cake, wel op iOS, weet niet of ze ook een website hebben.

https://cake.app/
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:Ik lees hier veel stoere praat, die rechtstreeks naar de rechtbank leidt.
In de realiteit is verhuren vaak kommer en kwel, omdat de huurder veel rechten heeft. Ik snap waar die van komen, daar niet van.
Ik wil enkel nog verhuren via SVK's, dan zitten zij met de "zever" en ik krijg elke maand mijn geld :).
Zelf verhuur ik in rentmeesterschap
Enkele eigenaars hebben voor SVK gekozen en voor de 'problemen' heb ik voor de VME een en ander eens bekeken.
De eigenaars die verhuren via SVK hebben juridisch gezien de SVK als huurder en niet wie er woont. Ze hebben wel de SVK de toelating gegeven om te mogen onderverhuren.

Ongeacht aan wie je verhuurt, indien er huurachterstand opduikt moet je meteen de nodige stappen ondernemen om de juridische huurder in gebreke te stellen
Ik heb begrepen als je dat niet doet dat je juridisch gezien huurachterstand stilzwijgend toestaat, waarna je bijna geen juridische poot meer hebt om op te staan.
En eenmaal de achterstand groot is ten opzichte van het inkomen van de huurder (en buiten proportie volgens de vrederechter) trek je als verhuurder altijd aan t kortste eind.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

selder schreef:Misschien een app zoals Cake, wel op iOS, weet niet of ze ook een website hebben.

https://cake.app/
Cake is leuk omdat je af en toe eens een cashback krijgt, maar echt inzicht geeft dat toch niet.
Er komt wel verbetering aan zodat je rekeningen kan groeperen. Nu wordt alles gewoon op een hoopje gesmeten.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Daar het toch maar over 3 huurders handelt,
Zou ik gewoon voor iedere huurder apart een Excel bijhouden met alle betalingen.

Een tabblad Kolom datum, bedrag ontvangen. 3e kolom met totaal ontvangen.

Daarnaast op een ander tabblad met kolom datum en kolom met te ontvangen bedragen. En 3e kolom met totaal te ontvangen.


Met opdracht vert.zoeken kan je beide tabbladen vergelijken op datum en zo te weten komen wat er op die datum verschuldigd is of al betaald is.


Het enige dat je moet doen uiteraard is manueel de bedragen en data invoeren met ontvangen bedragen en jaarlijks de huurindexering in te voeren.



Vanaf een 10-tal huurders is een simpel boekhoudpakket wellicht beter
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”