Windows debloaten

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Ik heb een nieuwe PC besteld. Die wil ik uiteraard zo schoon mogelijk houden en vrij van ongewilde bloatware/telemetry. Windows 10 heeft echter al van zijn eigen een pak dingen geactiveerd die ik liever niet heb. Ik was dus op zoek naar een manier om zo snel mogelijk al die brol af te zetten.

Bij wat rondzoeken ben ik tot de vaststelling gekomen dat velen scripts gebruiken die heel het register doorploegen en van alles af zetten of zelfs verwijderen. Dat gaat redelijk ver van cortana uitschakelen tot zelfs windows update uitschakelen.

Daar heb ik wat vragen bij. Ten eerste weet je niet wat men er allemaal in gestoken heeft en ten tweede zou ik graag zelf beslissen wat ik al dan niet uitgeschakeld wil zien.

Gebruiken jullie bepaalde software of websites om dit taakje te klaren?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 12 keer

Heb dit een halfjaar geleden eens zo'n debloated windows versie gemaakt. Heb toen ntlite gebruikt. Was niet simpel voor de eerste keer maar was wel volledig gedebloat qua telemetry, Windows preinstalled apps, Xbox gamebar enz
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik gebruik dit soort dingen, tot grote tevredenheid.

https://github.com/Sycnex/Windows10Debloater
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Ik betaal wat meer voor de pro versie.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Niet specifiek voor telemetry, maar ik gebruik Winaero Tweaker om Windows 10 wat te personaliseren (eigen fontkeuzes en dergelijke) en daar zit ook een simpele "disable telemetry" optie in maar ik denk dat Microsoft dat soort instellingen wel terug durft aanzetten bij updates.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een beetje afhankelijk bij wie je de PC kocht, maar veel bloatware wordt er niet door Windows, maar wel door de fabrikant opgezet.
Vandaar dat ik na activatie van de originele Windows op het systeem altijd een propere herinstallatie doe van Windows, zo ben je al van de bloatware af die niet in Windows zelf zit.
Nadien kun je er nog altijd één van die andere scripts op afsturen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat je bloatware noemt..is Edge bloatware? Is mail bloatware? Is de MS store bloatware?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Ik heb de verkoper gevraagd een zo clean mogelijke install en dus geen dingen toe te voegen die er niet standaard op zitten, ook een local account en geen MS account.

Dat windows10debloater script ben ik vaak tegengekomen maar het is wel vrij grondig. Windows update zou ik wel willen behouden, het zijn telemetry en cortana enz dat ik eraf wil. Edge is niet nodig als je een andere browser gebruikt. Normaal gebruik ik Firefox en Chrome. Windows media player vervang ik door VLC.

Het klopt ook dat windows veel van die brol gewoon terug zet bij een update. Hier zou Europa eens een goed punt kunnen scoren door hen te verplichten 1 aan/af knop te voorzien die niet ongedaan gemaakt wordt. Cortana aan/af, telemetry aan/af,...
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dizzy schreef:Ik heb de verkoper gevraagd een zo clean mogelijke install en dus geen dingen toe te voegen die er niet standaard op zitten, ook een local account en geen MS account.
Dit heeft weinig met de verkoper te maken maar meer met het merk... als je bij een lokale PC boer een HP of welk merk dan ook koopt ga je een aantal "bloatware" apps hebben waar je verkoper niets aan kan doen (tenzij een clean install doen van een Windows 10 download van Microsoft al betwijfel ik of die dat gratis gaat doen, laat staan dat je weet wat hij dan wel doet... doe zo'n dingen maw. zelf).
Dizzy schreef:Dat windows10debloater script ben ik vaak tegengekomen maar het is wel vrij grondig. Windows update zou ik wel willen behouden, het zijn telemetry en cortana enz dat ik eraf wil.
Goh, telemetry... tja, dat zal wel gebeuren al is de vraag wat je ermee wint (ik denk niet dat Microsoft wakker ligt van jou persoonlijk telemetry tussen die van honderden miljoenen andere PC's). Na een uur surfen weet Google en Facebook honderden keren meer van jou dan dat Microsoft ooit via telemetry zal te weten komen. En Cortana... (bestaat dat trouwens nog)... gebruik het gewoon niet zou ik zeggen.
Dizzy schreef:Edge is niet nodig als je een andere browser gebruikt. Normaal gebruik ik Firefox en Chrome. Windows media player vervang ik door VLC.
Waarom zou je nog een zware Chrome gebruiken die geheugen vreet als je Edge Chromium hebt ? Het punt dat ik wil maken is dat ik denk dat mijn PC (al gebruik ik wel geen Home edition) cleaner is met z'n standaard oplossingen (al heb ik ook wel specifieke tools - maar dan niet omdat ik een anti Microsoft gevoel heb) dan deze van de gemiddelde tweaker met 137 tooltjes.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

DarkV schreef:
Dit heeft weinig met de verkoper te maken maar meer met het merk... als je bij een lokale PC boer een HP of welk merk dan ook koopt ga je een aantal "bloatware" apps hebben waar je verkoper niets aan kan doen (tenzij een clean install doen van een Windows 10 download van Microsoft al betwijfel ik of die dat gratis gaat doen, laat staan dat je weet wat hij dan wel doet... doe zo'n dingen maw. zelf).
Huh? Er zijn heus nog wel veel computerboeren die zelf hun PCs in elkaar steken en die te koop aanbieden. Of zelfs je eigen selectie aan onderdelen in elkaar steken, en daarbij zelfs aanbieden om het cable management te doen... Alleen de grote winkels die geen eigen IT dienst hebben die bieden van die kant-en-klare-OEM-dingen aan. De lokale PC boer vijst dat zelf in elkaar.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Er is zelfs een pc winkel in lubbeek die pc's maakt met 'custom' windows. Daar is heel veel getweakt alleszinds.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Ik gebruik
https://thomas.vanhoutte.be/miniblog/de ... s-10-apps/
om de onnodige standaard apps te verwijderen.

O&O heeft ook leuke tools
appBuster https://www.oo-software.com/fr/ooappbus ... st-version
shutUp https://www.oo-software.com/fr/shutup10
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

selder schreef:Huh? Er zijn heus nog wel veel computerboeren die zelf hun PCs in elkaar steken en die te koop aanbieden.
Dat ontken ik niet en daar is het hun "eigen merk" en beslissen zij wat erop komt.
boonpwnz schreef:Er is zelfs een pc winkel in lubbeek die pc's maakt met 'custom' windows. Daar is heel veel getweakt alleszinds.
Dit zou ik persoonlijk nooit willen... je hebt totaal geen idee wat de winkel gedaan heeft (wat mij betreft is dit erger dan wat bloatware of telemetry). Persoonlijk scratch install ik iedere nieuwe PC gewoon met een originele Windows 10 versie van Microsoft en dan kan je nog altijd zelf dingen verwijderen (liefst individueel en niet via een script waarvan je niet weet wat het exact doet).
warpozio2 schreef:Ik gebruik
https://thomas.vanhoutte.be/miniblog/de ... s-10-apps/
om de onnodige standaard apps te verwijderen.
Hier weet je tenminste nog wat je doet... maar de meeste zijn gewoon het equivalent van in je Start menu rechts te klikken en Uninstall te kiezen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

De PC komt inderdaad van een lokale PC boer. Ik heb hem de win10 Home installatie laten doen alsook de updates, er is al werk genoeg aan het overzetten van alle programma's instellingen enz... Het is een zaak die al jaren bestaat en die ik ook vertrouw. Hij heeft geen voordeel bij het (ver)prutsen van het materiaal dat hij verkoopt... tenzij hij snel failliet wil gaan.

Of MS iets met die data doet interesseert me niet, het gaat om het principe, het is een PERSONAL computer geen MS computer. Bovendien zijn al die processen bezig terwijl dit toch wat aan performance/opslag kost. Veel van die zaken zal ik ook nooit gebruiken.

Chrome gebruik ik enkel als Firefox ergens een probleem mee heeft. Firefox ken ik het best en ik gebruik ook wat add-ons die niet altijd bestaan op een andere browser.

Merci alvast voor de vele voorstellen, ik zal ze zeker eens bekijken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Man man, wat een non discussie
Enige goeie oplossing is Windows 10 pro zelf clean installeren.
Loop even door de privacy settings en je kan al een hoop tracking uitzetten.
Windows gaat niet merkbaar sneller worden als je er daarna zaken zoals edge of cortana afgooit...
Met de huidige cpu en disk capaciteit is dat allemaal onnodig.
Het is geen 1995 of 1998 meer ...
En zoals gezegd Google en Facebook en co verzamelen veel meer gegevens van je dan MS.

Hoe mensen toch steeds problemen willen oplossen die er niet zijn. :lol:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Bwah, als je ziet hoeveel mensen het toch doen en hoeveel programma's/scripts ervoor bestaan dan is er toch een markt voor met mensen die er anders over denken.

Schijfruimte zal inderdaad nog meevallen maar als je met een beperkte SSD werkt is gewonnen ruimte toch handig.

Eén van de dingen die ik uit ervaring geleerd heb is dat wat automatisch gaat... ook automatisch verkeerd gaat. Windows update is zoiets. Het zal steeds op de slechtste moment zijn dat ze ermee afkomen. Dat hou ik dus liever zelf in de hand. Veel updates zijn soms nog niet klaar en veroorzaken zelf meer problemen, even wachten is dan een goede zaak.

Wat ik doe en waar ik ben enz... hou ik ook liever zoveel mogelijk voor mezelf. MS heeft daar geen zaken mee, dat is gewoon een mentaliteit. Het is niet omdat je het niet altijd en overal kan uitschakelen dat je niet moet proberen het zoveel mogelijk te vermijden.

MS zet die instellingen ook steevast terug, een tool om dat snel terug op te lossen is dus handig. Mij overvalt dan de vraag waarom men zo aandringt op het terugplaatsen van iets dat men toch (nog) niet zou gebruiken :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tja er is een markt voor alles, zelfs voor de meest onnutige zaken.
Het is 2021, sinds windows 10 zijn er quasi geen pc problemen meer.
Mijn familie/vrienden helpdesk functie is zelfs bijna overbodig geworden, enkel als ze een nieuwe pc willen kopen of samenstellen bellen ze nog eens. :lol:
Ooit was dat anders en stonden er in het weekend steevast pc's en laptops klaar om "gecleand" te worden.

Ik vind het prima zo en MS mag een beetje meekijken en dingen terug zetten in ruil voor een steeds werkende PC :lol:

Eerst met allerlei scriptjes vanalles willen aanpassen en later komen zagen dat "windows" niet goed werkt en MS op niks trekt ... :roll:
2x tijdverlies :lol:

En als ze niet mogen weten waar je bent en wat je doet, smijt dan zeker eerst je smartphone weg vooraleer windows aan te passen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

duizend schreef:Tja er is een markt voor alles, zelfs voor de meest onnutige zaken.
Het is 2021, sinds windows 10 zijn er quasi geen pc problemen meer.
Het is gewoon een soort hype... net zoals iedereen in het verleden z'n telefoon moest rooten (ook al deed men er niets mee). Hetzelfde bij een die-hard debloater (met telemetry alu-hoedje op). Uninstall een Candy Crush ed., maar alle andere registry settings of dingen waar niemand de echte impact van kent... geen idee of je daar zoveel beter van gaat worden ?

Ik vind het trouwens bizar dat mensen die amper een Windows 10 clean install kunnen doen wel allerlei scripts draaien die men zomaar kan vinden op het internet. Nu ja, vrijheid-blijheid...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Een kleine moeite voor Vermaelens Projects maar mischien geen wereld van verschil voor ons :lol:

Kan allemaal zijn maar we zitten hier op een techforum en er zullen zeker wat tweakers tussen zitten die nog minder vertrouwen hebben in MS dan Belinda ex-Gates. Het knutselen aan toestellen en software is deels ook een hobby, net zoals autofreaks hun wagen zitten af te stellen om 5km/u sneller te gaan etc... Gamers maken van hun PC een lunapark waarvan een andere een epilepsieaanval krijgt maar voor hen is het leuk.

Het is trouwens ook niet omdat iets werkt dat het ook goed werkt of niet beter kan werken.

Al die telemetry zit er niet zomaar in, dat kost MS ook geld en het feit dat ze het erin blijven steken is dat ze er wel degelijk iets mee van plan zijn. Wat precies zullen ze ons niet zomaar vertellen. Wie graag een PC heeft die bezig is met vanalles waar men geen zaken mee heeft, mag dat gerust blijven doen van mij maar persoonlijk heb ik het liever niet.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: Het is trouwens ook niet omdat iets werkt dat het ook goed werkt of niet beter kan werken.
Als je niet zelf je windows van scratch installeert, maar hier op het forum raad moet komen vragen wat de PC bouwer er allemaal op gezet en aangevinkt heeft...
... Tja dan weet ik wel zeker dat jij je PC NIET beter zal laten werken :lol:

Veel succes met je projectje. :twisted:
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

windows 10 ameliorated ;)
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Nog eentje die behoorlijk ver gaat: Debotnet
Heppie NY!
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”