Excel hyperlink probleem

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edward
Plus Member
Plus Member
Berichten: 165
Lid geworden op: 04 jan 2005, 12:07
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 1 keer

Iemand een idee wat hier mis gaat?
Het is een genealogisch gegevensbestand van geboortes uit Henegouwen in de 19de eeuw.
Voor elke persoon is er een link beschikbaar die rechtstreeks naar de akte linkt bij FamilySearch.org.
Dus als ik klik op cel R 2 of R3 "clic ici" dan kom ik rechtstreeks bij de akte op FamilySearch.org.
Sinds enkele maanden echter gebeurt het volgende als ik klik: dan kom ik op de inlogpagina terecht van FamilySearch. Dat is erg vervelend omdat er in zo een bestand gewoonlijk een honderdtal namen staan die ik moet verifiëren. Dus moet ik honderd keer opnieuw mijn wachtwoord bij FamilySearch ingeven.
Als ik echter de cel selecteer waar de hyperlink naar verwijst, in dit geval S2 of S3, die kopiëer en plak in Chrome dan lukt het wél en kom ik dus gewoon bij de akte terecht.
Ik had graag het Excel-bestandje meegestuurd, maar de extensie is "ongeldig".
Genea.jpg
DiffieHM
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:19
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 7 keer

Lijkt me niet direct aan Excel te liggen. Want zover voor zover ik uit die link kan afleiden worden daar toch geen login gegevens mee gestuurd?

Ben je absoluut zeker dat wanneer je via Excel de link aanklikt dat je in hetzelfde profiel van dezelfde browser terechtkomt als wanneer je de link copy/paste in die browser?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik heb iets gelijkaardigs voor maar dan bij Word: als ik een koppeling open naar een besloten LinkedIn-groep dan meldt Word dat er een 404 teruggekeerd wordt, ook nadat ik ingelogd ben op Linkedin. Het lijkt er inderdaad op dat Word in een andere context draait.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Edward
Plus Member
Plus Member
Berichten: 165
Lid geworden op: 04 jan 2005, 12:07
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 1 keer

DiffieHM schreef:Lijkt me niet direct aan Excel te liggen. Want zover voor zover ik uit die link kan afleiden worden daar toch geen login gegevens mee gestuurd?

Ben je absoluut zeker dat wanneer je via Excel de link aanklikt dat je in hetzelfde profiel van dezelfde browser terechtkomt als wanneer je de link copy/paste in die browser?
Bedankt voor de reactie. Als ik de cel R2 selecteer en inhoud dan komt deze link in een pop-up schermpje:
"https://familysearch.org/search/film/004473410?i=571"
De cel zelf geeft: =HYPERLINK(S2; "clic ici pour photo")
De cel S2 copy/paste geeft dezelfde URL weer in de browser, maar dan moet ik niet inloggen.
De formule in S2:
="https://familysearch.org/search/film/"& ... i="&(J2-1)
Kan ik eventueel het bestand via een PB versturen, dan heb je er beter misschien zicht op wat er gebeurt?

Edward
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 43 keer

Er wordt steeds dezelfde browser gebruikt?
Dus zowel bij klikken op de link als het plakken van de link gebruik je Chrome?

Maakt het iets uit of je de browser afsluit of enkel minimaliseert wanneer je een 2de link uit je Excel opent?
Mogelijks neemt hij dan enkel een nieuw tabblad in de reeds geopende browser en blijf je dan wel ingelogd?
Zou er vanuit Excel nu steeds een private-sessie geopend worden van je browser, waardoor na het afsluiten van de browser, de cookies worden verwijderd?

Eventueel eens kijken door een andere browser als standaard browser in te stellen.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zou eens kijken naar een browser addon om bij bepaalde domeinen een custom referer link mee te geven.
Gebruikersavatar
Edward
Plus Member
Plus Member
Berichten: 165
Lid geworden op: 04 jan 2005, 12:07
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 1 keer

jorisx schreef:Er wordt steeds dezelfde browser gebruikt?
Dus zowel bij klikken op de link als het plakken van de link gebruik je Chrome?


Maakt het iets uit of je de browser afsluit of enkel minimaliseert wanneer je een 2de link uit je Excel opent?
Mogelijks neemt hij dan enkel een nieuw tabblad in de reeds geopende browser en blijf je dan wel ingelogd?
Zou er vanuit Excel nu steeds een private-sessie geopend worden van je browser, waardoor na het afsluiten van de browser, de cookies worden verwijderd?

Eventueel eens kijken door een andere browser als standaard browser in te stellen.
Bedankt om mee te denken.
Het maakt niets uit of Chrome geminimaliseerd is of uit staat. Ik heb ook Edge al eens als standaardbrowser ingesteld, maar ook dat helpt niet.
De hyperlink opent gewoon een nieuw tabblad naar de login-pagina. :bang:
Wat ik met mijn beperkte kennis dan vreemd vind is dat als ik over de cel met de hyperlink beweeg, de URL van de cel ernaast gewoon zichtbaar wordt.
Het is al enkele maanden zo. Ik krijg die Excelbladen van iemand die ze opgesteld heeft en hij vindt voorlopig ook geen oplossing.
Hij werkt met een andere versie van Excel, ik nog steeds met Excel/Office 2007. Bij hem stelt het probleem zich ook al een tijdje.
Daarom gingen we er eerst van uit dat het aan FamilySearch zelf lag. Ikzelf heb weinig kennis van Excel zelf, ik los mijn probleem meestal op met proberen en uittesten, maar nu lukt het ook niet.
Als iemand het bestand eens wil bekijken/proberen. Ik wil het altijd sturen. De gegevens zijn toch al bijna 150 jaar oud... :wink:

@ cptKangaroo
Dat begrijp ik niet goed. Zoals ik al zei ben ik eigenlijk een leek die met vallen en opstaan zijn weg zoekt...
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als je op een link klikt in je browser, geeft de browser die link & een referer link mee: meestal gewoon een verwijzing naar de pagina van waarop geklikt werd. Sommige sites vereisen een 'juiste' referer als een beetje extra beveiliging dat men niet zomaar van buitenaf naar al hun content kan linken.

Ik vermoed dat die familysearch.org site dat aangezet heeft, en Excel heeft vermoedelijk geen optie om een referer toe te voegen -- eventueel eens checken. Waarschijnlijk is het genoeg om https://familysearch.org/ als referer link mee te geven.

Of eventueel eens proberen met www. toe te voegen in Excel links:
https://www.familysearch.org/
Laatst gewijzigd door cptKangaroo 14 maa 2021, 11:28, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edward
Plus Member
Plus Member
Berichten: 165
Lid geworden op: 04 jan 2005, 12:07
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 1 keer

cptKangaroo schreef:Als je op een link klikt in je browser, geeft de browser die link & een referer link mee: meestal gewoon een verwijzing naar de pagina van waarop geklikt werd. Sommige sites vereisen een 'juiste' referer als een beetje extra beveiliging dat men niet zo maar van buitenaf naar al hun content kan linken.

Ik vermoed dat die familysearch.org site dat aangezet heeft, en Excel heeft vermoedelijk geen optie om een referer toe te voegen -- eventueel eens checken. Waarschijnlijk is het genoeg om http://familysearch.org/ als referer link mee te geven.

Of eventueel eens proberen met www. toe te voegen in Excel links:
https://www.familysearch.org/

Bedankt! Dat ga ik nu eens proberen.

Ik had zonet een kopie van dat bestand eens geïmporteerd in Google Docs/Spreadsheet. En daar lukt het wél. :???:
FullHD
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27 mei 2008, 12:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

Heeft blijkbaar te maken met de manier waarop Office omgaat met hyperlinks. De aanpassing van je Windows registry zoals beschreven in het Microsoft artikel zou het probleem moeten oplossen.

Bronnen:
https://superuser.com/a/826003/74576
http://support.microsoft.com/kb/218153
Gebruikersavatar
Edward
Plus Member
Plus Member
Berichten: 165
Lid geworden op: 04 jan 2005, 12:07
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 1 keer

FullHD schreef:Heeft blijkbaar te maken met de manier waarop Office omgaat met hyperlinks. De aanpassing van je Windows registry zoals beschreven in het Microsoft artikel zou het probleem moeten oplossen.

Bronnen:
https://superuser.com/a/826003/74576
http://support.microsoft.com/kb/218153
Dat artikel heb ik gisteren ook gelezen, maar ik ben nog niet zeker of ik dat ga/durf proberen.
Is het dan misschien door één of andere update van Microsoft gekomen dat dit probleem zich stelt?
Zoals ik in een vorige reactie meld, lukt het wel in de spreadsheet van Google Docs.

@cptKangaroo: Ik vind niet meteen wáár ik die url zou moeten toevoegen. :oops:
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een Chrome addon zoals deze: https://chrome.google.com/webstore/deta ... doihckciin

En als ik de bijhorende fotokes wat aanpas ('k weet niet of die nog representatief zijn), zou je zoiets moeten invullen als 'custom referer':
Afbeelding

Google Docs geeft waarschijnlijk meer header info mee. De oplossing van FullHD is om Excel te forceren om het proces apart te doen lopen van Excel -- daar hoef je geen schrik van te hebben -- gewoon goed opletten dat je het windows register op de juiste plaats aanpast.
FullHD
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27 mei 2008, 12:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

Als je Google Docs gebruikt zit je al in je browser en stelt het “Excel naar browser” probleem zich niet.

Je hoeft niet bang te zijn voor die registry fix. In het slechtste geval doe je die waarde die je hebt toegevoegd terug weg en werkt alles opnieuw zoals ervoor.
Gebruikersavatar
Edward
Plus Member
Plus Member
Berichten: 165
Lid geworden op: 04 jan 2005, 12:07
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 1 keer

Bedankt allemaal voor jullie hulp.

Maar het is niet gelukt. Ik heb die Chrome extensie geprobeerd, pc herstart, zonder succes.
Ik heb die registersleutel aangemaakt en herstart, ook zonder succes.
Ik heb mijn bestandje eens op mijn vrouw haar laptop gezet en geopend in Excel 2010, lukt ook niet zonder elke keer opnieuw in te loggen.
Het blijft me intrigeren. :-)
Maar meer ken ik er ook niet van en dan zal mijn collega genealoog die het rekenblad heeft gemaakt het zelf moeten oplossen vrees ik.
Ik ga verder geboorteaktes bekijken. :-D

Nog een fijne zondag gewenst allemaal.
FullHD
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27 mei 2008, 12:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

Ik heb het dan maar zelf eens uitgeprobeerd en bij mij werkt het na de aanpassing in de registry wel (getest op windows 10 met een 32-bit versie van Excel 2019 en Google Chrome als standaardbrowser).

Je moet de fix natuurlijk wel toepassen voor de juiste versie van office: 32- of 64-bit. Welke versie je hebt 2010, 2013, 2016, 2019 of 365 maakt niet uit. Ik moest sowieso de sleutels "9.0", "Common" en "Internet" een voor een bijmaken en dan de DWORD waarde "ForceShellExecute" aanmaken en op 1 zetten (moet echt type DWORD zijn; als je een string of zo aanmaakt, dan werkt het niet). Onder "Office" stonden al wel de waarden "12.0", "14.0", "15.0" en "16.0" maar niet "9.0" - en ongeacht je versie van office moet je "9.0" aanmaken zoals in het Microsoft artikel staat aangegeven.

Hoe weet je of je een 32- of 64-bit versie van Office hebt? https://support.microsoft.com/nl-nl/off ... 34518b8b19

Ik moest niet eens m'n computer heropstarten. Gewoon Excel opnieuw openen en het werkte.
Gebruikersavatar
Edward
Plus Member
Plus Member
Berichten: 165
Lid geworden op: 04 jan 2005, 12:07
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 1 keer

:banana:
Super bedankt voor jouw duidelijke uitleg. Het is gelukt.
Deze gepensioneerde bakker heeft weer wat bijgeleerd!

:beerchug:
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”