Netwerk documenteren

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
technicus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 maa 2021, 17:16

Beste,

Heeft er iemand een goed excel of ander document of software om netwerk lijsten in te maken om zo een lijst te krijgen om makkelijker bij te houden welk data (utp) punt op welke positie deze zit op het patchpaneel en ook in welke ruimte deze bevind en mss welk toestel er achter zit. Zodat ik niet eerst naar het punt moet toegaan om te kijken welke nummer deze heeft maar dat ik gewoon aan de rack in de lijst kan kijken en dan gewoon deze kan patchen en zodat de patchkast overzichtelijk blijft als er aanpassingen dienen te gebeuren. Mss ook nog met ip adres en Mac adres gegevens. En ook nog van welk nummer op het patchpaneel naar de switch nummer.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

2 minute search on google ...

Spiceworks ... xls attached
Bijlagen
Network_Cabling_Record.xls
(34.5 KiB) 146 keer gedownload
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 109 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als je helemaal hardcore wil gaan: Je racks, equipment en links labelen en documenteren volgens TIA 606-C
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer

Of je kan een XLS maken zoals mijn voorbeeld hieronder

Cabinet Device 1 Port Cabinet Device 2 Port Label ID Length Type Color VLAN Notes:
1 Coreswitch 1 24 2 Patch panel 1-1 15 123 1.5 Copper Blue 50 Connection to Firewall
3 Patch panel 1-2 15 3 Firewall Trusted 124 0.5 Copper Blue 50 Connection to Core switch
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik weet niet hoe groot jullie netwerken zijn, maar een systeem met excellekes werkt toch maar tot een bepaalde schaal.
En, als alles bij 1 persoon/dienst passeert anders is het binnen de kortste keren achterhaalde info.

En als je patchings wil plannen, ben je eigenlijk beter dat je ze eerst in uw 'database' bouwt en dan pas in realiteit.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ralph3 is een iets mooiere optie dan netbox: https://github.com/allegro/ralph
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer

Joe de Mannen schreef:Ik weet niet hoe groot jullie netwerken zijn, maar een systeem met excellekes werkt toch maar tot een bepaalde schaal.
En, als alles bij 1 persoon/dienst passeert anders is het binnen de kortste keren achterhaalde info.

En als je patchings wil plannen, ben je eigenlijk beter dat je ze eerst in uw 'database' bouwt en dan pas in realiteit.

J.
excellekes werkt toch voor verschillende sites met toch wel vrij groote netwerken, maar de excel files zijn niet de primary source daar hebben wij natuurlijk een DCIM tool voor. De excel files zijn om snel iets op te zoeken, ik moet zeggen dat deze bij ons toch wel voor 99.99% correct is.

Topic starter heeft ook niet vermeld of dit voor zijn eigen network is of voor een bedrijfsnetwerk of voor in Datacenters.
technicus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 maa 2021, 17:16

stevenvs schreef:
Joe de Mannen schreef:Ik weet niet hoe groot jullie netwerken zijn, maar een systeem met excellekes werkt toch maar tot een bepaalde schaal.
En, als alles bij 1 persoon/dienst passeert anders is het binnen de kortste keren achterhaalde info.

En als je patchings wil plannen, ben je eigenlijk beter dat je ze eerst in uw 'database' bouwt en dan pas in realiteit.

J.
excellekes werkt toch voor verschillende sites met toch wel vrij groote netwerken, maar de excel files zijn niet de primary source daar hebben wij natuurlijk een DCIM tool voor. De excel files zijn om snel iets op te zoeken, ik moet zeggen dat deze bij ons toch wel voor 99.99% correct is.

Topic starter heeft ook niet vermeld of dit voor zijn eigen network is of voor een bedrijfsnetwerk of voor in Datacenters.

Wij zijn nieuwe bekabeling aan het steken in een gebouw en het is voor gewoon een netwerk dossiertje te maken en dan af te geven aan de klant dat het wat overzichtelijk is voor de klant. Het zijn 3 racks en in het totaal iets van een 200 data punten en 3 glasvezel verbindingen.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Als je de regels volgt zoals Proximus ze voorschrijft (zie https://www.proximus.be/bouwen) dan zouden alle kabels netjes van een label voorzien moeten zijn zodat het duidelijk is welke kabel naar welk eindpunt loopt.
Ik gebruik zelf een Excelleke waarbij de datapunten in een kantoor/lokaal van boven naar onder en in wijzerzin (gerekend vanaf de deur) genummerd (ttz. A..Z) zijn.
Computer(k)nul
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Joe de Mannen schreef:En, als alles bij 1 persoon/dienst passeert anders is het binnen de kortste keren achterhaalde info.
Change management moet je natuurlijk ook implementeren, anders is elke lijst zo goed als direct outdated.
technicus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 maa 2021, 17:16

Ik heb het dan nu zo maar gedaan via visio.
Bijlagen
2021-03-13 16_18_28-Foto's.png
2021-03-13 16_17_51-Foto's.png
technicus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 maa 2021, 17:16

Ik heb het dan nu zo maar gedaan via visio. Alleen het merk wat wij gebruiken is niet van Nexans maar van Excel Networking en die hebben geen stencils. Ik heb er wel gevonden van Panduit, Nexans, AT&T Cabling, R&M, Belden, CommScope, Brand-rex, Levition en blackbox. Mss nog iemand die andere bekende merken kent met stencils.
technicus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 maa 2021, 17:16

Dit is hoe het zal worden.
Bijlagen
Netwerk documentatie.pdf
(213.31 KiB) 30 keer gedownload
2021-03-18 19_17_22-Rack 2.pdf - Adobe Acrobat Reader DC (32-bit).png
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”