Windows backup tips

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Dag iedereen,

Na iets te lang uitstellen heb ik besloten mijn backupstrategie eens onder de loep te nemen.
Kort de situatie: voorheen allemaal macOS toestellen die via Time Machine automatisch naar mijn Synology lopen. Daar staat een aparte shared folder met aparte user, en enkel die user heeft read/write permissies op die share. Dit loopt allemaal netjes. Info die je bij Time Machine ziet:
* hourly backups for the past 24 hours
* daily backups for the past month
* weekly backups for all previous months
The oldest backups are deleted when your disk becomes full.

Dit vind ik een uitstekende oplossing. Belangrijkste disaster recovery scenario is het inpluggen van een nieuw toestel, en dat dat een paar uur later een zo recent mogelijke staat heeft. Reeds getest met Time Machine en dat was vlekkeloos.

Nu is er recentelijk een Windows toestel bijgekomen, en dat is een beetje een vreemde eend in de bijt. Ik zoek hiervoor een degelijke oplossing die zo dicht mogelijk bij Time Machine komt.
De ingebouwde backup lijkt leuk, maar deze kan niet overweg met de aparte share en user, die herkent dat de NAS hetzelfde toestel is als m'n gemapte file share en wil die credentials overnemen. M'n reguliere user toegang geven tot de backup-share gaan we dus niet doen. Acronis heb ik getest en heeft een gelijkaardig probleem, en begint ook merg en been te schreeuwen wanneer de share niet bereikbaar is. Lees: ik ben op kantoor op het uur dat de backup gescheduled staat. Bij Time Machine gebeurt dat gewoon elk uur in de achtergrond indien hij m'n share kan vinden.

Momenteel ben ik uitgekomen bij Macrium Reflect, maar ik wou graag eens horen wat jullie gebruiken en of jullie nog andere tips hebben.

Ik heb nu in Macrium de Home Edition in trial vanwege de differentiële backups. De voorgestelde scheduling is als volgt:
* full backup: eerste maandag van de maand om 9u
* differential: elke maandag om 9u
* incremental: elke weekdag om 9u
Gewoon alle partities op m'n disk aangezet en lijkt wel netjes te kopiëren. Effectieve restore heb ik nog niet getest.

Idealiter wil ik een zo transparant mogelijke oplossing die z'n ding doet in de achtergrond en er is op het moment dat ik het nodig heb.

PS: cloud oplossingen zijn hier niet nodig. De belangrijkste gegevens gaan ook naar Synology Drive, en die heeft z'n eigen (lokale en offsite) backup. Dit is puur een oplossing om m'n toestel asap terug up and running te krijgen igv dat er iets misgaat (mislukte update, ransomware, toestel kwijt, gestolen, ...)

Alvast bedankt!
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Veeam agent.

Kan backuppen naar shares met andere creds, kan gescheduled worden (full/diff/incr), ondersteund compressie, heeft de nodige opties om een backups die gescheduled was tijdens "powered off" state, te laten runnen als machine online komt, of te skippen, enz...
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Dat ziet er alvast veelbelovend uit, bedankt voor de tip!

Enig advies ivm configuratie? Standaard policy is 7 dagen retention, lijkt me toch wat kort. De share staat ingesteld op max 2 TB grootte, en mag gerust tot die 2 TB groeien. Verwijdert Veeam ook de oudste versies zoals Time Machine?

Volgende zaken leken mij interessant, maar vul gerust aan indien je tips hebt:
  • backup mode: entire computer
  • destination: shared folder -> werkt inderdaad met andere credentials, perfect!
  • keep backups for 31 days -> dit mag misschien nog hoger zodat hij op termijn gewoon tegen de 2 TB limiet botst en zelf cleanup doet?
  • geen active full backup periodically
  • perform backup files health check: monthly
  • full backup file maintenance -> staat nu uit, brengt dit veel bij?
  • compression level: optimal (recommended)
  • storage optimization: LAN target
  • backup file encryption enabled
  • daily backups om 5u30 (computer staat dan wellicht uit), maar 'backup once powered on' en 'when backup target is connected' met max elke 2u
Alvast erg bedankt voor de tip, lijkt al vlotter en meer lightweight dan Acronis en Macrium Reflect.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

FYI, veeam raadt aan om NFS te gebruiken ipv SMB bij backups naar non-Windows targets (Windows biedt wel write-through support op SMB indien de share gemarkeerd word als continuously available). Dit omwille van een potentieel data corruptie probleem aangezien SMB geen data validatie doet bij het wegschrijven van een ontvangen pakket, wanneer er geen write through ondersteuning is. NFS heeft native in het protocol zitten.

Meer info:
https://forums.veeam.com/veeam-backup-r ... 63702.html

https://forums.veeam.com/veeam-backup-r ... 63695.html
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

butskristof schreef:[...]Nu is er recentelijk een Windows toestel bijgekomen, en dat is een beetje een vreemde eend in de bijt.[...]
Heh, woon jij bij mij ofzo, want hier thuis is het krak dezelfde setup. Macbooks van de vrouw en mezelf, en beide ook een Windows SFF PC (voor de vrouw voor Premiere Pro, voor mezelf de (bekende?) game-pc.
butskristof schreef:[...]De ingebouwde backup lijkt leuk, maar deze kan niet overweg met de aparte share en user, die herkent dat de NAS hetzelfde toestel is als m'n gemapte file share en wil die credentials overnemen. [...]
Je kan wel naar SMB shares op dezelfde host connecteren met een verschillende user als je voor de eerste user de DNS naam neemt en voor de 2de user het IP adres. Zo doen we het hier thuis ook en we gebruiken gewoon de ingebouwde backup oplossing van Windows 10.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Sasuke schreef:FYI, veeam raadt aan om NFS te gebruiken ipv SMB bij backups naar non-Windows targets (Windows biedt wel write-through support op SMB indien de share gemarkeerd word als continuously available). Dit omwille van een potentieel data corruptie probleem aangezien SMB geen data validatie doet bij het wegschrijven van een ontvangen pakket, wanneer er geen write through ondersteuning is. NFS heeft native in het protocol zitten.

Meer info:
https://forums.veeam.com/veeam-backup-r ... 63702.html

https://forums.veeam.com/veeam-backup-r ... 63695.html
Okay, da's inderdaad een goeie om te bekijken. Ik kan op m'n Synology NFS aanzetten, wel ineens voor alle shares, maar het is me niet meteen duidelijk hoe ik Veeam moet wijsmaken dat hij NFS moet gebruiken in plaats van SMB. Lijkt me dat ik daar enkel \\[NAS]\[share] en credentials kan ingeven..
selder schreef:Heh, woon jij bij mij ofzo, want hier thuis is het krak dezelfde setup. Macbooks van de vrouw en mezelf, en beide ook een Windows SFF PC (voor de vrouw voor Premiere Pro, voor mezelf de (bekende?) game-pc.
Haha, als je posts van de laatste jaren zie zouden we broers kunnen zijn :-D . Om professionele redenen toch opnieuw voor Windows gekozen (.NET development), en het is beter dan toen ik er tien jaar geleden ben weggelopen. Daar is het meeste mee gezegd denk ik.
selder schreef:Je kan wel naar SMB shares op dezelfde host connecteren met een verschillende user als je voor de eerste user de DNS naam neemt en voor de 2de user het IP adres. Zo doen we het hier thuis ook en we gebruiken gewoon de ingebouwde backup oplossing van Windows 10.
Dat had ik ook al gelezen toen ik de zomer wat onderzoek deed, maar volgens Sasuke in dit bericht zou dit (binnenkort) ook niet meer werken.

Ondertussen draait Veeam hier al een week, en dat lijkt een heel goede oplossing. En bovendien nog gratis ook :beerchug: .

Bedankt allemaal!
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Voor welke oplossing ben je gegaan, en ben je er tevreden van?
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”