Alternatief voor telenet safespot

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Ik heb telenet safespot opgezegd omdat het niet werkt met de Docsis 3.1. EMTA modem van TN.

Mijn telenet security pack kan ik niet opnieuw installeren.

Wat raden jullie aan als alternatief?

- een nieuwe / andere beveiligingssoftware zoals Norton, McAfee, … ? Ik weet niet direct welke kiezen maar zou graag wel een beveiligingssuite hebben die, zoals bitdefender wel doet, systeemherstel van windows niet uitschakelt …

- windows defender in combinatie met safespot en de afwachten tot de safespot app het doet met mijn EMTA modem?

- of … ?

Weet het niet meer. Was wel tevreden over f-secure maar als je ook Android devices wilt beschermen, is deze wel duurder momenteel (99 euro) in vergelijking met andere zoals bv. McAfee
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3543
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 93 keer

Op deze site al eens gekeken naar de prijzen ?
In mijn ogen enkel een beveiligings suite zou meer dan genoeg moeten zijn, de rest vind ik overkill.
In feite voor een gewoon huishouden is Windows defender al genoeg (doet het zeer goed in de AV-testen) maar als je al een andere Firewall erbij wil moet men al naar de betaalde oplossingen gaan kijken (internet security of Total security)
Normaal bevat F-secure Safe voor windows en al installaties voor android ook.

https://www.goedkoopsteantivirus.be/brands/f-secure
https://www.goedkoopsteantivirus.be/brands/norton-1
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Zeer veel dank Patje voor deze reactie !
F-secure blijkt ook de software te zijn waarop het Telenet Security Pack draaide en bij een systeemherstel pruttelde deze nooit tegen. Denk dat ik deze ga bestellen en het geklooi van Telenet die weer al eens niet op mekaar afgestemde producten leveren - maw EMTA en hun safespot - ga verlaten.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Hier draait Zonealarm als FW en Avira als antivirus, beiden zijn gratis. In het begin heb ik voor de firewall wel een aantal programma's op "ask" gezet zodat ik ze toegang tot internet kan geven wanneer nodig (of niet).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Ik ben een leek op het vlak van netwerken en internet security. Het grote argument van TN met hun safespot is dat alle apparaten achter de modem mee beveiligd zijn, incl. zaken waar je geen AV of beveiliging kunt op installeren (bv. wifi module zonnepanelen, thermostaat chauffage, TV, ...).

Nu kan ik men niet inbeelden wie interesse zou hebben in het hacken van een verwarmngstoestel op een netwerk, laat staan een app voor zonnepanelen of andere toestellen voor zover dat kan (denk dan aan TV, blue ray).

Anderzijds is er blijkbaar wel de realiteit dat poorten gescand worden op de TN router om te zien of er "gaatjes" zijn ...

Op den duur weet een mens het allemaal niet meer ...

@mods: sorry omdat dit misschien weer off topic is maar deze discussie en de discussie over TN safespot overlappen mekaar toch een beetje.

EDIT: kan Norton Deluxe via het werk aankopen en krijg 50% korting via een benefits at work program
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

koenraaddeconinck schreef: Nu kan ik men niet inbeelden wie interesse zou hebben in het hacken van een verwarmngstoestel op een netwerk, laat staan een app voor zonnepanelen of andere toestellen voor zover dat kan (denk dan aan TV, blue ray).
Het is niet zozeer dat ze interesse hebben in uw verwarming of welke programma's je kijkt maar is gewoon een (meestal slecht beveiligd) punt om binnen te komen en gewoon een extra toevoeging aan hun eigen netwerk. Al die devices zijn gewoon computers waar over het algemeen niet zoveel werk aan beveiliging in gestoken wordt. Vroeger was malware nogal dikwijls een iritante grap en viel snel op maar nu is het vooral zoeken naar manieren om zo lang mogelijk ongemerkt hun werk te doen. In het slechtste geval merk je er dus zelf totaal niks van.
In het virus verhaal kan je het vergelijken met de incubatietijd, de slimmere virussen merk je ook eerst niet. Of zelfs varianten die de dragers volledig met rust laten.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

tien schreef:Het is niet zozeer dat ze interesse hebben in uw verwarming of welke programma's je kijkt maar is gewoon een (meestal slecht beveiligd) punt om binnen te komen en gewoon een extra toevoeging aan hun eigen netwerk. Al die devices zijn gewoon computers waar over het algemeen niet zoveel werk aan beveiliging in gestoken wordt. Vroeger was malware nogal dikwijls een iritante grap en viel snel op maar nu is het vooral zoeken naar manieren om zo lang mogelijk ongemerkt hun werk te doen. In het slechtste geval merk je er dus zelf totaal niks van.
In het virus verhaal kan je het vergelijken met de incubatietijd, de slimmere virussen merk je ook eerst niet. Of zelfs varianten die de dragers volledig met rust laten.
Dus, ook gezien voorgaande posts (waarvoor dank aan iedereen), is vooral beveiliging op pc-niveau belangrijk aangezien deze het belangrijkste target zijn. Maar als je het kwaad bij de bron wenst aan te pakken, is die beveiliging die safespot biedt aan de bron (m.a.w. de modem waar alle netwerk toestellen achter zitten), zeker niet slecht.

Mijn probleem is dat de safespot app niet werkt met de laatste EMTA modems van TN, zoals er bij mij één is geplaatst én ik na opzeg van deze "dienst", TN Security pack niet meer terug kan installeren.

Dit maakt dat ik niet opnieuw één of ander AV pakket moet kopen dat bovendien ook nog eens bepaalde functies van windows (zoals systeemherstel, een wat mij betreft zeer, zeer handige tool) blokkeert. Bovendien zou de combinatie van safespot met een betalende AV zoals Norton, F-secure, … gewoon overkill zijn als ik jullie goed begrijp.

Denk dat ik in afwachting van de beschikbaarheid van safespot voor de EMTA modem van TN, windows defender zou laten draaien op mijn laptop en die van de kinderen. Ik heb enkele reviews van wind defender gelezen en die blijkt het inderdaad zeker niet slecht te doen ...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Eerst en vooral aan alle ub'ers mijn beste wensen voor een gezond en voorspoedig nieuw jaar.

Iemand die toevallig nog ervaringen of nieuws heeft ivm. safespot ? Dank voor de reacties.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor de business starten ze ook met een proefperiode vanaf volgende week.
Alleen, ik heb wel een all-in-one en geen modem only.
Ben eens benieuwd naar wat het allemaal hier met de smarttoestanden gaat doen.
Als het door gaat, zal ik de ervaringen zeker delen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Dank voor de info en eventuele updates !
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”