Windows 10 versie 1903 upgrade: hoe lang kun je 't uitstellen?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hallo,

Windows 10 versie 1903 is officieel uitgekomen op 21 mei 2019 (en end of service op 8 december 2020).
Ik heb nog steeds Windows 10 Pro versie 1809 op mijn systeem staan en wil dit ook zo houden.

Daarom heb ik op 13 juli 2019 in de geavanceerde opties van Windows Update de volgende instellingen toegepast:

Afbeelding

Wanneer wordt ik nu gedwongen om Windows 10 versie 1903 te installeren? Op 22 mei of 14 juli 2020?
Sommige bronnen geven zelfs aan dat er bovenop de ingestelde 365 dagen nog 2, 4 of 6 maanden extra uitstel kunnen bijkomen, maar hierover is geen eenduidig antwoord te vinden.
Iemand hier die wel klare wijn kan schenken?

Dank!
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Why?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

selder schreef:Why?
Mijn hardware kan geen recentere versie van VMware Workstation draaien dan de huidige versie die nu op mijn systeem staat (VMware Workstation versie 12.5).
Versie 12.5 van VMware werkt wel nog op Windows 10 versie 1809, maar doet het niet meer op Windows 10 versie 1903.

Pas tijdens het upgradeproces naar versie 1903 geeft Windows de incompatibiliteit aan en stopt de upgrade (gelukkig maar).
Mijn systeem dan maar teruggezet naar het laatste herstelpunt en de opties aangepast om de upgrade uit te stellen zodat ik VMware kan blijven gebruiken. Deze instelling zorgt er trouwens voor dat de nodige security updates wel nog binnen komen.

Tijd om naar een nieuwe PC uit te kijken dus, maar ik wil weten tegen wanneer ik dat in orde moet hebben want op een bepaald moment geeft Microsoft geen andere optie meer dan upgraden.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Haha ik moet me gelukkig niets van updates aantrekken

Afbeelding

Nooit last van upgrades echt zalig :D
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 60 keer

Je weet toch dat 1709 geen beveiligingsupdates meer ontvangt sinds april en dat je dus vatbaar bent voor alle exploits die sindsdien gepatched zijn?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Luboli schreef:Je weet toch dat 1709 geen beveiligingsupdates meer ontvangt sinds april en dat je dus vatbaar bent voor alle exploits die sindsdien gepatched zijn?

Wel normaal wel.

Maar dat moet men pc maker maar oplossen als zij verzekeren dat die update geen probleem is.

Afbeelding


https://www.inforegio.be/computerwinkel ... om-windows
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Iets waar ik als klant alles behalve gelukkig zou van worden.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Flippi schreef: Mijn hardware kan geen recentere versie van VMware Workstation draaien dan de huidige versie die nu op mijn systeem staat (VMware Workstation versie 12.5). Versie 12.5 van VMware werkt wel nog op Windows 10 versie 1809, maar doet het niet meer op Windows 10 versie 1903.
Is het je hardware of de software die problemen heeft ? Ik zou in dit geval naar de laatste versie van vmware hebben geupdated. Deze laatste is ook stabieler tov versie 12. Mss is virtualbox ook wel een goed alternatief ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

boonpwnz schreef:Maar dat moet men pc maker maar oplossen als zij verzekeren dat die update geen probleem is.
Amai, dus jij vertrouwt je PC boer erop dat je Windows veilig is ? Ik vraag me af hoe die de veiligheid van je Windows garandeert met een custom Windows configuratie. Kan me nauwelijks inbeelden dat die constant de MS KB of CVE monitort.
En wat ga je van je PC boer krijgen als jij met een cryptolocker zit ? Heel weinig, vermoed ik.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

mailracer schreef:Is het je hardware of de software die problemen heeft ? Ik zou in dit geval naar de laatste versie van vmware hebben geupdated. Deze laatste is ook stabieler tov versie 12. Mss is virtualbox ook wel een goed alternatief ?
Eigenlijk heb ik geen problemen met mijn huidige configuratie: Intel Core i7-870 Lynnfield CPU + Windows 10 Pro 1809 + VMware Workstation 12.5.

VMware verhindert echter de installatie van een recentere versie van Workstation op mijn systeem met deze oude CPU.
Nu verhindert ook Microsoft de installatie van Windows 10 versie 1903 op systemen met een oude versie van VMware Workstation.
Ik zit in een oneindige lus!

Misschien lukt het inderdaad wel met Virtualbox, maar een systeem van 10 jaar oud is ook wel aan hernieuwing toe, dat begrijp ik wel (niettegenstaande het wel nog voldoet voor datgene waarvoor ik het nodig heb).
Alleen zou ik willen weten hoeveel tijd ik nog heb voordat ik een gedwongen upgrade van Windows dien te ondergaan met als gevolg dat mijn huidige VMware het niet meer zal doen.

Voor alle duidelijkheid: Windows 10 versie 1903 doet het wel in combinatie met de laatste versie van VMware Workstation (15.1) op systemen met recente CPU's.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dit is toch een grap mag ik hopen?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Planned obsolescence?
De PC gaat dus de phone/tablet achterna: upgraden verplicht, en software die niet mee upgrade ben je kwijt.

Ben ik ineens supercontent met mijne Win7 SP2 die nergens naartoe gaat als ik dat niet zelf wil :-)

Het verbaast me eerlijk gezegd dat MS nog geen zwaardere klachten heeft hierover.
Eigenlijk moet ofwel MS ofwel VMware dit fixen; je hebt nl geen keuze voor de upgrade, dus iemand van hen moet maar de compatibility verplicht onderhouden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Ik gebruik nog oude software (pre 2008) voor enkele heel specifieke taken, software die niet meer te krijgen is voor een OS boven W-XP.
Ik heb een VMWare image gemaakt in WinXP, daar die software opgezet en klaar.
Ik gebruik dat pakket maar 1 of 2 keer per jaar, dan start ik de VMW op mijn NAS op, doe ik wat er moet gebeuren en nadien gaat ie terug af.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

ITnetadmin schreef:Planned obsolescence?
De PC gaat dus de phone/tablet achterna: upgraden verplicht, en software die niet mee upgrade ben je kwijt.

Ben ik ineens supercontent met mijne Win7 SP2 die nergens naartoe gaat als ik dat niet zelf wil :-)

Het verbaast me eerlijk gezegd dat MS nog geen zwaardere klachten heeft hierover.
Eigenlijk moet ofwel MS ofwel VMware dit fixen; je hebt nl geen keuze voor de upgrade, dus iemand van hen moet maar de compatibility verplicht onderhouden.
Ik hoop dat die niet op het internet hangt dan... Of met de nodige AV (en dan nog).

Nee, ik geloof niet in dat 'custom windows' gedoe.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Pengu schreef:
Dit is toch een grap mag ik hopen?
Nee dit is geen grap VG computers adverteerd hier vaak mee.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Zoals eerder gezegd ik zou deze machines niet op het internet vertrouwen eerlijk gezegd.
Als zij voor je updates moeten zorgen ben je net even erg bezig als dat je nu een XP op het net zou hangen.

Dus niet alleen jouw PC en jouw data in gevaar brengen, maar die van het hele netwerk en zelfs internet.

De enige manier dat ik deze zou vertrouwen op een netwerk is als ze op een zeer stricte VLAN zitten.
ITnetadmin schreef:en software die niet mee upgrade ben je kwijt.
Waar kan je klagen dat je niet meer met paard en kar zomaar op de openbare weg mag rijden? Heb jij nog LPT poorten op je PC? Of floppy drives?
Hoeveel ISA slots heb je nog?
Het is niet dat die software onbruikbaar gemaakt wordt, maar het is gewoon niet zo handig of veilig om die zomaar op het internet te hangen.

Alsook is het niet altijd zichtbaar als je PC infected is. Win7 krijgt nog tot januari 2020 updates, maar als je niet update ben je evenzeer met een risico bezig.
Voor hetzelfde geld is je pc nu lid van een botnet zonder dat je het door hebt.

In tijden van shodan en andere soort specifieke software is het not done van zulke shit nog te doen IMO.

Je ziet maar al te vaak nieuwreports van onbeschermde mongoDB instanties welke ransomwared zijn. Het is niet slim om in deze tijden nog dingen outdated of onbeschermd online te zetten.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Oneerlijke vergelijking.

Ik heb nog veel network scanning en andere tools die ooit in het XP tijdperk geschreven waren en nog altijd goed dienst doen.
Mijn virtualbox installatie is een paar versies verouderd maar doet nog altijd leuk zijn ding.
En uiteindelijk is windows 10 windows 10, software wordt verwacht compatibel te blijven tenzij bij major version changes.
Maw ik durf te verwachten dat ik software compatibility verlies bij de overgangen tussen xp en 7, of 7 en 10; maar tussen versies van 10 onderling verwacht ik continue compatibility.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Om zelf het antwoord te geven op mijn vraag: vandaag op 13-08-2020 (dus 13 maand na datum) heeft Windows voor het eerst geprobeerd om versie 1903 te installeren.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”