Heeft iemand ervaring bij omschakeling MS Access (365) -> LibreOffice Base

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dag iedereen,

Ikv beheer van mijn boekhouding, heb ik een .accdb database gemaakt, die momenteel up & running is (details cfr dit topic);

ik maak geen gebruik van sharepoint, wel van VBA scripts bij gebruik van enkele formulieren ter ingave van data.

Eén belangrijk struikelpunt blijft het gebrek van ondersteuning op macOS. Ik moet al via virtualbox werken etc.
Dit vind ik toch een belangrijk struikelblok.

Daarom heb ik ff een oude vriend van me terug gedownload: LibreOffice.


Mijn specifieke vraag aan database adepten is dan ook: hebben jullie hier ervaring mee?
Andere vraag: op sommige sites lees ik dat de embedded database files (.odb) error prone zijn; klopt dit in werkelijkheid? Of zouden jullie simpelweg een verbinding aanleggen waarbij ik LibreOffice Base dan gewoon gebruik als macOS (en in de verre toekomst: linux) compatibele frontend?


mvg

Mortov Molotov
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Euhm... Mag ik hier ff bumpen?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Dat is redelijk specifiek, niet veel mensen gebruiken LibreOffice of laat staan een Access database.

Geen idee wat je in je DB hebt steken, maar bestaat dezelfde functionaliteit niet ergens in een kant-en-klaar product of desnoods een plugin voor Wordpress...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Waarschijnlijk wat te laat en niet echt to the point...
Voor de database kant ben ik jaren terug van superbase (< windows overstap, access look alike) naar mysql. Er zijn ook wel programma's die een meer access achtige frontend hiervoor geven (dacht eigenlijk dat base er zo ook eentje was) maar nooit via zo'n tool formulieren gemaakt.
Misschien wel wat overkill. mssql heeft ook een (gratis) embedded variant die waarschijnlijk met vba goed gaat samenwerken maar vrees dat je dan nog met apple problemen zit.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Sqlite lijkt me ook al voldoende in dit geval? Mysql is zeker overkill en de logica zal toch nog altijd ontwikkeld moeten worden in iets anders zoals je al aangeeft.
Dokter, redelijk wat VBA werkt ook op OSX ondertussen dus wat is het struikelblok daar?
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”