Microsoft support scam

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Lol... zonet nog even telefoon gehad van een vriendelijke Microsoft medewerker welke me wist te vertellen dat er vanalles fout was met mijn PC (liet me de event viewer opstarten). Daarna verbonden ze me door met een supervisor die me ging helpen... nu moest ik TeamViewer opstarten (hij was trouwens goed op de hoogte van de Nederlandstalige labels/teksten).

Heb hem dan wat foutieve ID's en paswoorden gegeven :lol: Uiteindelijk een hoop frustratie en dan liet hij me AnyDesk starten en nogmaals heb ik hem wat foutieve codes gegeven... na 15 minuten bellen heeft hij het dan uiteindelijk zelf opgegeven en de lijn verbroken. Toch weeral 15 minuten dat zo'n idioot niemand anders kan lastig vallen :twisted:
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Nederlandstalig ? Allé, ze gaan erop vooruit die immer groeiende en steeds voor je klaarstaande MS helpdesk
Jammer dat ze mij nooit bellen want ik zou ook zo graag eens met iemand zijn voeten spelen.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nederlandstalig was men niet maar hij wist wel te vertellen wat ik op m'n scherm moest zien (de Nederlandse tekstlabels dus).

Spijtig dat ik hem maar 15 minuten met z'n voeten heb kunnen spelen... moet eens terug een geisoleerde VM installeren waar ik ze hun ding kan laten gaan (en die ik dan terug rol).
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Mijn bellen die ook nooit. Bellen ze op gsm soms? Ik heb geen vaste lijn meer, misschien daarom.

Zou ook graag eens telefoon krijgen van zo iemand.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Was op de vaste lijn... met een "niet gekend" nummer.
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 937
Lid geworden op: 29 sep 2008, 21:43
Locatie: Hoboken
Uitgedeelde bedankjes: 83 keer
Bedankt: 49 keer

Heb er gisteren ook zo ene voor 20 min aan de lijn gehouden.
Was trouwens met een 0044 (uk) landcode nummer dat die belde.
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
rubenvb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 mei 2010, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Ik vraag me af wat er zou gebeuren als je tijdens het gesprek de cybercrime unit op de hoogte zou brengen.

Ik vermoed dat ze toch niets zouden mogen doen, maar wou wel een effectieve bestrijdingsmaatregel zijn toch?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

rubenvb schreef:Ik vraag me af wat er zou gebeuren als je tijdens het gesprek de cybercrime unit op de hoogte zou brengen.
Niets, nada, nul komma nul... totaal geen prioriteit en trouwens onbereikbaar voor hen (vanwege buitenland).
rubenvb schreef:Ik vermoed dat ze toch niets zouden mogen doen, maar wou wel een effectieve bestrijdingsmaatregel zijn toch?
Nee dus... wat effectief is, is opvoeding van de gebruiker en niet ingaan op zo'n scam.
seriewoordenaar007
Member
Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Dit melden aan de ombudsdienst voor telecommunicatie wordt steevast als een onontvankelijke klacht gebrandmerkt en verticaal geklasseerd - zelfs als dit een "lokaal" nummer betreft. Wanneer die idioten bellen - doorgaans Engelstalige mannen met een opvallend Indisch accent - is het gebeurlijk gemelde lokale nummer vanwaar ze zogezegd bellen nep, want ze gebruiken "caller ID spoofing". Had er enkele dagen geleden zo ene aan de lijn ; welgeteld na zes woorden verbrak ik de verbinding. Tijdverlies hé. Alle ongewenste oproepen, en dat zijn ondertussen ook heel Frankrijk en het VK bijvoorbeeld, krijgen een oneervolle vermelding in het extra telefoonboek "Scamspammers" in mijn Fratzboks, dat dan geblokkeerd wordt.
:cop:
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen. :banana:
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Ik heb een keer zo'n telefoontje gehad.
Ik vroeg of ze een uur later zouden kunnen terugbellen, omdat ik eerst de koeien most gaan melken. Ze hebben daarna niet meer terug gebeld...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Ik ben op verschillende adressen en telefoonnummers al eens gecontacteerd door deze personen.
Dat besprek gaat dan meestal als volgt.
ik, hallo
zij, do you speak english
ik, Jantje zag eens pruimen hangen
Zij, I am from the microsoft service
ik, o als eieren zo groot
Zij, there is a problem with your computer
ik, jantje wou ze plukken

Dan wordt het gesprek door de oproeper afgebroken Ik ben spijtig genoeg nog nooit verder geraakt met dit gedicht, hoewel ik mij duidelijk inspan om de Nederlandstalige cultuur te promoten.

Wel is er iets heel merkwaardig aan die oproepen. Enkele dagen voor je die krijgt, wordt je gebeld, waarna - als je het gesprek aanneemt - dit wordt afgebroken. Pas daarna komen die telefoontje met de Engelstalige operators. Het zou dus kunnen, maar dit is louter een veronderstelling, dat een oproeprobot systematisch nummers belt en die nummers registreert waarbij opgenomen wordt.
Na een nummerportering is ook de kans groter dat je gebeld wordt.

Is dat ook andere forumleden hun ervaring?
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Spijtig dat die phonebots niet gratis zijn.
Dat moet toch hilarisch zijn om hen aan het lijntje te houden met zo'n bot die altijd bijna op het punt lijkt gekomen te zijn dat hij/zij vatbaar is, maar dan iedere keer weer de beller afleidt met eindeloos gezwam.

Die Robokiller app lijkt mij hilarisch.
Bellen ze iemand op om te spammen, krijgen ze dan een bot aan de lijn die zegt dat hij op zijn kano op het water zit, wordt hij wat later gebeten door een haai, compleet met geluidseffecten, enz.
Je ligt gewoon plat van het lachen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

seriewoordenaar007 schreef:Had er enkele dagen geleden zo ene aan de lijn ; welgeteld na zes woorden verbrak ik de verbinding. Tijdverlies hé.
Misschien tijdsverlies voor mij maar als ik ze ondertussen verhinder andere minder intelligente mensen lastig te vallen vind ik dat een goede daad van mezelf :angel:
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2399
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Er zijn een paar Youtubers die er hun job van maken om scammers bezig te houden. Sommige zijn wel hilarisch.
En ze proberen altijd een syskey in te stellen via Teamviewer.
Grappige is dat ze na een tijdje n paar pogingen vragen om met hun verbinding te maken...dan zet de YouTuber een syskey of memzdestructive op die zijn pc.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sinds vorige week ook een hoop last van.
Altijd een ander UK-nummer :-(

Kan je in de Fritzbox een range van nummer blokkeren?
Nummer per nummer heeft weinig zin dus. :bang:
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

Yes, "Telephony", "Call handling", "Call blocks" tab, Incoming calls: 0044 en dan op het volgende lijntje 0086 en dan 0091, da's zoals het is bij mij. Weg UK, China en India.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Oh, de landnummer is dan voldoende?
En daar moet geen * of zo achterstaan?
Das gemakkelijk.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Jammer genoeg op een slecht moment gebeld geweest daarstraks anders kon ik nog wat met hen spelen. :twisted:
Het nummer was 00441604552450 maar dat ik natuurlijk fake.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
seriewoordenaar007
Member
Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Albert Peetermans schreef:Yes, "Telephony", "Call handling", "Call blocks" tab, Incoming calls: 0044 en dan op het volgende lijntje 0086 en dan 0091, da's zoals het is bij mij. Weg UK, China en India.
De blokkeerlijst op een Fratzbokz is wel beperkt tot 32 nummers of nummerbereiken.
Je kan echter ook hele telefoonboeken blokkeren ; voeg de te blokkeren nummers en nummerbereiken toe aan een apart telefoonboek (bijvoorbeeld "Scamspammers") waar geen beperking op het aantal op te geven nummers/nummerbereiken geldt, en voeg dat toe aan de blokkeerlijst.
Opgelet : nummerbereiken die je louter aan de blokkeerlijst toevoegt hebben geen asterisktoevoeging achteraan, maar dat is wel zo bij deze die je opneemt in een telefoonboek.
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen. :banana:
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Raar, bij mij werkte dat niet, gisteren opnieuw een telefoon van 0044 :cry:
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Over laatst ook zo iemand gehad, paar minuten aan de lijn gehangen en dan gezegd dat ik een Linux OS had. Toen zei ie heel serieus dat de linux medewerkers mij terug gingen contacteren. Wist niet dat Microsoft een Linux divisie had ;-)
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Doktor Avalanche schreef:Wist niet dat Microsoft een Linux divisie had ;-)
Heb je de laatste 5 jaar onder een steen geslapen of zo :lol:

Ik denk dat je dringend eens moet kijken wat Microsoft met Linux en Open Source doet :!:
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ze zijn weer wakker geschoten... Al 5 oproepen de 2/3 weken.
ik probeer altijd wel wat met hun voeten te spelen maar ze lijken tegenwoordig minder geduld te hebben en leggen nogal vlug af.
Ze beweren nu te bellen vanuit de US (zelfs al het hier nog maar 9u is).

Een paar dagen terug vroeg ik, "so you are trying to scam me?" na een korte stilte zei die pipo "yes..." ze zijn toch eerlijk (maar niet zo snugger) :bang:

Ik heb de indruk dat ze met random generated nummers werken want nu is het caller ID steeds anders, in het begin was het meestal hetzelfde.

00338812643479
00338714931374
00338186500917
00338111567422
00441604595421

Meest recente bovenaan.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bij mij zijn het meer de "we recorded you with your webcam while you were playing with yourself"-scams tegenwoordig. Zelfs mijn vrouwelijke collega's krijgen die nu ook, er is geen dsciriminatie :).
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Yep, die laatste ken ik ook :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik neem af en toe de telefoon op met Microsoft law enforcement department. Meestal hangen ze meteen op.

De weergegeven nummers lijken random. Soms zie je zelfs een nummertje te veel staan. Bij mij zijn het altijd wel Belgische nummers. Zelfs 011 of 052 enz.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 46 keer

krisken schreef:Yep, die laatste ken ik ook :)
we recorded you with your webcam while you were playing with yourself in an electric car ... Afbeelding

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
KerberosX
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 jun 2010, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 20 keer

Meestal spoofen die scammers hun telefoon nummer en veranderen dit bij elke call, dus standaard blokkeren helpt niet veel.

Op iOS kan het nummerblokkeringsmechanisme wel inhaken op 3rd party spamlisting apps. Wellicht bestaat iets gelijkaardigs ook wel voor Android?

https://support.apple.com/en-us/HT207099
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

mgo72 schreef:
krisken schreef:Yep, die laatste ken ik ook :)
we recorded you with your webcam while you were playing with yourself in an electric car ... Afbeelding

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Holy shit ... Waar en hoeveel moet k betalen???? :D :p

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 793
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Hoezo betalen,

Voor die uitzendrechten wil ik wel geld ontvangen hoor ...
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer
Recent bedankt: 1 keer

Net weer lastig gevallen geweest.
Ze laten je surfen naar www.fastsupport.com om dan je pc over te nemen (omdat ik de Windows-button niet vond).

Kzou dan de 'support key' krijgen en heb dan vriendelijk mijn naam gespeld : F U C K O F F.

Na de tweede keer viel zijne frank en hoorde mijn vrouw, die net binnen kwam, diene typ nog zeggen "fack you mothr, yo mothrfukr". (telefoon stond op speaker).

Was het niet dat het eten klaar was, dan had ik graag eens gezien wat die zou gedaan hebben met de 'Windows'-button op mijne chromebook. :-D
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

lukadad schreef:en heb dan vriendelijk mijn naam gespeld : F U C K O F F
:beerchug:
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

ubremoved_539 schreef:moet eens terug een geisoleerde VM installeren waar ik ze hun ding kan laten gaan (en die ik dan terug rol).
Was het maar zo simpel. Met gewoon een VM te installeren kom je tegenwoordig niet ver meer ben ik bang. Ze zijn ondertussen al een pak slimmer geworden.

Ik volg al jaren een Twitch streamer genaamd Kitboga die elke dag een vijftal uur zo'n scammers voor de gek houdt. Toen hij net begon werd hij vele keren betrapt. Hij heeft maanden aanpassingen moeten doen om uiteindelijk de setups te bekomen die hij nu gebruikt.

Met de setups die hij nu heeft is het uiteraard gieren als je hen hun vaste routine ziet uitvoeren, wanhopig op zoek of het toch zeker geen VM betreft. :lol2:

Dus als je zoiets van zin bent ga je wel moeten bereid zijn er je hobby van te maken en een aantal keren te vallen en terug op te staan, en er serieus wat werk in te steken. Als het gewoon eens eenmalig voor te lachen is, dan zou ik de moeite alvast besparen. :P
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”