nieuwe desktop PC - sleep & wake up issues

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Sinds enige tijd heb ik een nieuwe desktop (zie: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 24#p901624)

Het toestel werkt zo goed als perfect, op één iets na. Ik wil m'n desktop in gebalanceerde energie modus blijven gebruiken zodat hij naar slaapmodus gaat indien enige tijd ongebruikt. Met een wake-on-lan kan ik het toestel waken en via vpn met rdp benaderen. Da's een set-and-forget-it stand, ik hoef niet na te denken over aan- of afleggen van het toestel, en ik kan hem toch overal benaderen wanneer het me past. Da's nogal essentieel in m'n dagelijkse werking.

Nu gebeurt het volgende:
- als ik de computer zelf in slaapstand zet: wakker maken gaat zonder probleem
- als ik de computer automatisch naar slaapstand laat gaan via een time-out: de computer wordt wakker (de ventilatie draait dan toch) zonder dat de schermen worden geactiveerd, ook een RDP sessie kan niet inloggen, dus... de PC is wakker/niet wakker... ik weet het niet goed, ik zou zeggen dat ie in een "zombie"-modus gaat. In elk geval, een hard-power-down is het enige dat dan nog werkt om het toestel aan de praat te krijgen.

Mobo is een Gigabyte Z690 UD DDR4 (https://www.gigabyte.com/Motherboard/Z6 ... -rev-10#kf) met laatste stabiele bios. Als je googlet op "can't resume from sleep Gigabyte Z690", dan ben ik zeker niet de enige met het probleem. En het probleem is zeker niet voorbehouden aan Gigabyte moederborden. Vele Z690 borden hebben het probleem.

Geteste oplossingen:
Bios updaten. Alle drivers updaten. Hybride slaapstand uitschakelen in W11. Ik heb in de Bios de advanced power management aan en af gezet. Dat maakt geen verschil. In de BIOS de advanced power management aangezet en daarin met de opties voor S3 slaapstand zitten testen. Pfff... zonder resultaat. Ook al eens als de computer in de zombie-modus staat dan al eens de schermen aan- en afgezet om te zien of dit iets triggert. Nee dus. Ik heb overwogen om met interne graphics te werken, maar er zijn meldingen van gebruikers met hetzelfde moederbord die hetzelfde probleem hebben met enkel interne graphics. Dus dat ga ik ook niet doen. Er zijn die beweren dat ik de voeding moet wijzigen (iets met de 5v pin, ik kan dat doen, ik heb nog een 700watt Be Quiet liggen, maar dat lijkt me verregaand om al die bekabeling terug te gaan doen). Er zijn er die zeggen om één ram module over te houden (nog niet geprobeerd, maar dat lijkt me niet zinvol).

Schermkaart is een MSI AMD 6600xt (https://www.msi.com/Graphics-Card/Radeo ... H-2X-8G-OC). Er zit ook een Gigabyte Wlan-Bluetooth card in het toestel (https://www.gigabyte.com/Motherboard/GC ... -rev-10#kf). Ik heb de voeding gewijzigd in een Be Quiet Straight Power 11.

Ik ga de handdoek in de ring gooien denk ik, en voor de pragmatische oplossing gaan: gewoon het toestel laten aanslaan 's morgens om 6u en laten stoppen 's avond om 24u. En met een smartplug en "Power-on bios default" kan ik toestel nog altijd herstarten of opstarten indien uithuizig.

Tenzij iemand enig idee heeft?

PS: ik heb dit onder windows gepost, maar misschien is dit eerder hardware gerelateerd
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Toevallig installeerde ik vandaag een "SMBus Controller" driver als optionele driver via Windows Update. Die heeft ook met power signaal te maken dus je kan eens zien of er eentje in je lijstje staat in Device Manager? (maar 't zal waarschijnlijk eerder met je BIOS te maken hebben, zoals google searches aangeven)
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

cptKangaroo schreef:Toevallig installeerde ik vandaag een "SMBus Controller" driver als optionele driver via Windows Update. Die heeft ook met power signaal te maken dus je kan eens zien of er eentje in je lijstje staat in Device Manager? (maar 't zal waarschijnlijk eerder met je BIOS te maken hebben, zoals google searches aangeven)
Die piste moet ik nog eens bewandelen. Ik heb ook al commentaren in die richting gezien, het ging dan over een bepaald type (ASMedia?) dat ik toevallig niet heb. Ik had dat voorlopig even gelaten...

Ik lees intussen dat MSI moederborden gebaseerd op de Z690 hetzelfde probleem haddeb, een probleem dat finaal werd opgelost door een BIOS firmware update . Ik vrees dat ik een ticket zal indienen (wellicht één van de vele). En wachten...

PS: Edit ... usb piste geprobeerd... heeft niets geholpen
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer



Linus van Tech Tips heeft een gelijkaardig probleem, ook iets met bios, kijk het eens na anders?
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Mortov Molotov schreef:

Linus van Tech Tips heeft een gelijkaardig probleem, ook iets met bios, kijk het eens na anders?
Ik had al een artikel gelezen van hem, maar het filmpje nog niet.
Thx.

Reddit gaat ervan uit dat we moeten wachten op de volgende Bios update.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Na deactiveren van de C-state in de bios (zoals uitgelegd in de YouTube film) heb ik de indruk dat mijn slaap en waak probleem opgelost is.
Nog niet 100%, maar het gaat in de goede richting.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”