antivirus?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik heb al jaren geen third-party antivirus meer op mijn PC staan.
Ik dacht dat dit relatief veilig is, maar zeker ben ik niet.

Vroeger gebruikte ik avira free.

Ik zie nu dat er een actie loopt om de pro versie voor een jaar aan te schaffen voor amper €0,95, dus daarvoor moet je het niet laten.
De vraag is alleen, is het nuttig?
luukske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 32 keer

Er zijn virusscanner vergelijkingssites, zoals deze:
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Conclusie van deze sites de laatste jaren is dat de standaard defender in Windows niet onderdoet voor de grote merken virusscanners. Ik gebruik daarom thuis alleen nog de standaard defender.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Sinds w10 (maar eigenlijk al sinds w8) zie ik amper nog infecties op toestellen.
Wat daarvoor in de plaats gekomen is, is minder fraai(phising, phonescams, hotmails die gehacked worden, facebookspam, fake webwinkels en af en toe eens een cryprolocker(maar dan 9 op 10 door hacking en niet door virus))
Owja, en vooral dus updates van w10 die compleet mislopen :angel: :angel: Elk voordeel heeft z'n nadeel.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Alle pc’s die hier voor Windows 10 regelmatig passeerden omdat Windows vast liep en er een trits virussen op zaten komen niet meer binnen sinds windows 10 met defender, zonder aparte antivirus.
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als home gebruiker
gebruik ik al een eeuwigheid Free version Zonalarm + A.V.combo (Kaspersky) werkt prima (blokkeert zo af en toe een malware...) , op achtergrond werkt Defender in interval scan modus , en af en toe een scan met de free versie van Malwarebytes (draait te lang en zwaar voor mijn Asus zijn 4Gb geheugen ...)

Op mijn Chuwi hybride tablet Windows 10 8Gb /250 SSD alles idem, behalve daar een betalende Malwarebytes draaiend , nadeel van Malwarebytes is zijn eeuwige oorlog met Iobit programmas ( schijnbaar hebben die ooit wat veel softw.gejat van Malwarebytes , moet Iobit altijd whitelisten op MBytes)
Want wil Iobit niet kwijt , werkt prima voor mij vind ik !
(Driver Booster, Advanced System Care ,Iobit Uninstaller ,Iobit Smart defrag, Iobit Unlocker...... allen in Pro versie )
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Ik gebruik al jaren bitdefender hier. Wel tevreden van, maar ook nooit echt rondgekeken.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

luukske schreef:Er zijn virusscanner vergelijkingssites, zoals deze:
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Conclusie van deze sites de laatste jaren is dat de standaard defender in Windows niet onderdoet voor de grote merken virusscanners. Ik gebruik daarom thuis alleen nog de standaard defender.
Hier ook. De ervaring met Bitdefender, Bullguard en Kaspersky en Malwarebytes is wat mij betreft toch maar "zozo".

Zodra je die programma's installeert komt er meestal wel een popup melding die zegt dat ze "iets" gevonden hebben, waardoor de gebruiker meteen een positieve ervaring krijgt van "zie je wel dat ik er goed aan gedaan heb...". Maar voor rest komen die programma's om de haverklap met meldingen, updatewaarschuwingen, herinneringen voor tussentijdse scans, reclame voor hun safe browsers, voor de zandbakmode, voor spamfilters, voor de kinderveiligheid, voor hun paswoordvault, voor hun VPN, voor kweetnietwatallemaal.

De simpele ingebouwde Windows Defender. Doet alles wat het moet doen, zonder zagen en klagen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier de Bitdefender BOX in combinaite met de bitdefender tools op alle devices.
Vroeger Gdata, maar daar heb ik op een gegeven moment nogal wat problemen mee gehad.
Toen eens gekozen voor Bitdefender en draait hier nu toch al een 2-tal jaren.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

de enige toevoeging die ik hierop kan geven:

1-) mijn bedrijf: 3800 medewerkers, actief in de financiele sector, gebruikt ook gewoon de windows tool. weinig motivatie om daar anders mee om te gaan.

2-) we pushen wel de "smartscreen" plugin , ook voor chrome.
die zorgt dat malware zelfs niet gedownload wordt als die door MS als dusdanig bekend is.
hier heb ik zeer weinig slechte ervaringen mee. Integendeel https://chrome.google.com/webstore/det ... dieedcoml
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

tijdje avg maar kwam niet overeen met lightwave (gebruik ik intussen niet meer, doet ook wel wat rare dingen die waarschijnlijk door avg als virus gezien werden). Dan gemerkt dat de gratis echt irritanter zijn dan spam (avira/avast) en lang gewoon defender gebruikt. Gratis perfect mogelijk en kan zeer goed zijn... maar echt niet op windows, zeker als ze er geboren zijn probeer ik het zelfs niet meer.

Intussen bitdefender, vooral ook op tablets. Doet nu ook de scanning van de net shares (syno & qnap zijn er zelf 'beetje' te traag voor). Er zijn wel wat irritante extras die vooral in het begin gepushed worden maar valt mee (zeker vergeleken met de hel hierboven).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

profke schreef:2-) we pushen wel de "smartscreen" plugin , ook voor chrome.
https://chrome.google.com/webstore/deta ... cdieedcoml
Enig idee wat men bedoelt met "Currently supported region(s): United States" voor de plugin ?

Werkt hij zo ie zo niet als je niet in de US zit, of louter voor IP-ranges van sites in de US ?

Hier (tevens in een groot bedrijf) wordt ook enkel Microsoft Defender gebruikt (en niet langer een ander commercieel product).
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

FF doortrekken naar android.

Gebruikt hier iemand een virusscanner op een chromebook/tablet ??
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”