enorm gebruik

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hallo,

Ik krijg sinds een tijdje volgende meldingen vroeger had ik dit niet.

Weet iemand waarom die 2 eerste programmas idioot veel resources verbruiken?

Er is een probleem met het virtueel geheugen gevonden tijdens de controle. De volgende programma's verbruikten het meeste virtueel geheugen: dwm.exe (14448) verbruikte 6671405056 bytes, MoUsoCoreWorker.exe (3872) verbruikte 2459639808 bytes, en chrome.exe (6640) verbruikte 373682176 bytes.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Is dat een melding van één of ander anti-malware of "pc optimalisatie" programma?

Het zijn allemaal legitieme programmas en het gebruik van virtueel geheugen (=pagefile, een manier om je harddisk als ram geheugen in te zetten) is normaal gedrag wanneer je gewone geheugen vol zit (of als het programma dat graag gebruikt). Ik denk niet dat dwm.exe de pagefile gebruikt op die manier, en Chrome vreet geheugen als je veel tabs opent dus dat kan de oorzaak geweest zijn dat je ram volzat en de pagefile ingezet werd.

MoUsoCoreWorker.exe heeft met windows updates te maken en is vrij nieuw -- misschien dat je antimalware dat verdacht vindt (je kan MoUsoCoreWorker.exe whitelisten in dat geval)? Of een probleempje tijdens het updaten waardoor het geheugen telkens vol loopt?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

De melding komt van eventviewer van windows zelf.

Ik merkte laatste dagen random crashes op van mijn browser tot discord etc. Dus dit gebeurde iedere keer als die melding in mijn log kwam. Heb nu mijn pagefile groter gemaakt en tot nu toe deze crashes niet meegemaakt.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Er wordt altijd aangeraden om pagefile grootte automatisch door Windows te laten beheren omdat de limiet dan dynamisch is (uiteraard nog afhankelijk van de vrije harddisk ruimte). Als je zelf een harde limiet instelt, kan dat tot een crash leiden.

Of het ram volloopt door een software probleem of door een gebruiksprobleem (teveel open tabs in Chrome of zo) kan je via TaskManager (ctrl+shift+esc) proberen opvolgen -- op de Performance tab kan je links "Memory" selecteren, en eventueel "Resource Manager" onderaan openen (met z'n eigen Memory tab) om meer in detail te zoeken welk programma het geheugen opslorpt.

dwm.exe heeft blijkbaar al vaker voor zulke problemen gezorgd: Desktop Windows Manager (DWM) memory leakage in Windows 10 (Version 2004)
De oplossing daar omvatte een probleem met een versie van de Intel HD grafische driver en werd verholpen door een oudere driver te installeren, op aanraden van deze Reddit post:
Check out the Intel Integrated GPU drivers, if you go back to early 2020 or late 2019, the RAM and CPU usage will go back to normal. There is a big bug that hasn't been fixed in that last 3-4 month releases.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ja ik heb de recenste intel graphic driver.

Zal eens proberen om een oudere driver te installeren hopelijk verhelpt dat het allemaal.

Bedankt voor de duidelijke uitleg, heb ook het nu op automatisch staan en tot nu toe nog geen probleem.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”