Orange factuur herinnering vraagje

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb een simkaart die een Orange abbonement gebruikt, postpaid, dus elke maand een rekening in de bus.
Die komt vaak op een slechte moment aan (ik betaal mijn rekeningen in een blok), dus dat gebeurt al wel ns dat er een herinnering gestuurd wordt.
Deze herinnering stuurt Orange overigens niet via brief, maar via SMS.
So far, so good.

Nu meen ik me te herinneren dat de Belgische wetgeving tegenwoordig meerkosten in de eerste herinnering verbiedt (correct me if I'm wrong).
Toch heb ik elke keer het volgende voor:
Als de rekening van de maand voor X euro is (met mededeling A), dan is de SMS "U hebt nog een openstaand bedrag van Y euro (met mededeling B)".
En Y is elke keer +-6.5 euro meer dan X.
Ik dacht dat dit niet meer mocht?

For the record, ik betaal elke keer gewoon de factuur van X euro met mededeling A, en ze hebben daar nog nooit over geklaagd; wat me doet vermoeden dat die meerprijs echt niet koosjer is.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Klopt, telecomoperatoren mogen geen extra kosten aanrekenen voor een eerste herinnering.
Staat ook mooi en duidelijk in de wettekst die in werking getreden is in september 2017.
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 32 keer

Normaal is de herinneringskost zeker niet direct bij eerste reminder toegevoegd, deze bedraagt normaliter ook 10 en geen 6,5 EUR.
Daar lijkt me dus iets administratief niet helemaal goed te zitten.
Oud tarief of...?
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Opletten met die €6,5. Dat bedrag zal namelijk niet zomaar vanzelf verdwijnen door gewoon de rekening te betalen.

Kans is groot dat het gewoon openblijft en elke keer bij optelt bij de rest tot het bedrag een bepaalde grootte bereikt heeft, waarna je de aanmaningen mag verwachten.

Andere mogelijkheid is dat je ooit eens €6,5 te weinig betaalt hebt. Dit bedrag staat dan niet op uw factuur aangezien het niet in de factuurperiode aangerekend werd, maar bij herinneringen wordt steeds het complete openstaande saldo verstuurd. Factturbedrag +€6,50 dus.

Best dus eens contact opnemen hiervoor en dit navragen. Kan je trouwens je facturerinsperiode niet wijzigen zodat je je factuur vroeger/later krijgt en zo de betalingstermijn ook verandert?
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 32 keer

Orange is inderdaad niet zo flexibel wat betreft facturatieperiodes :|
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Aangezien men ook vroeger geen recht had om herinneringskosten aan te rekenen die niet werkelijk gemaakt werden (dacht ik toch?), betwijfel ik serieus of ze die extra kosten kunnen hard maken.
Bewijzen dat een SMSje sturen 6 euro kost, gaat denk ik niet makkelijk worden.
Overigens, van een SMSje kan je niet weten van wie het komt, dus zoiezo een te betalen bedrag hard maken zonder dat op papier gezet te hebben...

Ik denk niet dat die 6 euro cumuleert, want ik krijg regelmatig zo'n smsje (dat zal toch wel in 30%+ van de gevallen zijn), en het gaat nooit over meer dan dat.
Het grappige is dat ze het proberen te camoufleren door gewoon een groter bedrag + aparte mededeling te sturen, daarmee doende alsof het om een herinnering van het oorspronkelijke bedrag gaat.

Ik heb wel een grandfathered Dolfijn (iirc) formule van een 12 euro/maand.


PS: Mijn watermaatschappij probeer zo ook al een viertal jaar om 2 herinneringskosten van 7,5 euro aan te rekenen.
Ik zie die elke keer op de eindafrekening, apart gefactureerd en zonder vervaldatum, en ik betaal die pertinent niet want ze kunnen die "werkelijk gemaakte kosten" nooit bewijzen (omdat ze ook niet echt zijn, maar als "boete" dienden).
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

In verband met die 2 herinneringskosten van je watermaatschappij : dat vergeten ze niet hoor.

Als je ooit eens te veel voorschotten zou hebben betaald en je een creditnota van hen krijgt, dan houden ze die herinneringskosten mooi af van het bedrag dat ze aan je teruggeven.

Of : stel je beslist om een domiciliëring te nemen, dan halen ze die nog wachtende herinneringskosten meteen van je rekening mee af bij de eerste keer dat ze de domicliëring uitvoeren.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Op de duur verjaart dat ook gewoon hoor. Watermaatschappij heeft ruim 3 jaar lang geprobeerd om herinneringskosten aan te rekenen voor een factuur die zogenaamd op 20 december was aangemaakt en uiteraard veel te laat is aangekomen. Uiteindelijk is dat bedrag gewoon in alle stilte van mijn facturen verdwenen.

Juridisch gezien is het natuurlijk wel altijd aangewezen om de kosten te protesteren.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

In Nederland zijn er al paar rechtzaken geweest tussen zorgverzekeringen en klanten voor bedragen van 10cent of 50cent dat niet betaald werd. Telkens kreeg de zorgverzekering een uitbrander van de rechter omdat het onverantwoord is dat de maatschappij voor zo rechtzaken moeten opdraaien. Verdediging was altijd dat het de schuld is van automatisatie/digitalisering.

In België wel nog nooit meegemaakt dat ze effectieve rechtzaak is gestart voor ongeveer 50eur. Toch al 3 keer zo bedrag moeten betwisten en dan krijg je aanmaningen en dreigingen (automatisatie), maar een dagvaarding is er nooit van gekomen.

Voor een bekende fitness keten is het toch funny side note, iets van 50eur betwist, ondertussen kosten opgelopen tot 300eur volgens het incassobureau maar dagvaarding komt er nooit. Incassobureau dreigen en dreigen, en dreigen. Dat is nu al 3 jaar lopend bij dat incassobureau maar nog nooit een aangetekende zending gehad, laat staan dagvaarding, onlangs hebben ze zelf mijn oud adres (van mijn moeder) aangesproken om te dreigen na 1 jaar pauze... Zeer vreemde praktijken allemaal. Terwijl er op papier al van begin aangegeven is dat ik graag zou willen dat een rechter hier over buigt... de endless 'dreigen' loop...
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Betwistingen naast zich neerleggen en de vermeende schuldenaar blijven lastigvallen, valt zonder meer onder belaging en is dus strafbaar.
Jellek
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 apr 2020, 21:24
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

ITnetadmin schreef:Ik heb een simkaart die een Orange abbonement gebruikt, postpaid, dus elke maand een rekening in de bus.
Die komt vaak op een slechte moment aan (ik betaal mijn rekeningen in een blok), dus dat gebeurt al wel ns dat er een herinnering gestuurd wordt.
Sorry, maar dit is toch gewoon een flauw excuus om te laat te betalen.
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”