Mogelijke jammer?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Hoi,

in een chemische fabriek in Heist o/d Berg hebben we al enkele maanden last van een probleem met Proximus mobiel.

Vanaf exact 11:15 kan niemand in de omgeving van de fabriek op het internet, de smartphones tonen allemaal aan dat er verbinding is.
Maar niemand kan iets laden, zelfs speedtest lukt niet. Op Ios, Androids & 4g modems

Als technieker voor deze fabriek kan ik ook nergens iets vinden wat mogelijk storing zou kunnen veroorzaken.
Proximus ziet langs hun kant ook nergens een probleem.

Zodra je een 50tal meter van de fabriek weg bent, werkt de verbinding weer.

Weet iemand hoe ik kan testen of er ergens een jammer aanwezig is? Of verstoring.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Hoe je het verteld, lijkt het op jamming

Geen idee, of zoiets werkt? https://play.google.com/store/apps/deta ... erdetector
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Zijn er andere bedrijven inde buurt ? hebben die ook last ?
Is er bij jullie intern 'iets' wat op dat uur start ?
Worden bestaande internetsessies ook afgebroken ? indien ja, dan moet Proximus dat toch ook kunnen zien van hun kant.

J.


Of... ligt het toch aan de chips in jullie vaccin :beerchug: :bdaysmile: :banana:
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Bedankt voor de links, ik zal contact maken met hun.

Het enige wat hier radiografisch gebruikt wordt zijn walkie-talkies, een wifi bridge en een LTE backup voor ons netwerk.

Alle instrumenten, reactors en machines worden hier bekabeld gebruikt.

Onze naaste buren hebben er geen last van.

De Proximus klantendienst was helaas niet erg hulpzaam.
De 10 keer dat we belden hebben ze verschillende "dossiers" gemaakt maar telkens geen antwoord of tweemaal "het ligt niet aan ons netwerk"

Vandaar dat ik niet goed weet waar ik moet gaan zoeken.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Garpenlov schreef:Weet iemand hoe ik kan testen of er ergens een jammer aanwezig is? Of verstoring.
Lijkt me dat je een spectrum analyse gaat moeten (laten) doen om uit te sluiten of het werkelijk om een jammer gaat (en zoja: meteen ook de bron te achterhalen) of toch eerder een probleem bij de provider. Als je de apparatuur niet hebt liggen, en ik vermoed dat dat het geval is, laat je best een firma daarvoor komen. Het is te kostelijk om te kopen voor eenmalig gebruik.

Het feit dat het altijd op exact hetzelfde uur begint is bijzonder nuttig en beperkt flink de tijd dat je de analyse moet draaien; als het op willekeurige momenten voorvalt kan je lang zitten zoeken.

Is het uur veranderd nav het zomeruur - i.e. was het voordien om 10u15 - of was het ook onder het winteruur om 11u15?

Jamming kan ook niet-intentioneel zijn.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

CCatalyst schreef:Jamming kan ook niet-intentioneel zijn.
Of zelfs onschuldig, vraag maar aan Bob Marley.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

Garpenlov schreef:een probleem met Proximus mobiel
Dus collega's met Base of Orange hebben op dat tijdstip geen probleem op hun smartphones??
Zo ja, eens LTE Discovery app laten installeren en zien op welke exacte frequentie & band zij zitten bij hun provider + locatie mast.
Garpenlov schreef:Zodra je een 50tal meter van de fabriek weg bent, werkt de verbinding weer.
Weet iemand hoe ik kan testen of er ergens een jammer aanwezig is? Of verstoring.
ook met LTE Discovery in de hand eens rondwandelen en zien hoeveel dB het signaal wijzigt op welke plaats v/h fabriek en zo misschien proberen iets uit te af te leiden?
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

DIBO schreef:]Dus collega's met Base of Orange hebben op dat tijdstip geen probleem op hun smartphones??
Klopt, Base & Orange gebruikers hebben geen enkele last (ikzelf zit ook op Orange.)

Zal die app eens proberen. Bedankt
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

fvhbrugge schreef:Storingen melden bij BIPT
Ik denk niet dat je daar binnen een redelijke termijn geholpen gaat worden, als men zelfs al de moeite zou doen om te antwoorden. Maar het staat OP vrij om te proberen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik ken niet veel van Jammers, maar het lijkt me niet evident om alleen proximus te jammen en de rest niet...tenzij ze echt op andere frequentiebanden zitten.

En als het echt alleen bij jullie is, dan lijkt het mij toch ook een intern probleem, niet Proximus, tenzij er bij jullie op de site een basestation staat.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Area57
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jan 2013, 00:21
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 4 keer

Is er in de fabriek misschien iets wat hoge frequenties veroorzaakt (microgolf)? Mijn vader heeft al eens meegemaakt dat ze na onderhoud waren vergeten om de metalen deur van zo een toestel te sluiten.
Wel leuk als je een pc gaat herstellen die altijd kapot ging en een rolletje naast je kabel ineens vanzelf begint te roken.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

Garpenlov schreef:Klopt, Base & Orange gebruikers hebben geen enkele last
Nu, als mijn vermoeden klopt dat het over Industriepark Heist gaat, dan is op basis van de masten, de dekking van Orange & Base in theorie alvast een pak beter.
Garpenlov schreef:Zal die app eens proberen
En hier https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_L ... _in_Europe vind je de frequentie banden die gebruikt worden.
Joe de Mannen schreef:Ik ken niet veel van Jammers, maar het lijkt me niet evident om alleen proximus te jammen en de rest niet...tenzij ze echt op andere frequentiebanden zitten.
inderdaad, daarom ben ik benieuwd naar de resultaten van de app. Zelf heb ik vooraan mijn huis vooral B3 signalen en achteraan een mix van B3 & B20 en dat is wel een groot verschil van gebruikte frequentie.
Area57 schreef:Is er in de fabriek misschien iets wat hoge frequenties veroorzaakt (microgolf)?
was ook direct mijn eerste gedacht.

Vooral een beetje out of the box denken en focussen op het constante tijdstip 11:15, lijkt mij aangewezen.. Kan mss. zoiets stoms zijn als een nieuwe industriële keukeninstallatie/oven, die voorgeprogrammeerd staat om exact op 11:15 te beginnen met voorverwarmen :-)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

CCatalyst schreef:Jamming kan ook niet-intentioneel zijn.
Inderdaad:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09/23 ... televisie/
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Hoelang duurt de onderbreking? Is dat ook een constante?
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

volgens mijn collega's met proximus zou dit tot na de werkuren nog doorgaan (15:30), hierna kon ik helaas niet testen.

Ik zal Maandag een prepaid kaartje halen, dan kan ik het met m'n dualsim smartphone proberen.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Als je de dichtstbijzijnde antenne kent, zou je daar eens kunnen naar kijken net voor 11u15 om te zien of er fysiek iets mee gebeurt.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Kans is klein vermits andere bedrijven geen last schijnen te hebben.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zoek hier eens naar de gsm masten en kijk eens hoever die van proximus van jullie bedrijf ligt.

https://omgeving.vlaanderen.be/zoek-zen ... p-de-kaart

Op bipt kun je normaal ook de kaarten en gegevens bekijken maar vond niet direct de link.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

https://sites.bipt.be/#
Kaart op BIPT site werkt ook veel handiger dan vlaanderen.be

Had industriezone Heist (is maar een vermoeden van mij) in kaart gebracht en dat is toch voornamelijk Telenet-Orange gebied op basis v/d masten.
Heist GSMmasten.jpg
(370.96 KiB) Nog niet gedownload
Maar positie v/d masten is maar een deel van het "gsm-signaal dekking" verhaal, als ik het goed begrijp.

Ben benieuwd naar het verdere verloop van de zoektocht :-)
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als ik zo naar de antennes van proximus kijk in de buurt van het industriezone van Heist (zie afbeelding met gsm masten en pijlen) kan het zijn dat u bedrijf op het eind punt ligt tot waar het signaal van de antenne komt. En als er dan meer toestellen die korter bij de antenne zijn verbinding maken kan het gebeuren dat juist in u bedrijf de toestellen wel verbinding hebben maar dat de snelheid te laag is om te kunnen surfen op het proximus netwerk.

Mss eens horen bij proximus om een meting te komen doen of een mss een buiten antenne laten plaatsen die het signaal van proximus onvangt en dan binnen in het gebouw met antennes terug versterkt.

https://network.yunite.be/gsm-bereik-ve ... BGEALw_wcB

https://www.allcommunications.be/nl-be/ ... s-booster/

https://www.gtv.be/telecom-it-solutions ... ingsmeting
Bijlagen
2022-04-10 12_44_33-BIPT_ Sitebeheer1.png
(573.77 KiB) Nog niet gedownload
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Ter info, het gaat om Industriepark B 8 (GCP Applied Technologies)

De kortste zendmast van Proximus lijkt "1650" op de BIPT kaart te zijn.
Ik zal maandag een prepaid kaart in een toestel steken en eens met die app testen.

Desnoods inderdaad een versterker laten plaatsen.

Bedankt allemaal voor het advies
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Na enkele dagen getest te hebben met de apps op verschillende toestellen, en contact gemaakt met een "netwerk freak" hier in de buurt.
Zijn we tot de conclusie gekomen dat de mast voor deze regio compleet overbelast raakt tijdens de middag.

En met de enorme populariteit van de Iphone / dure androids promoties bij Proximus, er erg erg veel arbeiders zijn die tijdens de middagpauze gaan surfen tegelijkertijd.

Ik vermoed dat onze buren korter bij de mast zitten of met een andere mast verbinden.


We hebben al onze testen en samenvattingen naar proximus gestuurd, reactie gekregen dat er iemand komt om een eigen test te doen.
Dit is helaas het enige wat we hieraan konden doen zelf.

Bedankt allemaal voor de handige tips.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Bij deze nog een laatste toevoeging voor de Heistse gebruikers:

Reactie van Proximus:
Het is nagekeken maar er is momenteel geen verbetering mogelijk. In juni zou er wel een upgrade op 15HEI voorzien zijn, er wordt een extra frequentieband (2100Mhz) toegevoegd aan die 4G mast.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”