Advies (Proximus netwerk + tv)

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Roefus
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 apr 2021, 00:12

Dag allemaal,

Ik zoek vrij concreet advies betreffende een ideale netwerkopstelling. Om een idee te geven hoe het huis is omgebouwd heb ik een principeschets gemaakt: https://ibb.co/fp4QYNf
Het huis is een Bel-etage, waarbij de huidige router op het 1ste verdiep staat. Hierdoor hebben we redelijk goede wifi ontvangst in de slaapkamers (Netflix & werken op bovenverdieping zonder enige problemen).
De gele sterren zijn bestaande telefoonaansluitingen. De router is in het groen aangeduid en de kabel van de splitter loopt door de muur naar het eerste verdiep. Deze router kan ik ook beneden installeren, maar er lopen geen utp kabels ofzo naar beneden (al denk ik dat het mogelijk is om een UTP te trekken langs de kabel waarbij nu zowel de tv kabel als de proximus aansluiting lopen). Het principe is te zien op deze foto:
https://ibb.co/9pJnDd9

Momenteel is het grootste probleem:
* De wifi ontvangst in de bureau (gelijkvloers) is bijna onbestaande in deze opstelling, hier wil ik degelijke wifi (waar bijvoorbeeld kan gegamed worden). Ik gebruik nu goedkope repeater om daar toch te kunnen werken.

* Een secundair probleem is dat ik graag proximus tv wil installeren in de slaapkamer.

Wij hebben dit huis gekocht zonder hier grote renovaties te willen doorvoeren. Ik zou dus graag geen extra kabels trekken. Idealiter heb ik in de hele woonst goede wifi coverage. De woonst is ongeveer 10m lang en 6m breed.

Mijn huidig idee is om het allemaal zo te laten, proberen een UTP kabel bij te steken naar beneden (terug richting splitter) en daar een extra acces point te voorzien. Voor de tv boven zou ik dan een wifi booster installeren en daar dan nog een decoder op installeren.

Wat zijn jullie adviezen en welke materialen (bv. via coolblue) heb ik nodig?
Aangezien het een oud huis is, is er geen overvloed aan stopcontacten (ik weet dus niet of die systemen om internet via elektriciteit goed werkt). Ik ben ook geen netwerkexpert, maar krijg meestal wel een oplossing gevonden via google als iets niet werkt.

Alvast bedankt!

Mvg,

Jan
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Enkele principes om de discussie te starten :
- normaal installeer je je bbox best daar waar de proximus aansluiting binnen komt en vermijd je om die te installeren op een aftakking
- er gaat niks boven een netwerkkabel voor intern te verdelen. Die netwerkkabel vertrekt ideaal van je router en gaat rechtstreeks naar je device
- al de rest is trial and error en houdt maximaal rekening met de 2 eerste streepjes. Je vermijdt dus maximaal switches om meerdere devices op te steken of bijvoorbeeld meerdere wifi repeaters na elkaar.
- proximus tv nooit achter een switch steken. Wat wel kan is router - proximus Wi-Fi booster - decoder Wi-Fi bridge.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Netwerkkabels trekken is altijd de beste optie.

Ook een tip dat ik kan geven zijn de moca adapters (ethernet over coax) blijkbaar werken die wel goed.
Dus als je geen kabels wilt trekken, maar er is wel coax voorzien dan kan je die route ook nog nemen
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 699
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 127 keer

Ik zat, zoals jou, met een huis zonder netwerkkabels maar wel coax naar living/1e verdiep/2e verdiep

Totaaloplossing was:
-de coax simpelwel uit de muur te trekken, netwerkkabel in die handeling erin te trekken
- 3 wifi acces points + controller eraan (tplink omada). Tv box kon op de vrije poort van een acces point.

Beste beslissing ooit => geen gekloot meer met powerlines, repeaters,...
Dat werkt met wat geluk wel maar nu zie ik toch dat dit alles een pak minder stabiel was (roaming tussen acces points werkt nu prachtig!)
Roefus
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 apr 2021, 00:12

Ok, ik snap exact wat jullie bedoelen maar was eigenlijk net op zoek naar een oplossing zonder utp kabels.

Als ik de bbox beneden hang (advies goztow) en ik breng met een utp het internet naar boven, dan moet ik daar nog een toestel plaatsen (welk?) om hieraan mijn tv decoder te hangen EN mijn netwerk verder te huis. (En zijn er dan “krachtigere oplossingen” dan mijn bbox?

Verder lijkt mij nog steeds het eenvoudigste om beneden mijn WiFi te verbeteren om een utp kabel naar beneden te brengen en daar iets van access point te voorzien of mis ik iets? En wat voor toestel is daar voor geschikt?
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

Powerline en AP's combineren?
rapidgorgon
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 dec 2013, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 19 keer

Roefus schreef:Ok, ik snap exact wat jullie bedoelen maar was eigenlijk net op zoek naar een oplossing zonder utp kabels.
Er is wel een reden dat we zo graag netwerkkabels aanraden: het is gewoon de meest betrouwbare oplossing. Als de huidige telefoonkabels in buizen lopen, of gemakkelijk te vervangen zijn, kan je deze misschien gewoon vervangen.

Als je niet goed weet hoe je hieraan zou moeten beginnen, kan je ook eens een lijstje of schets maken van welke kabels er momenteel door je huis lopen. (bv. "splitter naar B-box", "splitter naar 2e verdiep", ...) Dat maakt het makkelijker om advies te geven over welke welke apparatuur je waar zou kunnen plaatsen. :-)

Zou het trouwens kunnen dat je huidige telefoonkabels (die uit de splitter komen) al netwerkkabels zijn? Anders zij het wel stevige telefoonkabels!
Roefus
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 apr 2021, 00:12

Ik heb het even nagekeken:
- telefoon komt binnen in garage (gelijkvloers) en daar is proximus-splitter
- op gelijkvloers is er een telefoonaansluiting op de bureau andere kant van het huis (geen utp kabel)

- eerste verdiep komt via “blauwe kabel” voor router via garage, deze kabel van de splitter. Daar staat router en digibox.
- aan de andere kant van het huis bevind zich een telefoonkabel

- tweede verdiep heeft ook een telefoonkabel

In de leiding waar deze “blauwe kabel vd router” loopt, zit ook de coax. Ik hoop hier een utp kabel bij te kunnen zetten (of coax gebruiken om utp te trekken).

Ik heb absoluut geen idee hoe de telefoonkabels lopen of hoe ik die zou kunnen vervangen door utp.
Geen flauw idee wat ik op deze foto eigenlijk zie (https://ibb.co/5LrP0pb)

Denk dat de orange/dikke grijze inkomende telefoonkabel is?
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 429
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 6 keer

Zelf heb ik de telefoonkabels in mijn appartement vervangen door UTP.

Van de UTP kabel heb ik 2 paren weg geknipt, de overige 2 paren bevestigd aan het uiteinde van de telefoonkabel en dan trekken aan het andere eind van de telefoonkabel tot je de UTP kabel ziet ;-)
Roefus
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 apr 2021, 00:12

Ik heb dezelfde tactiek nu gebruikt om een utp kabel te trekken (en coax verwijderd). Nu nog de rj45 connectoren en dan kan ik vanuit de garage (zie foto’s) indien ik echt zou willen via een switch (vermoed ik) ook utp kabels krijgen waar ik momenteel telefoonkabels heb liggen.

Maar mij lijkt het ook gewoon een optie om mijn BBOX op verdieping 1 via utp te verbinden met een nog te plaatsen toestel op verdieping 0.

Fysiek zou dit kunnen aan de muur (aan de verkeerde kant van de bureau) want ik heb daar ook nog een vrij stopcontact. Welk toestel dien ik dan te kopen om via utp aan mijn bbox te hangen en dat sterk genoeg is om beneden een netwerk te hebben (om te gamen bv) en dat als ik boven ben in de ruimte van de bbox niet heel de tijd switched tussen bbox en nieuw toestel bijvoorbeeld. Of dat als ik binnenkom met mijn gsm dat ik niet boven plots een issue heb dat hij tot de bbox wil connecteren?
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 429
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 6 keer

Klopt, je kan een switch plaatsen in je garage en daar de kabel die van je bbox komt op aansluiten. Als je dan de telefoonkabels vervangt door UTP's en bij aansluit op de switch, heb je in die kamers waar telefoonaansluiting is ook een werkende UTP kabel.

Je kan op die UTP kabel die van de bbox komt, ook een toestel plaatsen op verdieping 0. Daar ben je me echter kwijt.
Ik begrijp uit je tekst dat je daar een WiFi AP zou willen hangen maar je spreekt over een stopcontact in je bureau terwijl de UTP kabel toekomt in de garage, hoe zit dat juist?

Ik ga er even van uit dat je met die UTP kabel (komende van je bbox) tot in je bureau geraakt. Als WiFi niet belangrijk is beneden, zou ik je UTP kabel tot aan je computer trekken en over de kabel werken. (computer hangt dus rechtstreeks over UTP aan je bbox)
Roefus
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 apr 2021, 00:12

Huidige situatie:
Bbox verdieping 1 + decoder tv
Verdieping 0: utp komende van bbox (garage) - bureau is aangrenzende ruimte aan garage.

Doel: stabiel internet in bureau

Oplossing:

Optie A) utp trekken tot bureau en daar rechtstreeks aansluiten op pc door extra verbinding door de muur (nadeel = esthetisch niet mooi, voordeel = goedkoop en effectief)

Optie B)
Verdieping 0: vermoedelijk vertrek van alle telefoonkabels doorheen het huis (ook naar bureau) Switch plaatsen, utp connecteren en telefoonkabels vervangen door utp en met switch connecteren (voordeel = beste lange termijn, nadeel = veel werk, inclusief wat uitzoekwerk)

Optie C)
Verdieping 0: een WiFi router/access point plaatsen en verbinden met bbox door utp. Deze zou tegen de muur van de bureau komen, maar niet effectief in de bureau staan.

Ik zou optie C) kiezen maar zou advies willen over welke apparatuur ik moet nemen.
Doel is om sterk WiFi signaal te hebben (bv richting tuin, maar zeker ook bureau) en geen issue met connecteren. Bv als ik met mijn gsm van verdieping 0 naar 1 ga.
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 429
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bij optie A kan je er nog voor kiezen om een wandcontactdoos te plaatsen op de muur in de bureau.
Je hebt opbouwdozen die je op de muur kan monteren (wel zorgen dat je solid kabel hebt).

Optie B lijkt mij nog de beste, investeer er wat tijd in en je gaat het je niet beklagen.

Optie C kan werken, maar veel is afhankelijk van de situatie. Hoe dik zijn je muren? Hoe zit het met glas naar de tuin, hoogrendements? Wat is de scheiding tussen de kelder en het eerste verdiep? Beton? Signaal van de buren?
Allemaal dingen die Wifi beïnvloeden.
Wat ik je zou aanraden in dit geval is een toestel waarmee je met de zendsterkte kan spelen. Het belangrijkste lijkt mij dat je op je eerste verdieping het signaal van de kelder niet meer 'ziet' (clients beslissen zelf wanneer ze zoeken naar een nieuw accesspoint, je moet dus zorgen dat het signaal te zwak is voor de clients).

Ik heb overlaatst een TP-Link AC1750 voor mijn schoonouders besteld, die kan dat. (is een router, je dient de DHCP uit te schakelen en enkel de LAN poorten te gebruiken).
Voordeel hierbij is dat je meteen drie extra LAN poorten hebt om in de toekomst andere UTP kabels op aan te sluiten.

Je kan ook gaan voor een andere accesspoint of router waarvan de specs beter/minder zijn, het instellen van de zendsterkte vind ik persoonlijk wel een must. Je kan het nieuwe toestel dezelfde SSID geven als je bbox (naam die wordt uitgezonden naar de clients), dezelfde beveilingssleutel EN mechanisme (bv WPA2-PSK AES) waardoor je op je clients maar 1 configuratie moet doen en ze zelf gaan switchen tussen bbox/nieuwe toestel.
Roefus
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 apr 2021, 00:12

De oppervlakte is beperkt en de muren zijn vrij dik, maar ik de router/acces point komt vlakbij de garagepoort en dat is ook de plaats van de bureau. Alle andere WiFi dekking mooi meegenomen maar geen must: zie foto
https://ibb.co/h9qzXCc

De router die je hebt laten zien is significant goedkoper dan bv de WiFi mesh systemen. Zijn er nadelen aan dat systeem?

Die optie B ga ik nog uitvoeren op een later moment. Maar volgens mij ben ik nu weer gesteld tot ik eens wat verlof heb om verder te knutselen
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 429
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 6 keer

Het nadeel aan dat systeem is dat het op zichzelf werkt.

De mesh systemen kunnen onderling met elkaar verbinden (wired en/of wireless) en zo ook communiceren met elkaar.

Echter denk ik wel dat het voldoet aan jouw eisen. Als je ooit overal UTP kabels hebt, investeer dan in een deftig systeem.

Of je genoeg bereik gaat hebben kan ik niet inschatten (veel factoren hebben invloed zoals eerder aangegeven). The proof of the pudding is in the eating..
Roefus
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 apr 2021, 00:12

Alvast een dikke merci voor de hulp. Ik heb die router besteld. Voor ik je hulp had was ik aant kijken maar die mesh systemen voor 100’en euro’s en nu ben ik met 50€ wss gesteld.

Configuratie zal morgen ook nog leuk worden (want wat je schreef was Chinees, maar wel hetzelfde Chinees dat ik nog al eens had gelezen, dus zal er wel uit geraken)
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 429
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 6 keer

Als wat ik schreef chinees was, lees dan zeker dit eens door
Roefus
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 apr 2021, 00:12

Zonder het hele artikel te lezen, is het toch gelukt. (Ik ken wel de basisconcepten van een netwerk, maar uitvoering is niet meteen mijn ding).
GSM schakelt automatisch over (al laat ie weten dat mijn beveilig zwak is: WPA2-Personal), bureau heeft volledig signaal en in de tuin-terrasgedeelte redelijke coverage.
Eveneens even een gastnetwerkje opgezet, dit is gewoon top!

Zeer veel dank!
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 429
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 6 keer

Graag gedaan!

Betreffende de 'weak security', ik vermoed dat je beveiliging op WPA2 TKIP staat ipv WPA2 AES.
Je zet hem best op WPA2 AES. (en zoals eerder al gezegd, zorg dat je box en je tplink gelijk staat (beide dus WPA2 AES))
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

ga hier even verder op inpikken i.p.v. nieuw topic.

Mogelijks gaan wij van TN naar FLEX binnenkort.

Situatie: modem/router van provider + extra AP van de provider.

Als we bij PX gaan moeten we een extra AP voorzien via LAN ( kabel ligt er al van huidige setup ) -> AP moet wifi en LAN hebben ( LAN voor TV ).

Zijn er goede AP's aan te raden, en is er een instelling vereist voor de LAN -> TV
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 429
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ook proximus lijkt mij daar een (gratis) oplossing voor te hebben (wist ik niet)
Gratis in de meeste Flex packs!
De eerste Wi-Fi Booster is gratis beschikbaar met verschillende Flex packs. Al eens aan een pack gedacht?
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Wij zouden hier voor de standaard ervaring gaan, hierbij is geen extra AP inbegrepen.

Kostprijs voor extra pakketje is 11eu/maand of je moet de AP apart erbij huren is iets van 3 eu/maand
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 429
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 6 keer

Je hebt nood aan (minimum) twee LAN poorten (lees switch):
-1 voor de connectie naar de bbox
-1 voor de connectie naar je TV

Met het AP erbij:
-een AP met ingebouwde switch (die bestaan, al denk ik dat je meer modellen router gaat vinden waarbij je het router gedeelte uitschakelt cfr. de TP-LINK hierboven) of
-een switch waar je apart een AP aanhangt (twee devices ipv alles in 1 device)

In beide gevallen moet je zorgen dat het switch gedeelte IGMP snooping ondersteunt (nodig voor je TV). Is al goed uitgelegd door philippe_d

Veel mogelijkheden dus..
Je kan opteren voor oplossingen van "de WiFi van de bbox uit te schakelen en voor een volledige (managed) oplossing te gaan" tot "een goedkope switch/AP bij te plaatsen en SSID/Wachtwoord/Security gelijk te houden"
Dat zal wat afhangen van kennis/noden/centjes :-)
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Klaar heldere uitleg, bedankt!

Ik ga zeker opteren voor een "alles-in-één toestel" -> 1 device

Code: Selecteer alles

SSID/Wachtwoord/Security gelijk te houden
Dit zal het worden, gezien goedkoopste oplossing en anders staan er hier heleboel toestellen.

Set-up zou zijn;
Bbox PX
Eigen switch ( is er nu ook al, puur en alleen voor lan ) (( Netgear Nighthawk SX10, heb ik hier ))
AP: voor 2de TV + Wifi bereik vergroten

iemand toevallig netgear "toestel advies" -> tp link is ook uitstekend maar de netgears die ik gehad heb geven toch betere performance :wink:

Update: zag dat TP link al nieuwe model heeft dan hierboven: TP-Link AC1900 // Archer C80
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

silentkiller schreef:Je hebt nood aan (minimum) twee LAN poorten (lees switch):
-1 voor de connectie naar de bbox
-1 voor de connectie naar je TV

Met het AP erbij:
-een AP met ingebouwde switch (die bestaan, al denk ik dat je meer modellen router gaat vinden waarbij je het router gedeelte uitschakelt cfr. de TP-LINK hierboven) of
-een switch waar je apart een AP aanhangt (twee devices ipv alles in 1 device)

In beide gevallen moet je zorgen dat het switch gedeelte IGMP snooping ondersteunt (nodig voor je TV). Is al goed uitgelegd door philippe_d

Veel mogelijkheden dus..
Je kan opteren voor oplossingen van "de WiFi van de bbox uit te schakelen en voor een volledige (managed) oplossing te gaan" tot "een goedkope switch/AP bij te plaatsen en SSID/Wachtwoord/Security gelijk te houden"
Dat zal wat afhangen van kennis/noden/centjes :-)
Heb de extra AP TPL-LINK wat aangepast -> reset gedaan -> instellen als AP door de tp link software, dhcp uit en vast IP toekennen + zelfde ssid en pasw., werkt perfect met de V7's
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”