Mail van Python script naar eigen mailbox wordt spam

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer

Dag, sinds een jaar ongeveer draait er hier een python-script dat enkele keren per dag een mail stuurt van een skynet mail-adres naar een ander skynet mail-adres (andere mailbox, beide van mezelf). In de aankomende mailbox staat het vertrekkende adres als 'trusted' vermeld. Toch komen er regelmatig mails terecht in de spam-box.

Ik vermeld hier enkele regels uit de mail-bron van zo'n spam-beoordeelde mail: X-Belgacom-Dynamic: yes, X-IronPort-Anti-Spam-Filtered: true, er staat dan nog een X-IPAS-Result: met wat hex-info bij en daarna de tekst: X-Belgacom-SuspSpam: yes

Als die laatste tekst er bij staat loopt het mis. Waarom wordt de mail dan plots als spam beoordeeld? Het adres staat immers als 'trusted'.

Het enige wat in de mail staat is de datum en het uur (van wanneer de mail verstuurd is). Ik merk dat, als ik die tekst een beetje aanpas (iets in vet zet, enz..) het opnieuw enkele dagen goed gaat en dan loopt het weer mis.

Ik zou het script zo kunnen aanpassen dat het vanzelf de layout van de tekst regelmatig aanpast maar kan dat de bedoeling zijn?? Het is meer dan een week geleden al gemeld bij proximus. Daar werd toen beweerd dat dat niet zou mogen gebeuren met een trusted mail-adres en dat het opgelost was, maar dat was/is het dus niet. Vandaag werd er daar beweerd dat het gemeld is bij cisco, maar er lijkt geen schot in de zaak te komen.

Is hier iemand die hetzelfde heeft meegemaakt en er een oplossing voor gevonden heeft?

Af en toe stuurt hetzelfde script ook een mail met datum en uur in naar mijn eigen gmail-adres, zou google mogelijk iets als spam beoordelen en een automatisch bericht naar de proximus mailserver sturen waardoor die toch een trusted adres blokkeert? Net heb ik in de gmail mailbox ook het bewuste mail-adres toegevoegd.

Alvast bedankt,
David
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ironport is dacht ik een collectieve meting van spam tussen alle gebruikende partijen, dus met een enorme sample size.
maar in principe als je alle regeltjes volgt, mag het niet mislopen, dus de vraag is: hoe stuurt je python script het door?

- authenticated sender
- een "normale" titel
- een inhoud van meer als 1 regel, met niet teveel spammy kenmerken
- en in correcte opmaak helpt soms ook wel, alsook de client identifier
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer

Splitter schreef:ironport is dacht ik een collectieve meting van spam tussen alle gebruikende partijen, dus met een enorme sample size.
maar in principe als je alle regeltjes volgt, mag het niet mislopen, dus de vraag is: hoe stuurt je python script het door?

- authenticated sender
- een "normale" titel
- een inhoud van meer als 1 regel, met niet teveel spammy kenmerken
- en in correcte opmaak helpt soms ook wel, alsook de client identifier
Bedankt voor het antwoord. Nee het is niet authenticated. Dat maakte het probleem nog erger. Dan werkte het een aantal keren waarna het ip-adres geblokkeerd werd voor mail. De titel is normaal, enkele woorden zonder vreemde tekens, enkel het eerste woord begint met een hoofdletter. De inhoud is enkel datum en tijd op dezelfde regel, bijvoorbeeld 2020-04-08 -- 14:22:14. De opmaak is html met de juiste tags en gewone tekst met boundary's. Maar dan nog blijft de vraag waarom het een tijd (enkele dagen, soms weken) goed gaat en dan ineens niet meer terwijl het mail-adres toch trusted staat. Ik heb eens een spam-test uitgevoerd via zo'n website waar dat gaat en die gaf 2.4 waarbij het pas spam was vanaf 10 volgens de uitleg.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

de filter waar je tegenaanstoot heeft weinig te maken met je trusted of niet trusted lokaal, ironport scores worden afgerekend bij het binnenkomen van de mail en zal altijd als spam gemarkeerd worden.
denk niet dat een lokale instelling daar veel aan zal doen (of er moet een optie zijn dat spam niet gecheckt zou worden, kan ook)

probeer eens:

- plaintext ipv html uit te sturen (html scoort meer spam-punten)
- een iets meer lijnen mail te sturen (bv: rapport van mailbox x, volgende lijn Datum: ...., volgende lijn Tijdstip: ....)
- te werken met authenticated user (zodat er een garantie is dat de mail van een toegelaten zender komt)
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer

Bedankt, ik ga dat proberen. Spijtig dat de man van de helpdesk me dat niet kon melden.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”