Proximus Fiber BBox3v+ onstabiel PPPoE

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

Sinds begin dit jaar blijk ik bijzonder veel time outs te krijgen met alles wat over PPPoE gaat.
Proximus heeft mijn lijn nagekeken niets mis zegt men.

Als ik mijn laptop op de bbox rechtstreeks aansluit merk ik ook dat er dus geen pakket drops plaatsvinden.
Het probleem zit hem echter aan de PPPoE kant. Mijn Wan IP kan ik pingen zonder drops intern maar alles daarachter geeft problemen.

Ter info er is niets aangepast aan mijn config, plotseling is dit probleem opgedoken sinds begin dit jaar.

Iemand die dit nogal heeft voorgehad? Bestaat er een betere manier dan PPPoE sessie te moeten opzetten?
Misschien de Router WAN poort in de DMZ van de bbox te steken?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "het probleem zit hem aan de pppoe kant" ?
zonder pppoe = geen internet, dus dan zou je zelfs geen internet hebben ?

voor fiber kan je de bbox er ook gewoon tussen uit laten, als je maar zorgt dat de router die jij in de plaats aansluit op de gpon pppoe kan doen (+ vlan tagging is mss ook nodig?)

vanaf waar ping je je wan adres?
indien dat vanaf je lan is, test je ook maar tot op het toestel dat de pppoe opbouwt, en dus niet buiten je eigen netwerk eigenlijk.
als je daar al verlies hebt zou het dus best kunnen dat er een slechte kabel of bbox/router tussenzit.

welk toestel bouwt effectief de pppoe sessie op ?
wat heb je achter de bbox hangen ? zit er nog een eigen router tussen waar je ook nog eens pppoe op doet (dus 2 sessies?) ?
wifi die onstabiel is?
wat doet een mtr naar bv google of cloudflare ?

zoals je het neerpent lijkt het me:

- dat er niets mis is met je internet
- dat de bbox een pppoe sessie opbouwt, en je daarop vlekkeloos internet hebt
- je nog een eigen router achter de bbox hebt hangen, die *ook* een pppoe sessie opbouwt, en waarachter je wel issues hebt

in dat geval is het probleem vermoedelijk te zoeken bij jouw router en/of bekabeling intern (anders zou je vanop de bbox ook verlies hebben).
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

De pppoe opzetten is het probleem niet en bekabeling ook niet en met de router ook niet.
Ik heb tracerts/pings gedaan, LAN werkt prima. Maar de WAN niet.
De bbox kan ik er niet tussenuit laten. Ik zit met proximus tv welk bbox nodig heeft anders werkt de decoder niet meer.

Als een test nu heb ik de PPPoE er tussenuit gehaald en de WAN van de router op de bbox gekoppeld en de nat zijn werk laten doen.
Nu krijg ik identiek het zelfde probleem. 10 tot 20% packet lost naar eender welk internet adres.
Doe ik een zelfde ping naar de bbox IP 0% packet lost.

Volgens mij is er iets met de bbox. Men heeft firmware upgrade gedaan maar heeft niet echt iets opgelost.

Moest het tegenwoordig zonder bbox werken als je proximus tv hebt wil ik dat wel altijd weten. :-D Maar destijds ging het niet.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

PleXuS schreef:Als een test nu heb ik de PPPoE er tussenuit gehaald en de WAN van de router op de bbox gekoppeld en de nat zijn werk laten doen.
Nu krijg ik identiek het zelfde probleem. 10 tot 20% packet lost naar eender welk internet adres.
Doe ik een zelfde ping naar de bbox IP 0% packet lost.
ik snap nog steeds niet hoe je de PPPOE er tussenuit haalt en dan naar internet kan pingen ?
de PPPOE geeft je het externe ip en is dus nodig om internet te bereiken ?

kan je eens resultaten posten van de testen die je doet? misschien dat dat wat extra op kan klaren ?
PleXuS schreef: Moest het tegenwoordig zonder bbox werken als je proximus tv hebt wil ik dat wel altijd weten. :-D Maar destijds ging het niet.
in principe ging en gaat dat als ik me niet vergis, maar je moet wat vlan magic doen (geloof dat er ook wel een aantal topics hierover te vinden zijn... zou misschien eens in een userbase-wiki moeten komen)
Gebruikersavatar
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 18 keer

Kan je eens je set-up delen? Ik begreep volgende:
<--> FIBER <--> ONT / Fibermodem <--> BBox <--> Computer

Je zou in principe je computer rechtstreeks op de ONT/Fibermodem moeten kunnen aansluiten. Zo sluit je alle factoren van je eigen intern netwerk uit. Mochten de waarden dan toch nog slecht zijn, kan je stellen dat het aan het Proximus netwerk ligt en neem je best even contact op met hun helpdesk. Als het opeens veel beter is, kan je eens gaan kijken naar je interne bekabeling en naar de BBox / andere routers die je eventueel geïnstalleerd hebt.
-*-
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hij zegt dat als hij de laptop op de bbox aansluit, er geen problemen zijn. Lijkt me dus geen Proximus probleem te zijn.
Maar zoals eerder gezegd, kabel tussen bbox en eigen router of eigen router zelf die problemen heeft
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

Marsmillo schreef:Kan je eens je set-up delen? Ik begreep volgende:
<--> FIBER <--> ONT / Fibermodem <--> BBox <--> Computer

Je zou in principe je computer rechtstreeks op de ONT/Fibermodem moeten kunnen aansluiten. Zo sluit je alle factoren van je eigen intern netwerk uit. Mochten de waarden dan toch nog slecht zijn, kan je stellen dat het aan het Proximus netwerk ligt en neem je best even contact op met hun helpdesk. Als het opeens veel beter is, kan je eens gaan kijken naar je interne bekabeling en naar de BBox / andere routers die je eventueel geïnstalleerd hebt.

de fysisch setup(in het kort geschetst):

<---> FIBER singlemode kabel <--> Fibermodem <--> BBox WAN
BBox LAN4 <---> Router/Firewall <---> Cisco Small Business Switch VLAN10 (routing table)<---> Computers/Wifi
BBox LAN3 <---> Cisco Small Business Switch VLAN30 <---> Proximus TV Box

Er is niets mis met de kabels.

De probleem analyse is dat bij elk netwerk apparaat ik achter de bbox hang maakt niet uit domme switch slimme of die router krijg ik ping drops.
Sluit ik mijn laptop er aan op LAN2 van de BBox niet. Ik heb ook al tussen de poorten gewisseld geen effect.

Ik krijg vandaag een nieuwe bbox om te ruilen, ik heb een klein vermoeden dat er iets met de bbox scheelt bij ingewikkelder traffiek.
Deze setup heeft eigenlijk altijd gewerkt tot het begin van dit jaar.

De PPPoE stond op de router geconfigureerd maar heb ik nu eruit gehaald zodat het WAN netwerk verkeer gewoon over de bbox IP range word geroute en daarbij merk ik ook ping drops dus. Dus wat in de titel staat klopt niet meer het is niet specifiek PPPoE. Eerst dacht ik dit wel.

Ivm Proximus TV box zonder bbox, dat werkte niet ook niet met vlan magic. Je TV box zoekt de bbox. Haal je die er tussenuit weigerde hij te werken. Zo was dit destijds. Ik had de zogezegde vlan magic opgezet. Maar ik sta altijd open om dat terug te herbekijken. De dingen veranderen soms snel. :)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

powerloss en een niet helemaal goed gesavde config op de cisco?

krijg je drops op je computers als je de lan3 van de bbox naar je switch loskoppelt ?
als je op lan 2 GEEN loss hebt, en op lan 3 EN 4 wel, lijkt me dat met jouw setup misschien iets van loopback of routing issues?

wat betreft de pxm tv zonder bbox: in de tijd dat de bbox niet routed was ging dat idd niet, maar tenzij ik me vergis gaat dat sinds ze standaard routed zijn (paar jaar) normaal wel.
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

Het probleem is opgelost, waar het probleem exact zit is nog niet duidelijk. (bbox/router probleem of toch een probleem met routing/vlan)

Ik merk op dat proximus 1Gbit FTTH internet aansluiting aanbied tegenwoordig.
Wil dat dan zeggen dat men de 2de poort toelaat op de fiber modem?
Want op die fiber modem heb je 4 ethernet poorten maar die zijn elk max 1Gbit.

Als je maar 1 poort hebt dan wil dat zeggen dat wanneer je Proximus TV Box gebruikt dat je op die moment geen 1Gbit bandbreedte gaat hebben.
Misschien wel overkill. Maar ik vraag mij het gewoon af. :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bij Proximus is het toch altijd zo dat TV afgaat van de beschikbare bandbreedte ...
Dus denk ik niet dat dit met FTTH anders zal zijn.
Wil je dan 2 B-box'en hangen???
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

Ik denk dat die regel eerder gelde voor *DSL verbindingen omdat de snelheid die je daar krijgt ook de maximum is.
Bij FTTH is dat een ander verhaal en je hebt in totaal 4 ethernet poorten op de fiber modem dus waarom bestaan die.

Dus dan zou je Ge1 voor Internet kunnen gebruiken en poort Ge2 voor Digitale Televisie .
Dan heb je ook geen bbox meer nodig.
Op Ge1 kan je ook zonder bbox werken, maar in het verleden wilde tv box niet werken zonder bbox. Recent niet meer getest om eerlijk te zijn misschien nog eens proberen een van de dagen.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Tegenwoordig plaatsen ze in gezinswoningen een bakje (die optisch naar utp doet, de eigenlijke modem) met maar 1 utp uitgang...
Die verbind je dan met de bbox.

Dus zit sowieso op max 1 gbit

En zoals Philippe ook zegt.
Proximus kan er ook mee weg komen, want altijd al zo geweest :)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

PleXuS schreef:Ik denk dat die regel eerder gelde voor *DSL verbindingen omdat de snelheid die je daar krijgt ook de maximum is.
Bij FTTH is dat een ander verhaal en je hebt in totaal 4 ethernet poorten op de fiber modem dus waarom bestaan die.
Die bestaan omdat je, op die manier meerdere gebruikers op één fiber kan aansluiten, bijvoorbeeld:
  • - in appartementsgebouwen, waar ze niet met fiber naar boven kunnen, en waar al UTP kabels in de stijglijn zitten.
    - gebruikers die meerdere providers willen
En zoals Belgissschenaap hierboven opmerkte: voor particulieren gebruiken ze nu meestal fibermodems met één UTP.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

fiber modems met één UTP maar is die één UTP 1Gbit of 10Gbit of iets tussenin?

Tegenwoordig is 10Gbit meer en meer zijn toetreding aan het doen omdat de prijzen heel traag aan het zakken zijn merk ik op.
Alvast met de bestelling van de laatste Lenovo rack server was die LOM kaart met 2x 10Gbit RJ45 en 2x1Gbit RJ45 super goedkoop (+-100euro).

En sommige fabrikanten hebben zo een tussen snelheid van 2,5 - 5Gbit. Dus wie weet heeft die single RJ45 port fiber modem wel zoiets. :lol:

Blijven positief denken :P

Al moet ik verdict na 1 jaar Proximus toch zeggen.. Liever Telenet. Ook al is het fiber snelheid.
De routeringen naar bepaalde internet locaties hebben hogere latency dan bij Telenet merk ik op.
Heeft dit te maken dat Telenet in een grotere ISP Group zit geen idee. En de support van Proximus is soms onbereikbaar.
Bij Telenet was ik altijd goed geholpen eigenlijk.

Binnenkort woon ik terug in een nieuw huis, maar in de straat is er geen FTTH aanwezig dan is Proximus echt geen optie meer.
Ik kan enkel kiezen tussen 2 providers vanwege terugbetaling van men werk.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”