defecte grafische kaarten gezocht

Iets te koop? Naar iets op zoek? Aparte regels gelden in dit forum (zie sticky).
Plaats reactie
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben me wat aan het verdiepen in de electronica van grafische kaarten.

Blijkt dat defecten aan grafische kaarten meestal simpel van aard zijn en dus meestal vrij eenvoudig te troubleshooten voor een beginner. Bijv. voltage rails waar een component defect is, doorgebrande zekering, smd componenten die weg zijn...

Nu ben ik dus nog op zoek naar wat oefenmateriaal. Ik wil er gerust wat voor betalen.

Herstelde kaarten ga ik terug verkopen, want ik wil proberen wat uit de kosten blijven. Gereedschap en spare parts zijn uiteraard ook niet gratis...
Dat betekent ook dat de te herstellen kaarten best nog enige verkoopwaarde hebben. Concreet zijn dat kaarten vanaf de hogere reeksen van Nvidia GTX 700 series of AMD (Radeon) R9 200 series.

Wil je even in je persoonlijke "digital waste dump" duiken om te zien of je nog iets hebt voor mij ?
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Tegenwoordig kan je een pak geld verdienen met (oude) grafische kaarten.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Rijk ga je er toch niet van worden. Ze vragen voor defecte high end kaarten al tot 400 euro.
ALS je ze kan herstellen, kan je er nog wat aan verdienen. Maar als je je tijd en vervangstukken in rekening zou brengen, dan schiet er al niet meer veel over. Als je ze niet kan herstellen, ben je ineens veel centen kwijt. Dus toch wel een risico ook.

Daar ga ik me dus niet aan wagen ;-)
Gebruikersavatar
OpThaCop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 391
Lid geworden op: 28 maa 2006, 23:33
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 16 keer

Ik heb nog een kapotte EVGA GTX1080 FTW3 liggen.
Deze is al eens omgewisseld en vermoedelijk dezelfde fout als de originele kaart:
PC viel uit toen die aan het idlen was.
Met de originele kaart, wou mijn PC niet meer opstarten/booten. Heb de kaart toen in een andere PC gestoken, en er kwam direct vuur en rook bij te pas. Laat me zeggen... dat heb ik dus met deze kaart NIET geprobeerd!

Regio Hasselt.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Challenge accepted, heb de kaart van OpThaCop overgenomen. Ik laat het hier weten of herstellen lukt.

Nog iemand die iets heeft voor mij ?
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb nog een r7970 liggen. Ik denk dat hij nog grotendeels ok is. Ik denk dat er af en toe wat roze lijnen kwamen als hij onder stress stond. Dus waarschijnlijk niet helemaal ok. Je mag erom komen als je wil en ik stel voor dat je me gewoon een deel van de opbrengst geeft als je hem zou verkopen na reparatie. Indien niet gerepareerd geraakt dan mag je hem houden als leermateriaal.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Goztow schreef:Ik heb nog een r7970 liggen. Ik denk dat hij nog grotendeels ok is. Ik denk dat er af en toe wat roze lijnen kwamen als hij onder stress stond. Dus waarschijnlijk niet helemaal ok. Je mag erom komen als je wil en ik stel voor dat je me gewoon een deel van de opbrengst geeft als je hem zou verkopen na reparatie. Indien niet gerepareerd geraakt dan mag je hem houden als leermateriaal.
Ik denk dat de verkoopwaarde zou tegenvallen. Misschien interessanter dat ik ze gewoon overneem als donorkaart voor onderdelen. Zal er eens over nadenken.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Momenteel ligt ze toch niks te doen.
Gebruikersavatar
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 18 keer

Mijn GTX 970 is al paar jaar kapot. Tijdens een spel opeens zwart beeld, daarna nooit meer echt werkend gekregen. Mijn kennis zelf is te beperkt om er iets mee te kunnen doen. Uiteindelijk wel nog naar een winkel gebracht maar daar konden ze er ook niets mee doen toen... Een kennis van me heeft een gelijkaardig verhaal gehad met een GTX 770, deze heb ik hier ook nog liggen. Daar heb ik wel even beeld in post en bios, ook via een live USB stick in linux is er beeld zolang er geen 'zwaardere' bewerkingen worden gevraagd.

Beide liggen hier stof te vergaren tot ik eens naar het containerpark ga. Je mag ze van mij gerust gratis hebben. Zou wel leuk zijn dat we tot een deal kunnen komen mocht je eentje herstelt krijgen. Nu moet ik het stellen met mijn integrated graphics van mijn CPU omdat ik het geld er niet voor heb om iets nieuw te kopen. Gelukkig heb ik nog via Proximus Epic toegang tot een Shadow Account, maar dat is toch nog niet het zelfde.

Mocht je interesse hebben, geef maar seintje
Zoeken we wel uit wat kan en wat niet.
-*-
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Goztow schreef:Momenteel ligt ze toch niks te doen.
Leuke deal met Goztow: Hij stelt de 7970 gratis ter beschikking. Ik betaal hem de verzendkosten. Als ik hem kan herstellen, dan doneren we de kaart aan iemand op userbase die krap bij kas zit.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Ik heb nog een evga gtx560ti liggen die plots terugvalt naar 800x600 (wilt nog eens geen 1080p)... Wou zelf ook eens een kijkje nemen en wat proberen om te fixen (want nu gebruik ik een gtx260 voor beeld output van een van de oudere pc's), maar vrees dat door tijdgebrek ik er gewoon niet aan toe zal komen.

Indien je interesse hebt om eens te proberen / te oefenen? Als je interesse hebt, laat me maar weten en we regelen dan wat :wink:
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dima_2005 schreef:Ik heb nog een evga gtx560ti liggen die plots terugvalt naar 800x600 (wilt nog eens geen 1080p)... Wou zelf ook eens een kijkje nemen en wat proberen om te fixen (want nu gebruik ik een gtx260 voor beeld output van een van de oudere pc's), maar vrees dat door tijdgebrek ik er gewoon niet aan toe zal komen.

Indien je interesse hebt om eens te proberen / te oefenen? Als je interesse hebt, laat me maar weten en we regelen dan wat :wink:
Ik hou het even in beraad, eerst enkele andere kaarten te doen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Puur uit interesse: als je die herstelt, blijven die dan ook werken? Een zekering springt bv zelden zonder reden en een spanningsregelaar gaat ook vaak kapot door een overbelasting verderop. Mijn herstelpogingen waren toch alleszins niet altijd een succes.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

SpecialK schreef:Puur uit interesse: als je die herstelt, blijven die dan ook werken? Een zekering springt bv zelden zonder reden en een spanningsregelaar gaat ook vaak kapot door een overbelasting verderop. Mijn herstelpogingen waren toch alleszins niet altijd een succes.
Goeie vraag en ik kan nog niet echt uit ervaring antwoorden. Zal erg afhankelijk zijn van het probleem. Je kan stresstesten, maar je kan dat ook geen weken aan een stuk doen natuurlijk.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

SpecialK schreef:Puur uit interesse: als je die herstelt
Valt zoiets te herstellen trouwens... buiten wat condensators denk ik dat je er weinig aan kan doen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat denk ik wel; als je wat SMD soldeerskills hebt kan je perfect een spanningsregelaar vervangen. De vraag is eerder: als je zo'n component vervangt, heb je dan de oorzaak ook aangepakt. Ik heb vroeger wel eens versterkers onder handen genomen waarbij je bij wijze van spreken elke drie weken de eindtrappen moest vervangen. Dan weet je dat er nog iets anders mis is...
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het enige dat bijna onmogelijk te herstellen is zijn breuken in de multilayer pcb traces. De oppervlakkige (die je kan zien) kan je nog overbruggen. Maar de laagjes eronder, daar geraak je uiteraard nooit bij.
Voor de rest is in principe elke component vervangbaar (als je aan de stukken geraakt).
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ook een leuke deal met @Marsmillo. Die kaarten heb ik intussen in mijn bezit. Dus kan ik van 't weekend al eens diagnose van doen.

Ik ga een nieuw topic maken in het Hardware forum voor mijn herstelpogingen, hoort niet thuis in Te koop/Gezocht.
Gebruikersavatar
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 18 keer

didi79 schreef:Ook een leuke deal met @Marsmillo. Die kaarten heb ik intussen in mijn bezit. Dus kan ik van 't weekend al eens diagnose van doen.

Ik ga een nieuw topic maken in het Hardware forum voor mijn herstelpogingen, hoort niet thuis in Te koop/Gezocht.
Was daarnet een aangenaam gesprek. Ben benieuwd naar het verder verloop. Leuk dat je alles deelt dan kunnen we er misschien ook nog iets van opsteken!

Veel plezier en succes
-*-
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Marsmillo schreef: Was daarnet een aangenaam gesprek. Ben benieuwd naar het verder verloop. Leuk dat je alles deelt dan kunnen we er misschien ook nog iets van opsteken!

Veel plezier en succes
Toffe babbel !

Ik zet mijn bevindingen en herstelpogingen verder in GPU Repair Café
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 169 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:

Ik heb hier nog een defecte MSI Gforce GTX 1080 Ti Gaming X 11G liggen.


Deze komt uit een defecte PC van een vriend.
Zijn kat had recht in zijn PC geplast, Voeding is eruit geknald en heft letterlijk alle andere onderdelen mee de dood ingejaagd (vermoedelijk een Power spike) Aan de kaart zit geen vreemde geur en is ook visueel niets aan te zien.
Toen ik hem in mijn pc stak:
- Soms bios scherm
- soms tot windows pre login scherm
- soms geen beeld.

en met een 6 jaar oude 500 watt voeding in mijn PC + 105Watt CPU is deze mogelijks gewoon te licht. en kan het zelf zijn dat de kaart met een zwaardere voeding gewoon werkt...

Het is wel een zware kaart door al het metaal (back-plate en koeling die het ook nog gewoon doet) meer dan 1KG

vermits je al een defecte 1080 kan je bepaalde onderdelen mischien combineren (hoewel je om de chips over te zetten wel een reflow oven nodig hebt)

Moest je interesse hebben kan je deze altijd komen ophalen...
Greetz cyberbug

Afbeelding
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

cyberbug schreef:Ik heb hier nog een defecte MSI Gforce GTX 1080 Ti Gaming X 11G liggen.


Deze komt uit een defecte PC van een vriend.
Zijn kat had recht in zijn PC geplast, Voeding is eruit geknald en heft letterlijk alle andere onderdelen mee de dood ingejaagd (vermoedelijk een Power spike) Aan de kaart zit geen vreemde geur en is ook visueel niets aan te zien.
Toen ik hem in mijn pc stak:
- Soms bios scherm
- soms tot windows pre login scherm
- soms geen beeld.

en met een 6 jaar oude 500 watt voeding in mijn PC + 105Watt CPU is deze mogelijks gewoon te licht. en kan het zelf zijn dat de kaart met een zwaardere voeding gewoon werkt...

Het is wel een zware kaart door al het metaal (back-plate en koeling die het ook nog gewoon doet) meer dan 1KG

vermits je al een defecte 1080 kan je bepaalde onderdelen mischien combineren (hoewel je om de chips over te zetten wel een reflow oven nodig hebt)

Moest je interesse hebben kan je deze altijd komen ophalen...

Grappig verhaal eigenlijk... Als de kattepis weg is, wil ik me er misschien wel aan wagen... PM gestuurd.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dima_2005 schreef:Ik heb nog een evga gtx560ti liggen die plots terugvalt naar 800x600 (wilt nog eens geen 1080p)... Wou zelf ook eens een kijkje nemen en wat proberen om te fixen (want nu gebruik ik een gtx260 voor beeld output van een van de oudere pc's), maar vrees dat door tijdgebrek ik er gewoon niet aan toe zal komen.

Indien je interesse hebt om eens te proberen / te oefenen? Als je interesse hebt, laat me maar weten en we regelen dan wat :wink:
Dima_2005, ik ga het niet doen. Die kaart is te oud, qua performance ook niet meer dat. En ook nauwelijks verkoopwaarde. Dus ik zou er enkel maar aan toe steken.

Ter vergelijking: een GTX 780 is maar 2 jaar "jonger", dus ook al een oude kaart. Maar daar kan je nog vrij goed op gamen. Volgens https://gpu.userbenchmark.com/Compare/N ... 2180vs2164 bijna 3x zo krachtig als de 560 Ti.

Dus kaarten zoals de GTX 780 of de HD 7970 (zoals die van Goztow) beschouw ik momenteel zowat als mijn minimum.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Nu is het wel niet tussen de "rivalen", maar best neem je userbenchmark niet zo serieus.

Die zijn al tijdenlang door bijna ieder enthousiast platform van het internet verbannen en door praktisch alleman ridiculed voor hun "beslissingen" overheen de voorbije paar jaar.
Hun site is bijvoorbeeld banned op r/Intel op reddit.

Ik ga niet te diep erop ingaan, het is nogal offtopic, maar het is maar dat je weet dat je moet opletten voor je met userbenchmark resultaten afkomt :).
Alsook klein detail. Er zijn kaarten in de 700 reeks (2nd gen Kepler) welke toch Maxwell chips (dus 900 reeks) hebben. De 750 en 750Ti.
Dat zijn geen performance monsters natuurlijk maar toch. Voor "gewoon desktop gebruik" meer dan voldoende. Je kan er zelfs (barely) doom eternal nog op spelen, als je je graphics maar op z'n laagste zet en 720p natuurlijk maar toch.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

GuntherDW schreef:Nu is het wel niet tussen de "rivalen", maar best neem je userbenchmark niet zo serieus.
Ja er zijn zo tal van die vergelijkende websites. Ik neem ze allemaal met een grove korrel zout. Want het blijft appelen met peren vergelijken. Niet alleen op vlak van GPU's, maar ook op vlak van in welke systemen je ze zet.

Laten we zeggen dat het verschil tussen een 560 Ti en een 780 toch niet marginaal is.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Nee, maar dat is grotendeels omdat de 560 nog Fermi is, welke van het begin al nogal slecht in de markt lagen qua stroomverbruik, hitte e.d..
Al is de 500 reeks beter dan de 400 reeks natuurlijk. Tegenover een kaart uit de Kepler refresh welke wel goede results had.

Dus jah, Fermi zou ik eerder avoiden als je kan eigenlijk. Afgezien van het feit dat Kepler ook al bijna op de "chopping block" zit van nvidia drivers. Voor Kepler mobile chips is het al een tijdje zover.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nog steeds "aktief" ? Ik heb een MSI R9 270X dewelke nog werkt tot men de AMD drivers installeert, dan volgt een black screen.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

StarWing schreef:Nog steeds "aktief" ? Ik heb een MSI R9 270X dewelke nog werkt tot men de AMD drivers installeert, dan volgt een black screen.
Ik heb nog twee R9 280X'en en een R9 380 liggen met gelijkaardige symtomen. Voorlopig niet veel succes mee. ATI/AMD kaarten in 't algemeen eigenlijk. Ook recentere reeksen (RX 480 en RX 570) met zelfde problemen. Dus voorlopig weet ik er eigenlijk geen raad mee.

Ik vermoed dat in die gevallen een volledige reball zou helpen. Dus chip eraf, oud soldeersel opkuisen, nieuwe solder balls erop en dan terug op de kaart. Maar dat lukt niet met de (budget) tools die ik in huis heb. En een semi-pro BGA station van 500 euro ga ik me nu ook niet direct aanschaffen.

Op tweakers zijn er mensen te vinden die dat doen. Voor oudere kaarten is die reparatie duurder dan de kaart zelf. Dus maar interessant voor heel recente, dure high end kaarten.
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 585
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 10 keer

@didi79, nog steeds actief met het herstellen van grafische kaarten?
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

tomw schreef: 04 sep 2022, 11:57 @didi79, nog steeds actief met het herstellen van grafische kaarten?
Ligt momenteel wat stil wegens andere projecten, maar ik denk dat ik er in het najaar weer in vlieg.
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 169 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:

momenteel denk ik dat je het ook enkel nog als hobby kan bezien.
Toen je er aan begon kon het buiten dat ook nog een leuke bijverdienste zijn wegens de hoge prijzen van de grafische kaarten toen. nu is dat al veel minder.
Greetz cyberbug

Afbeelding
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

cyberbug schreef: 04 sep 2022, 13:43 momenteel denk ik dat je het ook enkel nog als hobby kan bezien.
Toen je er aan begon kon het buiten dat ook nog een leuke bijverdienste zijn wegens de hoge prijzen van de grafische kaarten toen. nu is dat al veel minder.
kosten > "winst" ... dus blijft voor mij een hobby
Plaats reactie

Terug naar “Te koop / Gezocht”