Vast internet only advies

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
Jolein
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 maa 2019, 13:10

Hallo allemaal,

Ik ben net verhuisd naar Antwerpen en op zoek naar vast internet. Overdag ben ik niet thuis ivm werk, gedurende de avonden kijk ik gemiddeld een uurtje (soms 2) Netflix, in het weekend zal dit wat meer zijn. Voor de rest alleen wat surfen en Spotify, maar niet erg veel.

Mijn eigen conclusies zijn
- Scarlet onbeperkt: 35 euro per maand plus 50 euro aansluitkosten
- Telenet: 150 GB met 135 euro aansluitkosten. In de winkel gaven ze me het advies om eerst het onbeperkte abbo te nemen voor een maand zodat ik gratis activatie/installatie heb, en kan zien hoeveel data ik gebruik. Dan kon ik eventueel na die twee maanden overstappen op het 150 GB abbo.
- Flybox orang: 100 GB daluren en 50 GB piek voor 20 euro per maand met 39 voor het modem.

Mijn vraag is vooral of 150 GB genoeg is voor mij? In de Orange winkel werd gezegd dat dit niet het geval is, al zie ik verschillende meningen online.
Mocht dit niet het geval zijn lijkt mij Scarlet onbeperkt de beste optie.
Is 150 GB genoeg zou de Flybox het goedkoopst zijn. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Groetjes,
Jolein
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

- edpnet is er ook nog: https://www.edpnet.be/nl/thuis/internet.html?
onbeperkt, €35/mnd (hogere snelheden dan scarlet, maar wel hogere opstartkost door modem)

Welke netflix heb je? SD, HD, 4K?
Vanaf HD (+-3GB/u) zal die 150GB toch al krap worden om gem 2u/dag te kijken.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Je Netflix kijkgedrag is ongeveer gelijk aan het onze, wat gemiddeld beperkt blijft tot 60/70 GB/maand (playback settings staan wel afgesteld op SD kwaliteit)...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

met de flybox moet je kijken hoe goed het 4g signaal in je buurt is, hoeveel mensen er tegelijk van 4g gebruik van maken, en of je binnen wel een deftig signaal hebt.
ook is er denk ik niets gegarandeerd (als je de ene dag maar 1mbps hebt, is dat gewoon pech?)

stel dat je idd 1u per avond netflix kijkt, in hd, en verder -zelfs in het weekend- niets doet: 30u, aan ongeveer 2gb/u is dat dus 60gb verbruik
realistisch gezien zal je ongetwijfeld wat meer gebruik hebben (een film duurt al snel 2u ipv 1u, en in het weekend 1u netflix en verder niets internetten is ook niet waarschijnlijk)

verder moet je ook afwegen: wil je echt snel internet (ga je veel downloaden?) en hoeveel ga je verbruiken (youtube, downloads, netflix, spotify, ...)

ik zou zeker ook edpnet overwegen: geen limiet en ofwel 20/2 voor 25 euro of 100/40 voor 35 euro.

anderzijds heb je voor 39 euro ook scarlet trio, als je dan toch een keer tv leuk zou vinden heb je dat voor een 4tal euro meer er gewoon bijzitten ipv voor 35 enkel internet.

belangrijkste afwegingen zijn, zoals bij alles:

- hoe vaak en voor wat gebruik je het (oftewel: hoe snel moet het zijn en hoeveel data moet je kunnen verbruiken - 20/2 voor surfen is meer als genoeg, ook voor spotify en netflix is dat genoeg. maar voor grote bestanden te downloaden zal dat wat langer duren natuurlijk)
- hoeveel wil je eraan uitgeven? een verschil van 4 euro / maand kan je al een leuke meerwaarde opleveren maar is natuurlijk 48 euro per jaar (oftewel een extra maand abbo) erbij.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Let wel: Scarlet heeft een cap van 50/4. Je kan best even controleren welke VDSL-snelheden je zou kunnen halen via lijntest.be.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Sinna schreef:Let wel: Scarlet heeft een cap van 50/4.
Klopt niet, Scarlet adverteert met 50/4 maar in de praktijk volgt men het Proximus Internet Maxi-profiel van 100/15.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Raf dat klopt ook niet hoor.

Ik weet vele mensen die op 50/4 gecapt staan. Wat wel gebeurt soms zie ik dat 50/10 lukt(en bij oudere abbo's van scarlet staat het idd 100/15) maar bij alle nieuwe is dit meestal 50/4.
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Je vind ook 2de hands geschikte modems voor ongeveer 30 euro: Fritzbox 7360 (wel op letten van best een V2 te kopen, die kan nog firmware updates krijgen in tegenstelling tot de V1). De fritzboxen zijn oerdegelijke modems die 5 jaar garantie hebben, er gaan er dus zelden stuk. Op die manier heb je een lage instapkost (je hebt ook de 50 euro activatiekost zoals bij Scarlet)... Je kan met Edpnet bovendien je Fritzbox zelf configureren met vaste telefoonlijn (VOIP) etc.

Ik zie net ook dat je bij Edpnet de voorgeconfigureerde Fritzbox 7530 nieuw kan krijgen voor 49 euro, is zeker ook een te overwegen optie. Bij Edpnet krijg je inderdaad de volledige beschikbare snelheid op je lijn (geen cap), dit kan je vinden op www.lijntest.be

Zo je niet met veel tegelijk surft is VDSL XS (down/up 20/2, onbeperkt) van Edpnet ook een mogelijkheid (25 euro/m).
Laatst gewijzigd door Grigri 13 maa 2019, 14:23, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Oké, dat is dan nieuw dat nieuwe Scarlet-abonnementen gecapt worden. De oude gelukkig niet.
Dan is EDPnet VDSL XL +tweedehands Fritz!Box 7490 de gouden combinatie voor goedkoop, snel en onbeperkt internet.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

150 GB is dan ruim voldoende, dat is 5 GB per dag. Op Youtube gaat de data wel harder dan op Netflix.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Wat is dat voor een statement? :roll:
Netflix 4k, HD, youtube 4k...?


Voor netflix is het:
- Lage kwaliteit (< 480p): verbruikt tot 0,3 GB per uur
- Medium kwaliteit (480p): verbruikt tot 0,7 GB per uur
- Hoge kwaliteit (HD en Ultra HD): verbruikt tot 3 GB per uur voor HD en 7 GB per uur voor Ultra HD

Als TS alleen maar SD kijkt, is 5GB/d voldoende ja.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

ddd schreef:Wat is dat voor een statement? :roll:
Netflix 4k, HD, youtube 4k...?


Voor netflix is het:
- Lage kwaliteit (< 480p): verbruikt tot 0,3 GB per uur
- Medium kwaliteit (480p): verbruikt tot 0,7 GB per uur
- Hoge kwaliteit (HD en Ultra HD): verbruikt tot 3 GB per uur voor HD en 7 GB per uur voor Ultra HD

Als TS alleen maar SD kijkt, is 5GB/d voldoende ja.
Ik heb andere getallen, HD 1GB per uur. 4K zal misschien meer pakken ja.

Je kan dat makkelijk zien, download een film op Netflix en dan geeft hij de grootte aan en kan je ook bekijken hoe lang die duurt.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Mijn getallen komen van netflix zelf: https://help.netflix.com/nl/node/87

Maar we wijken af...
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bij een EDPnet VDSL XL kan je nu de FRITZ!Box 7530 kopen aan de promoprijs van €49.
Mits een lijntest voor de topicstarter goed uitvalt is dat een erg goede deal!
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

De Flybox-formule van Orange voor 20 euro zou genoeg kunnen zijn. Ik heb dat en werkt best goed. Naar mijn ervaring is de echte limiet een 180-185gb ....en dan niets meer. 0.

Je hebt geen extern ipadres en je zit steeds met die limiet in uw achterhoofd. Je wil niet op 0 vallen. Upload is wel hoog tegenover vele andere formules. Ik wil lage prijs en hoge upload snelheid.

Als ik het zo lees dan lijkt mij de aanbieding van edpnet.be van 25 euro een goede keuze voor u. Zeer scherpe prijs en je moet niet ongerust zijn over uw verbruik. Lage upload en voor 2019 eerder bescheiden download snelheid moet je erbij nemen. (Geen 'thuiswerk '-plannen? ) -Maar voor een eenpersoons gezin moet dat voldoende zijn.
wisentje
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jan 2019, 21:04
Bedankt: 1 keer

Ik ben van Telenet afgestapt (voor internet) omwille van de 150gb limiet. ik zat hier zelden over, maar als je erover
zit, zit je wel op smallband.
Nu heb ik EDPnet voor internet (100/40) zonder limiet. tot nu toe geen problemen mee gehad.
(en je kan zelf je pppoe sessie termineren zodat je een publiek ip hebt)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kan je bij TN geen 25MB meer aankopen voor 5€? Voor die keer dat je er eens over zit?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Splitter schreef: ik zou zeker ook edpnet overwegen: geen limiet en ofwel 20/2 voor 25 euro of 100/40 voor 35 euro.
Belangrijk om op voorhand te checken welke snelheid je kan krijgen!
Als je modem bijvoorbeeld synct aan 20/6, dan is edpnet 25 euro voor 20/2, en 35 euro voor 20/6 !
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

boonpwnz schreef:Raf dat klopt ook niet hoor.

Ik weet vele mensen die op 50/4 gecapt staan. Wat wel gebeurt soms zie ik dat 50/10 lukt(en bij oudere abbo's van scarlet staat het idd 100/15) maar bij alle nieuwe is dit meestal 50/4.
Die cap is er enkel voor degenen met een tv abbonnement erbij toch ? Haal vlotjes 92Mb down/14,2Mb up (effectief gemeten)
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Ook niet vergeten dat je bij EDPnet een activatiekost van 50 euro moet betalen, en waarschijnlijk ook nog eens 50 euro DSL aansluiting als er geen actieve ligt. Dan is dit met de modem bij een hoge instapkost van 150 euro.
Jolein
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 maa 2019, 13:10

Bedankt allemaal!

Ik heb de lijntest gedaan en deze is:
Te verwachten downloadsnelheid: 98.2 Mbps (Max: 100 Mbps)
Te verwachten uploadsnelheid: 39.4 Mbps (Max: 40 Mbps)

Verder misschien nog goed om te vermelden dat er al een modem van telenet is aangesloten van de vorige bewoners. Daarnaast heb ik nog redelijk bereik van de freewifi van Antwerpen, mocht ik over een eventuele limiet zitten.

MVG
Jolein
Bijlagen
Screenshot 2019-03-14 at 10.54.27.png
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Dit wil zeggen dat je dichtbij de straatkast woont (in zone 1) en dat je dus het maximum aan downloadsnelheid zal krijgen uit je VDSL-lijn (100/40 down/up). Bij een Telenet Basic zal dit slechts 50/5 zijn. Voor een alleenstaande zijn deze snelheden meer dan goed genoeg. VDSL is over het algemeen stabieler qua snelheden omdat in tegenstelling tot de Telenetkabel de bandbreedte niet met de hele straat moet gedeeld worden.

Voor VDSL heb je de keuze uit Edpnet XS en XL (beiden echt unlimited) en Scarlet Loco (500GB, nadien 5 euro/500GB extra) voor respectievelijk 25/35 euro en 35 euro. Scarlet is het goedkopere merk van Proximus. Voor kabel heb je enkel de keuze uit Telenet met downloadlimiet (150GB, 27,8 euro), Orange biedt immers (nog) geen internet only abbo aan.
Ik denk dat je best voor unlimited gaat, dan moet je helemaal niet meer naar je verbruik kijken en dan worden Proximus/Scarlet en Telenet wat aangespoord om die absurde 150/500GB limieten te laten vallen. De maandprijs voor Edpnet en Scarlet is immers dezelfde.

Het feit dat de test je 100/40 Mbps geeft wil zeggen dat er al een VDSL-lijn in je appartement ligt, dan zijn er geen graafwerken etc. meer nodig: enkel een modem aansluiten en activeren en je bent vertrokken. Ook bij Telenet zullen ze de modem die er hangt kunnen heractiveren (geen installatiekosten tenzij het een heel oude modem zou moeten zijn).
Bij Scarlet krijg je de BBOX3-modem in bruikleen.
Bij Edpnet dien je de modem (BBox3 of Fritzbox 3490/7360/7430/7490/7530/7590) zelf aan te kopen. De Bbox3 en eenvoudige Fritzboxen kan je ook tweedehands voor 20-30 euro vinden (https://www.2dehands.be/markt/2/BBOX3/?locale=all), configuratie moet je dan zelf doen met de logins die je van Edpnet krijgt (meer uitleg op https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... reren.html, voor de Bbox3 is het gelijkaardig met dezelfde logins als in de Fritzbox). Bij Edpnet kan je ook de Fritzbox 7530 (49 euro) kopen, deze wordt dan voor jou geconfigureerd (gewoon aansluiten en je bent vertrokken). De helpdesk bij Edpnet geeft goede support en ze zijn goed bereikbaar (enkel tijdens de kantooruren). Een Fritzbox heb je voor jaren en is ook bruikbaar op andere netwerken (zelfs achter een Telenet modem).

De activatieprijzen (= kost om een geactiveerd te worden op het netwerk van een internetprovider) zijn overal dezelfde 50 euro (zowel bij Telenet, Proximus, Edpnet als Scarlet).

Nog een laatste opmerking: bij Edpnet krijg je dus gratis een vaste lijn bij je abonnement (dit wil zeggen dat je gratis kan worden opgebeld op een vaste lijn, uitbellen kan aan lage tarieven), dit kan wel enkel met de Fritzbox.

Voilà, succes ermee met het kiezen!
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ter info, zone 2 krijgt ook 100/40 te zien op lijntest.be, als je zeker wil zijn in welke zone je zit kan je beter de check op de proximus site doen.
Al heb je in zone 2, tenzij je bijna in zone 3 woont, ook wel nog altijd vrij goede waarden (download 50mbit minimaal, up 10 minimaal) zult hebben.
Gezien je eisen zal dit wel voldoende moeten zijn.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Jolein schreef: Verder misschien nog goed om te vermelden dat er al een modem van telenet is aangesloten van de vorige bewoners.
Die kan je niet gebruiken voor een VDSL aansluiting.
Grigri schreef: Nog een laatste opmerking: bij Edpnet krijg je dus gratis een vaste lijn bij je abonnement (dit wil zeggen dat je gratis kan worden opgebeld op een vaste lijn, uitbellen kan aan lage tarieven), dit kan wel enkel met de Fritzbox.
Je krijgt geen "vaste lijn" maar wel een telefoonnummer. Bellen en gebeld worden gaat via voip (voice over IP), een technologie om te telefoneren over een internetverbinding.

De uitgaande gesprekken hoeven zelfs niet via Edpnet te gaan, maar je kan kiezen uit de vele (internationale) voip providers. Hierdoor kan je spotgoedkoop bellen. Mijn voip telefoonkosten bijvoorbeeld liggen onder de 10 euro per jaar...

Je hoeft ook niet noodzakelijk een fritzbox te hebben om via voip te bellen. Maar het zijn pracht toestellen en uitermate geschikt hiervoor.
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”