internet via sateliet

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
evilbart
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 maa 2014, 20:52
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Voor een project dien ik voor een bedrijf dat achteraan de beschaving gevestigd is een internet breakout te voorzien.
Momenteel hebben we corporate fibernet maar zonder de backup oplossing (geen adsl/vdsl mogelijk) maar daarnaast willen we nog een alternatief hebben. (op ISP/technologie)

Dit bedrijf is cloud native (Azure) en na monitoring zie ik toch een upload van 10 Mbit gemiddeld om hun dagelijks werk te doen. ik ben niet thuis in het isp wereldje maar zou sateliet-internet een mogelijkheid zijn om de hoofdverbinding op te vangen in geval van calamiteiten.
De firewall die we geimplementeerd hebben kan ik instellen om meerdere providers te gebruiken (en bundelen)

gebruikt iemand satelietinternet en zijn er ervaringen met providers die dit aanbieden? Ik ben niet op zoek naar een huis/tuin/keuken oplossing (maw er is budget...)

Alle insteek/suggesties zijn welkom

//Bart
- not that evil -
JelleLampaert
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 aug 2012, 16:15
Bedankt: 4 keer

Geen ervaring met Internet via satelliet.
Als het enkel om backup-internet gaat voor het geval dat Telenet er uit ligt kan je ev. Easy Internet @Home van Orange overwegen. Je krijgt dan 50 GB per maand over een 4G-verbinding (op voorwaarde dat die er is natuurlijk).
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

evilbart schreef:geen adsl/vdsl mogelijk
Dat moet je zeker eens dubbelchecken rechtstreeks bij Proximus zelf. In principe is hun netwerk overal in België beschikbaar en betaalt Proximus de kosten voor netwerkuitbreiding op openbaar domein zelf.
evilbart schreef:gebruikt iemand satelietinternet en zijn er ervaringen met providers die dit aanbieden?
Ik heb dit één keer kunnen testen op de hoofdzetel van Newtec in Sint-Niklaas. De latency was toen 400 milliseconden, maar voor de rest werkte dat zeer vlot.
Een overzicht van de providers, vind je hier: http://www.broadbandforall.eu/
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

raf1 schreef: Dat moet je zeker eens dubbelchecken rechtstreeks bij Proximus zelf. In principe is hun netwerk overal in België beschikbaar en betaalt Proximus de kosten voor netwerkuitbreiding op openbaar domein zelf.
Doen ze niet als het niets opbrengst, ook als BIPT het hun verplicht is het vaak goedkoper dat ze een boete betalen aan BIPT dan kabels te leggen.

Zou het inderdaad ook eens vragen.

Over 4G kan je proberen, satelliet internet werkt goed als latency niet zo'n probleem is. Maar waarom kijk je niet naar een Point to Point WiFi link, kan 40+km ver (LoS)
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Je zult je blauw betalen als je gegarandeerd 10Mbps wilt hebben per satelliet.
Maar het kan wel, en eenmaal opgezet zal dit blijven werken.
Wel rekening houden met het weer: regen, sneeuw, onweer, ... zorgen allemaal voor interferentie en een snelheidsverlies.
Ook rekening houden met de zon: voor bepaalde satellieten heb je op bepaalde momenten solar outages, waarbij je dus niets van ontvangst hebt.
Ik raad internet via satelliet enkel maar aan als je vaak op verplaatsing bent, en geen mogelijkheid hebt tot 4G (bijvoorbeeld op zee, of buiten de EU bijvoorbeeld).

Hier kun je perfect een straalverbinding opzetten (mits de juiste technologie haal je nog zo'n 400Mbps effectief op 40km afstand), wel rekening houden met LoS (zoals Tim al zei) alsook fresnel (minder belangrijk, doch voldoende om geen storing te hebben).

Je kunt ook opteren voor een 4G link, mits je voldoende dekking hebt.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik zou inderdaad de kost van het plaatsen van een mast en WiFi ook bekijken. En Orange Easy internet @home.

Ikzelf heb nog gewerkt met SkyDSL, de enige die min of meer betaalbaar is. Werkte prima maar hoge latency en vrij traag (10Mbit upload zal je alvast niet halen).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Beroep doen op het BIPT zal in principe geen aarde aan de dijk brengen:
- er is geen universele dienstverplichting meer (voor Proximus of andere) sinds 1/8/13
- er is een aansluiting Telenet (enkel backup gevraagd)

Vraag:
Proximus biedt zijn/sommige klanten mobile backup, zie hieronder; heeft Telenet geen gelijkaardig aanbod (indien voldoende 4G dekking)
https://www.proximus.be/nl/id_cl_mobile ... ck-up.html

Opmerking:
Misschien de vraag aan Proximus stellen voor een "offerte op maat", een neen heb je en een ja kun je krijgen (de rekening kan vermoedelijk wel oplopen)

Wat Orange Flybox betreft basis 15 €/maand) 15 GB/maand max. 25 Mbps (of 20 €/maand 50 GB/maand + 100 GB/mand tussen 18h en 06h + weekend) met hogere snelheden mogelijk, stelt zich de vraag of dit geschikt is voor een bedrijf....
https://www.orange.be/nl/producten-en-d ... ernet-home
Met het basisaanbod haal ik meestal 15-20-25 Mbps down & 10-15-20 Mbps up met een ping van 20-25 ms en een jitter van 5-10 ms (uistekende dekking op mijn locatie)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

M_016 schreef:Beroep doen op het BIPT zal in principe geen aarde aan de dijk brengen:
- er is geen universele dienstverplichting meer (voor Proximus of andere) sinds 1/8/13
Klacht indienen bij het BIPT is zeker nuttig omdat het niet normaal is dat er wettelijk wél een universele dienstverplichting voor het vaste netwerk is maar in de praktijk sinds 2013 geen enkele operator meer is aangeduid om dit te voorzien.
Als iedereen die niet aansluitbaar is op VDSL2 klacht zou indienen, dan zal het snel gedaan zijn met deze onnoemelijke laksheid van het BIPT.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Desnoods bekijk je welke huizen in de gebuurte welk VDSL kunnen krijgen en probeer je met deze mensen tot een overeenkomst te komen om deze met jou te delen via WiFi?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@Raf1
https://www.bipt.be/public/files/nl/224 ... 6-2017.pdf
p.17,18, 24, 25 en 26
samengevat: er is zoals reeds gezegd geen universele dienstverlener (nalatigheid van de wetgever, maar het BIPT stelt wel dat dit niet direct een probleem vormt en dat de Belgische wetgeving in lijn met de Europese richtlijnen dient te worden gebracht)

Vragen staat vrij maar vermits er reeds een Telenet-aansluiting is, vermoed ik dat een dergelijke vraag bij het BIPT quasi zeker op een koude steen zal vallen; blijft natuurlijk zoals reeds gezegd de mogelijkheid een backup-voorstel/offerte van Proximus, Telenet, e.a. te vragen
Thomaz
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 okt 2018, 14:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Voor de prijs van satteliet met gegarandeerde 10mbit, kan je beter een 2de kabel voorzien naar de bewoonde wereld
evilbart
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 maa 2014, 20:52
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Alvast bedankt voor de antwoorden !
FYI: proximus of andere dsl provider kan max 2mbit adsl bieden ter plaatse. Dit wegens technische redenen. Proximus is zeer meewerkend geweest om een oplossing te vinden.

1. de oplossing met 4G - hebben we getest en hebben we momenteel in voege (met TPlink 4G modem/router (ik denk een MR200))
Resultaat is dat het als backup wel werkt , maar is net niet afdoende genoeg om de "VIP's" hun werk te laten doen (planning, leveringsbonnen, productiefiches).
Is er beter materiaal op de markt? of bundeling mogelijk?

Via rulesets op de firewall leggen we momenteel bij failover alle "internet" verkeer stil en laten we alleen de VIP's en VIP apps toe.

2. long range wifi: deze piste zijn we momenteel aan het bewandelen (via RTS.be), bij een bevriend bedrijf aan andere kant van kanaal mochten we proximus afnemen (en wifisetup plaatsen) (zaten zelf ook bij telenet) alleen om tot de conclusie te komen dat bij de verbouwingen de aannemer de koperkabel over privéterrein had weggenomen en er dus geen aansluiting mogelijk was zonder 100 m betonterein open te leggen en kabeltje opnieuw te trekken. End of story there. :bang:
We zoeken verder naar nieuwe partner(s) verderop waar we internet en wifi op hun locatie mogen aanleggen. Neemt nog tijd in beslag (niet iedereen zegt direct ja op de vraag of we een antenne mogen zetten en internet op hun locatie mogen afnemen :-D )

3. ik denk dat ik het satelietinternetpad niet ga bewandelen (latency-bandbreedte)

Alvast bedankt om mee te denken !
//Bart
- not that evil -
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Even mijn commerciële kant bovenhalen:
Waar is het gelegen (ongeveer, provincie of regio), en wat is het maandelijks budget dat je bedrijf hier voor over heeft?
Thomaz
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 okt 2018, 14:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Spreek eens met de mensen van Wireless Belgium, de kans is zeer groot dat ze u verder kunnen helpen.
Dit is hun specialiteit
evilbart schreef: bij een bevriend bedrijf aan andere kant van kanaal mochten we proximus afnemen (en wifisetup plaatsen) (zaten zelf ook bij telenet) alleen om tot de conclusie te komen dat bij de verbouwingen de aannemer de koperkabel over privéterrein had weggenomen en er dus geen aansluiting mogelijk was zonder 100 m betonterein open te leggen en kabeltje opnieuw te trekken. End of story there.
//Bart
Eventueel op te lossen door de apparatuur in een rittalkast te plaatsen, op het privéterrein, aan de straatkant
evilbart
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 maa 2014, 20:52
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Thomaz schreef: Eventueel op te lossen door de apparatuur in een rittalkast te plaatsen, op het privéterrein, aan de straatkant
Nog altijd electriciteit nodig ...

@blaatpraat : zie pm
- not that evil -
Thomaz
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 okt 2018, 14:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

We kennen de situatie ter plaatse natuurlijk niet,
maar elektriciteit is op een bedrijventerrein meestal veelvuldig beschikbaar: buitenverlichting, geautomatiseerde poorten, detectiesystemen, ...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 60 keer

Sluit je gewoon aan op Wireless Belgium, die mensen kunnen jou wel verder helpen.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

.. aan 1Mb UL en een beetje meer DL en regelmatig platliggen, dat is geen alternatief... wanneer je een hoog gebouw hebt en hun diensten doorstuurt spreken we wel over wat anders....maar dat is hier niet het geval... beste is idd zelf in een LOS verbinding voorzien, en dit kan reeds voor een paar 100 euro.
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

1mbit UL? Dat lijkt me de gratis versie. Meer is altijd mogelijk, mits €€€. Net zoals bij elk bedrijf.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 60 keer

Natuurlijk bedoelde ik niet de gratis versie, dat zou ik als bedrijf toch niet gebruiken :wink: .
Op de website staat er duidelijk dat je zwaarder type verbinding kan afsluiten als bedrijf.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

De TS is met Wireless Belgie een traject begonnen. De locatie is op nog geen 7KM van een mast van hun, als er LoS is zal die wel aangesloten worden met de nodige garanties (zoals een bedrijf nodig heeft)
evilbart
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 maa 2014, 20:52
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Sedert dit weekend is hier via WirelessBelgium een 20/20 profiel als backup actief en getest.
Iedereen bedankt om mee te denken en vooral Tim om mij in contact te brengen met de mensen van WirelessBelgium.

De oplossing werd door de mensen van WirelessBelgium gecustomiseerd (speciaal voetje/arm op maat gemaakt) en (in het weekend) geinstalleerd tegen/op een loods ter plaatse.

Iedereen tevreden! :beerchug:

mvg,
//Bart
- not that evil -
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”