Isp keuzestress

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hoi,

Ik ben momenteel nog beperkt in keuze qua providers.

Ik was volgende pistes aan het denken. De slechte wifi van Orange zorgt dat ik meer twijfel.

Orange in een bridge zetten met ene goede router is het eerste wat ik aan denk aangezien dit geen maandelijkse kosten vergt.

2de optie is orange mobiel houden maar van internet overstappen naar telenet internet 300/20

Of volledig naar telenet one over te stappen. Maar die laatste stap lijkt me vrij nutteloos omdat ik maar een 4-5 GB per maand mobiele data verbruikt.

Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ik zou zowiezo altijd kiezen voor eigen router/firewall en eigen wifimateriaal.
dus als dat je enige hekelpunt is aan orange, zou het idd gewoon orange houden en eigen materiaal achter hun modem worden wat mij betreft.

als je gaat kijken naar packs/kosten/... is het misschien al wat ingewikkelder.
anderzijds, als je enige opties telenet of orange zijn is het vooral prijs dat het verschil zal maken.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Door van provider of abonnement te veranderen ga je je netwerkproblemen niet oplossen, de modem/router die je bij Telenet krijgt zal niet magisch meer bereik, snelheid, ... hebben dan die van Orange.

Een extra access point (of als je het modern wil een mesh systeem) zal vermoedelijk al veel helpen.

Ik was aanvankelijk van plan om voor m'n appartement een access points te installeren, maar gebruik uiteindelijk enkel de modem/router van Orange en dat werkt best goed. Ze bieden zelf ook AP's en een mesh systeem aan denk ik.
Qua abonnement heb ik vast internet (zonder speedboost, 100 down en 10 up) in combinatie met 10 GB mobiele data voor 50 euro per maand.

Als je volledig provider-onafhankelijk wil zijn kan je natuurlijk ook een eigen netwerk opzetten, dat is indien goed geconfigureerd meestal beter. Maar opnieuw: totdat je echt tegen de capaciteit van je internet-uplink loopt zou ik me eerder richten op het netwerk zelf goed krijgen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik zie idd geen reden om mee te lopen in de logica die providers u graag willen opdringen.
IK ben verantwoordelijk voor MIJN netwerk, zij voor het hunne.
In mijn geval levert EDP een werkende DSL verbinding en LAN/WLAN vanaf daar is voor mijn rekening: zowel in aakoop/uitrol als in onderhoud/werking.
Bijkomend mag je bij EDP kiezen voor een goeie modem/router, zodat je zelf wat kan instellen.

"slechte wifi" is dus een probleem dat - vind ik - JIJ moet oplossen, niet uw ISP.
Als dat het enige/belangrijkste argument is om uw huidige (?) provider buiten te gooien, wel:
- zet de wifi van de ISP modem af
- sluit zelf AP's aan naar wens & budget
klaar!
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Thanks voor de reacties. Ik was nog niet geheel zeker maar dus de eerste oplossing is meteen ook de beste.

Ik zal er werk van maken. Ja voor de rest ben ik best tevreden met Orange en voorlopig ligt hier nog geen fiber naar binnen maar wel al in de straat. Wat dus voor de situatie zorgt dat ik geen VDSL of Fiber kan aanvragen. Dat zou moeten binnenkort wel in orde zijn maar wanneer dat is kon men niet vertellen.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Zoals men aangeeft Orange behouden, investeer 1x in goede wifi toestellen of vraag Orange om hulp ( ik zou optie 1 nemen :) )
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Zoals men aangeeft Orange behouden, investeer 1x in goede wifi toestellen of vraag Orange om hulp ( ik zou optie 1 nemen :) )
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ja het ding is de wifi moet niet ver reiken maar er zitten wel 2 muren tussen en toch wel een 10 tal meter. Ik merk dat daar moeite in zit.

Moet het eens testen welke hardware ik best verkies. Misschien is mijn tv wifi ook niet de beste wifi en zou een chromecast een oplossing kunnen zijn.

Het is vooral echt mijn tv eigenlijk die het probleem vormt.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Kan je dan geen switch plaatsen achter je TV en die bekabeld aansluiten?
Ik veronderstel dat je orange TV hebt en dat die ook een UTP krijgt, neen?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Nee ik heb het pakket met enkel internet en niet met tv bij.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Je tv heeft slechte WiFi en je wil daarom van provider veranderen . Logisch is dat niet. Zorg voor een degelijk intern netwerk en elke provider zal voldoen, ook als je enkel Netflix en andere apps op je tv gebruikt.

2 mogelijke oplossingen zijn :
- een FTP kabel naar je tv, eventueel met switch en AP om ook daar voor je gsm of tablet goede WiFi te hebben.
- via powerline werken.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het gekke is momenteel staat mijn modem van de provider naast mijn tv. Dus is nu al verbonden met kabel maar ik verhuis binnenkort en daar heb ik wifi nodig. En ik weet dat het smartgedeelte van mijn tv onmogelijk goed werkt via wifi. Dat heb ik eerder al getest en was echt brak met onmogelijke laadtijden.

Dus enigste oplossing zal zijn om een chromecast te gebruiken aangezien ik geen kabel kan leggen naar mijn tv in men nieuwe woonst.
TeLugo
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 sep 2021, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

U hebt nu keuzestress voor een woning waar u nog niet woont?

Kan u dan niet beter afwachten, rustig blijven en eenmaal u er woont kijken om een extra acces point te voorzien?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Nee dat klopt maar het ging eerder over hoe ik het praktisch oplos.
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”