Deze avond heb ik een nieuw toestel gekocht.
Voorheen had ik dualsim: fysisch en esim.
Nieuw toestel heeft dit ook.
Bij het veranderen: sim kaart oversteken, werkt meteen.
Esim... blijkt toch nog steeds een alpha-product op dat vlak te zijn.
Deze valt niet zomaar over te dragen van toestel naar toestel.
Telefoontje naar de klantendienst van de desbetreffende provider (onze paarse vrienden) heeft mij wijzer gemaakt: morgen naar een fysieke shop (really... in 2021) om een fysieke SIM kaart te halen en die te activeren (sim swap dus), en daarna online opnieuw een esim bestellen, weekje wachten, en die ook terug activeren.
Dus het blijkt de normaalste zaak te zijn om een week geen gebruik te kunnen maken van hun diensten.
Het is op dit moment niet zo uitgedraaid, maar hoe had ik de esim verwacht?
Op mijn smartphone zou ik gewoon de provider kunnen aanduiden, GSM nummer intikken, eventueel een beveiligingscode die bewijst dat ik "eigenaar" van het nummer ben, en direct klaar.
Dit bij overdracht van toestel althans. Bij aanvraag van een nieuw abonnement iets gelijksaardigs.
Dit moet technisch toch perfect mogelijk zijn lijkt mij...
Oppassen met esim bij telefoonwissel
-
- Elite Poster
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 103 keer
-
- userbase crew
- Berichten: 8974
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
- Bedankt: 690 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Bij een fysieke sim wissel je gewoon.
Bij een esim ben je blijkbaar afhankelijk van de goodwill van de provider voor een switch.
Who knew dat dit soort "macht" afgeven problemen zou kunnen veroorzaken?
Fysiek is nog altijd best.
Je steekt die waar je wil, en de wetten van de fysica zijn wat ze zijn.
Bij een esim ben je blijkbaar afhankelijk van de goodwill van de provider voor een switch.
Who knew dat dit soort "macht" afgeven problemen zou kunnen veroorzaken?
Fysiek is nog altijd best.
Je steekt die waar je wil, en de wetten van de fysica zijn wat ze zijn.
- selder
- Moderator
- Berichten: 6438
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
- Bedankt: 736 keer
hmm. Mijn ervaringen met e-sim is totaal anders.
Ik heb een e-sim van Proximus met een Enterprise Mobile XL, en heb hiervan het creditcard-formaat kaartje met de QR code bijgehouden.
Bij het wisselen van iPhone verwijder ik eerst het plan verwijderd van de "oude" iPhone, dan kan je die probleemloos terug toevoegen op de nieuwe iPhone. Dit heb ik nu al een aantal keer zonder problemen, foutmeldingen of simswaps gedaan van een 12 Pro naar een 12 Mini, van die 12 Mini terug naar de 12 Pro, daarna naar een 12 Pro Max en nu gisteren terug naar een 12 Pro. Telkens zonder problemen.
Ik lees in je post nergens dat je eerst het plan van je oude smartphone verwijderd hebt? Mij lijkt het niet onaannemelijk dat er bij het verwijderen van de e-sim uit een toestel dat er dan nog informatie met het netwerk/provider wordt uitgewisseld zodat de e-sim terug beschikbaar is om toe te voegen aan een ander toestel.
Dus, wat mij betreft klopt je topictitel wel, je moet dus wel degelijk oppassen, maar niet op de manier hoe dat jij het verwoordt: je bent namelijk zelf verantwoordelijk om de e-sim eerst te verwijderen en dan pas terug toe te voegen.
Bij een contact met Proximus zei onze account manager dat een e-sim delen op 2 toestellen niet mogelijk was.
Met een fysieke copy-sim is dat wel mogelijk is, de laatste fysieke sim die aanmeldt op net mobiel netwerk krijgt de verbinding.
Ik heb een e-sim van Proximus met een Enterprise Mobile XL, en heb hiervan het creditcard-formaat kaartje met de QR code bijgehouden.
Bij het wisselen van iPhone verwijder ik eerst het plan verwijderd van de "oude" iPhone, dan kan je die probleemloos terug toevoegen op de nieuwe iPhone. Dit heb ik nu al een aantal keer zonder problemen, foutmeldingen of simswaps gedaan van een 12 Pro naar een 12 Mini, van die 12 Mini terug naar de 12 Pro, daarna naar een 12 Pro Max en nu gisteren terug naar een 12 Pro. Telkens zonder problemen.
Ik lees in je post nergens dat je eerst het plan van je oude smartphone verwijderd hebt? Mij lijkt het niet onaannemelijk dat er bij het verwijderen van de e-sim uit een toestel dat er dan nog informatie met het netwerk/provider wordt uitgewisseld zodat de e-sim terug beschikbaar is om toe te voegen aan een ander toestel.
Dus, wat mij betreft klopt je topictitel wel, je moet dus wel degelijk oppassen, maar niet op de manier hoe dat jij het verwoordt: je bent namelijk zelf verantwoordelijk om de e-sim eerst te verwijderen en dan pas terug toe te voegen.
Bij een contact met Proximus zei onze account manager dat een e-sim delen op 2 toestellen niet mogelijk was.
Met een fysieke copy-sim is dat wel mogelijk is, de laatste fysieke sim die aanmeldt op net mobiel netwerk krijgt de verbinding.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Elite Poster
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 103 keer
Uit mijn ervaring met deze kan ik zeggen dat de informatie van Selder noch van Proximus klopt.
Ik had een iPhone XR, Enterprise M abonnement.
Esim verwijderd, toestel volledig gewist, en ingeruild voor een iPhone 12 (dus de XR heb ik niet meer).
Die QR code wordt niet aanvaard door de iPhone 12.
Ondertussen ben ik nog verder van huis, want bij Proximus kan er niemand helpen, en hoor ik verschillende berichten.
De ene zegt dat de ze de QR gewoon terug zullen activeren, de andere zegt dat dit nooit kan en dat ik een nieuwe QR moet aanvragen (wat deze helpdeskmedewerker meteen ook gedaan heeft, maar niets ontvangen), de andere zegt een fysieke simswap, maar dit laatste kan dan in de praktijk ook niet meer uitgevoerd worden omdat ik een esim heb (ik wenste dit niet op zich, maar het feit dat je van esim niet naar fysiek kunt gaan, is op zich nog erger imho).
Dus nee, het probleem ligt niet bij mij, ik heb alles gedaan wat moest lijkt mij.
Laat ik hopen dat het een uitzondering is wat ik nu ervaar, en dat wat Selder ervaart de normale gang van zaken is...
Ik had een iPhone XR, Enterprise M abonnement.
Esim verwijderd, toestel volledig gewist, en ingeruild voor een iPhone 12 (dus de XR heb ik niet meer).
Die QR code wordt niet aanvaard door de iPhone 12.
Ondertussen ben ik nog verder van huis, want bij Proximus kan er niemand helpen, en hoor ik verschillende berichten.
De ene zegt dat de ze de QR gewoon terug zullen activeren, de andere zegt dat dit nooit kan en dat ik een nieuwe QR moet aanvragen (wat deze helpdeskmedewerker meteen ook gedaan heeft, maar niets ontvangen), de andere zegt een fysieke simswap, maar dit laatste kan dan in de praktijk ook niet meer uitgevoerd worden omdat ik een esim heb (ik wenste dit niet op zich, maar het feit dat je van esim niet naar fysiek kunt gaan, is op zich nog erger imho).
Dus nee, het probleem ligt niet bij mij, ik heb alles gedaan wat moest lijkt mij.
Laat ik hopen dat het een uitzondering is wat ik nu ervaar, en dat wat Selder ervaart de normale gang van zaken is...
-
- Premium Member
- Berichten: 605
- Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 47 keer
Gewoon een tip: spreek ze aan op Twitter. Sta je tenminste in contact met mensen die meer kunnen dan de helpdesk
Die hebben mij al serieus geholpen nadat de helpdesk het **** had.
Die hebben mij al serieus geholpen nadat de helpdesk het **** had.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3724
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
- Bedankt: 154 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Lijkt me eigenlijk een slecht design dan... wat als je telefoon stuk of gestolen is ?selder schreef:je bent namelijk zelf verantwoordelijk om de e-sim eerst te verwijderen
Het zou toch mogelijk moeten zijn de e-Sim gewoon op een nieuw toestel te activeren (het systeem zou dan zelf andere registraties moeten deactiveren).