"Bellen via wifi" invloed op batterij

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
thomiwilli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 apr 2020, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Wat ik me al een tijdje afvraag (en geen info over kan vinden op Google); als ik op mijn iPhone XS bellen via wifi inschakel, gaat mijn batterij dan langer mee (aangezien ik geen verbinding moet maken met de zendmasten)?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Wifi trekt de batterij ook snel leeg
https://www.mobiel.nl/nieuws/tips-bespa ... e-batterij
Kijk bij Tip 3
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

De afstand tussen je iPhone en de GSM-mast is normaal gezien groter dan die tussen je iPhone en je AP, je iPhone moet dus krachtiger zenden om de GSM-mast te bereiken, wat meer energie kost, en die energie kan enkel maar komen van de batterij.

Dus in principe zal je batterij inderdaad langer meegaan door te bellen op Wi-Fi, maar m.i. gaat dit vandaag door de vele energie-optimalisaties in een smartphone pas echt merkbaar zijn bij langere gesprekken of als je ver van de GSM-mast verwijdert bent.

Een smartphone past zijn zendvermogen aan om de GSM-mast te kunnen bereiken en gaat niet krachtiger zenden dan nodig. Vandaag de dag proberen de providers de bevolkte gebieden zo goed mogelijk te dekken zodat de mast (in theorie) nooit echt ver weg zou moeten staan.
wvos
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jul 2010, 21:06

Hier Samsung A70 en een S6.

Als ik 4G uitschakel en alleen WIFI gebruik gaat mijn batterij tot 3 dagen mee, terwijl mét 4G ik al na één dag aan de lader moet.

Test het zelf maar eens uit. ;-)
Rverm
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 11 aug 2014, 13:33
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Gewoon je toestel op vliegtuigstand zetten en wifi ingeschakeld houden. Kan je perfect bellen, enkel niet smsen. Scheelt enorm in batterij, zeker als je een recente woning hebt met slecht bereik binnen.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als je wifi 6 (802.11ax) gebruikt gaat de batterij trouwens nog langer mee doordat de telefoon langere tijd in sleep mode kan blijven.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”