Signaal andere providers op voorhand testen ?

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
nickdd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 5 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hallo,

Ik verhuis binnenkort en overweeg een Telenet bundel te nemen omdat dit iets goedkoper zou uitkomen. Ik zit echter al meer dan 10 jaar met tevredenheid op het Proximus GSM netwerk (via Scarlet) en heb nooit te klagen gehad over bereik.
Waar ik ga wonen heb ik buiten goede 4G verbinding, binnen is het signaal zwakker (door de isolatie/bouwstructuur) en is bij het bellen de lijn soms een pak minder. Data binnen is minder een probleem omdat er toch altijd Wifi zal zijn.

Als ik op zendmasten.be kijk zie ik dat Proximus in mijn buurt 1 extra mast heeft staan op een watertoren op 1,2 km in vogelvlucht van mij.
De andere mast staat in het dorp, 1,45 km in vogelvlucht en covert zowel Proximus, Orange en Telenet/Base.
De details van deze masten lijken me al wat achterhaald: dateren uit 2006 en gaat over GSM900 en UMTS...

Ik ken niet direct iemand met een Telenet abonnement die ik even kan laten testen.
Alvorens de miserie van een overstap op de hals te halen zou ik toch een test willen doen van het bereik.

Bestaan er geen tools om de signaalsterkte te meten van de netwerken waar je niet op geregistreerd bent ?
Ik vind wel apps maar die tonen mijn huidige signaalsterkte bij Scarlet.

Telenet heeft ook geen prepaid kaartjes waarmee ik anders snel eens zou kunnen testen.

Iemand tips ?

Groeten,
Nick
jonka
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 mei 2019, 03:40
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Telenet heeft Base overgekocht, ze maken nu voor hun mobiele netwerk gebruik van dat van Base. Je kan een herlaadkaart kopen en het daarmee testen.
nickdd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 5 keer
Recent bedankt: 1 keer

ondertussen mijn base prepaid kaartje ontvangen.
nog maar op 2 locaties getest en vergelijken met scarlet (proximus netwerk). Bij proximus zit ik dan op 4G met signaalsterkte in de gele zone (via app Network Cell Info Lite).
Bij Base op HSPA en HSPA+ maar springt soms naar HSUPA in oranje/rode zone.

Die app neemt ook samples en geeft je dan een statistieke hoeveel % van de tijd je op welk type netwerk zit. Alleen moet ik dan even een dag de baan op zonder mijn eigen sim. Op zich moet ik misschien even call forward instellen om te testen :-)
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”