Pagina 1 van 1

Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 26 Sep 2018, 18:51
door KerberosX
De nieuwe Apple iPhone Xs is nu standaard dual sim (1 traditioneel SIM slot + 1 eSim) en de nieuwe Apple Watch (en ook de vorige al) hebben een LTE variant (met eSim). Maar die zijn in België niet verkrijgbaar.

Wat is eigenlijk de reden dat Belgische providers dit niet ondersteunen?

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 26 Sep 2018, 18:59
door CCatalyst
Officiele redenen zijn er afaik niet.

Het zal mogelijks weer iets zijn a la "onze klanten vragen er niet naar" (maar da's kip-ei natuurlijk, ik ga geen eSIM-only toestel kopen voor Proximus als ik weet dat ze het niet ondersteunen). Het "klanten vragen er niet naar"-excuus wordt wel vaker misbruikt als men geen geld wil investeren in de omschakeling naar een nieuwe technologie.

Andere mogelijke reden is dat eSIM makkelijker toelaat om van provider te wisselen (geen sim-swap vereist, je moet geen nieuw kaartje halen), wat providers niet graag hebben.

Het zal hoe dan ook wel komen, Belgie is er zoals wel vaker gewoon weer bij de laatste om op de trein te springen. selder heeft in andere topic vandaag aangehaald dat Proximus ermee bezig is. En eenmaal Proximus het aanbiedt zullen de anderen wel volgen.

viewtopic.php?f=37&t=48299&p=762311#p762311

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 26 Sep 2018, 20:24
door selder
Proximus kan het spel zelfs winnen als ze nu als eerste eSim gaan ondersteunen - als je dan wil wisselen hang je een beetje aan hen vast: er is geen andere optie dan bij hen te blijven...

Grootste nadeel is dat er geen huidige gebruikers zijn, dus onlogelijk in te schatten hoeveel mensen het zouden kunnen nelen, risicovol project om nu dus al veel in te investeren...

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 26 Sep 2018, 23:06
door on4bam
Ook elders staan providers niet te springen voor eSIM.

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 27 Sep 2018, 00:30
door CCatalyst
selder schreef:Grootste nadeel is dat er geen huidige gebruikers zijn, dus onlogelijk in te schatten hoeveel mensen het zouden kunnen nelen, risicovol project om nu dus al veel in te investeren...


Anderzijds lijkt het Apple toch wel menens te zijn. eSim zit nu in alle grote mobiele productlijnen: iPhone, Watch, iPad. Da's toch een aanzienlijke basis mensen (om niet te zeggen gegeerde big spenders) die je daarmee alleen al kan bereiken, en binnen nu en een jaar zouden er al redelijk wat eSim-capabele toestellen in het land moeten zijn.

FWIW hoor ik toch regelmatig van mensen hier dat het jammer is dat de Cellular Watch hier nog steeds niet werkt, ze zouden anders deze over een GPS watch gekocht hebben.

Ook op Android-vlak groeit de ondersteuning.

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 27 Sep 2018, 03:25
door ITnetadmin
CCatalyst schreef:Andere mogelijke reden is dat eSIM makkelijker toelaat om van provider te wisselen (geen sim-swap vereist, je moet geen nieuw kaartje halen), wat providers niet graag hebben.

Dat weet ik nog niet.
In de US heb je de providers die met het GSM systeem werken, en de providers met de zogeheten CDMA netwerken.
Die laatsten gebruiken geen sim, en hebben dat zeer graag, want zo bepalen *zij* welke toestellen wel en niet op hun netwerk mogen.
Destijds werd de Nexus 7 bv jarenlang geweerd met als argument "we're still running compatibility tests".

Ik vraag me dus af wat het verschil is tussen dat -door providers zeer geliefde- systeem, en de nieuwe versie in de vorm van esim?

Ander voorbeeldvraagje: hoe makkelijk is het om van esim te wisselen tussen gsms en hoeveel kan 1 gsm er onthouden?
Want ik heb wel een zakje met simkaarten die te pas en te onpas gebruikt en gewisseld worden.

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 27 Sep 2018, 06:17
door CCatalyst
ITnetadmin schreef:Ik vraag me dus af wat het verschil is tussen dat -door providers zeer geliefde- systeem, en de nieuwe versie in de vorm van esim?


Amerikaanse markt is redelijk anders, daar is het nog altijd gangbaar van een mobile phone bij een provider te kopen, waar die dan "locked" is (ofwel simlocked, ofwel met die CDMA whitelist). Providers halen daar een deel van hun inkomsten uit. Door selectief te zijn probeert men dat model in stand te houden. In markten waar unlocked toestellen de norm zijn zie ik daarentegen geen voordeel in het gaan selecteren op toestel.

CDMA is trouwens in sunset in de VS. Verizon schakelt over op LTE, waardoor er uiteindelijk nog maar 1 universele technologie zal zijn in de VS. Ook die selectieve policy is al deels geliberaliseerd, BYOD wordt nu actief gepromoot, en je kan een Verizon-sim krijgen waarmee je op het LTE netwerk kan met een GSM (op het CDMA-netwerk dat uitgefaseerd wordt kan je niet). Zelf gebruik ik nu een Verizon prepaid sim in mijn iPhone van hier als ik in de VS ben.

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 28 Sep 2018, 18:02
door DEWELK
Ik begrijp niet waarom Proximus zo dubbelzininig doet.

Heb via verschillende kanalen informatie van Proximus proberen te bekomen en steeds hetzelfde antwoord: "We weten niet of we en tegen wanneer we e-sim zullen aanbieden".

Maar 't is met alles hetzelfde in België. Koplopers in te laat zijn. In de zomer geen water door slecht beleid, in de winter geen elektriciteit door geen visie, de wegen slibben dicht omdat ook hier jaren lang weinig tot niets geïnvesteerd werd in de infrastructuur. Nu idem op het vlak van de digitale wereld.

Shame, shame, shame

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 01 Okt 2018, 13:21
door ubremoved_539
selder schreef:Proximus kan het spel zelfs winnen als ze nu als eerste eSim gaan ondersteunen - als je dan wil wisselen hang je een beetje aan hen vast: er is geen andere optie dan bij hen te blijven...


Wat heeft eSIM te maken met provider binding... overstappen kan je altijd.

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 01 Okt 2018, 13:24
door selder
Naar welke Provider ga je dan overstappen met je gloednieuws Apple Watch met e-SIm als Proximus de enige is die het aanbiedt?

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 01 Okt 2018, 13:32
door ubremoved_539
Ah zo... dacht dat het ging over toestellen die zowel klassieke als eSim zouden hebben zoals de nieuwe iPhones.

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 02 Okt 2018, 06:37
door CCatalyst
https://www.tijd.be/opinie/algemeen/u-b ... 54673.html

Zeer juiste repliek op de "de Belg is er niet klaar voor"/"de klant vraagt er niet naar"-argumenten die we maar al te vaak zien bij de bedrijven hier.

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 30 Okt 2018, 19:32
door Tomsworld
En vandaag is iOS 12.1 er zou het wel leuk vinden een orange tempo in esim naast mijn Proximus werk sim.

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 30 Okt 2018, 19:34
door CCatalyst
Ja, vanaf vandaag beschikbaar in de eerstewereldlanden.

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 31 Okt 2018, 00:12
door dragonflo
Zoals ccatalyst al zei. Het maakt overstappen gewoon te gemakkelijk. Even wat tokkelen en je kan gaan met de banaan. Voor de virtuele providers is er ineens geen logistieke barrière meer.

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 20 Dec 2018, 09:57
door Bababa
Orange heeft bevestigd "ermee bezig te zijn"

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 20 Dec 2018, 10:35
door Stiaan
Vanwaar heb je die info?

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 20 Dec 2018, 11:11
door Luc Watrin
Ik bevestig wat Bababa heeft gezegd. Orange is bezig ermee. Ik weet niet hoe lang het zal nog duren maar we kunnen een aankondiging erover in de voorkomende weken verwachten.

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 20 Dec 2018, 11:12
door KerberosX
Als 1 ermee begint zal de rest ook wel volgen denk ik. Heb een aantal weken geleden in Duitsland een nieuwe Apple watch gehaald en die heeft ook LTE (via E-sim).
Zou wel leuk zijn, vooral nu sinds de introductie van Apple Pay, zou ik gewoon enkel met mijn horloge kunnen op stap gaan zonder portefeuille, telefoon :-)

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 20 Dec 2018, 11:14
door marijke1968
Voor Apple pay heeft je watch geen telefoon nodig. Voor bellen uiteraard wel.

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 20 Dec 2018, 11:22
door Tomby
marijke1968 schreef:Voor Apple pay heeft je watch geen telefoon nodig. Voor bellen uiteraard wel.


Ben je daar zeker van ? Ik ben vrij zeker van niet, want bij de lancering van de eerste Watch met eSIM hadden ze een filmpje van hoe iemand in nood was in het water en zo de hulpdiensten kon bellen.

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 20 Dec 2018, 13:40
door KerberosX
marijke1968 schreef:Voor Apple pay heeft je watch geen telefoon nodig. Voor bellen uiteraard wel.

Klopt idd: https://support.apple.com/en-us/HT205547

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 20 Dec 2018, 14:34
door marijke1968
@Tomby: klopt, dat is de 4G variant met eSim - maar er zijn in België geen aanbieders voor eSim abbo’s. In de US, Duitsland, Frankrijk... bestaat dit wel. Daar kun je dus bellen met het geschikte type watch + bijbehorend abonnement zonder dat je iPhone in de buurt is.

Voor Apple Pay is geen actieve internetverbinding nodig.

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 20 Dec 2018, 19:54
door Bo.
marijke1968 schreef:Voor Apple Pay is geen actieve internetverbinding nodig.


Logisch toch, bij een betaling heeft enkel de winkelterminal een connectie nodig.
Dus loopt dat gelijk voor zowel de smartphone als de “domme” bankkaart

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 20 Dec 2018, 21:10
door t-town
Dat is niet zo logisch, voor elke transactie wordt namelijk een uniek ID gegenereerd dat aan de betaalterminal wordt gepresenteerd. Hoe ik het begrijp is dat een aantal van die IDs gepregenereerd worden zodat het bruikbaar is zonder internetverbinding.

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 05 Feb 2019, 10:24
door Tomsworld
Ik hoop nog altijd dat orange de extra surf card in esim etc op de markt brengt.

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Geplaatst: 20 Apr 2019, 00:03
door glenner05
Nog iemand informatie omtrent e-sim in België?
Deze info heb ik nog van een proximus forum medewerker laatst:

Je mag er zeker van zijn dat e-sim niet vergeten wordt. Er gaat hier binnen Proximus voldoende aandacht naartoe. Weet ook dat e-sim breeder is dan Apple.
Helaas meer info dan 'we zijn ermee bezig', kan ik je niet geven. Ik kan je wel verzekeren dat eens we het ondersteunen, er voldoende communicatie rond zal zijn.