Base biedt hoogste 4G downloadsnelheden in Belgie - OpenSignal

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer


Base, de derde mobiele aanbieder van België, biedt de hoogste downloadsnelheden via haar 4G netwerk. Dat blijkt uit de jonste data die is verzameld door OpenSignal. De metingen zijn geBaseerd op data uit een gratis app die bij veel smartphone gebruikers geïnstalleerd staat.

Base bereikte op haar 4G netwerk een gemiddelde downloadsnelheid van net iets minder dan 45 Mbps, één van de hoogste downloadsnelheden geregistreerd door OpenSignal en 5 Mpbs hoger dan zes maanden eerder toen Base de eerste positie nog deelde met Orange.

België hard gestegen op wereldranglijst
In het vorige wereldwijde onderzoek plaatste OpenSignal Zuid Korea op de koppositie met een gemiddelde downloadsnelheid van 44,3 Mpbs. België stond toen op de zeste plaats met een gemiddelde downloadsnelheid van 36 Mbps.

Proximus steeg van de derde naar de tweede plaats met een gemiddelde 4G downloadsnelheid van net iets onder de 39 Mbps, waardoor Orange op de laatste positie is komen te staan met een gemiddelde 4G downloadsnelheid van 34 Mbps, ten opzichte van 38 Mbps zes maanden geleden.

Base qua totale gemiddelde snelheid op gelijke voet met Proximus
De totale gemiddelde downloadsnelheid, inclusief 3G, is bij Base gestegen met 6 Mbps naar 36 Mbps. Daarmee deelt Base de eerste plaats samen met marktleider Proximus. Orange staat ook in deze benchmark op de laatste plek met een gemiddelde downloadsnelheid van 29 Mbps.

In termen van de beschikbaarheid van 4G dekking, registreerde OpenSignal een gelijkspel voor alle drie de Belgische mobiele aanbieders. De netwerken van de drie spelers bieden ieder een 4G dekkingsgraad van rond de 85 procent, nadat Base een half jaar geleden op gelijke hoogte is komen te staan met haar concurrenten na een flinke netwerk uitbouw.

Regionale verschillen in dekking
Uitgesplitst naar regio's staat Orange qua dekking op de eerste plaats in Walonië en zitten Orange en Proximus dicht bij elkaar qua dekking in Vlaanderen. Base en Proximus bieden beide in de regio Brussel de beste dekking.

OpenSignal onderstreept dat de resultaten van de drie providers erg dicht bij elkaar liggen met een dekkingsgraad van 79 procent in Wallonië, 83 procent in Vlaanderen en 87 procent in Brussel.

OpenSignal heeft haar conclusies gebaseerd op 141 miljoen metingen uitgevoerd op meer dan 10.000 smartphones gedurende een periode van 90 dagen gestart op 1 mei 2018.
https://www.telecompaper.com/nieuws/bas ... t=textlink

Als Orangeklant : vreemd, ik zit steeds makkelijk boven de 40Mbps... En vraag me dan toch echt af hoeveel mensen Opensignal op hun GSM hebben staan?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Staat in het rapport: https://opensignal.com/reports/2018/08/ ... rks-update

"We analyzed 141 million measurements from over 10,000 devices in the 90-day test period starting May 1, 2018 to compare the 3G and 4G mobile data experience offered by the country's three national operators, BASE, Orange and Proximus."

(ik ook :-) )
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Met statistiek kan je alles bewijzen.
Uit dat rapport is bv. niet duidelijk of er ook rekening gehouden wordt met het toestel. Recentere en/of duurdere toestellen zullen uiteraard sneller downloaden.
Statistisch kan het natuurlijk dat die onderverdeling gelijk is tussen de 3 operatoren, maar het is zeker mogelijk dat er bij de ene operator meer recentere toestellen in gebruik zijn, dan bij de andere.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

staat natuurlijk nie bij hoeveel telenet betaald heeft :eek:
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

Base? (= Telenet) laat me niet lachen!
Nergens goede ontvangst en zelfs op veel plaatsen geen 4G maar amper "H+" of "EDGE"... rampzalig!

Ben al 15 jaar bij Orange/Mobistar en heb 100% 4G dekking
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Omgekeerd hier: BASE / Telenet is de betere, gevolgd door Orange, gevolgd door Proximus.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

satellitetv schreef:Base? (= Telenet) laat me niet lachen!
Nergens goede ontvangst en zelfs op veel plaatsen geen 4G maar amper "H+" of "EDGE"... rampzalig!

Ben al 15 jaar bij Orange/Mobistar en heb 100% 4G dekking
Dat is terug een compleet nutteloze reactie (zoals de meeste van jouw bijdragen hier op het Forum) :-( .
Hoe kan jij weten dat je bij Base nergens goede ontvangst hebt, of op de meeste plaatsen maar amper "H+" of "EDGE" ?
Als je al 15 jaar bij Orange/Mobistar zit ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Stroper schreef:Uit dat rapport is bv. niet duidelijk of er ook rekening gehouden wordt met het toestel. Recentere en/of duurdere toestellen zullen uiteraard sneller downloaden.
Statistisch kan het natuurlijk dat die onderverdeling gelijk is tussen de 3 operatoren, maar het is zeker mogelijk dat er bij de ene operator meer recentere toestellen in gebruik zijn, dan bij de andere.
Niet alleen het soort toestel, maar vele andere factoren spelen een rol (binnen/buiten, landelijk/stedelijk, tijdstip van de dag ...)

Maar je zou ervan kunnen uitgaan dat deze verschillende niet meer relevant zijn of uitgevlakt worden, gezien het grote aantal samples (141 miljoen metingen bij 10.000 klanten over een periode van 3 maanden).

Ik heb wel bedenkingen bij deze uitspraak!

141 miljoen metingen bij 10.000 klanten, dat wil zeggen dat er gemiddeld 14.100 speedtests uitgevoerd werden per klant :oops:
Op een tijdspanne van 3 maanden is dat gemiddeld één speedtest om de 10 minuten ??? (24/24 7/7).
Dat is toch niet geloofwaardig? Of zie ik het verkeerd?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

satellitetv schreef:Base? (= Telenet) laat me niet lachen!
Nergens goede ontvangst en zelfs op veel plaatsen geen 4G maar amper "H+" of "EDGE"... rampzalig!

Ben al 15 jaar bij Orange/Mobistar en heb 100% 4G dekking
Het hangt er maar vanaf waar je woont/werkt/... Op de kaarten van Opensignal kan je goed zien wie waar beste ontvangst geeft.
Hier is het in het ene dorp Proximus (Base heel slecht) en 5km verder weer Base (en proximus amper ontvangst).
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Volgens open signal heb ik geen 4g dekking van base en/of Proximus bij men woonplaats. enkel Orange heeft 4G dekking bij mij thuis.
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

ddd schreef: Het hangt er maar vanaf waar je woont/werkt/... Op de kaarten van Opensignal kan je goed zien wie waar beste ontvangst geeft.
Hier is het in het ene dorp Proximus (Base heel slecht) en 5km verder weer Base (en proximus amper ontvangst).
Ik was tot in juli klant bij VOOMobile, een MVNO die eerst op Orange zat en dan naar BASE verhuisd is. Ik ben niet *kunnen* blijven want met BASE had ik op de trein geen netwerk meer, traject Kortrijk-Gent 60% van de tijd EDGE, zelfde voor het traject De Panne-Gent. Op het traject van Gent naar Geraardsbergen had ik zelfs méér dan de helft van de tijd géén verbinding (volledig onbereikbaar!) :lol: In het centrum van Gent (stationsbuurt en Ledeberg) amper 4G, meestal 3G/HSPA+ met een slechte downloadsnelheid. Als je de taalgrens oversteekt heb je echt nergens nog verbinding.

Ben teruggegaan naar Orange en heb quasi OVERAL 4G! Ik zal heel eerlijk zijn, ik was redelijk tevreden van VOO zelf hoor, vond het superhandig dat je een maximumplafond boven je tarief kon instellen, de helpdesk is in het Frans maar ik ben tweetalig dus geen probleem. Maar ik KON gewoon niet blijven, ik had het ook niet verwacht dat BASE nog steeds zo slecht was o.a. op de trein, ik had BASE ook al jaren niet meer gebruikt. Echt jammer maar het verschil tussen Orange en BASE is immens groot qua bereik! En dit topic gaat inderdaad over downloadsnelheid en niet meteen over het bereik zelf, I know, maar ik wil dit toch wel even aankaarten (zoals de anderen hierboven :-( )
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 12 keer

fibrbuzz1 schreef: Ik was tot in juli klant bij VOOMobile, een MVNO die eerst op Orange zat en dan naar BASE verhuisd is. Ik ben niet *kunnen* blijven want met BASE had ik op de trein geen netwerk meer, traject Kortrijk-Gent 60% van de tijd EDGE, zelfde voor het traject De Panne-Gent. Op het traject van Gent naar Geraardsbergen had ik zelfs méér dan de helft van de tijd géén verbinding (volledig onbereikbaar!) :lol: In het centrum van Gent (stationsbuurt en Ledeberg) amper 4G, meestal 3G/HSPA+ met een slechte downloadsnelheid. Als je de taalgrens oversteekt heb je echt nergens nog verbinding
Bwah... heb Base en al bij al tevreden. Doe wel weinig platteland.

ik doe vaak de trein tussen Brussel en Luik, hoge snelheid 200km/u dus dat helpt niet. Heb niet de hele tijd 4g, maar kan toch meestal surfen, al zijn er ook gaten. Kan er geen % op plakken. En in Luik centrum is het zowat overal 4g(+). Dus het is zo slecht nog niet, over die taalgrens ;-)

Edit: er is hier op het forum al meerdere keren gesproken over feit dat een mnvo niet per se de volle capaciteit van het onderliggende netwerk kan aanbieden. Ze krijgen wellicht minder slots op de antenne, en de download snelheid is wellicht gecapped door de mnvo en niet (alleen) door het fysieke netwerk. Dus een slechte ervaring met Voo is niet noodzakelijk een slechte ervaring met Base?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik heb een WWAN in mijn laptop.
Daarin een Telenet kaartje.
Ik merk op dat ik hiermee vaker 4G heb op mijn traject (Brugge - Brussel) dan mobiel via Proximus.
Waar Px zelfs vaak "geen signaal" heeft, heb ik maar weinige dode gaten met Telenet.
Dit is duidelijk merkbaar beter dan 2 jaar geleden, dus ik kan zeggen: chapeau Telenet
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Blaat,

Ik moet dat traject 4 keer per week doen. Ik zit bij Orange maar ik weet niet welke dekking ik heb.

Ik merk op dat ik tussen Gent en Aalter nauwelijks bereik heb op 4g en 3g en dat ik tussen Brussel en Gent soms een gat heb.
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 446
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

Mijn ervaring:

Toestellen:
- OnePlus 3T (mijn toestel)
- iPhone 5s (mijn vrouw)

Vroeger Proximus. Nu Telenet via wigo.
Veel minder 4g een regelmatig verbonden op Edge.
Bij de slager (binnen) had ik vroeger 4g. Na overgang is het Edge. Eenmaal buiten wel terug 4g.

Maar algemeen zijn de erop achteruit gegaan.
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 534
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

boonpwnz schreef:Blaat,

Ik moet dat traject 4 keer per week doen. Ik zit bij Orange maar ik weet niet welke dekking ik heb.

Ik merk op dat ik tussen Gent en Aalter nauwelijks bereik heb op 4g en 3g en dat ik tussen Brussel en Gent soms een gat heb.
Hier het kaartje met netwerkdekking Orange ter info
http://apps.orange.be/gis/coverage.html?language=nl
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

ik mag zeker niet klagen van orange, op vele plaatsen zelfs 4g+ in de gebouwen.
persoonlijk vind ik orange proximus het beste base nu telenet het slechtste en dat is al altijd zo geweest dat base achteraan bingelde.
Maar geloof best doordat het in telenet hun handen is gekomen dat het heel veel zal verbeteren !!!
Of het nog de goedkoopste zal zijn zoals vroeger is een andere vraag.


ps : kaartje werkt niet zo goed, bvb indoor is er nergens dekking als je paar keer refresh dan krijg je wel de reultaten.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

The Ceet ik zie waar het misloopt. Ter hoogte van de punten waar ik geen 4g heb is er geen binnen dekking van Orange.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

satellitetv schreef:Base? (= Telenet) laat me niet lachen!
Nergens goede ontvangst en zelfs op veel plaatsen geen 4G maar amper "H+" of "EDGE"... rampzalig!

Ben al 15 jaar bij Orange/Mobistar en heb 100% 4G dekking
Hangt er gewoon vanaf waar je woont. Er zijn plaatsen waar BASE gewoon dekking heeft terwijl Proximus en Mobistar het laten afweten en visa versa.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

dan zal dat maar enkele procenten zijn. Maar om dan uit te roepen tot de snelste :oops:
Ik weet wel laatste week van het jaar is onze wigo overgestaot van orange naar base netwerk met gevolg mijn iphone was na een paar uur plat.
Ja wa wil je, in sommige streken hebben ze maar 1 antenne om 1 gemeente of 2 gemeentes op te vangen terwijl orange en proximus een vijfvoud of nog meer heeft.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Berichten: 402
Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:12
Locatie: Blankenberge
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 38 keer

Ik kan Base moeilijk vergelijken, want voorlopig geen Telenet of Base meer in huis. Als ik mijn Proximus moet vergelijken met mijn vrouws Orange, dan merk ik dat zij binnen meestal betere ontvangst heeft dan mij. Ook in de ardennen was Orange merkbaar beter dan Proximus.
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
beont
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jan 2011, 10:06
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb lang op base gezeten, en het laatste jaar overgeschakeld op Proximus. (beslissing werk) Daarbij valt het me inderdaad wel op dat 4G van Base toch wel een stuk sneller is dan proximus. Bij Proximus geraakte ik zelden boven de 50mbit op 4G of 4G+. Terwijl bij base dikwijls tussen de 50 en 150mbit. Dit komt wellicht omdat ze pas veel later hun antennes voor 4G uitgerold hebben (waarbij de meeste van eerste keer 4G+) Daarbij moet ik wel zeggen dat de coverage bij proximus een stuk beter is omdat ze veel meer antennes hebben.

Voor mijn part mochten ze bij Base blijven. Het verschil is een serieus stuk kleiner geworden in vergelijking met een aantal jaren geleden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

philippe_d schreef:Ik heb wel bedenkingen bij deze uitspraak!

141 miljoen metingen bij 10.000 klanten, dat wil zeggen dat er gemiddeld 14.100 speedtests uitgevoerd werden per klant :oops:
Op een tijdspanne van 3 maanden is dat gemiddeld één speedtest om de 10 minuten ??? (24/24 7/7).
Dat is toch niet geloofwaardig? Of zie ik het verkeerd?
Je ziet het verkeerd... men test ook continue de dekking (signaalsterkte)... niet alle metingen zijn dus speedtesten.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Mijn opensignal staat op "normal" (middelste stand van de 5), en die heeft 13.525 metingen gedaan "deze maand".
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”