Phishing Microsoft telefoontjes beu

Algemene discussies over telecommunicatie
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Het valt me op dat ze netnummers gebruiken die volgens mij niet bestaan in België: vandaag een 075xxxxxx en 062xxxxxx. Iemand weet een link waar de 'officiële' Belgische netnummers te vinden zijn?
Naast mijn al bestaande oproepdoorschakeling van alle "00" nummers, en de nummers zonder caller id naar mijn fritzbox antwoordapparaat zou ik dan alle andere niet-bestaande prefixen ook aan de lijst toevoegen..
Geen 100% sluitende oplossing, maar er zijn er dan toch al een pak afgevoerd :)
Quid pro quo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 105
Lid geworden op: 22 feb 2011, 23:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 61 keer

https://www.bipt.be/nl/operatoren/telec ... en-nummers

Voor vaste lijnen zie werkblad "PQYZ"

Eventueel filteren bij kolom C op "A" voor de actieve nummerreeksen
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Even deze oldie oprakelen.
Daarnet een zeer vreemd telefoontje gehad: "yes sir I'm calling from the windows", dus ik haal mijn langzaamste computeranalfabetenpersoonlijkheid boven met "goodmorning sir". Dan enkele seconden geruis, wat geklik. Ik herhaal mijn begroeting in't Engels, en plots krijg ik een stem van een oud vrouwtje "hallo? ik denk dat u verkeerd verbonden bent mijnheer" waarop er opgehangen wordt.

Toch wel een heel vreemd technisch probleem? Of nemen ze nu revanche voor al mijn idioterieën? :beerchug:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Een paar dagen geleden nog een telefoontje vanuit Duitsland op mijn vaste lijn. Met een Indisch accent stelde hij zich voor als iemand die belde voor problemen met mijn Windows computer. Als ze na 30 jaar nog steeds niet weten dat ik al die jaren Macintosh gebruik, dan gaan ze het nooit weten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
deman
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 jul 2008, 17:00
Locatie: Olen
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 5 keer

Gisteren ook telefoon gehad op de vaste lijn.
Schrok me te pletter. Moest dat ding van onder het stof zoeken.
Heb me wel geamuseerd. Ik heb ze pakweg 15 min bezig gehouden en toen gooiden ze neer.
Heel onbeleefd en niet klantvriendelijk van Microsoft. :-)
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hé, dan zijn ze nu toch zeer specifiek bezig België af te bellen. Een paar dagen geleden een oproep van 038498900 op mijn 02-nummer. In het Engels met 'callcenter-accent' dat die belde van Microsoft.

Ik was zo verbaast (hoelang is dat vorm van oplichting nu al bezig, tegen de 20 jaar?) dat ik in een lachbui uitbarstte. Beller schold mij uit voor idioot en verbrak verbinding.

En zo heb ik ook mijn eerste nummer in mijn blokkeerlijst van mijn FritzBox :-)
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 169 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:

Zeker de filmpjes van kitbga eens bekijken dan, mischien had je hem wel aan de lijn als dat oud vrouwtje :P
Greetz cyberbug

Afbeelding
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Is dat nu zo moeilijk te blokkeren op niveau van de operatoren vraag ik me af? Die Belgische nummers zijn toch gespoofd en komen uit het buitenland??

Of is dit toch complex?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Die mannen veranderen even vaak van telefoonummer als jij van onderbroek.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het probleem lijkt mij dat het telefoniesysteem volledig zonder enige beveiliging is, zonder enige verificatie (zover ik weet). Bij domeinnamen zijn er wel systemen om te valideren dat een gebruiker van een domeinnaam ook daarmee iets te maken heeft.

Er zou een systeem moeten waarmee de ontvanger zeker kan zijn dat de beller die een specifiek telefoonnummer gebruikt als afzender ook een gemachtigde gebruiker van dat telefoonnummer is. Dat is dan toch al een begin.

Dan verschillende klassen toewijzen aan die verificatie. Waarvan de hoogte een validatie is door een erkende identificatie-entiteit, zoals een overheid/ via een geldige digitale identificatiesleutel.

Wanneer je weet wie wie is kun je dan een reputatie opbouwen. En dan kan de ontvanger op basis van de reputatie of oproepen negeren/blokkeren of extra hordes inbouwen. Daar zullen ook wel wegen rond gevonden worden maar het zou toch wel een begin zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jack Daniels schreef:Die mannen veranderen even vaak van telefoonummer als jij van onderbroek.
Niet vaak dus :-D.
WalterB1 schreef:Het probleem lijkt mij dat het telefoniesysteem volledig zonder enige beveiliging is, zonder enige verificatie (zover ik weet).
Blijkbaar is het BIPT toch bezig met een poging om de regels en controles op het gebruik van fake CLI's te verstrengen:
https://www.bipt.be/file/cc73d96153bbd5 ... en_CLI.pdf
Bedoeling is dus om in de toekomst "onbetrouwbare" CLI's niet meer weer te geven.
Misschien zal dit het aantal scam telefoontjes kunnen beperken, gezien mensen meestal een anoniem nummer meer wantrouwen, dan een normaal nummer?
sdecoster schreef:Die Belgische nummers zijn toch gespoofd en komen uit het buitenland??
Als ze alle oproepen vanuit het buitenland met een Belgische CLI blokkeren, kunnen we geen gebruik meer maken van goedkope aanbieders zoals Dellmont :-( .
WalterB1 schreef:Hé, dan zijn ze nu toch zeer specifiek bezig België af te bellen. Een paar dagen geleden een oproep van 038498900 op mijn 02-nummer. In het Engels met 'callcenter-accent' dat die belde van Microsoft.
Sedert 1 juni blokkeren Belgische GSM operatoren blijkbaar telefoontjes afkomstig uit het buitenland, die gebruik maken van een Belgisch vast nummer als CLI (zie https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 05#p827373 ).
Met andere woorden: die Microsoft phishing call centers kunnen geen Belgische GSM nummers meer bellen (tenzij ze een fake GSM nummer gebruiken als CLI, maar dat hebben ze nog niet door :-) ).

Waarschijnlijk is dat de reden dat ze nu massaal naar vaste nummers bellen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

sdecoster schreef:Is dat nu zo moeilijk te blokkeren op niveau van de operatoren vraag ik me af? Die Belgische nummers zijn toch gespoofd en komen uit het buitenland??
Er zijn vandaag de dag heel wat legitieme redenen waarom een oproep met +32 CLI vanuit het buitenland kan komen, in eerste instantie VoIP/cloud oplossingen, ook Skype.

De tijd dat er een 1:1 was tussen origine van een oproep en de country code van de CLI ligt toch echt al ver achter ons.

Zoals philippe_d al aangeeft, zou je dus ook heel wat legitieme oproepen blokkeren. Bovendien zouden de operatoren wel in hun handjes wrijven want dat schakelt dan ook heel wat concurrentie meteen uit, iets waar de klant niet beter van zal worden.
Gebruikersavatar
pluim
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 apr 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

Jack Daniels schreef:Als ze na 30 jaar nog steeds niet weten dat ik al die jaren Macintosh gebruik, dan gaan ze het nooit weten.
Ondertussen al 5 jaar terug, maar toen ik tegen die ‘Microsoft-representative’ zei dat ik Mac gebruik, vertelde hij vrolijk dat hij mij zal doorschakelen met het Apple-departement... Verslikte mij bijna van het lachen. :lol:

Zoals cyberbug zegt, kitboga maakt leuke filmpjes en streams waar hij deze mensen uren bezighoudt. Heeft ook een interessant subreddit waar er veel leesvoer over deze praktijken staat, en hoe mensen er bij betrokken raken.
An easily-interested brunette who loves to explore the unfamiliar :curt:
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Dan vind ik het Youtube-kanaal van Jim Browning interessanter. Die gaat nog een stap verder en probeert de geldstromen en de scammers in beeld te brengen. En zijn stem is aangenamer om naar te luisteren dan die van Kitboga's alterego.

https://www.youtube.com/c/JimBrowning/videos

Als ik nog eens zo'n telefoontje krijg, dan zal ik ze eens loslaten op mijn chromebook. Eens zien of ze daar ook al een helpdesk voor hebben?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Philippe_d zal het bevestigen: een Fritzbox is een zegen voor die spam telefoontjes.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

lukadad schreef:Jim Browning
De "spying on the scammers" serie is toch een eye-opener. Mij is bijgebleven dat het helemaal geen raggedy operatie van de onderklasse is. Ergens weet je dat wel, maar om het te zien is toch iets anders.

Edit: Als het over aangename stemmen gaat mag Rosie Okumura niet in het lijstje ontbreken.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Zonet uitgezonden op Canvas :
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/stacey-doo ... -scammers/

De BBC Panorama reportage die obv het Youtube-kanaal van Jim Browning uiteindelijk tot een arrestatie geleid heeft van een groep scammers.
https://www.bbc.com/news/technology-51740214
Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 642
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 78 keer

Net nog eens in mijn historiek gekeken vanwege de documentaire:
test.jpg
:lol:
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Vandaag kreeg ik toch wel een beroerte tijdens zo'n gesprek zeker?

"giéén engels madam .. euh zero english"
"yes sir this is a warning call about your computer"
"ja computer madam jaaah"
"Yes sir, your computer is in danger"
"[diepe stem] Danger is my middle name baby"
[klik]

Alweer een blauwtje gelopen...
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

Ik ook krijg 3 to 4 oproepen per week.

Wel zeggen ze nu niet meer dat ze van Micro$oft zijn maar van een of andere Security bull$hit en dat mijn computer op hun server een melding gemaakt heeft dat deze geïnfecteerd zou zijn door een virus.

Kan men deze Phishing nergens rapporteren dan ?
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 430
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 26 keer

JoskeVermeulen schreef:Net nog eens in mijn historiek gekeken vanwege de documentaire:

test.jpg

:lol:
Heb je het nummer van Lenny, ?
Laatst gewijzigd door rmag 19 jul 2020, 15:20, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 642
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 78 keer

Jazeker:
philippe_d schreef:Ik stuur ongewenste gesprekken door naar "Lenny"
Vroeger was dat de SIP URI: [email protected], maar deze link werkt niet meer.
Nu kan je Lenny bereiken op: [email protected]

Dit is wel heel hilarisch, sommige marketeers denken echt dat ze iemand aan de lijn hebben, en het duurt minuten voor ze door hebben dat ze tegen een machine aan het zwanzen zijn :-D .
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 06#p627006
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vandaag een Engelstalige Microsoft-helpdesk oproep ontvangen op mijn GSM-nummer. Kwam van +3196385116

Dat is de eerste keer dat ik zoiets op mijn mobiel krijg. Juist nu ik goede filteropties heb voor de vaste lijn ...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Paar dagen geleden ook nog maar eens een telefoontje uit 0049. Ik had in mijn Fritzbox ondertussen die telefoonblokkering weer verwijderd. Meteen weer geactiveerd na dat telefoontje. En een week of 2 geleden ook al eens een telefoontje uit 0046 als ik mij niet vergis. Ik heb het opgezocht en het bleek de landcode voor Zweden te zijn.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Kan je die niet gebruiken met een goip?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Het blijft maar aanhouden. Deze morgen maar liefst 5 oproepen op paar minuten tijd van die spammers uit India. Steeds met een 0049 nummer. Gelukkig kan ik in mijn fritzbox een heel nummerbereik blokkeren. Dus 0049 is al een hele tijd geblokkeerd. Wat doen ze dan? Bellen met een 0043 nummer. Dat bereik is nu ook geblokkeerd. Echt frustrerend.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Als je wat tijd hebt ze eens goed bezighouden.
Ik kreeg ook vaak telefoon van die pipo's, maar sinds ik ze eens héél lang aan het lijntje gehouden heb is het al maanden stil.
Gewoon dom mee gaan in hun verhaal, met een nog fouter accent spreken en random nummers en codes geven.
Uiteraard is je PC zo snel als een 386 op een 12k lijntje.
"you plies weet long, my computer slow, but plies plies help me!!"

Geen idee of het een rechtstreeks gevolg is.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Vandaag ook weer eens opgebeld geweest.

"My name is Peter from Microsoft support"

No it's not

"How do you know?"

Hij ging het bewijzen door het ID nummer van mijn computer te geven maar toen ik vroeg om dat nummer te geven zou ik eerst de computer moeten aanzetten. Eén keer aandringen om dat nummer dan te zeggen want dat ik het al kende en het gesprek was gedaan.
Ze moeten dringend nog een proberen als ik wat meer tijd heb.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

WalterB1 schreef:Vandaag een Engelstalige Microsoft-helpdesk oproep ontvangen op mijn GSM-nummer. Kwam van +3196385116

Dat is de eerste keer dat ik zoiets op mijn mobiel krijg. Juist nu ik goede filteropties heb voor de vaste lijn ...
Aye, heb er voorlopig geen last van omdat er geen telefoon aan vast nummer hangt maar zal dus ook gaan veranderen :oops:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik had er overlaatst ene op mijn gsm. beleefd en geduldig dat wel, maar opdringerig.
Hij 'begreep' dat ik geen tijd had voor hem, hij ging mij rijk maken…
..belt hij tien minuten later terug met de leuke melding 'waarom neemt u op als u geen tijd hebt' … na vier keer en wat verspilling van zijn tijd heb ik z'n (overigens UK) nummer geblokkeerd.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Niet dat het iets uithaalt maar vanmorgen was het nummer 00498272696257 .
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Hier op 9/9 ook op het WP nr een oproep gekregen van een 0049 nummer.

Bij Dellmont kan je geen nummer gebruiken nadat het geverifieerd is, zijn er dan toch providers waar je nummers kan spoofen?
Heppie NY!
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”