Keuzemneu 112

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 15080
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2605 keer
Recent bedankt: 22 keer
Uitgedeelde bedankjes: 717 keer
Contact:

Keuzemneu 112

Berichtdoor philippe_d » 1 week 5 dagen 16 uur geleden (11 Feb 2020, 13:39)

Eén keuzemenu voor de twee noodnummers vanaf 11 februari 2020

Morgen op 11 februari [vandaag dus], op de 112-dag, voert België een keuzemenu in voor de noodnummers 112 en 101. In een noodsituatie kan je zowel 112 als 101 bellen om één van de drie hulpdiensten (brandweer, ambulance of politie) te bereiken. In alle gevallen word je geholpen, ook als je geen of de verkeerde keuze zou maken.

https://www.sos112.be/nl/menu/

Vanaf vandaag kom je dus op hetzelfde keuzemenu terecht als je 100/101/112 belt:
"voor ziekenwagen of brandbeer, druk 1; voor Politie, druk 2"
De boodschap wordt 1 keer herhaald, als je geen keuze maakt, wordt je automatisch doorverbonden.
Je wordt dan doorverbonden op basis van het nummer dat je vormde (NC112, CIC101).

PS.
Bij de testnummers (117 en 119) krijg je hetzelfde keuzemenu.

Hoewel het nieuws vandaag via de pers verspreid werd, vind ik het toch wel een beetje triestig dat de betreffende website van de Overheid niet eens up-to-date is :-( .

[EDIT 12/02] Website op de meeste plaatsen intussen aangepast
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, FW 07.19-75737 BETA, profiel 100/30.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

ub4b
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4094
Lid geworden op: 12 Jan 2006
Bedankt: 337 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer

Re: Keuzemneu 112

Berichtdoor ub4b » 1 week 5 dagen 14 uur geleden (11 Feb 2020, 16:02)


ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7469
Lid geworden op: 28 Jan 2012
Bedankt: 546 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer

Re: Keuzemneu 112

Berichtdoor ITnetadmin » 1 week 5 dagen 12 uur geleden (11 Feb 2020, 18:10)

Ik vraag me af of ze doorhebben dat bij smartphones het keyboard verdwijnt bij het bellen, en dat vele oudere mensen niet altijd weten hoe dat terug te brengen.

Ik vind de keuze ook zeer verwarrend.
Brandweer was vroeger 112, nu keuze 1.
Politie was 101, nu keuze 2.
Hadden ze dat omgedraaid was dat beter te onthouden geweest, want dan kwamen de laatste cijfers overeen met de keuze.

Van testnr 119 had ik overigens nog niet gehoord; enkel van 117.
Wat gebeurt er trouwens als je bij de testnummers een keuze maakt?

PS: ik stel me allerlei grappige dingen voor bij een "brandbeer" ;-)

axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2331
Lid geworden op: 18 Dec 2010
Bedankt: 199 keer
Uitgedeelde bedankjes: 420 keer

Re: Keuzemneu 112

Berichtdoor axs » 1 week 5 dagen 12 uur geleden (11 Feb 2020, 18:14)

Ik vermoed dat bij een ‘no selection’ en na 1x het menu te herhalen er wel automatisch wordt doorverbonden

ub4b
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4094
Lid geworden op: 12 Jan 2006
Bedankt: 337 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer

Re: Keuzemneu 112

Berichtdoor ub4b » 1 week 5 dagen 11 uur geleden (11 Feb 2020, 18:41)

Kunnen ze daar geen voice recognition op zetten? Belde vandaag naar UPS en daar kon het wel.

Desnoods met de locales ;) "flikken" "pompiers" ....

Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 463
Lid geworden op: 07 Mei 2011
Bedankt: 44 keer
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer

Re: Keuzemneu 112

Berichtdoor Fallschirmjaeger » 1 week 5 dagen 11 uur geleden (11 Feb 2020, 18:58)

ub4b schreef:Kunnen ze daar geen voice recognition op zetten? Belde vandaag naar UPS en daar kon het wel.

Desnoods met de locales ;) "flikken" "pompiers" ....


Toen ik de laatste keer naar UPS belde moest ik via voice ivr mijn trackingnr geven. Na 5 pogingen, dan maar opgelegd en een mail gestuurd. En ik sprak dan nog niet eens in het dialect (wel Gentse tongval).

Geef mij dan maar het oude systeem, met een keuze via toetsen. Na 15 seconden zou er trouwens automatisch doorgeschakeld worden volgens het nieuws.

Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5374
Lid geworden op: 16 Feb 2011
Bedankt: 309 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer

Re: Keuzemneu 112

Berichtdoor MClaeys » 1 week 5 dagen 11 uur geleden (11 Feb 2020, 19:09)

ub4b schreef:Kunnen ze daar geen voice recognition op zetten?

Das wat lastiger dan om er een pizza te bestellen als uw wederhelft uw ogen dichtklopt. Daar is dan sms voor maar dat is nog niet actief in België denk ik.
Xbox Live: MClaeys

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7469
Lid geworden op: 28 Jan 2012
Bedankt: 546 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer

Re: Keuzemneu 112

Berichtdoor ITnetadmin » 1 week 5 dagen 10 uur geleden (11 Feb 2020, 20:11)

Voice recognition maakt clandestien bellen in noodgevallen wel moeilijker.

Gebruikersavatar
krisken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 18951
Lid geworden op: 07 Nov 2006
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Bedankt: 938 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1806 keer
Contact:

Re: Keuzemneu 112

Berichtdoor krisken » 1 week 5 dagen 9 uur geleden (11 Feb 2020, 20:48)

MClaeys schreef:
ub4b schreef:Kunnen ze daar geen voice recognition op zetten?

Das wat lastiger dan om er een pizza te bestellen als uw wederhelft uw ogen dichtklopt. Daar is dan sms voor maar dat is nog niet actief in België denk ik.

Tuurlijk kan dat :) https://www.sos112.be/nl/voor-doven

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = United Telecom + OVH
GSM = Orange Koala Smartphone + Scarlet Red
TV = Orange + Netflix
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 15080
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2605 keer
Recent bedankt: 22 keer
Uitgedeelde bedankjes: 717 keer
Contact:

Re: Keuzemneu 112

Berichtdoor philippe_d » 1 week 5 dagen 8 uur geleden (11 Feb 2020, 22:17)

ITnetadmin schreef:Van testnr 119 had ik overigens nog niet gehoord; enkel van 117

117 is het testnummer van de 101
119 is het testnummer van de 112

ITnetadmin schreef:Wat gebeurt er trouwens als je bij de testnummers een keuze maakt?

Als 1 kiest kom je bij de testboodschap van de 119 terecht
Als 2 kiest kom je bij de testboodschap van de 117 terecht
Bij "no selection" wordt het menu 1x herhaald, daarna wordt je automatisch doorverbonden naar 117/119 (afhankelijk van welk nummer je belde).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, FW 07.19-75737 BETA, profiel 100/30.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5374
Lid geworden op: 16 Feb 2011
Bedankt: 309 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer

Re: Keuzemneu 112

Berichtdoor MClaeys » 1 week 4 dagen 23 uur geleden (12 Feb 2020, 07:04)

krisken schreef:
MClaeys schreef:
ub4b schreef:Kunnen ze daar geen voice recognition op zetten?

Das wat lastiger dan om er een pizza te bestellen als uw wederhelft uw ogen dichtklopt. Daar is dan sms voor maar dat is nog niet actief in België denk ik.

Tuurlijk kan dat :) https://www.sos112.be/nl/voor-doven

Ah, weer bijgeleerd se :) ik wist dat het in sommige landen al kon, wist niet dat het ook bij ons het geval was.
Xbox Live: MClaeys

thepretorian
Plus Member
Plus Member
Berichten: 204
Lid geworden op: 07 Jan 2009
Bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer

Re: Keuzemneu 112

Berichtdoor thepretorian » 1 week 4 dagen 17 uur geleden (12 Feb 2020, 13:04)

Dat is zeker mogelijk bij ons, maar enkel geregistreerde gebruikers kunnen dit via een doven organisatie. Hun "leden" krijgen dan een nummer die begint met 8*** waar ze naartoe kunnen smssen. Wil je toch berichtjes kunnen sturen naar de noodcentrales, dan installeer je best app 112be. De calltaker kan vanaf zijn kant een chat starten met de oproeper indien spraak niet mogelijk is.

Het SMS nummer blijft jammer genoeg een geheim voor het publiek omdat er in verleden (nog recent) misbruik van gemaakt is geweest door enkele. Deze enkele moeten helaas zich nu bij de rechter gaan uitleggen.

Vandaag is het de 2e dag sinds IVR actief is. Voorlopig nog kleine bugjes, wordt aangewerkt. Maar het % van oproepen bij de verkeerde noodcentrale is wel duidelijk lager dan eergisteren, zo'n 60% minder.

tien
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 17 Apr 2019
Locatie: Attenhoven (Landen)
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Re: Keuzemneu 112

Berichtdoor tien » 1 week 4 dagen 17 uur geleden (12 Feb 2020, 13:11)

thepretorian schreef:Het SMS nummer blijft jammer genoeg een geheim voor het publiek omdat er in verleden (nog recent) misbruik van gemaakt is geweest door enkele. Deze enkele moeten helaas zich nu bij de rechter gaan uitleggen.

Helaas? Je zou verwachten dat ze beseffen dat sms toch echt wel vindbaar is maar met 1/4 'foute' calls verschiet ik niet echt (foutief wil natuurlijk niet direct misbruik zeggen).


Terug naar “Telecom Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast