50% bandbreedte

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
bonkie
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 apr 2012, 07:55
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Sinds enkele dagen haal ik nog maar 50% van m'n bandbreedte (tss 500-600Kb/sec) voorheen was dit steeds tss de 950-1100kb/sec.

De pagina om een ticket aan te maken werkt niet meer en ik hing zaterdag een dikke 30min aan de lijn maar kreeg enkel "onze medewerkers zijn nog steeds in gesprek"
Oftewel is er iets mis met m'n lijn of misschien is er een probleempje met Dommel.

Ik heb al eens ge-googled op 'lijnwaardes' maar ik geraak er niet echt wijs uit.
Kan je uit de screenshot opmaken of m'n lijn (of misschien de router) naar de haaien is of dat er iemand bij Dommel iets moet aanpassen ?
lw01.jpg
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Dommel werd een tijdje geleden overgenomen door Billi.
Hen contacteren kan inderdaad een moeilijke zaak zijn, zie deze tread
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... lit=dommel
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

bonkie schreef:Sinds enkele dagen haal ik nog maar 50% van m'n bandbreedte (tss 500-600Kb/sec) voorheen was dit steeds tss de 950-1100kb/sec.
Je bedoelt waarschijnlijk 6 Mbit/s (6.000 kbps), waar dat je vroeger 12 Mbps (12.000 kbit/s) had?
bonkie schreef:Kan je uit de screenshot opmaken of m'n lijn (of misschien de router) naar de haaien is of dat er iemand bij Dommel iets moet aanpassen ?
Je lijnwaarden zien er perfect uit.
  • Met een downstream line attenuation van slechts 8dB zit je op minder dan 600meter van de centrale (of ROP?), en kan je gemakkelijk 12 Mbps halen (eigenlijk veel meer, maar 12 Mbps is waarschijnlijk het maximum dat ze op ADSL2+ geven ...).
  • Met een downstream SNR van 27 dB is er nog veel "marge" om te verhogen.
Alléén Dommel kan weten waarom je nu plots op een lager profiel zit.
Misschien modem eens herstarten?

PS
Misschien heeft dit ook te maken met het uitfaseren van ADSL2+
Proximus wil zoveel mogelijk "homogene" ROP's (ROPs met alléén VDSL2 aansluitingen), en ASDL2+ moet gestopt worden op de ROP's waarop ze 550kHz of 1.1 MHz vectoring willen implementeren.
https://www.proximus.be/wholesale/dam/j ... ~cache.pdf
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik zou de topicstarter is aanraden een test te doen, ik gok dat die misschien is overgezet van een lex lijn naar een local lijn op de rop en dat proximus wacht tot ze die klant migreren naar VDSL2.
bonkie
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 apr 2012, 07:55
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Tomsworld schreef:Ik zou de topicstarter is aanraden een test te doen, ik gok dat die misschien is overgezet van een lex lijn naar een local lijn op de rop en dat proximus wacht tot ze die klant migreren naar VDSL2.
Welke test bedoel je juist ?

Misschien is dit het juiste moment om over te schakelen naar een VDSL, ik heb dat een tijdje geleden gevraagd in de proximuswinkel maar daar vertelde ze me dat ik dan 10 dagen zonder internet zou zitten, daarmee dat ik de boot nog even afhield.

bedankt voor de reactie nu ben ik eigenlijk gerust dat er niets mis is met m'n lijn.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Misschien eens kijken via onderstaande wat Proximus of Edpnet u theoretisch op uw adres kunnen bieden (= reeds vdsl2 of nog steeds adsl(2+))

https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspe ... tml#/input
https://www.edpnet.be/nl/thuis/internet ... gJarPD_BwE

P.S.
Ik zie niet direct in waarom u 10 dagen zonder internet zou zitten bij een eventuele overschakeling naar vdsl2 (vectoring)...
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

bonkie schreef: ik heb dat een tijdje geleden gevraagd in de proximuswinkel maar daar vertelde ze me dat ik dan 10 dagen zonder internet zou zitten,
Toen ik enkele jaren geleden overschakelde van Dommel ADSL naar Scarlet Trio (VDSL) was de enige onderbrekingsperiode de tijd dat de technicus van Scarlet aanwezig was.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Toch niet per ongeluk QOS ingeschakeld op die Linksys? Ooit eens getest en enige merkbare verandering was een soort Cap op mijn downloadsnelheden...

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
bonkie
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 apr 2012, 07:55
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

sdecoster schreef:Toch niet per ongeluk QOS ingeschakeld op die Linksys? Ooit eens getest en enige merkbare verandering was een soort Cap op mijn downloadsnelheden...

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Nee zenne ... ik zou ni durven :-)

Thanks for the help guys, 'k ga edpnet maar eens proberen als hun server terug werkt:
Message: mssql_query(): message: Database 'Snappy' cannot be opened because it is offline. (severity 14)
mvanopst
ISP Official
ISP Official
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 apr 2015, 20:16
Bedankt: 16 keer

@bnkie: Bezorg mij je gegevens in een privé bericht en ik zal het nakijken, zullen ook kijken of je niet in aanmerking komt voor een migratie naar VDSL.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”