Modem bijhouden?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
schokkya
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 sep 2016, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Ik ben misschien van plan om over te stappen van Dommel naar EDPnet, omdat Dommel precies niet zo graag snelheden aanbied waarvoor je betaald/wat mogelijk is in vergelijking met EDPnet. Als mijn lijn een hogere snelheid aankan dan 60/20 en ik voor 100/20 betaal, waarom doen ze dan zo moeilijk om met een of ander excuus af te komen? Bon, hier gaat de topic niet om maar wou het toch even kwijt.
Nu mijn vraag is of de modem nu effectief van mij is om bij te houden omdat mijn 24-maanden contract al bijna om is?
Het zou wel handig zijn moest ik deze nog blijven kunnen gebruiken voor bij EDPnet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

schokkya schreef:u mijn vraag is of de modem nu effectief van mij is om bij te houden omdat mijn 24-maanden contract al bijna om is?
Het zou wel handig zijn moest ik deze nog blijven kunnen gebruiken voor bij EDPnet.
Als je de modem "gekregen" hebt in ruil voor een 24-m contract, dan is hij heel waarschijnlijk jouw eigendom na verloop van 24 maanden.
Je kan dez emodem inderdaad ook gebruiken voor EDPnet
schokkya schreef:Ik ben misschien van plan om over te stappen van Dommel naar EDPnet, omdat Dommel precies niet zo graag snelheden aanbied waarvoor je betaald/wat mogelijk is in vergelijking met EDPnet. Als mijn lijn een hogere snelheid aankan dan 60/20 en ik voor 100/20 betaal, waarom doen ze dan zo moeilijk om met een of ander excuus af te komen?
Besef wel dat Dommel géén invloed heeft op de snelheid waarmee jouw FritzBox synct ("current troughput").
Dat wordt door Proximus bepaald, en dat zal bij EDPnet identiek hetzelfde zijn.

Het enige verschil tussen Dommel en EDPnet is een eventuele cap op jouw upload.

Post eens jouw lijnwaarden, en een speedtest? Dan weten we meer :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
schokkya
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 sep 2016, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Snelheid dat ik momenteel heb is wel oke, maar nu dat we steeds verder gaan in de tijd zie je dat overal toch wel sneller internet verkrijgbaar is(als je bv. naar Telenet kijkt op dit moment).
Afbeelding

Afbeelding
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Aan jouw lijnwaarden te zien ga je dus niet sneller kunnen voorlopig dan 60/20. Mischien dat ooit nog een 70/25 erin zit.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik zou eerder gokken op 70/30 :wink: .
Maar om de hogere upload te zien, zal de TS eerst een TBF moeten lanceren.

De speedtest bewijst nog eens dat Dommel de upload capt (tot 15 mbps)
Als de TS naar EDPnet verhuist, zal hij dezelfde modemsnelheden zien, maar zonder upload cap.
Hij zal dus de upload van 30 mbps ten volle kunnen benutten, in plaats van de 15 mbps cap.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
schokkya
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 sep 2016, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:Ik zou eerder gokken op 70/30 :wink: .
Maar om de hogere upload te zien, zal de TS eerst een TBF moeten lanceren.

De speedtest bewijst nog eens dat Dommel de upload capt (tot 15 mbps)
Als de TS naar EDPnet verhuist, zal hij dezelfde modemsnelheden zien, maar zonder upload cap.
Hij zal dus de upload van 30 mbps ten volle kunnen benutten, in plaats van de 15 mbps cap.
Das dus jammer dat Dommel dit doet, heb een paar minuten geleden nog alles eens gecontroleerd. Kabels die binnenkomen in de kelder en verdeeld wordt in het appartement voor meerdere klanten eens de trek ontlasting wat losser gemaakt, omdat ik zelf vond dat die te hard klemde op de kabels.
Waarschijnlijk zal er niets veranderen, maar wat ik wel raar vind is dat er recht over mijn appartement een cabine staat waarvan ik veronderstel dat het iets te maken heeft met het verdelen van het internet in de buurt, en toch niet de volle snelheid haal zoals Dommel dit adverteert.
En dan bedoel ik zo'n cabine: Afbeelding
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Dat er een cabine (KVD) rechtover je deur staat is geen garantie dat je appartement daarop aangesloten is.
Een andere mogelijkheid is dat de kabel eerst een lus doet in de straat om dan bij jou te komen.
Meestal staan er 2 kastjes een KVD en een ROP.
https://www.google.be/search?q=kvd+en+r ... 2&dpr=1.09
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
schokkya
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 sep 2016, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

lacer schreef:Dat er een cabine (KVD) rechtover je deur staat is geen garantie dat je appartement daarop aangesloten is.
Een andere mogelijkheid is dat de kabel eerst een lus doet in de straat om dan bij jou te komen.
Meestal staan er 2 kastjes een KVD en een ROP.
https://www.google.be/search?q=kvd+en+r ... 2&dpr=1.09
Dat kan ja, ik heb vandaag nog getelefoneerd met EDPnet en had aan mij verteld dat ik de volle 100mbit kon halen wat ik toch straf vond, hij zei ook dat ze een iets verschillend technologie gebruiken waarbij dit wel mogelijk maakt. Nou ja dan gewoon maar wachten tot de 24 maanden op zijn van mijn contract met Dommel en weg ermee :-D
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Doe even een test op www.lijntest.be?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
schokkya
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 sep 2016, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

krisken schreef:Doe even een test op http://www.lijntest.be?
Ja deze geeft toch wel aan de ik tegen de 100mbit kan hebben
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

schokkya schreef:Dat kan ja, ik heb vandaag nog getelefoneerd met EDPnet en had aan mij verteld dat ik de volle 100mbit kon halen wat ik toch straf vond, hij zei ook dat ze een iets verschillend technologie gebruiken waarbij dit wel mogelijk maakt.
Wat de lijntest ook zegt, of wat EDPNet ook zegt, de snelheid van jouw modem wordt bepaald door Proximus, en door de fysische eigenschappen van jouw lijn (lengte, verzwakking, overspraak ...). Jouw modem zal dus bij EDPNet niet vlugger syncen dan bij Dommel (en van die verschillende technologie is een fabeltje) ...

Ofwel krijg je de foute informatie, ofwel is er iets mis met je lijn!
schokkya schreef:Nou ja dan gewoon maar wachten tot de 24 maanden op zijn van mijn contract met Dommel en weg ermee :-D
Dommel kan je niet verplichten om 24 maand te blijven, maximaal 6 maand (telecom wet).
Het enige wat ze kunnen vragen bij vroegtijdige stopzetting is de restwaarde van de FritzBox (naar rato van de tijd die je nog moest afschrijven).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:De speedtest bewijst nog eens dat Dommel de upload capt (tot 15 mbps)
Tgoh, zou ik toch niet zo zeker van zijn... :P. (ik ga mijn uitleg niet blijven herhalen)
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”