Samsung tipped to launch hybrid QLED/OLED TV in 2021/2022

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://www.whathifi.com/news/samsung-t ... tv-in-2021
best of both worlds. :-D
en 'goedkoper'. :beerchug:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Of, simpeler gezegd: Samsung kan nog altijd niet tippen aan de OLED en heeft de marketing-afdeling opnieuw gevraagd om mist te spuiten.
Eerst QLED, dat bijna leest als OLED,
nu QD-LED om de stilstand in R&D te maskeren,
en nadien? UltraHD-QD-OLED?
Kom op zeg :)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

begrijpend lezen:
"QD-OLED could become the holy grail of high-end TV tech by combining the deep blacks of OLED panels with the outstanding brightness of QLED sets.
"QD-OLED TVs will use blue OLEDs as a backlight source, with both red and green quantum dots printed over the top of the blue OLED layer. The result would be an ultra-punchy picture, in a super-thin panel, at a cheaper price than an OLED equivalent. "

Samsung heeft mijns insziens de beste AMOLED displays op de smartphone markt. Waarom zouden ze het niet kunnen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

satsurfer schreef:[...] op de smartphone [...]
Uhmm, tegen iemand "begrijpend lezen" zeggen, maar dan zelf wel een laag-verbruik touchscreen van enkele vierkante centimeters met extreem hoge DPI vergelijken met een laag-dpi scherm van enkele vierkante meters. Je moet het maar doen :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

satsurfer schreef:begrijpend lezen:
"QD-OLED could become the holy grail of high-end TV tech by combining the deep blacks of OLED panels with the outstanding brightness of QLED sets.
"QD-OLED TVs will use blue OLEDs as a backlight source, with both red and green quantum dots printed over the top of the blue OLED layer. The result would be an ultra-punchy picture, in a super-thin panel, at a cheaper price than an OLED equivalent. "
Oh, maar als je het de PR afdeling van eender welke Big Corp vraagt, is wit echt wel een ander soort zwart, of blauw een soort rood.
Of jij dat als klant wil geloven, kies je zelf :).

QLED is gewoon een LCD paneel met LED-backlight met een dikke saus marketing.
OLED is een andere technologie, zoals Plasma en LCD ook totaal verschillend waren. Gelukkig heeft Panasonic hun TV's nooit als P-LCD in de markt gezet :bang:

Peugeot maakt zowat de beste en meest duurzaame pepermolens beschikbaar, wat niet gezegd kan worden van hun auto's (cfr Top Gear).
Oftewel: de positionering in markt A zegt toch niets over markt B? (cfr Porsche kleding vs Porsche auto's, ook in Friends :))
Laatst gewijzigd door heist_175 27 aug 2020, 14:57, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik vraag me ook af waar die quote vandaan komt. Ik vind het een beetje teveel naar "wc-eend" ruiken.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

In de "OLED is de holy grail"-discussie recent dit filmpje gezien dat wat nuance brengt in wat de technologie kan geven:
[youtube]fx-pfuszquk[/youtube]
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

selder schreef:
satsurfer schreef:[...] op de smartphone [...]
Uhmm, tegen iemand "begrijpend lezen" zeggen, maar dan zelf wel een laag-verbruik touchscreen van enkele vierkante centimeters met extreem hoge DPI vergelijken met een laag-dpi scherm van enkele vierkante meters. Je moet het maar doen :-)
De Qled schermen van Samsung zijn toch ook niet slecht?
mensen toch, zo veel negativisme. Ik vind OLED ook iets beter dan QLED, maar het grote prijsverschil niet waard.
EN mijn tv is 5 jaar oud, en ik kan gerust wachten op die Qled/Oled hoor, of een zuivere OLED. Heb geen oogkleppen op zoals sommigen hier, of een onbeperkt budget.

Als ik voor 600 € een Qled kan kopen, ga ik echt geen 2.000 € geven voor dat klein beetje beter (en dan moeten alle gordijnen nog dicht zijn)
https://www.tcl.com/qled-tv
TCL gebruikt nu ook QLED. En geen klein Chinees bedrijfje die volgens jullie mss. rommel maakt.
https://www.whathifi.com/news/tcl-takes ... d-qled-tvs

Heb 4K HDR+ satdecoder, en sat 4K HDR+ zenders om uit te testen. Kunnen al die TN fanboys die pretenderen 'beste' tv signaal & internet te hebben van dromen. :-D
https://www.totaaltv.nl/nieuws/satellie ... -ultra-hd/
Kom bij veel mensen over de vloer, en dan denk ik 'hoe kunnen jullie hier op kijken' En heb nog 'ordinaire' LED display. (5 jaar oud)

Dus ik probeer zo objectief mogelijk te vergelijken. En dit kan ik. Heb sat/kabel/iptv. :-D

En we zien wel in 2021-2022 hé wie gelijk heeft. :-D
heist_175 schreef:Oftewel: de positionering in markt A zegt toch niets over markt B? (cfr Porsche kleding vs Porsche auto's, ook in Friends :))
zijn niet wasmachines vs displaypanels hé (uw vergelijking van auto's met pepermolens). Displays TV's en smartphones blijven displays. Alle merken gebruiken de AMOLED's van samsung, zoals alle OLED's van LG komen.
1 merk kan niet op alle vlakken top zijn, dat is juist.
Maar vooral vooraf vooringenomen zijn (of heet dit sarcastisch zijn?) kan je nooit een goed oordeel vellen.

https://www.tomsguide.com/news/samsung- ... -kill-oled
https://www.oled-info.com/samsung-start ... produce-qd
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik ga geen €800 uitgeven aan technologie van yesteryear,
als ik voor €1000 OLED kan hebben :)

Schoonmoeder heeft vorig jaar haar plasma vervangen voor een OLED, voor €995 :bdaysmile:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb deze bijna 3 jaar geleden gekocht voor 1500 euro toen.

Echt zot hoeveel die prijzen zakken.

https://www.mediamarkt.be/nl/product/_t ... 14035.html
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

satsurfer schreef:De Qled schermen van Samsung zijn toch ook niet slecht?
mensen toch, zo veel negativisme. Ik vind OLED ook iets beter dan QLED, maar het grote prijsverschil niet waard.
EN mijn tv is 5 jaar oud, en ik kan gerust wachten op die Qled/Oled hoor, of een zuivere OLED. Heb geen oogkleppen op zoals sommigen hier, of een onbeperkt budget.
Het zelf een Sony LCD TV die destijds ook de hemel in geprezen werd, maar ik begin me weer meer en meer te ergeren aan de typische beperkingen van LCD TVs: blooming, vignetting en dirty screen effect. Het is gewoon een inherente beperking van de technologie. Eerst proberen het scherm zo uniform mogelijk te verlichten met zones (nagenoeg onmogelijk) om dan dat licht per pixel te gaan tegenhouden. Die Quantum technologie van Samsung gaat daar niets aan verbeteren.

Boven hebben we een Plasma van 2007, niet eens FullHD, maar ik blijf nog altijd verbluft door de 'transparantie' van het beeld, tegenover hoe 'muddy' het beeld is beneden op onze Sony 65", om het even met audio-terminologie te omschrijven. Ik overdrijf nu enigszins, en het hangt veel van beeld tot beeld af (met als grote negatieve uitschieter eind-credits), maar toch valt het me regelmatig op en is het beeld gewoon niet zo strak als op onze Plasma.

Nu, ben ook wel bewust voor LCD en geen OLED gegaan. Om te beginnen was het kiezen tussen een 55" OLED of een 65" LCD qua budget, en die 10" extra zijn toch echt zeer welgekomen. Verder is er ook het risico op inbranden, zeker met 2 jonge kinderen die nog wel eens hun game durven pauzeren en dan rond te lopen en vergeten de TV uit te doen. Of het echt een issue is, geen idee, want je leest constant tegenstrijdige verhalen, en eerlijk gezegd, een Plasma zou zogezegd inbranden, maar zelfs na 13j is er op onze Plasma nog totaal geen spoor van inbranden te merken, terwijl die toch zeker gemiddeld 3u per dag speelt, met zowat alles met ondertitels.

Om dan terug te kopen op het topic hier, als die hybrid effectief OLED gebruikt om elke pixel individueel te laten oplichten, dan kan dat alleen maar positief zijn, en is de vergelijking met de QLED marketing misleiding niet van toepassing. Maar ja, eerst nog maar even afwachten dus.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Naast de "diepere zwartwaarden" van OLED gaat LG dan ook nog eens kunnen wijzen op hun "diepere witwaarden" want 't lijkt me sterk dat een blauwe OLED met een kleurenfilter kan rechtgetrokken worden naar hetzelfde zuiver wit van een witte OLED. Of misschien wil Samsung net een slechtere OLED in de markt zetten om de hele OLED techniek te besmeuren?

EDIT :: mijn verkeerde interpretatie van de techniek -- zie rapidgorgon's uitleg hieronder
Laatst gewijzigd door cptKangaroo 28 aug 2020, 09:39, in totaal 1 gewijzigd.
rapidgorgon
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 dec 2013, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 19 keer

Het lijkt mij tijd voor een lesje fysica hier: quantum dots zijn geen kleurenfilter.

Quantum dots zijn kleine structuren van slechts een paar nanometer diameter (10⁻⁹ m). Deze zijn zodanig opgebouwd dat ze licht van een bepaalde golflengte absorberen en terug uitzenden bij een andere, langere golflengte. Zo kan je bv. UV of blauw licht omzetten in groen of rood licht. Het oorspronkelijke blauwe/UV licht wordt dus niet weggenomen, het wordt omgezet in een andere kleur.

Een klassieke witte achtergrondverlichting heeft een "wit" spectrum met daarin letterlijk alle kleuren van de regenboog. De kleurfilters moeten dan ofwel meer licht wegsmijten, ofwel genoegen nemen met minder goed gedefinieerde kleuren, en dus een slechter beeld.

Wat Samsung tot nu toe deed (als ik Wikipedia mag geloven) met hun QLED tv's, is een een blauwe achtergrondverlichting gebruiken om groene en rode QDs te belichten. Dit levert een spectrum op met enkel de drie primaire kleuren: blauw, groen en rood. Hierdoor kunnen de pixels van deze tv's zonder veel moeite zéér nauwkeurige kleuren produceren wanneer ze kleurfilters gebruiken. Ze moeten echter nog altijd licht tegenhouden om lichter en donkere pixels te produceren, dus de klassieke LCD-problemen blijven hier tot op zeker hoogte wel aanwezig. Wel zou je met hetzelfde vermogen als een klassieke achtergrondverlichting (in theorie) een hogere helderheid kunnen creëren.

De volgende stap bij Samsung is het overzetten van dit omzettingsprocess met QD's naar pixel-niveau. Het maakt dan niet uit dat de oorspronkelijke kleur van de OLED-(sub)pixel blauw is, dankzij de omzetting door de quantum-dots zal deze pixel gewoon de gewenste kleur uitzenden. Vergeet niet dat LG momenteel kleurenfilters gebruikt bovenop witte OLED's en dus minder dan een derde van het geproduceerde licht kan gebruiken om een beeld te vormen. Mijn verwachting is dus dat QD-OLED's qua kleuren niet zullen onderdoen voor de LG OLED's, en mogelijk zelfs minder last zullen hebben van inbranden.

Mocht ik hier incorrecte aannames gemaakt hebben over de specifieke implementatie van OLED/QD-LCD, mogen jullie mij altijd corrigeren. Maar over de fysica van QD's ben ik redelijk zeker.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik heb zeer veel ervaring in dit wereldje, en heb nog voor een visual effects bedrijf gewerkt, heb barco projectors gehad met custom color filters ...

Mijn visie:

1. OLED heeft beste zwart, maar niet de piek luminantie van QLED
2. QLED heeft wel zuivere primaries, dus zuivere kleuren, maar zwart is nooit echt 100% diep zwart - al zal dit in een normale huiskamer niet opvallen, wel in een duistere home cinema
3. de eerste QLED had edge lit, en was dus inferieur in uniformiteit, de huidige QLED heeft dit niet meer en gebruik local dimming

Persoonlijk wil ik al een tijdje de LG OLED CX reeks kopen in 65 inch, maar heb nog steeds een Panasonic 65 inch plasma met zeer deftige kleuren en huidstinten, en een meer dan respectabel zwart (kom van CRT projectie, dus ik weet wat echt diep zwart is, en heb nog TV's gecalibreerd en projectoren, dus ik weet waar ik sta en wat ik kan).

Als de Panasonic ooit er de brui aan geeft komt er een OLED, gezien in een verduisterde home cinema ruimte. Projectie heb ik geen zin meer in, ik heb al jaren nu een 65 inch TV en kan er perfect mee leven.

Tenzij natuurlijk dat QLED voortaan perfect zwart kan tonen zonder de problemen van full array local dimming, dus vooral de halo's.
Het voornaamste voordeel van QLED tov OLED is dat ze niet inbranden, iets wat met een plasma ook een pest is.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Bedankt voor de correctie, rapidgorgon.

Volgens dit artikel: What the hell are quantum dots, and why do you want them in your next TV? zijn de blauwe backlight en rood/groene quantum dot laag samen bedoeld om "beter" wit licht te produceren. 't Lijkt me dan wel een beetje vreemd dat Samsung nu pas OLED als backlight in die mix smijt?
rapidgorgon
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 dec 2013, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 19 keer

In het verleden was de levensduur van blauwe oled's wel een probleem, denk ik. Maar aangezien telefoons ondertussen al een tijdje oledschermen gebruiken is die situatie mogelijk ook verbeterd. Een groot probleem was vooral de ongelijke slijtage van de verschillende kleuren van oled-subpixels, waardoor na verloop van tijd je scherm steeds meer afweek. Door enkel blauwe oled's te gebruiken voor QD-oled tv's, heeft Samsung eigenlijk een alternatieve oplossing gevonden voor dit slijtage-probleem dan LG. Geen idee echter waarom dit een aantal jaar langer geduurd heeft, mogelijk kan dit ook aan de productieprocessen liggen die minder goed schaalden dan wat LG gebruikt.

Het 'betere' wit licht is specifiek beter voor het gebruik in weergave van kleuren. Wij nemen kleur waar doordat onze hersenen de signalen van de drie soorten kegeltjes op ons netvlies zo interpreteren. Deze kegeltjes hebben bij (de meeste) mensen een piek-gevoeligheid die overeen komt met blauw, groen en rood licht. Door net die kleuren uit te zenden met QD's, kan men heel nauwkeurig de lichtgevoelige kegeltjes stimuleren en onze hersenen zo doen geloven dat je tv alle kleuren kan weergeven, ook al produceert die op sub-pixel niveau maar drie kleuren.

Het witte licht geproduceerd voor gebruik in een display, wil je dus echt niet gebruiken om je huiskamer mee te verlichten. Daarvoor wil je écht wit licht gebruiken, dat naast de blauwe, groene en rode kleuren ook oranje, geel, appelblauwzeegroen... licht bevat.

Dit is ook een van de reden dat er voor cinema gekeken wordt naar laser-projectoren. Een blauwe, groene en rode laser werken dan samen om potentieel betere kleuren, en met hetzelfde vermogen een helderder beeld te vormen. ub4b kan hier mogelijk meer details over geven, maar da's misschien voor een ander topic :-)
Laatst gewijzigd door rapidgorgon 28 aug 2020, 13:31, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Hier staat één van de eerste LG OLEDs in de living, een LG 55EA9709, aangekocht in 2014.
In 2016 een x-Rite i1Display Pro gekocht en in de calibratie gedoken om alles vrij netjes te krijgen.

Paar jaren laten nog eens gedaan, maar ik merk toch dat ik in de settings 'de balkjes' soms bijna tegen de grens moet duwen om 'fouten' weg te werken. M.a.w. mogelijk zijn dit al ouderdomsverschijnselen.
Ondertussen let ik er allemaal niet meer op (kleuren zien er ok uit, ga het niet meer zitten meten). De TV is nu 7 jaar oud en je zou het hem niet nageven, goede koop geweest dus :) al mag hij nog wat jaren mee gaan (gezien de aankoopprijs).
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://be.hardware.info/nieuws/73214/x ... an-samsung
selder schreef:
satsurfer schreef:[...] op de smartphone [...]
Uhmm, tegen iemand "begrijpend lezen" zeggen, maar dan zelf wel een laag-verbruik touchscreen van enkele vierkante centimeters met extreem hoge DPI vergelijken met een laag-dpi scherm van enkele vierkante meters. Je moet het maar doen :-)
Dus Samsung kan ook OLED produceren (groter dan touchscreens van enkele CM's. :-D Niet enkel LG.
deze vermoedelijk LG, maar kan ook andere zijn hé...
https://be.hardware.info/nieuws/72911/x ... -6000-euro
heist_175 schreef:Oh, maar als je het de PR afdeling van eender welke Big Corp vraagt, is wit echt wel een ander soort zwart, of blauw een soort rood.
Of jij dat als klant wil geloven, kies je zelf :).
selder schreef:Ik vraag me ook af waar die quote vandaan komt. Ik vind het een beetje teveel naar "wc-eend" ruiken.
Dus QLED/OLED in 2021/2022 zit er dik in. Best of both worlds. WC-eend/marketing bullshit of niet. :lol:
We spreken dan af? Selder en heist_175? :eek:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

satsurfer schreef: Dus QLED/OLED in 2021/2022 zit er dik in. Best of both worlds. WC-eend/marketing bullshit of niet. :lol:
We spreken dan af? Selder en heist_175? :eek:
Altijd bereid een maandje een OLED vs QLED te testen :angel: .
Straf dat mensen zo hard willen geloven in de PR van een tv-bouwer.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

maar eerst geloofde je al niet dat ze OLED konden bouwen, en hun QLED, zelfs niet aan de hielen van OLED komt
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Amoled versus oled is ook wel een verschil sat...

The AMOLED displays are very costly as compared to other display technologies.
Laatst gewijzigd door boonpwnz 09 sep 2020, 15:02, in totaal 1 gewijzigd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:
satsurfer schreef: Altijd bereid een maandje een OLED vs QLED te testen :angel: .
Het gaat toch niet over 'vs' maar de combinatie van beide ? Namelijk hun QLED technologie die nu gewoon gebruikt wordt met een LCD panel met LED backlight (en dus niet per pixel dimmable), gaan toepassen op een monochroom OLED scherm dat puur als doel heeft om op pixel niveau de quantum dots te triggeren.
Natuurlijk nog afwachten of het in werkelijkheid even goed werkt als op papier.
Vraag me trouwens dan ook af of OLED ook niet met gewone LCD gecombineerd kan worden. Ik dacht dat een van de issues met OLED is dat de verschillende kleuren aan een verschillend tempo verouderen. Als de backlight gewoon allemaal witte OLEDs zijn, heb je dat probleem niet. Het is ahw een LCD panel met local dimming, maar dan local = pixel niveau. EDIT: silly me, want dan heb je natuurlijk ook geen LCD meer nodig, want de LCD dient om op variabele manier licht te blokkeren of niet, maar dat is niet nodig want er zitten OLEDs achter. Dus zou het enkel witte OLEDs zijn met een RGBW filter voor. Maar er zal wel een reden zijn waarom ze het zo niet doen.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

boonpwnz schreef:Amoled versus oled is ook wel een verschil sat....
wat staat er op deze link? :eek:
https://be.hardware.info/nieuws/73214/x ... an-samsung

En OLED nog klein beetje beter, maar heeft ook zijn nadelen
[youtube]NrnG6Dcxpls[/youtube]
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik denk eigenlijk dat dit beetje de vergelijking is dat bij monitoren al langer bekend is he. Elk paneel (TN, VA, IPS, OLED) heeft zen voor en nadelen.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Samsung oled komt hier nooit in. Never.
Sony of LG.
Tttsss
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Unicorn1 schreef:Samsung oled komt hier nooit in. Never.
Sony of LG.
Het zou best kunnen dat Sony in de toekomst Samsung oled panels gaat gebruiken. Wat dan?!
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Tomby schreef:
heist_175 schreef:
satsurfer schreef: Altijd bereid een maandje een OLED vs QLED te testen :angel: .
Het gaat toch niet over 'vs' maar de combinatie van beide ? Namelijk hun QLED technologie die nu gewoon gebruikt wordt met een LCD panel met LED backlight (en dus niet per pixel dimmable), gaan toepassen op een monochroom OLED scherm dat puur als doel heeft om op pixel niveau de quantum dots te triggeren.
Natuurlijk nog afwachten of het in werkelijkheid even goed werkt als op papier.
Vraag me trouwens dan ook af of OLED ook niet met gewone LCD gecombineerd kan worden. Ik dacht dat een van de issues met OLED is dat de verschillende kleuren aan een verschillend tempo verouderen. Als de backlight gewoon allemaal witte OLEDs zijn, heb je dat probleem niet. Het is ahw een LCD panel met local dimming, maar dan local = pixel niveau. EDIT: silly me, want dan heb je natuurlijk ook geen LCD meer nodig, want de LCD dient om op variabele manier licht te blokkeren of niet, maar dat is niet nodig want er zitten OLEDs achter. Dus zou het enkel witte OLEDs zijn met een RGBW filter voor. Maar er zal wel een reden zijn waarom ze het zo niet doen.
Euhm... alle oled TVs op de markt werken zo: witte OLEDs met kleurenfilters ervoor... (Kodak/ LG WOLED). De doorbraak zou zijn om blauwe OLEDs te gebruiken ipv witte, dan win je aan helderheid. Ook met QD als kleurenfilters wij je in theorie aan helderheid, en kleurenvolume.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Vandaag de OLED CX reeks in 65 inch gezien, met dezelfde demoreel als die op de C9 draait die ze bij alternate nabij de Klipsch stand hebben staan. Geen echt verschil te zien, CX is wel pak duurder dan C9.

QLED heeft momenteel nog last van halo's en in een pitch black ruimte is OLED nog steeds de betere keuze
Als het beeld echt extreem helder moet zijn, is QLED de betere keuze, maar hier ben ik een pitch black home cinema al sinds begin 200X gewoon

In Media Markt doen ze vanaf woensdag tem zondag 18% op de adviesprijs van de OLED's. Nog steeds een pak duurder als bij de webshops, en de service van Media Markt is niet die van een echte vakman, en als hij stukgaat moet je nog steeds hem in de koffer kriigen en ermee naar MM rijden, daar een nummerke trekken en een nummerke zijn :(

Bij mijn panasonic plasma kwamen ze die gewoon thuis fixen.

hybrid QLED/OLED is nice als belofte, maar het is er nog niet

hoe gaan ze het halo probleem oplossen?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

ub4b schreef:hoe gaan ze het halo probleem oplossen?
Dat lijkt me toch evident, en ben verbaasd dat een kenner als jij je dat afvraagt.. :?: Of het moet zijn dat ik totaal verkeerd ben.
Halos/Blooming in LCD schermen komt doordat de backlight maar in relatief grote zones dimbaar is. Bij een OLED/QLED hybrid is de backlight echter OLED, dus een afzonderlijke lichtbron per pixel. Dus per definitie geen halos.

Blooming is nog altijd mijn nummer 1 ergernis bij LCD TVs, ook bij onze Sony XE95 65-incher. Volgende zal toch een OLED worden, denk ik, al is dat nog niet voor meteen (en zitten we tegen dan dus inderdaad misschien met hybrids, microLED, etc...).
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Tomby schreef:
ub4b schreef:hoe gaan ze het halo probleem oplossen?
Dat lijkt me toch evident, en ben verbaasd dat een kenner als jij je dat afvraagt.. :?
Vanuit de Barco CRT techniek weten we dat blauw de kleur is dit voor de helderheid zorgt, straffer nog, je kan blauw defocussen en zolang rood en groen scherp zijn, heb je visueel een zeer strak plaatje. Mijn Barco was dan nog gecalibreerd en ik had mensen uit de special effects industry die hun VFX demoreels op mijn Barco kwamen kijken (ik werkte toen voor een VFX bedrijf) .... heb in totaal drie Barco CRT projecteren gehad, de eerste HDTV LCD TV op de markt en twee plasma's .....

En nu kijk ik de kat een beetje uit de boom en mijn vrienden in de AV sector verklaren me gek als ik een 4K TV wil kopen want de plasma is nog steeds vrij van fouten en zwart is diep zwart, en kleuren zijn nog steeds zeer goed en accuraat met real life.

Om de scherpte van 4K te faken gebruik ik een Darbee darblet processor die tussen de HDMI uitgang van m'n Anthem surround processor zit, en de plasma, en het resultaat is meer dan overtuigend wat dit ding toevoegt in detail en scherpte.

Als deze hybride panelen per pixel blauw hebben, met dan rode en groen dots om RGB te faken (want ze maken RGB met een blauw backlit), dan zou het inderdaad kunnen werken en ben je van die halo's vanaf.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://www.gq-magazine.co.uk/lifestyle ... d-tvs-2021

Meet the gang

So that’s the tech behind Samsung’s latest Neo QLED sets, but what about the TVs themselves? At the top of the pile sits the Samsung QN900 Neo 8K QLED TV, which features all the pictorial prowess we’ve mentioned, ludicrously thin 0.9-inch bezels and some clever 3-D audio tech to boot with a 2.2.2-channel surround system that tracks on-screen objects as they move around. It’s this telly that will be taking on LG’s new OLED Evo models and the latest additions to Sony’s Master Series, both of which major dramatically improved brightness levels.

Stepping down to the top-end 4K set, there’s the QN95A, which also features Samsung’s Ultra Viewing Angle tech, and a new version of the excellent One Connect system that handles all the cables and connections via a gloriously clutter-free box. There’s also the QN85A, which drops the Viewing Angle Tech but retains anti-reflective panels. All sets in the new range are powered by a new, beefier processor for more precise local dimming control to adjust the brightness according to your surrounding environment.

While it’s far too early to say whether or not Neo QLED can deliver on its promise, 2021 already looks like an excellent year to buy a new TV. Whatever your budget, big screen sizes are increasingly commonplace, OLED prices are starting to dip below the £1,000 mark and Samsung’s own sets continue to draw closer to parity with that gold standard. So don’t be too shocked if we declare a new living room champion come the summer.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Leuk die neo QLED, maar in mijn verduisterde cinema via de LG CX reeks

- HDR doet pijn aan de ogen tenzij ik die eye saving mode aanzet
- non HDR is al best wel "fel" en meer intens dan mijn oude plasma
- HDR is leuk in games mits die eye saving mode

Het enige wat Samsung nog beter kan gaan doen is het inbrandprobleem wat nu al veel minder is dan plasma, en nog helderder maar daar zit ik niet op te wachten. Ik zit niet te wachten op nog meer heldere tv's ...

En het zwart is nu perfect en daar kon de oude QLED nog niet aan, misschien de nieuwe NEO met veel meer zones net wel.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

ub4b schreef: Het enige wat Samsung nog beter kan gaan doen is het inbrandprobleem wat nu al veel minder is dan plasma, en nog helderder maar daar zit ik niet op te wachten. Ik zit niet te wachten op nog meer heldere tv's ...
QLED heeft geen last van inbranden...
LG heeft/had met OLED wel dat probleem.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Heb nu iets meer dan 4 jaar een OLED, LG 55B6V. Toen gekocht aan €2.149 (wat een erg goede prijs was toen)
Maar toch al heel veel last van burn-in. Over het gans scherm wel dingen, maar alleen in de rode kleur. Bij een film ofzo bijna niet te zien, maar wel als er effen vlakken zijn. Sommige dingen zijn goed te lezen, bv Netflix logo, terwijl dat nooit heel lang opstaat. Je start netflix, en dan direct een film, serie. TV heeft trouwens een screensaver die opspringt na 1 minuut ofzo.

Misschien dat de techniek verbeterd is, of heb ik brute pech, maar toch heel erg voor zo'n dure TV.
Ik ga 2 (of3) keer nadenken om terug voor OLED te gaan..
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vraag me toch ook af aan welke factoren het juist ligt. De een zegt totaal geen problemen te hebben, terwijl een ander al binnen de garantie-periode met burn-in te maken krijgt. Momenteel nog op Facebook, reclame voor LG TVs met cashback, maar daaronder ook enkelen die zelf burn-in issues hebben. Is het een kwestie van panel lottery?

Zou eigenlijk dit jaar onze HD-Ready (1024x768) 42” plasma uit 2006 willen vervangen door een 55” OLED, maar gezien het vooral voor Netflix en PlayStation is, twijfel ik toch nog altijd serieus, zelfs al hebben we met die plasma 0 burn-in issues.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tomby schreef:Zou eigenlijk dit jaar onze HD-Ready (1024x768) 42” plasma uit 2006 willen vervangen door een 55” OLED, maar gezien het vooral voor Netflix en PlayStation is, twijfel ik toch nog altijd serieus, zelfs al hebben we met die plasma 0 burn-in issues.
uw elektriciteitsfactuur zal ook blij zijn. :wink:
'HD-Ready' met Netflix 4K mogelijkheid :-D
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

satsurfer schreef:uw elektriciteitsfactuur zal ook blij zijn. :wink:
'HD-Ready' met Netflix 4K mogelijkheid :-D
Ivm met de factuur zul je wel gelijk hebben. Ik vind het enerzijds zonde van die nog perfect werkende plasma TV weg te doen, want ik ga daar ook nog hooguit een appel en een ei voor krijgen :p. Anderzijds zit ik nu nog altijd jaar na jaar geld te verstoken door het hoge verbruik natuurlijk.

Je 4K opmerking snap ik niet goed... Genoeg mensen die Netflix in HD kijken. 4K vind ik ook over-rated (of mijn ogen worden slechter :D ). Bij games zie je natuurlijk zeer goed dat je niet in native resolutie (want dus zelfs geen FullHD) draait, maar bij films is dat veel minder storend. Ik ben veel gevoeliger voor natuurlijk beeld dan voor resolutie. Wat ik dus wel mis is HDR, en ondertussen mag het ook wel een maatje groter :).

Maar ja, zelfs nu dus nog altijd twijfel over OLED. Ik wil toch echt weg van LCD, want ik stoor me te vaak aan de typische blooming/halos bij LCD (concreet: onze Sony 65" XE9305 die toch als een van de beste toestellen beschouwd werd enkele jaren geleden). Ik denk dat met miniLED niet veel beter gaat zijn, en microLED is nog wel een eind weg, denk ik. Dan schiet er niets meer over buiten OLED.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

deze niet vergeten.5 jaar garantie ook.
https://hisense.nl/uled/
Hisense ULED® technologie
Als enige ter wereld ontwikkelt Hisense ULED tv’s. In tegenstelling tot bijvoorbeeld OLED is ULED niet één enkele technologie. Het is de term die wij gebruiken voor een verzameling van maar liefst 20 verschillende patenten binnen vier belangrijke aspecten: Wide Colour Gamut, Local Dimming, 4K HDR Resolutie en Smooth Motion Rate.
In het kort: we koppelen de beste software van dit moment aan de krachtigste hardware. Het eindresultaat voor jou? Gedetailleerde beelden, diepe contrasten, vloeiende beelden en levensechte kleuren. Beschikbaar van 50 tot 65 inch!

Beleef verbluffende kleurechtheid met de 65U8QF Quantum Dot tv. De Quantum Dot Colour technologie brengt je nog dichter bij de realiteit met meer dan 1 miljard kleuren en de uitzonderlijke scherpte van 4K Ultra HD. Meer dan 100 individuele dimming zones zorgen voor de scherpste details, zelfs in de meest donkere beelden.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

"New Samsung TVs could ditch LCD for OLED – as soon as next year | TechRadar" https://www.techradar.com/uk/news/new-s ... -next-year
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”