VRT schrapt dvb-t

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vanaf 1 december 2018 stopt de VRT met de uitzendingen via DVB-T.

DVB-T is een technologie om via de ether televisiesignalen te ontvangen. Via een antenne. Een 10-jaar geleden stopte de VRT met de uitzendingen via de analoge ether zoals ze al deden sinds 31 oktober 1953. Het alternatief was digitale televisie via DVB-T.

Als openbare omroep, die haar inkomsten dus krijgt voornamelijk via belastingen, zijn de rechtstreekse uitzendingen (lineair) van de VRT steeds beschikbaar geweest zonder extra kosten of vereiste van abonnement buiten in het bezit zijn van de juiste eindapparatuur.

Voor radio een FM-toestel, of tegenwoordig een DAB+ toestel. Voor televisie een tv-toestel met analoge tuner en antenne. En later een televisie met een DVB-T ontvanger en antenne. (binnenhuis of een buitenantenne).

Na de investering van de eindapparatuur was de structurele maandelijkse kost 0 frank / euro om de uitzendingen van de VRT te ontvangen.

De VRT heeft autonoom besloten te stoppen met het aanbieden met uitzendingen via DVB-T. Officieel omdat het te duur zou zijn, men spreek van een jaarlijkse kost van 1 miljoen euro, en er te weinig mensen gebruik zouden maken van dit kanaal.

Een kanaal waarvoor de VRT nooit reclame heeft gemaakt.

Er is een onderzoek gedaan naar het aantal kijkers van DVB-T in opdracht van de VRT. Volgens dat onderzoek zouden er 45 000 kijkers zijn. Er is twijfel over correctheid van die schatting. 200 000 kijkers lijkt waarschijnlijker.
https://antennekijker.be/vrt-enquete-on ... nekijkers/

Volgens de VRT is het alternatief voor DVB-T de livestream via VRTnu. Dit zou meer aansluiten bij de noden van de hedendaagse mediagebruiker. DVB-T zou zoals een telefooncel zijn. Iets dat mensen niet meer gebruiken en zonder probleem afgeschaft kan worden.

Tegenargument is dat een livestream een degelijke internetverbinding vereist met zeer ruim quota als men het structureel wil gebruiken.

Snel internet is niet overal beschikbaar en zeer beslist niet zonder kost. Ook het verschil in gebruiksgemak tussen op een knop duwen van een televisietoestel en je hebt beeld versus het [censuur] met een app, Chromecast &Co is niet te vergelijken.

Actuele situatie;

Stopzetting is voorzien vanaf 1 december 2018. Sinds een weekje is er elk uur om het uur een bericht gedurende 2 minuten op het scherm met een bericht dat de uitzendingen gaan stoppen.

Dat bericht is naar waarschijnlijkheid het eerste wat de modale DVB-T kijker hierover zal vernomen hebben. De VRT heeft haar best gedaan discreet hierover te zijn.

Dit onderwerp is al diverse keren ter sprake gekomen in de bevoegde Commissie Media van het Vlaams parlement. De bevoegde minister Sven Gatz verklaarde duidelijk dat dit iets is wat de VRT mag doen en dat hij zich daar niet mee gaat bemoeien. De oppositie is tegen maar kan niets doen.

Er is een petitie tegen de stopzetting van de DVB-T uitzendingen maar die heeft na ruim 5 maanden nog geen 3000 ondertekenaars.
http://petitie.be/petitie/de-vrt-dvb-t- ... pt-worden-

DVB-T lijkt geen vrienden te hebben en er is geen indicatie dat er iets anders zal gebeuren dan uitschakeling zoals voorzien.

De VRT-kijker, de DVB-T kijker, zal in praktijk een televisieabonnement moeten aanschaffen om naar de Vlaamse (openbare?) omroep verder te kunnen kijken. En dit voor eerst sinds 31 oktober 1953.

Links;
https://antennekijker.be
https://www.facebook.com/antennekijker/
https://www.vrt.be/nl/aanbod/kijk-en-lu ... eren/dvbt/
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

WalterB1 schreef:Er is een onderzoek gedaan naar het aantal kijkers van DVB-T in opdracht van de VRT. Volgens dat onderzoek zouden er 45 000 kijkers zijn. Er is twijfel over correctheid van die schatting. 200 000 kijkers lijkt waarschijnlijker.
https://antennekijker.be/vrt-enquete-on ... nekijkers/
De website wil niet openen bij mij... maar 200.000 ?

De petitie geraakt amper aan 3.000 mensen wat mogelijks zelfs nog geen DVB-T kijkers zijn maar louter sympathisanten.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Mijn ouders en schoonouders zijn enkel dvb-t kijker.(oudere mensen). Kijken dus dagelijks een paar uur.

Als ik hen aanspreek dat het geheel stopt eind deze maand horen ze het in Keulen donderen.

Blijkbaar is die zogenoemde banner niet effectief, ze hebben hem in elk geval niet gezien.....
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:
De website wil niet openen bij mij... maar 200.000 ?
Het IPOS onderzoek in opdracht van de VRT kwam aan 45 000 kijkers. Dit door 3000 mensen op te bellen en het hun te vragen. Van die 3000 gebruikten er 18 DVB-T. Ja, 18.

Volgens dit rapport; pagina 35,
https://www.imec-int.com/drupal/sites/d ... l-2018.pdf

Other solutions for connecting to a digital TV network are still rather niche, with merely 3,2% of
the Flemish population having a CI+-card, 3,2% having a DVBT antenna and 3,1% having a satellite dish.


Dus DVB-T zou een beetje groter zijn dan via sateliet kijken. Als dat juist is. Merk op dat in 2015 DVB-T volgens dat rapport 7,2% was om een jaar later te dalen in 2016 naar 3,9% en 3,2% in 2017.

3,2% van 6,5 miljoen is 208 000.

Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe juist zo'n cijfers zijn. Ik denk dat men wel kan sterk vermoeden dat het er meer zijn dan het VRT-onderzoek aangeeft.

Het aantal effectieve kijkers via DVB-T is een factor van belang. Maar ook het principe van toegankelijkheid, laagdrempeligheid , tot de uitzendingen van de VRT.

Ook meegenomen zou moeten worden het verzuim van de VRT om het bestaan van de mogelijkheid om zonder kosten te kijken naar hun uitzendingen via DVB-T ernstig kenbaar te maken. Buiten een vermelding op de website van de VRT dat die mogelijk is/was zijn ze nooit gekomen. Dit terwijl ze wel steeds maar reclame maken voor de VRTnws -app en VRTnu.

Ongeacht hoeveel DVB-T kijkers er ook zijn het hadden er meer kunnen zijn als de VRT enige moeite had gedaan het bestaan er van te promoten.

Hoeveel mensen zouden niet een Telenet/Proximus abonnement hebben voor een 30-35 euro per maand met een box in huur en kijken eigenlijk alleen naar het Nieuws, het weerbericht en Thuis?

Bij mij werkt antennekijker.be wel trouwens.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Burgers krijgen de leiders die zij verdienen! Wij (Vlamingen) lijken dus wel erg stom kiesvee :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Ik ken iemand die tv infrastructuur voorziet in hotels ed.. Hij vertelde mij dat hij zeker meer dan 20 hotelinstallaties heeft waarbij
dvb-t vrt gecombineerd wordt met fta sat. Blijkbaar wordt dvb-t in die wereld toch ook frequent gebruikt..
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

lucdec schreef:Ik ken iemand die tv infrastructuur voorziet in hotels ed.. Hij vertelde mij dat hij zeker meer dan 20 hotelinstallaties heeft waarbij
dvb-t vrt gecombineerd wordt met fta sat. Blijkbaar wordt dvb-t in die wereld toch ook frequent gebruikt..
Slim gezien. Zo kun je besparen op de onkosten. Ik ga bijna nooit op hotel maar zeer recent verbleef ik in een Ibis-hotel te Antwerpen. De zenderselectie verbaasde mij daar. Wel VRT maar geen VTM. Zal misschien ook zo'n opstelling daar zijn.

Ik denk ook aan mensen in rusthuizen. Rusthuizen zijn duur. Een bescheiden rusthuis kan al snel evenveel tot meer kosten dan het nettoloon van veel mensen. Een TV-abonnement is een luxe, zoals naar de kapper gaan, als je in een rusthuis zit. Een tv met een antenne en je hebt beeld. Tot 31 december toch.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Nee, tot 30 november vrees ik :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

WalterB1 schreef:Ik denk ook aan mensen in rusthuizen. Rusthuizen zijn duur. Een bescheiden rusthuis kan al snel evenveel tot meer kosten dan het nettoloon van veel mensen. Een TV-abonnement is een luxe, zoals naar de kapper gaan, als je in een rusthuis zit. Een tv met een antenne en je hebt beeld. Tot 31 december toch.
Rusthuizen kosten hier makkelijk 2000 euro en meer... die 18 euro voor de kabel (1% dus) gaat heus het verschil niet maken hoor.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Feit is dat op 1/12 de tv-herstellers veel werk gaan hebben.

Er zijn eigenlijk 2 grote groepen dvb-t gebruikers : de technies die het ondermeer waarderen omwille van de techniek en dan een andere grote groep die helemaal niet technisch onderlegd zijn en genoeg hebben aan de VRT en niet zo vaak televisie kijken.

De eerste groep weet het ondertussen wel. Die mensen zitten dagelijks op internet en zijn al lang op de hoogte van de uitschakeling. De 2e groep is net het omgekeerde: werken niet vaak met pc, niet vaak online, geen facebook, geen smartphone etc. Van die groep zijn de meesten nog steeds niet op de hoogte.

De tekst over de uitschakeling verschijnt inderdaad niet vaak.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:De website wil niet openen bij mij... maar 200.000 ?

De petitie geraakt amper aan 3.000 mensen wat mogelijks zelfs nog geen DVB-T kijkers zijn maar louter sympathisanten.
Interessant artikel: https://antennekijker.be/vrt-enquete-on ... nekijkers/
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... =sven+gatz
@WalterB1
heropgewarmde kost in nieuwe thread? :-D

Tja, denk dat er weinig aan te doen valt, buiten er U bij neerleggen. Men krijgt waarvoor men heeft gestemd hé.
Pas op, ik vind het ook schandalig hé.

Zeker ze nu ze DAB+ wel levensvatbaar verklaren, terwijl iedereen via zijn smartphone streamt in de auto, en nog vele auto's geen dab, laat staan dab+ ontvanger in auto hebben.
demenne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 105
Lid geworden op: 21 jan 2011, 19:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 9 keer

https://tweakers.net/nieuws/145697/zigg ... t-uit.html
Ziggo Go, de dienst voor online live tv-kijken en terugkijken, is op dit moment te gebruiken met apps op smartphones en tablets, of via een computer in de browser. Begin dit jaar maakte Ziggo al bekend ook apps te willen ontwikkelen voor Apple TV en Android TV.
Het zou leuk zijn als de VRTNU dit ook zou implementeren( Apple TV, Android TV)
Dit zou voor mij een anvaardbaar alternatief voor DVB-T kunnen zijn. (en zelfs vele mogelijke verbeteringen (betere beelkwaliteit, VOD,..)
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

VOD is een duur woord. Als je een uitzending kan opnemen heb ik dat veel liever. Ik bepaal dan hoe lang ik de uitzending beschikbaar wil houden.
DVB-T met opnamemogelijkheid voldeed prima.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

satsurfer schreef:Zeker ze nu ze DAB+ wel levensvatbaar verklaren, terwijl iedereen via zijn smartphone streamt in de auto, en nog vele auto's geen dab, laat staan dab+ ontvanger in auto hebben.
Ik ga een petitie starten voor de afschaffing van DAB+... mensen moeten inderdaad maar streamen :twisted:

Waarom zou de VRT zijn geld in digitale ethernet radio steken :lol:
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 14 nov 2018, 15:51, in totaal 1 gewijzigd.
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Ik lees in een persbericht (in attach) dat ene van goethem hierachter zit bij de VRT.
Wie durft het aan hem te mailen of te bellen voor tekst en uitleg?
PRESS-RELEASE-VRT-VIA-ANTENNE-TV.pdf
(64.45 KiB) 92 keer gedownload
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

fredo66 schrijft: DVB-T met opnamemogelijkheid voldeed prima...

Heel juist, daarom wordt het ook geen verder leven meer gegund :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

kaarsenbril schreef:Ik lees in een persbericht (in attach) dat ene van goethem hierachter zit bij de VRT.
Wie durft het aan hem te mailen of te bellen voor tekst en uitleg?
Aandurven? Veel durven is daar niet aan... Hij heeft in ieder geval al één mailtje in de inbox :cop:
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:Ik ga een petitie starten tegen de afschaffing van DAB+... mensen moeten inderdaad maar streamen :twisted:
DAB+ wordt niet afgeschaft, het wordt juist gepromoot. FM daarentegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Typo... VOOR de afschaffing van DAB+... was sarcasme dus ;-)
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 438
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 20 keer

Eens nagevraagd of een app op een MiniX NEO U9-H zou afspelen dit is het VRT antwoord
De app van VRT NU is niet gebouwd voor Smart TV's, dwz dat je de app niet native kan installeren op je Smart TV.
Ook via de internetbrowser op je TV kan je problemen ondervinden.

Wij raden aan om ofwel via Chromecast te kijken, ofwel via een HDMI kabel verbonden met een toestel waarop je VRT NU afspeelt.

Groeten,
VRT NU

Triest dus
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

wied schreef:Burgers krijgen de leiders die zij verdienen! Wij (Vlamingen) lijken dus wel erg stom kiesvee :-(
satsurfer schreef:Men krijgt waarvoor men heeft gestemd hé.
Wat een gigantische dooddoeners! Tuurlijk heb ik niet voor Sven Gatz gestemd, wat een enorme klojo. Dit is het gevolg van mensen die zich maar al te graag een derde been laten aanpraten omdat ze meer voeling hebben met wat er uit de mond van Bart De Wever komt dan wat er uit de mond van realistische mensen komt.

Ondertussen is de rol van N-VA als eeuwige opposant ingewisseld voor daadwerkelijk bestuur. Trekt het op iets? Goh, als ge iemand zijt die graag inlevert aan bedrijven, dan wel zeker?
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

stootte toevallig op deze heel mooie analyse die ik graag wil delen

https://doorbraak.be/vrt-trekt-betaalmu ... televisie/
demenne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 105
Lid geworden op: 21 jan 2011, 19:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 9 keer

Bedankt voor de link.
Ik zal mijn plan hier wel trekken met de VRTnu app, maar mijn kinderen hebben nog geen eigen telefoon/tablet en die zullen dus YouTube/Netflix kijken ipv Ketnet.
Zo is de VRT zeker dat er in de toekomst nog minder kijkers zullen zijn.
rolandvc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 21 apr 2007, 11:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

JamesEarlGray schreef: Wat een gigantische dooddoeners! Tuurlijk heb ik niet voor Sven Gatz gestemd, wat een enorme klojo. Dit is het gevolg van mensen die zich maar al te graag een derde been laten aanpraten omdat ze meer voeling hebben met wat er uit de mond van Bart De Wever komt dan wat er uit de mond van realistische mensen komt.

Ondertussen is de rol van N-VA als eeuwige opposant ingewisseld voor daadwerkelijk bestuur. Trekt het op iets? Goh, als ge iemand zijt die graag inlevert aan bedrijven, dan wel zeker?
Mag ik er op wijzen dat Sven Gatz een Open-VD'er is. Ik zie hier niet direct de rol van N-VA in. Let op : ik wil hier geen politieke discussie van maken, wou het gewoon even rechtzetten.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Aanvulling. De VRT.NU app is niet zonder fouten op dit moment. Casten gaat zeer moeizaam. Veel frustratie hierover in het gezin.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

jutuiz schreef:Aanvulling. De VRT.NU app is niet zonder fouten op dit moment. Casten gaat zeer moeizaam. Veel frustratie hierover in het gezin.
vrt.nu is maximaal een leuke aanvulling
het kost geld
het werkt niet stabiel genoeg,
geen smarttv app (fundamenteel als ge DVB-T wilt vervangen)
geen online archief (Niets houdt hen tegen alle 20 seizoen van de kampioenen erop te smijten
of al die uitstekende canvasreeksen, die er nu na een maand terug afgaan.)
...
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

satsurfer schreef:http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... =sven+gatz


Zeker ze nu ze DAB+ wel levensvatbaar verklaren, terwijl iedereen via zijn smartphone streamt in de auto, en nog vele auto's geen dab, laat staan dab+ ontvanger in auto hebben.
Dab+ in china 35 € en het werkt prima.
In de media markt 100 €.
Streamen in de auto met huidige data abbo's ????
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

jutuiz schreef:Aanvulling. De VRT.NU app is niet zonder fouten op dit moment. Casten gaat zeer moeizaam. Veel frustratie hierover in het gezin.
Ik ben er zeker van dat de dvb-t uitzendingen maar een habbekratz kosten ivgl met vrt nu. Ik begrijp echt niet dat men daar zoveel geld aan spendeert. De core business van de vrt is toch tv maken. Een gewone makkelijk toegankelijke stream op het net is al meer dan voldoende. ( en
dvbt natuurlijk)
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

fendtje schreef:
satsurfer schreef:http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... =sven+gatz


Zeker ze nu ze DAB+ wel levensvatbaar verklaren, terwijl iedereen via zijn smartphone streamt in de auto, en nog vele auto's geen dab, laat staan dab+ ontvanger in auto hebben.
Streamen in de auto met huidige data abbo's ????
Waarom niet? Aan 1MB/minuut (meestal zelfs iets minder) zou ik niet weten waarom je niet streamt? Ik doe niets anders, al jaaaaaren (met heel veel 'a's). Video streamen is een ander verhaal maar online radio, spotify, mixcloud, enzoverder is het enige wat ik de laatste 6-7 jaar heb beluisterd op mijn autoradio. Tot voor de EU-roaming ging de FM nog wel eens aan in het buitenland maar zelfs dat is nu helemaal gepasseerd.
Akkoord, nu heb ik 10GB data ter beschikking maar ik heb ook jaren moeten overleven met amper 4GB en ook dat was helemaal geen probleem, zolang je updates en video beperkt tot wifi.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

rolandvc schreef:Mag ik er op wijzen dat Sven Gatz een Open-VD'er is. Ik zie hier niet direct de rol van N-VA in. Let op : ik wil hier geen politieke discussie van maken, wou het gewoon even rechtzetten.
Ah, tiens. Schaamrood. :-)
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

DVB-t, DVB-c, DVB-s, DAB, DAB+, FM, AM, ... zijn allemaal broadcast-protocollen. Wat wil zeggen dat er één zender is, en of je nu één, 100 of 1000 ontvangers hebt. Dus het bandbreedte gebruik blijft gelijk + je hebt geen uplink nodig van uw device naar de zender.
Dit in tegenstelling tot netwerkstreaming (of het nu wifi of mobiel is). Streaming (vanaf internet) is nog steeds een point-to-point protocol. Dit wil zeggen dat elke stream uniek naar de ontvanger gestuurd wordt, en er ook een uplink terug is. Dit wil zeggen dat de beschikbare bandbreedte gedeeld wordt door die één, 100, 1000 gebruikers.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

1207 schreef: geen smarttv app (fundamenteel als ge DVB-T wilt vervangen)
...
Ik zie daar ook de logica niet van in;

Ik veronderstel dat 70% van de Vlaamse huiskamers intussen een smart TV heeft, en dus een magazijn voorgeïnstalleerde toepassingen die ze eigenlijk niet kunnen gebruiken.

Om hetgeen te doen dat 75% van de mensen met een TV doet (nl. al of niet uitgesteld een programma bekijken van een lokale zender), werkt dat niet omdat zelfs de publieke zender geen Android TV app / plugin uitbrengt. Tweehonderd buitenlandse zenders ontvangen is geen probleem. Wil je bij manier van spreken naar de finale Didgeridoo-slingeren in Tasmanië kijken in HD en zonder onderbrekingen, knock yourself out. De buitenlandse zenders ondersteunen dat, no problem. Maar gewoon naar Thuis kijken. Ai. Maar daar gaan we niet aan beginnen. Shame.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

jutuiz schrijft: ...en dus een magazijn voorgeïnstalleerde toepassingen die ze eigenlijk niet kunnen gebruiken.

Die observatie lijkt mij heel terecht. Misschien komt daar wel verandering in aangezien Canaldigitaal en Joyne (in NL) nu al app`s uitbrengen om hun content te bekijken zonder decoder of box :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 438
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 20 keer

net reclame gehoord van tv vlaanderen. Ze beweren voor 0.2€ je een zender aan te bieden. klinkt mooi maar dit is niet de realiteit.

Heb dit laten testen door een winkelier in Nederland een MiniX NEO U9 en blijkbaar kan op dit toestel wel VRT nu geïnstalleerd worden. Mijn oude minix7 kon dit niet. Maar dit wel volgens de test. Heb het filmke mogen bekijken van de test. De NPO app draait wel op mijn minix7 Dus waaraan ligt dit koppigheid VRT of gewoon niet willen??

Bij de VRT beweren ze natuurlijk dat de MiniX NEO U9-H niet werkt met de vrt nu app zie mijn vorige post hierover.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

MiniX X7: android 4.2.2
MiniX Neo U9: Android 6.0.2

Ik heb meteen al een potentiële oorzaak gevonden waarom het op de ene niet werkt en de andere wel...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Hier met Minix X7 (android 4.4.2) werkt het voor geen meter, maar met smartphone (android 5.0.2) werkt VRTNu behoorlijk...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Haemers
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 sep 2012, 14:59
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ze mogen hun belabberde SD-streams dan wel eens upgraden naar HD, jezus man.
Voyager
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2007, 18:29
Bedankt: 1 keer

VRT nu is ronduit een ramp!

Live kijken werkt nog altijd niet, het start wel, maar na enkele seconden krijg je "Oops, de video kan nu niet worden afgespeeld. Undefined is not an object"

Als dit de uitzendingen moet vervangen, zeer zielig. Afgezien van het feit dat je op een pc moet kijken en niets meer kan zien op een normaal tv toestel, en daarbij uw data teller ziet oplopen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

VRT perfect te bekijken met de VRT NU Add-on op Kodi (OMSC op Raspberyy PI).
https://kodi.tv/addon/plugins-video-add-ons/vrt-nu-0

Je kan er de livestreams zien (één, Canvas, ketnet, ...) als ook alle streams (netjes alfabetisch gerankschikt, of per categorie).
Mooe Add-on!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”