Minister Gatz wil doorspoelen reclame verbieden

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Al dat streamen doe je ook met een onbeperkt VDSL lijntje van 100 D / 35 U, geen nood om een fiber abbo te nemen, uiteraard als je de geadverteerde snelheid kunt behalen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Eigenlijk zou bipt een basisabbo moeten laten verplichten op fiber bvb 50/50mbps tegen minimum prijs, zo heeft iedereen internet :)
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 492
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Bron: email van Telenet.

Wat verandert er voor jou vanaf eind juni?

Je krijgt gratis Terugkijk TV

Hiermee kan je de programma’s van alle zenders (her)bekijken tot 7 dagen1 na uitzending. Zo hoef je nooit meer een programma te missen. Ga naar je TV-gids en zoek dit icoontje: . Bij de zenders van VTM en Play kan je de reclameblokken niet doorspoelen, maar de programma’s wel. Bij alle andere zenders kan je zowel het programma als de reclameblokken doorspoelen.

Wijziging in je opnamefunctie

Op de zenders van VTM & Play start je opname voortaan met maximum één minuut reclame, die je niet kan doorspoelen. Daarna begint je opname. Alle andere reclameblokken kan je wel blijven doorspoelen. Op alle andere zenders wijzigt er niets aan je huidige opnamefuncties.

We voegen een Zenderzone toe in je TV-theek

Hier vind je alle populaire programma’s van je favoriete Vlaamse zenders terug op één handige plek. We starten met 3 pagina’s: Eén/Canvas, Ketnet en Ketnet Junior: je vindt er gratis alles van op tv van de afgelopen 30 dagen² zoals ‘Junior op zoek naar de liefde’ en ‘De Campus Cup’.

Druk op en navigeer naar ‘TV-theek’, hier zal je de Zenderzone terugvinden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

AfAX schreef:Bron: email van Telenet.

Wat verandert er voor jou vanaf eind juni?

Ik heb die ook gekregen, maar ik denk dat die niet altijd klopt.
Zou ik werkelijk terugkijk TV hebben met alleen een digibox en een CI+ module, en internet van een andere provider (EDPNet)?
Ik vermoed van niet...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Grappige boodschap, we rammen je wat reclame door de strot, maar niet getreurd, dat doen we gratis... tot de volgende prijsverhoging van een reeds duur product :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Heb sinds vorige week tv abonnement opgezegd.
Kijken minder tv en als we kijken, kijken we via vrt nu of vtm go.
Waarbij die laatste, heb ik de indruk, minder reclame (toch alleszins minder lang) toont dan als je via proximus of telenet kijkt.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Moet je dan werkelijk alle reclameblokken terug bekijken als je doorspoelt naar het einde van een opgenomen film? :?
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Opgenomen is enkel de eerste reclameblok.
Terugkijk TV mag je ze allemaal eens bekijken :bang:
En wat hier gezegd wordt dat er precies bij VTM Go minder is, dan valt ons ook op.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

splinterbyte schreef: Ik vraag me af wat ze met de CI+ module/"TV met een kaartje" gaan doen...
... en wat met de "Compact signaal"/ de ongecodeerde kanalen waar ze geen dergelijke limitaties op kunnen vastleggen...
niets veranderd

waarschijnlijk zijn ze die 5 klanten met zo'n kaartje vergeten of is het de moeite niet.
Ik kan met mijn extern schijfje dus nog steeds netjes pauzeren en doorspoelen
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Voila, het is zover: de TN digicorders zijn nu uitgerust met de nieuwe software die de reclame voorafgaand de opname niet meer kan vooruitspoelen. :x
Als men probeert die reclame door te spoelen krijgt men de vermelding dat deze reclameblok niet kan doorgespoeld worden :x , nog een geluk dat de andere reclameblokken wel nog doorspoelbaar zijn voor het zolang het nog duurt tenminste.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

apestaart schreef: nog een geluk dat de andere reclameblokken wel nog doorspoelbaar zijn voor het zolang het nog duurt tenminste.
Volgende stap in stappenplan van Gatz. Reclame zal u kijken, gewenst of niet.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

apestaart schreef:Voila, het is zover: de TN digicorders zijn nu uitgerust met de nieuwe software die de reclame voorafgaand de opname niet meer kan vooruitspoelen. :x
Als men probeert die reclame door te spoelen krijgt men de vermelding dat deze reclameblok niet kan doorgespoeld worden :x , nog een geluk dat de andere reclameblokken wel nog doorspoelbaar zijn voor het zolang het nog duurt tenminste.
En is dat dus direct bij het begin van de opname op deze digicorders?
Of op het moment dat je bij het eerste reclameblok aankomt?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

apestaart schreef:Voila, het is zover: de TN digicorders zijn nu uitgerust met de nieuwe software ....
Nog niks gemerkt hier, opname start met reklame en kan deze doorspoelen.
Welke software gegevens heb je op jouw Digicorder ?
Digicorder OS.jpg
(472.39 KiB) Nog niet gedownload
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Quid pro quo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 105
Lid geworden op: 22 feb 2011, 23:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 61 keer

Direct Streamz opgezegd want had ik enkel voor terugkijktv, 11,95€ besparing per maand :twisted:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

bij het ci-kaartje is nog steeds niets veranderd
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Digicorders krijgen prioriteit natuurlijk, dat is een veel groter klantenaantal.
Niet uitgesloten dat CI+-kaartjes vroeg of laat er ook aan hangen, het is technisch gezien perfect mogelijk.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 523
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

Eigenlijk degoutant dat een minister zich gaat moeien met het bedrijfsmodel van tv zenders. Wat is het volgende, gaan we verplicht worden reclame te kijken voor we een krant of magazine kopen.. Misschien moet hij ook gaan verplichten om lokale groenten of fruit te kopen in de supermarkt voor je het recht krijgt iets anders te kopen..
Als het model van de tv zenders niet meer werkt moeten ze maar andere oplossingen zoeken..
Zie je al minister ingrijpen omdat de profitability van vn een colruyt daalt of online shoppen verbieden omdat de lokale winkelier veel te duur is en niet meer kan concureren..

Tom
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Wanneer het technisch mogelijk was zou een politicus die overgevoelig is voor lobbygroepen dat waarschijnlijk ook doen maar het lijkt me in de praktijk niet zo gemakkelijk uitvoerbaar. :wink:
Gelukkig.
Op termijn voermoed ik (persoonlijke mening) dat men toch vooral in eigen vingers gaat snijden en kijkers steeds inventiever worden om hun kijkgedrag aan te passen aan de nieuwe realiteit.
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

tom35 schreef:Eigenlijk degoutant dat een minister zich gaat moeien met het bedrijfsmodel van tv zenders. Wat is het volgende, gaan we verplicht worden reclame te kijken voor we een krant of magazine kopen..
Al eens goed gekeken?
De meeste tijdschriften bestaan voor een groot deel uit reclame.
Je bent "niet verplicht" om ernaar te kijken, maar het is toch heel moeilijk om ze compleet te vermijden.
Je draait een pagina om, en je ziet direct een advertentie.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 523
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

boulder schreef:
tom35 schreef:Eigenlijk degoutant dat een minister zich gaat moeien met het bedrijfsmodel van tv zenders. Wat is het volgende, gaan we verplicht worden reclame te kijken voor we een krant of magazine kopen..
Al eens goed gekeken?
De meeste tijdschriften bestaan voor een groot deel uit reclame.
Je bent "niet verplicht" om ernaar te kijken, maar het is toch heel moeilijk om ze compleet te vermijden.
Je draait een pagina om, en je ziet direct een advertentie.
Bwa op tv staat het ook bol van reclame en je kan ze moeilijk ontwijken met al die reclame in de programma's zelfs buiten de reclameblokken rond dan, er bestaat zelfs een speciaal logo voor. Dat een minister mij echter gaat verplichten daar naar te kijken is een er los over.. In die magazines kan ik die niet ontwijken maar ben niet verplicht die te zien...dat kan je niet meer zeggen van deze maatregel.. Het gaat trouwens over een maatregel in het voordeel van een commercieel bedrijf... Stel le dus maar voor dat er een minister gaat verplichten minstens 100e per maand te spenderen bij colruyt omdat dat een op en top Belgisch bedrijf is voor je bij Delhaize, jumbo of Aldi iets moogt gaan kopen of dat je alleen 6 flessen cola mag meenemen als je 3 kilo vers fruit gekocht hebt dat lokaal gekweekt is..

Tom
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

boulder schreef:
De meeste tijdschriften bestaan voor een groot deel uit reclame.
Je bent "niet verplicht" om ernaar te kijken, maar het is toch heel moeilijk om ze compleet te vermijden.
Je draait een pagina om, en je ziet direct een advertentie.
Zoals je zelf schrijft je kan de pagina met de advertentie nog altijd zelf omdraaien en zelf beslissen het artikel verder te lezen of de advertentie te lezen.
Punt is dat bij verhinderen doorspoelen reclame je bijna verplicht wordt de tijd uit te zitten (of telkens iets anders te gaan doen) dat de reclame duurt. Men verplicht je dus je vrije tijd te steken in iets waar je geen interesse in hebt en al helemaal niet in je vrije tijd.
Afhankelijk van de tijdschriften die je leest is het ook niet zo dat je bij het omslaan van iedere bladzijde of pagina een advertentie ziet. Ik neem bv. een willekeurige Humo van de stapel en kom pas op blz. 13 de eerste advertentie tegen.
De volgende staat pas op blz. 40.
bij een willekeurige Knack stel ik bv. vast dat de advertenties niet tussen de artikels staan maar telkens zelf een volledige blz. beslaan. Dus gewoon omdraaien en artikel verder lezen.
Volgens de methode Gatz zou er dus een systeem moeten ontwikkeld worden waar je telkens wanneer je een tijdschrift wenst
te lezen eerst een minuut moet wachten tot je de artikels zelf mag beginnen lezen. :-D
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

tom35 schreef:In die magazines kan ik die niet ontwijken maar ben niet verplicht die te zien...
Je spreekt jezelf 100% tegen in die zin.
Als je iets niet kunt ontwijken, ben je dus wel degelijk verplicht van ze te zien.
Je draait de pagina om en je oog valt erop, willen of niet.
Mocht dat met reclame ook zo zijn, zouden ze ook dat doorspoelen niet verbieden.
ivob schreef:Zoals je zelf schrijft je kan de pagina met de advertentie nog altijd zelf omdraaien en zelf beslissen het artikel verder te lezen of de advertentie te lezen.
Als je gezien hebt dat het een advertentie is, dan is dat al een bewijs dat op zijn minst een deel van de boodschap aangekomen is.
Hoe kan je anders weten dat het om een advertentie gaat?
Meestal zal de merknaam al doorgedrongen zijn, en dat is veelal voldoende voor adverteerders.
En of een advertentie nu een volledige bladzijde is of ergens ertussen staat, je zult er altijd wel toevallig op botsen, en er iets van meekrijgen.

Ik weet niet of dit nu nog bestaat, maar vroeger waren er ook bepaalde tijdschriften die er een punt van maakten om helemaal reclamevrij te werken, die waren echt een pak dunner, soms 1/3e van de tijdschriften met reclame, en dan nog een pak duurder ook.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 523
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

boulder schreef:
tom35 schreef:In die magazines kan ik die niet ontwijken maar ben niet verplicht die te zien...
Je spreekt jezelf 100% tegen in die zin.
Als je iets niet kunt ontwijken, ben je dus wel degelijk verplicht van ze te zien.
Je draait de pagina om en je oog valt erop, willen of niet.
Mocht dat met reclame ook zo zijn, zouden ze ook dat doorspoelen niet verbieden.
Jij zoekt vanalles om dit goed te praten, leef je van die advertenties misschien of van de medialaan? Ik spreek mezelf niet tegen.. Ik ben niet verplicht mijn tijd er in te steken in dat magazine en er een nu een minuut verplicht naar te kijken .. Denk je echt dat dit vtm gaat doen overleven.. Er is een storm van streaming diensten op komst doe door diezelfde minister trouwens gedwongen worden vlaamse content te maken waar geen kat naar kijkt maw platte belastingverhoging.. Dat is ondertussen trouwens al toegegeven door de verschillende zenders dat vlaamse content niet meer werkt, je ziet het ook met de Vlaamse film die niet meer aanslaat. Daarnaast komt er bovenop dat een minister zich bemoeit met het verdienmodel van een privé bedrijf....

Tom
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

tom35 schreef:Jij zoekt vanalles om dit goed te praten, leef je van die advertenties misschien of van de medialaan?
:lol:
Ik ben daar gewoon realist in, ik doe ook niet mee aan die polarisering dat alles wat commercieel is, slecht is, en alles wat openbaar is goed.
Ik ben opgegroeid in een tijd dat papieren tijdschriften nog veel belangrijker waren dan nu, en hetgeen ik opschreef over reclame in die tijdschriften was niet eens in Vlaamse of Belgische tijdschriften.
Ik denk dat veel mensen altijd denken dat elke kwestie typisch is voor dit land, maar dat is niet zo.
Kijk naar andere landen, daar is ook reclame, zowel in tijdschriften als op TV.
tom35 schreef:Ik spreek mezelf niet tegen..
Jawel, dus.
Je zegt dat je het niet kunt vermijden, maar niet verplicht bent om het te zien.
BIj het omslaan van een pagina krijg je al een hele smak van die reclame recht in je gezicht, of je wilt of niet.
tom35 schreef:Ik ben niet verplicht mijn tijd er in te steken in dat magazine en er een nu een minuut verplicht naar te kijken..
Klopt, en je bent ook niet verplicht om naar VTM of Play4 te kijken.
Daar is natuurlijk geen kunst aan, het gaat erom te kijken en toch zo weinig mogelijk reclame te krijgen.
tom35 schreef:Denk je echt dat dit vtm gaat doen overleven.. Er is een storm van streaming diensten op komst doe door diezelfde minister trouwens gedwongen worden vlaamse content te maken waar geen kat naar kijkt maw platte belastingverhoging..
Ik sta niet te juichen om alles wat Vlaams is weg te vegen en in de plaats alleen maar Amerikaanse content te krijgen.
Ik heb liever een gevarieerd medialandschap.
Je kunt ook staan juichen als alle eigen winkels verdwijnen en vervangen worden door grote internationale ketens.
Ik denk niet dat we daar beter van worden.
Mijn voorkeur is dat beiden kunnen blijven bestaan.
tom35 schreef:je ziet het ook met de Vlaamse film die niet meer aanslaat.
Ik denk dat er altijd wel nood zal zijn aan eigen cultuur, of het nu film is of wat anders.
Niet meer aanslaan lijkt mij niet correct, je moet eens kijken vanwaar we komen.
Vroeger had je soms meerdere jaren waar geen enkele Vlaamse film van betekenis gelanceerd werd.
De laatste jaren zijn er gewoon teveel geweest.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

boulder schreef: Als je gezien hebt dat het een advertentie is, dan is dat al een bewijs dat op zijn minst een deel van de boodschap aangekomen is.
Hoe kan je anders weten dat het om een advertentie gaat?
Meestal zal de merknaam al doorgedrongen zijn, en dat is veelal voldoende voor adverteerders.
En of een advertentie nu een volledige bladzijde is of ergens ertussen staat, je zult er altijd wel toevallig op botsen, en er iets van meekrijgen.
Het punt is dacht ik dat je verplicht wordt de gehele boodschap uit te zitten. Niet of men het onderscheid kan maken tussen wat een artikel is en een advertentie.
Er van uitgaan dat het "zien" van een advertentie hetzelfde is dan een boodschap (gedeeltelijk) doen aankomen kan (waarschijnlijk hopen de firma's die advertenties bestellen dat, reclamemakers zelf hebben blijkbaar een ander doel) bij sommige kandidaat kopers werken maar is geen bewijs dat dit een algemeen gegeven is. In elk geval, van de advertenties waar ik voorheen als voorbeeld naar verwees weet ik nu al niet meer wat het merk was laat staan wat de boodschap was. Dat dit voor anderen omgekeerd werkt kan ik niet beoordelen.

En zoals ik eerder al tussen de lijnen opmerkte, dit gaat - toch voor een deel van het prubliek - averechts werken.
Zelf heb ik bv. een tijd geleden, uit nieuwsgierigheid, de gratis proefversie voor een maand van TV-Vlaanderen eens op de TV geïnstalleerd. Ik heb ze zelfs niet uitgedaan omdat het op mij overkwam als een stroom reclame sporadisch onderbroken door een programma (waar ik de programma's die echt mijn interesse konden opwekken ook via andere kanalen kon binnenkrijgen).
Pech dus voor TV Vlaanderen en de adverteerders: verlies-verlies situatie.
Rechtstreeks kijken vermijd ik tegenwoordig ook al zoveel mogelijk. Niets verloren wanneer ik een programma dat me ineresseert iets later dan geprogrammeerd moet bekijken. Zelfs de actualiteit niet. De duiding zal er een uurtje later ook nog wel staan en relevant zijn.
Laatst gewijzigd door ivob 26 jun 2022, 13:09, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

ivob schreef:Het punt is dacht ik dat je verplicht wordt de gehele boodschap uit te zitten. Niet of men het onderscheid kan maken tussen wat een artikel is en een advertentie.
Om dat onderscheid te maken zul je 9 kansen op 10 de merknaam gezien hebben.
En 1 minuut uitzitten, ja, niet een heel reclameblok.
Ik heb dat trouwens ook op Youtube en veel andere filmpjes op internet.
Daar is dat dan precies geen probleem...
ivob schreef:Er van uitgaan dat het "zien" van een advertentie hetzelfde is dan een boodschap (gedeeltelijk) doen aankomen kan (waarschijnlijk hopen de firma's die advertenties bestellen dat, reclamemakers zelf hebben blijkbaar een ander doel) bij sommige kandidaat kopers werken maar is geen bewijs dat dit een algemeen gegeven is.
Ik heb niet gezegd dat 1 op 1 hetzelfde is, wel dat je die reclame niet kunt vermijden als je het tijdschrift wilt lezen.
ivob schreef:In elk geval, van de advertenties waar ik voorheen als voorbeeld naar verwees weet ik nu al niet meer wat het merk was laat staan wat de boodschap was. Dat dit voor anderen omgekeerd werkt kan ik niet beoordelen.
Dat maakt niet uit, het is al lang gebleken dat merkbekendheid er komt, ook als maar een deel van de boodschap doorkomt, en je niet kunt herinneren wat het merk juist was.
Als ik in de winkel sta, en ik zie schoonmaakmiddelen, dan zal ik spontaan deze herkennen waar ik reclame voor gehoord of gezien heb.
Een merk dat nooit reclame maakt zal ik niet herkennen.
Of ik het daarom zal kopen is natuurlijk een andere zaak, maar blijkbaar heeft het toch grote invloed op de grote meute.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

boulder schreef:
Ik heb niet gezegd dat 1 op 1 hetzelfde is, wel dat je die reclame niet kunt vermijden als je het tijdschrift wilt lezen.
Nogmaals, ik betwijfel niet dat dit voor jou opgaat.
Ik blader gewoon door. Net zoals ik doe met artikels waar ik geen interesse in heb. Makkelijk hoor.
Dat maakt niet uit, het is al lang gebleken dat merkbekendheid er komt, ook als maar een deel van de boodschap doorkomt, en je niet kunt herinneren wat het merk juist was.
Als ik in de winkel sta, en ik zie schoonmaakmiddelen, dan zal ik spontaan deze herkennen waar ik reclame voor gehoord of gezien heb.
Een merk dat nooit reclame maakt zal ik niet herkennen.
Of ik het daarom zal kopen is natuurlijk een andere zaak, maar blijkbaar heeft het toch grote invloed op de grote meute.
Als ik je goed begrijp is er voor mij en jou (edit: TU geschrapt wegens verkeerde inschatting) door die reclame dus al geen incentive om een welbepaald merkproduct te kopen?
Net mijn punt want wat voor zin heeft het advertenties te plaatsen die het koopgedrag niet beïnvloeden? Wat er blijkbaar wel of niet de "meute" triggert moet de meute uitmaken voor zichzelf. Die blijft tot op heden ook grotendeels trouw aan rechtstreeks uitgezonden programma's doordrenkt van reclame. Maar of dat in de (nabije) toekomst ook zo zal blijven duren?

Nu ja, Gatz moet maar doen wat hij denkt dat goed is voor de lobbygroep die hem in zijn greep heeft.
Zoals je zelf zegt, men is niet verplicht naar die zenders te kijken die er in meegaan. Dat steeds meer kijkers op een ander manier en wijze gaan kijken is dan ook voor een deel het resultaat.

Ik moet wel toegeven dat ik weinig persoonlijke ervaring heb met hoe niet gelezen reclame werkt op het koopgedrag in warenhuizen door onbewuste herkenning van eerder geadverteerde producten. Ik kom en kwam als koper nauwelijks in warenhuizen en al zeker niet in ketens met een breed aanbod van merkproducten.
Zelf ben ik al een cord-cutter al van voor ik voor de eerste van dat woord gehoord had (maar daar had Gatz dan weer niets mee te maken).
Laatst gewijzigd door ivob 26 jun 2022, 13:38, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

ivob schreef:
boulder schreef:
Ik heb niet gezegd dat 1 op 1 hetzelfde is, wel dat je die reclame niet kunt vermijden als je het tijdschrift wilt lezen.
Nogmaals, ik betwijfel niet dat dit voor jou opgaat.
Ik blader gewoon door. Net zoals ik doe met artikels waar ik geen interesse in heb. Makkelijk hoor.
Je kunt toch moeilijk beslissen of iets reclame is of niet zonder er iets van gezien te hebben?
Beweren dat dat niet zo is, is gewoon zelfbedrog.
Dat je daarom niet heel de reclame gaat lezen, dat zal wel, dat doe ik ook niet.
ivob schreef:Als ik je goed begrijp is er voor mij en jou :thumbs: door die reclame dus al geen incentive om een welbepaald merkproduct te kopen?
Het speelt toch altijd mee, als ik een schoonmaakproduct wil kopen, en ik ken een aantal merken, en één merk niet, dan zal het te zien zijn wat de prijs van dat product is.
Maar stel dat ze aan dezelfde prijs staan, dan is de kans klein dat ik voor het onbekende, nooit-van-gehoord merk zal gaan, tenzij ik slechte ervaringen heb met het merkproduct.
Het speelt dus wel degelijk mee, ook al is het vaak onbewust.
ivob schreef:Net mijn punt want wat voor zin heeft het advertenties te plaatsen die het koopgedrag niet beïnvloeden?
Dat klopt dus niet, een merk als Coca-Cola maakt heel veel reclame, en merkt dat als ze eens een tijdje geen reclame maken, de consumptie achteruit gaat.
We willen onszelf graag wijsmaken dat we allemaal zeer rationele wezens zijn, maar dat is niet zo.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

boulder schreef:
Het speelt toch altijd mee, als ik een schoonmaakproduct wil kopen, en ik ken een aantal merken, en één merk niet, dan zal het te zien zijn wat de prijs van dat product is.
Maar stel dat ze aan dezelfde prijs staan, dan is de kans klein dat ik voor het onbekende, nooit-van-gehoord merk zal gaan, tenzij ik slechte ervaringen heb met het merkproduct.
Het speelt dus wel degelijk mee, ook al is het vaak onbewust.
Ok, toegegeven, daarin heb ik me dan in jouw vergist. Ik zal de TU weghalen. :wink:
ivob schreef:Dat klopt dus niet, een merk als Coca-Cola maakt heel veel reclame, en merkt dat als ze eens een tijdje geen reclame maken, de consumptie achteruit gaat.
Ok jij een punt. Bij gebrek aan ervaring kan ik daar niet over oordelen. Ik koop geen Coca-Cola noch andere merken Cola.

Ik heb overigens niets tegen reclame in het algemeen. Er bestaan best (al worden ze met de dag zeldzamer) onderhoudende, leuke, inspirende, geestige,... reclame. Maar van mij hou je dat beter (zoals vroeger bij de STER) gescheiden van de programma's zelf (net zoals meestal in tijdschriften gebeurd) en zet je deze in blok tussen de programma's/content. Dan kan je als kijker zelf beslissen of je er naar kijkt, wenst door te spoelen of in die tijd iets anders wenst te doen.
Wanneer een minister dan nog eens zich geroepen voelt hoeveel tijd een kijker minimaal naar reclame moet kijken voor hij van het recht kan gebruik maken om niet ongewenst gestoord te worden is dat voor mij een brug te ver. En dan trek ik daar, voor mezelf, conclusies uit. Wanneer ik daar alleen in sta heeft de minister inderdaad goed gegokt en zijn slag voor zijn lobbygroep thuisgehaald.
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

ivob schreef:Ok jij een punt. Bij gebrek aan ervaring kan ik daar niet over oordelen. Ik koop geen Coca-Cola noch andere merken Cola.
Die Cola is ook maar een voorbeeld, het is een product dat blijkbaar heel gevoelig is voor reclame.
Het gaat ook niet alleen om merkbekendheid, de meeste merken proberen een soort sfeer, een soort imago rond hun product te creëren.
Lange tijd was er bijv. een reclamereeks waarbij de teneur was dat grote momenten in het leven gevierd werden met een Coca-Cola.
Een poging dus om positieve zaken in het leven te doen associëren met hun product.

Maar zoals ik zei, de meeste mensen willen graag geloven dat elke beslissing die ze nemen een rationele beslissing is, gebaseerd op zorgvuldige afwegingen.
In werkelijkheid nemen we veel beslissingen op basis van buikgevoel, en gaan we daar dan achteraf een rationele uitleg voor verzinnen.
Om u maar een idee te geven over hoe beïnvloedbaar we allemaal zijn:

Ooit een documentaire gezien op BBC : als men de prijs van een product moest inschatten, dan werd die al beïnvloed, gewoon door een paar getallen te noemen.
Waren die getallen hoog, dan schatten de respondenten de prijs van het onbekende product als hoger in dan wanneer die getallen laag waren.
Nergens werd echter gezegd dat die getallen iets zouden te maken hebben met de opdracht van het inschatten van de prijs van het product.
Dat is een mooi voorbeeld van de irrationaliteit die we allemaal hebben.

Hier nog een voorbeeldje : https://www.linkedin.com/pulse/psycholo ... -legendre/
Als men de oorspronkelijke prijs (60$) doorstreept en verkoopt aan 45$, verkoopt men serieus minder dan wanneer men verkoopt aan 49$...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

@Ivob

Uiteraard sta je daar niet alleen in, hier is reclame (TVVlaanderen) in sept. 2014 vervangen door Netflix...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Uiteraard sta ik daar niet alleen in.
De trend voor betalende TV-abonnementen is al sinds 2019 in dalende lijn.
En zulke krampachtige maatregelen gaan dat tij niet keren.
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

ivob schreef:Uiteraard sta ik daar niet alleen in.
De trend voor betalende TV-abonnementen is al sinds 2019 in dalende lijn.
En zulke krampachtige maatregelen gaan dat tij niet keren.
Dat kan gerust zijn, maar voor niets gaat de zon op.
Wie denkt dat al die bedrijven content gaan maken omdat wij ze gratis, en zonder reclame zouden appreciëren, leeft echt wel in een fantasiewereld.
Netflix, het voorbeeld dat hier gegeven wordt, kost op zichzelf al 9€/maand, dat is al de helft van het kabelabonnement, en je kunt ervan op aan dat die prijs nog omhoog zal gaan.
Bovendien moet je dan in veel gevallen een duurder internetabonnement nemen.
Hetgeen mij meest stoort is echter dat de content zeer eenzijdig is, bijna allemaal films en series.
Ik bekijk die ook wel, maar ik bekijk veel meer docuseries, nieuws, duiding en documentaires dan films of series.

Persoonlijk vind ik dat je als kijker de mogelijkheid moet hebben om een soort premium te hebben, om dan reclamevrij te kunnen kijken bij de commerciële zenders.
Dat je dus de keuze krijgt: met reclame of zonder reclame, mits extra bijdrage.
Laatst gewijzigd door boulder 26 jun 2022, 17:29, in totaal 2 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

boulder, met alle respect maar ik denk dat je hiervoor de verkeerde quote.
Ik heb helemaal geen Netflix abonnement, noch van eender welke steamingdienst.
Uiteraard gaat voor niets de zon op (of je daar verder gratis gebruik van kan maken blijkt in Vlaanderen ook al niet meer zo evident) maar dat betekent dan nog niet dat je er zelf nog een schepje bovenop moet doen.
En een duurder kabelabonnement heb ik dus ook al voor niets nodig. Maar daar hadden we het in het verleden al over.

Met je laatste zin ben ik het wel eens.
Met uitzondering van de content van de VRT want deze krijgen al een dotatie (maar men zou ze dan ook niet moeten dwingen om met die dotatie een politiek gestuurde weg in te gaan, maar die discussie is al gevoerd).

Films, series en docu's die mijn interesse wegdragen huur ik voor een symbolisch jaarbedrag wel in de Bib (geldt trouwens ook voor tijdschriften).
Films die, voor mij, bioscoopwaardig zijn zal ik wel gaan zien op het medium waar ze bij uitstek voor gemaakt zijn en niet een halfslachtige versie op een klein scherm. Dan ga je aan het doel van de maker voorbij.
Sol Invictus!
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Wat is de stand van zaken dienaangaande bij
Orange = Telenet doospoelen niet meer mogelijk ?
en Proximus/Scarlet:nog geen aanpassingen doorgevoerd ?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

ivob schreef:boulder, met alle respect maar ik denk dat je hiervoor de verkeerde quote.
Inderdaad, foutje van mij.
Ik heb het gecorrigeerd ondertussen.
ivob schreef:Films, series en docu's die mijn interesse wegdragen huur ik voor een symbolisch jaarbedrag wel in de Bib (geldt trouwens ook voor tijdschriften).
Films die, voor mij, bioscoopwaardig zijn zal ik wel gaan zien op het medium waar ze bij uitstek voor gemaakt zijn en niet een halfslachtige versie op een klein scherm. Dan ga je aan het doel van de maker voorbij.
Ja, dat zijn persoonlijke overwegingen.
Films die mij écht interesseren zou ik wel eens in de bioscoop zien, maar dat zijn er niet zo heel veel.
Ik ben niet aan het typische Amerikaanse actiegenre.
Ik bekijk nogal veel documentaires, veelal van BBC, en daar zitten toch echt wel interessante zaken tussen, die je nooit in de bib zult vinden.
Laatst eentje gezien over "the blob", een soort eencellige structuur die over iets beschikt dat als intelligentie kan gezien worden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Zou Gatz de comeback van de Piratenpartij bewerkstelligen?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

boulder schreef:
ivob schreef:boulder, met alle respect maar ik denk dat je hiervoor de verkeerde quote.
Inderdaad, foutje van mij.
Ik heb het gecorrigeerd ondertussen.
Verdienstelijke poging maar nu laat je Wied iets schrijven dat ik wel degelijk schreef. :-D
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

bollegijs schreef:Zou Gatz de comeback van de Piratenpartij bewerkstelligen?
Ondertussen is het Dalle he :)

Gatz heeft dit idd in gang gezet, maar Dalle drukt hard door met zijn goesting ze.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

boulder schreef:
ivob schreef:Uiteraard sta ik daar niet alleen in.
De trend voor betalende TV-abonnementen is al sinds 2019 in dalende lijn.
En zulke krampachtige maatregelen gaan dat tij niet keren.
Dat kan gerust zijn, maar voor niets gaat de zon op.
Wie denkt dat al die bedrijven content gaan maken omdat wij ze gratis, en zonder reclame zouden appreciëren, leeft echt wel in een fantasiewereld.

@Wied: Netflix, het voorbeeld dat je noemt, kost op zichzelf al 9€/maand, dat is al de helft van het kabelabonnement, en je kunt ervan op aan dat die prijs nog omhoog zal gaan.
Bovendien moet je dan in veel gevallen een duurder internetabonnement nemen.
Hetgeen mij meest stoort is echter dat de content zeer eenzijdig is, bijna allemaal films en series.
Ik bekijk die ook wel, maar ik bekijk veel meer docuseries, nieuws, duiding en documentaires dan films of series.

Persoonlijk vind ik dat je als kijker de mogelijkheid moet hebben om een soort premium te hebben, om dan reclamevrij te kunnen kijken bij de commerciële zenders.
Dat je dus de keuze krijgt: met reclame of zonder reclame, mits extra bijdrage.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”