Minister Gatz wil doorspoelen reclame verbieden

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

ivob schreef:Bedankt voor je gratis persoonlijkheidsanalyse op afstand.
Heeft niets met een analyse te maken, het is gewoon eigen aan de mens.
Het is alsof je mij een "analyse" zou toewijzen omdat ik vanop afstand zeg dat je niet (lang) zonder voedsel kunt.
Daarvoor hoef ik je niet persoonlijk te kennen.
Idem ditto voor de illusie dat mensen helemaal rationeel te werk gaan als ze iets gaan kopen.
Als jij moet kiezen tussen een rode en een blauwe wagen van hetzelfde type, en al de rest van de details is identiek, wat heeft het met ratio te maken welke kleur je gaat kiezen?
Het idee dat alles rationeel is, is gewoon een illusie die mensen zichzelf graag wijsmaken.
Ik vind het ergens grappig dat jij jezelf blijft wijsmaken dat je een 100% rationeel wezen bent.
ivob schreef:Je hebt waarschijnlijk geen flauw benul wat ik wel en niet aankoop en waar en wanneer ik iets aankoop.
Waarschijnlijk heb je er zelf ook niet zo'n groot benul van over hoeveel je bij je beslissingen op je buikgevoel afgaat.
ivob schreef:Bij een bakker ben ik al jaren niet meer binnen geweest om brood te kopen naar vrije keuze, laat staan dat ik hetelfde zou doen in een supermarkt (om je eigen voorbeeld te counteren).
Misschien als gevolg van publiciteit voor een broodbakmachientje? ...
ivob schreef:Nogmaals, ik ontken niet dat andere mensen handelen zoals jij stelt. Hoeveel er dat dan zijn en in welke omstandigheden laat ik aan anderen over. Zelf ga ik daar geen getal op plakken.
Ik wel: 100%
Reclame beïnvloedt uw gedrag op veel meer manieren dan je je kunt voorstellen.
Ook zeer indirect.
Zo heeft het drinken van een chocomelk in een café niet echt een stoer imago, wat zal afschrikken om dat als man daar te gaan drinken.
Maar wie creëert dat imago?
Het is door constant reclame voor Coca-Cola te maken dat zij dat probleem niet hebben, waardoor dat merk niet echt als iets voor watjes aanzien wordt.
ivob schreef:95% van mijn TV-kijkgedrag gaat via uitgesteld kijken en via Canvas en via streaming. Daar is nauwelijks reclame te zien.
Ik zie daar iedere keer reclame voor auto's, verzekeringen, ...
Daarnaast word je in elke stad constant met reclame gebombardeerd.
ivob schreef:Om de vijf voet wordt dat onderbroken door een reeks reclame. Steeds dezelfde dan nog.
Yep, uit onderzoek blijkt dan ook dat reclame die vaak herhaald wordt, effectiever is, zelfs deze die zeurderig overkomt. Iedere aflevering onderbroken door dezelfde reclame. Geen enkel daar "aangeprezen" product kon mijn interesse tot aankoop opwekken.
ivob schreef:Blijkbaar ook niet onbewust want nog steeds geen drang gehad om naar een shoppingcentrum, winkel of speciaalzaak te rennen om aan mijn onbewuste koopdrang te voldoen.
Alsof je nu nog herinnert welke reclame je vorige week of maand gezien hebt.
Hoe kun je dan weten of je het onbewust beïnvloedt?
ivob schreef:Wat is het probleem?
Wanneer TV-content an sich niet kwaliteitsvol genoeg is om genoeg aandacht te genereren en inkomsten te verwerven heb ik er geen probleem mee dat het van de markt verdwijnt.
Wie zegt dat die content zo slecht is qua kwaliteit?
De inkomstenbron van die zenders is op dit moment reclame.
Als men je inkomstenbron wegpakt, ga je natuurlijk niet ver lopen.
Pak de subsidies weg van de VRT, hoe lang denk je dat ze zich nog een Canvas kunnen permitteren?
ivob schreef:Ik zal heus geen traan laten wanneer de TV-zenders van DPG-Media en SBS Belgium morgen een groot deel van haar "content" moet sluiten wegens verlieslatend of hun uitdijende content terug bundelen in elk één zender.
Het zal dan eerder heel de zender zijn die verdwijnt.
O eerder de minst interessante programma's die overblijven, omdat die het meeste kijkers lokken.
De meeste kijkers gaan immers niet voor kwaliteit, dat zie je nu ook weer met heel de zomer heruitzendingen van "De Kampioenen" en "De Kotmadam".
Canvas haalt ook bijlange niet de kijkcijfers van één of VTM.
ivob schreef:Ja en? Liever betalen voor kwaliteit dan gratis rommel over je heen krijgen. "Gratis" snijdt ook aan twee kanten hoor.
Het resultaat van "gratis" krijg je all dagen over je heen.
Dat is jouw standpunt, ik vind dat ze mensen de keuze moeten laten: extra betalen zonder reclame zoals op Youtube, of geen extra betalen en die 1 minuut reclame voor lief nemen.
Dan kan iedereen beslissen wat hij belangrijkst vindt.
Al die mensen die vinden dat het toch maar pulp is, gaan natuurlijk niet bijbetalen, ze gaan zelfs niet kijken, want het is toch pulp voor hen.
ivob schreef:Ha, nu wordt me al veel duidelijk.
We hebben beiden een volledig andere kijk op tijdsinvulling via media.
Wat er getoond wordt is voor jou niet het belangrijkste als er maar beelden zijn, al is het reclame.
Neen, ik probeer mij gewoon eventjes in de situatie van een ander -hier: het mediabedrijf- in te denken.
Empathie heet zoiets.
Dan snap je gauw wat het probleem is.
Als je al die minuten minder hebt, en tegelijk geen inkomsten, want geen reclame meer, dan ga je failliet.
ivob schreef:Mijn instelling is bijna tegengesteld.
Vandaar dat we het over dit onderwerp nooit eens zullen worden.
Als men met de werkelijkheid geen rekening wil houden, en in een soort fantasiewereld wil leven waar honderden mensen gratis werken om jou een plezierige avond te geven, dan kan dat inderdaad niet.
ivob schreef:Vandaar ook dat we TV totaal anders willen beleven en beiden in een totaal andere richting zoeken.
Je vergist je daarin schromelijk.
Ik kijk een groot deel van mijn tijd Canvas en BBC (vooral BBC Two).
Natuurlijk ben ik geen fan van reclame, maar als men mij vraagt wat ik liefst heb: dat al die zender van Go Play en van VMMA verdwijnen, en ik krijg er niets voor terug, of ze doen een minuut reclame voor die zenders, dan weet ik rap wat gekozen.
Ik snap nog altijd niet hoe mensen in één adem zeggen dat ze niets van waarde vinden op die zenders, maar tegelijk zich ergeren over de reclame.
Als er niets interessants op is, ga ik het niet bekijken, en wat zou ik dan last hebben van reclame?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4860
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

boulder schreef:
ivob schreef:Bedankt voor je gratis persoonlijkheidsanalyse op afstand.
Heeft niets met een analyse te maken, het is gewoon eigen aan de mens.
Het is alsof je mij een "analyse" zou toewijzen omdat ik vanop afstand zeg dat je niet (lang) zonder voedsel kunt.
Daarvoor hoef ik je niet persoonlijk te kennen.
Verkeerde vergelijking.
Wanneer je van op afstand, zonder dat ik je die specifieke info geef, zou kunnen analyseren zonder welk soort voedsel en drank ik niet lang zou kunnen (cfr. Cola) en waar en wanneer ik dat voedsel zou kopen zou ik je gelijk geven. Maar dat kan je evenmin.
Zelfs als ik je die specifieke info zou geven en die zou niet overeenstemmen met je eerdere "analyse" zou je het waarschijnlijk nog ontkennen want je zou dan afkomen met de stelling dat iedereen hetzelfde soort voedsel tot zich neemt (cfr. Cola) want het is "eigen aan alle mensen".
Ik heb een nieuwtje voor je: mensen kunnen wel degelijk (grondig) van elkaar verschillen hoor. Zowel waardoor ze beïnvloed worden, wat en waar ze iets kopen en in welke mate ze voor zichzelf kunnen instaan.
Dat jij dit een illusie vindt zegt meer over jezelf dan over de anderen die je tot in hun onderbewuste denkt te kunnen doorgronden omdat je ergens wat algemeenheden gelezen hebt.
Als jij moet kiezen tussen een rode en een blauwe wagen van hetzelfde type, en al de rest van de details is identiek, wat heeft het met ratio te maken welke kleur je gaat kiezen?
Smaak? Men maakt dan ook geen reclame op basis van persoonlijke smaken.
Al ooit specifieke reclame geweten voor een bepaalde kleur?
Ik zou het verder niet weten. Ik heb nl. nog nooit voor een auto gekozen op basis van de kleur.
En ik beweer ook niet 100% rationeel te handelen. Dat zijn conclusies die jij maakt en aan elkaar breit.
Het gaat hier over de invloed van reclame en je koopgedrag daar al dan niet door te laten leiden. Niet over hoe men zijn leven voor 100% inricht noch wat persoonlijke smaak is. De gustibus non est disputandum.
ivob schreef:Misschien als gevolg van publiciteit voor een broodbakmachientje? ...
Weer verkeerd gegokt. Komt er van als je anderen gaat analyseren op buikgevoel of op basis van je eigen gedragingen.
Ik heb helemaal geen broodmachientje.
Zo heeft het drinken van een chocomelk in een café niet echt een stoer imago, wat zal afschrikken om dat als man daar te gaan drinken.
Wederom, dit zegt weer meer over je eigen ingesteldheid en door welke impulsen jij je laat leiden dan dat dit geldt voor anderen. Wat ik in een café al dan niet drink heeft te maken met de omstandigheden, het gezelschap, de kaart en het weer: niet wat jij denkt dat men daar moet nuttigen of welke marketingjongen dan ook.
Het is door constant reclame voor Coca-Cola te maken dat zij dat probleem niet hebben, waardoor dat merk niet echt als iets voor watjes aanzien wordt.
Ah, dan ben ik in jouw ogen en in die van de marketingafdeling maar een watje. Who cares.
ivob schreef:95% van mijn TV-kijkgedrag gaat via uitgesteld kijken en via Canvas en via streaming. Daar is nauwelijks reclame te zien.
Ik zie daar iedere keer reclame voor auto's, verzekeringen, ...
Daarnaast word je in elke stad constant met reclame gebombardeerd.

Kan zijn maar ik ben niet verantwoordelijk voor wat jij ziet en tot je neemt. Dat zegt meer over jou dan.....
Waar en in de welke stad? Is me nog niet opgevallen. Ook als ik eens in een stad kom krijg ik niet de neiging van alles te gaan kopen dus het zal dan wel meevallen met het doordringen van die reclame die ik daar onbewust zie.
boulder schreef:Yep, uit onderzoek blijkt dan ook dat reclame die vaak herhaald wordt, effectiever is, zelfs deze die zeurderig overkomt. Iedere aflevering onderbroken door dezelfde reclame. Geen enkel daar "aangeprezen" product kon mijn interesse tot aankoop opwekken.
Nu kan ik niet meer volgen. Nu schrijf je zelf dat na het aanprijzen van zeurderige reclame geen enkel daar aangeprezen product je interesse tot aankoop heeft opgewekt?
Alsof je nu nog herinnert welke reclame je vorige week of maand gezien hebt.
Hoe kun je dan weten of je het onbewust beïnvloedt?
Wel alles lezen wat er staat. Ik schreef dat ik NIET de drang had om naar..... te rennen. Wanneer ik daar niet ben en geen aankopen doe welke reclame zou me dan bewust of onbewust moeten beïnvloeden op een plaats waar ik niet ben? :-D
Wie zegt dat die content zo slecht is qua kwaliteit?
Ik.
Mijn keuze, mijn conclusie.

Dat jij een andere keuze hebt en een andere conclusie is duidelijk.
Ik heb er dan ook niets op tegen dat je naar die, volgens jou, zenders vol kwaliteitsvolle content blijft kijken en er geen probleem mee hebt dat die voorafgegaan worden door een stuk verplichte niet doorspoelbare reclame die vervolgens, jouw woorden, nog eens je koopgedrag gaan beïnvloeden ook. Die programma's zijn voor mensen die handelen zoals jezelf dus helemaal niet gratis door de verplichte reclame want je sponsort ze door beïnvloed koopgedrag. Je verliest dus twee keer.

Jij blijft dus gewoon kijken, inclusief reclame gevolgd door, je eigen logica, beïnvloed koopgedrag.
Ik blijf niet kijken, nog minder last van reclame en nog minder consumptiegedrag opgedrongen door de media.
Iedereen blij.

Het zal dan eerder heel de zender zijn die verdwijnt.
O eerder de minst interessante programma's die overblijven, omdat die het meeste kijkers lokken.
De meeste kijkers gaan immers niet voor kwaliteit, dat zie je nu ook weer met heel de zomer heruitzendingen van "De Kampioenen" en "De Kotmadam".
Canvas haalt ook bijlange niet de kijkcijfers van één of VTM.
Je had het misschien nog altijd niet door maar het kan me geen zier schelen waar de meeste andere kijkers naar kijken.
Wanneer ik naar o.a. Canvas kijk maakt het me ook helemaal niet uit wat de kijkcijfers van zender x of y zijn.
Ik kijk in mijn eentje of in gezinsverband. Niet tezamen met al die andere kijkers.
Dat is jouw standpunt, ik vind dat ze mensen de keuze moeten laten: extra betalen zonder reclame zoals op Youtube, of geen extra betalen en die 1 minuut reclame voor lief nemen.
Dan kan iedereen beslissen wat hij belangrijkst vindt.
Al die mensen die vinden dat het toch maar pulp is, gaan natuurlijk niet bijbetalen, ze gaan zelfs niet kijken, want het is toch pulp voor hen.
Daar zijn we het dan wel over eens.
Maar de discussie in dit topic ging er, ten gronde toch, juist over dat men die keuze niet heeft en verplicht reclame, of men wil of niet, door de strot geramd krijgt. En dan ga jij de voordelen opsommen van reclame waardoor "gratis" programma's en niet te betalen zenders kunnen blijven bestaan,....
Neen, ik probeer mij gewoon eventjes in de situatie van een ander -hier: het mediabedrijf- in te denken.
Empathie heet zoiets.
Dan snap je gauw wat het probleem is.
Als je al die minuten minder hebt, en tegelijk geen inkomsten, want geen reclame meer, dan ga je failliet.
Ah, is dat het doel, "empathie" met een mediabedrijf? :roll:
Het is je gegund maar het zal niet wederzijds zijn.
Ze moeten niet bankroet gaan. Je stelt hier juist zelf voor dat ze dan maar moeten laten betalen voor hun content. Dat die keuze er moet zijn. Wanneer ze dan alsnog bankroet gaan betekent dat gewoon dat er onvoldoende gegadigden voor hun aangeboden content zijn. Dat is het gevolg van ondernemen. Ondernemen, zeker een mediabedrijf, moet je niet gelijkstellen aan liefdadigheid waar de nodige "empathie" voor aan de dag gelegd moet worden.
Van mij mag het hoor. Maar verwacht dat dan niet van een ander en zeker niet van mij.

[
Laatst gewijzigd door ivob 28 jun 2022, 15:09, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

ivob schreef:Ook als ik eens in een stad kom krijg ik niet de neiging van alles te gaan kopen dus het zal dan wel meevallen met het doordringen van die reclame die ik daar onbewust zie.
Door dit soort opmerkingen telkens opnieuw te geven toon je enkel aan dat je totaal geen besef hebt hoe reclame & marketing werken. :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4860
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

cadsite schreef: Door dit soort opmerkingen telkens opnieuw te geven toon je enkel aan dat je totaal geen besef hebt hoe reclame & marketing werken. :lol:
Het geeft eerder aan dat je nooit iedereen over dezelfde kam moet scheren en er beter niet van uitgaat dat hoe jezelf denkt en handelt voor iedereen gelijk is.
Ik besef heel goed hoe reclame & marketing werken en op wie ze het meeste invloed hebben. De cursussen en de discussies erover zijn hier jarenlang een onderdeel van het gezinsleven geweest.
Zelf besef ik ook zeer goed dat niet iedereen denkt en handelt zoals ikzelf. Ik lees het o.a. hier alle dagen.
Moest iedereen hetzelfde denken en handelen zou om te beginnen de maatschappij er al totaal anders uitzien.

Blijkbaar is mijn denk- en handelswijze in de praktijk dan toch de slechtste nog niet en zal de onbewuste beïnvloeding toch reuze meevallen want ik heb nooit behoord tot de helft van Vlaanderen die niet rondkomt.
ps. De PV-panelen die ik indertijd heb laten leggen waren de goedkoopste (volgens de reclame van toen rommel en kwalitaitef niet te evenaren door EU technologie) die ik toen op de markt kon vinden. Nooit spijt van gehad en ze doen het nog steeds zonder meetbare degradatie. De twee e-bikes idem. Een merk waar ik voorheen nog nooit van gehoord had en zelfs ben moeten gaan opzoeken om er wat meer details over te vinden. Veel goedkoper dan eender welk merk waar wel reclame voor gemaakt wordt, ondanks de veel performantere batterij.
Toen ik moet beslissen welke salarisauto het zou worden werden alle beschikbare kandidaten één voor één naast elkaar gezet en op papier technisch gewogen. Wie er dan, volgens mijn vooropgestelde prioriteiten, nog overbleef werd testgereden. Wie er dan nog overbleef (2) werd beoordeeld op beschikbare binnenruimte. Reclame voor welk merk dan ook had er niets mee te maken. De winnaar was niet eens het model waar men volgens de reclame "de man/vrouw van de dag" mee zou moeten zijn.
Gewoon diegene die het best naar voor kwam in de vooropgestelde prioriteiten. En zo zal het de volgende keer net zo gaan.
Aan de uiteindelijke keuze van de combinatie thuisaccu/omvormer zijn 18 maanden wikken en wegen en vele interviews met kandidaat installateurs aan voorafgegaan. Het werd een combinatie van beste prijs voor het product dat aan mijn eisen het beste kon voldoen. Onbewust kan ik het gemist hebben maar ik kan me echt niet herinneren dat ik op de DPG groep al veel reclame gezien heb voor thuisbatterijen en omvormers. Ze worden dan ook nog overwegend afgeraden door de massa. :-D Uiteindelijk is het ook weer niet de combinatie geworden die door velen dan wel aangeprezen wordt.
Enz.

Prijs/kwaliteit afwegingen zal je zelden tot niet vinden via de reclame. Het heeft, voor mij, dan ook geen zin je daar door te laten leiden want dat eerste is mijn uitgangspunt. Geen pobleem dat anderen andere uitgangspunten vooropstellen.

Wel een contradictie: meestal word ik hier onder vuur genomen omdat ik niet handel en denk zoals "iedereen" kan of wil handelen waarop men vervolgens me er van wil overtuigen dat ik onder dezelfde invloed sta als "iedereen" en ook zo zal handelen. :-D
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

cadsite schreef:
ivob schreef:Ook als ik eens in een stad kom krijg ik niet de neiging van alles te gaan kopen dus het zal dan wel meevallen met het doordringen van die reclame die ik daar onbewust zie.
Door dit soort opmerkingen telkens opnieuw te geven toon je enkel aan dat je totaal geen besef hebt hoe reclame & marketing werken. :lol:
Of wat het verschil is tussen bewust en onbewust handelen…
Maar ja, buiten zonnepanelen nen Otto en wat velo’s koopt onzen Ivo ook niks :lol:
Maar voor die drie items maakt em wel in bijna elke post reclame. :angel:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

ivob schreef:
Blijkbaar is mijn denk- en handelswijze in de praktijk dan toch de slechtste nog niet en zal de onbewuste beïnvloeding toch reuze meevallen want ik heb nooit behoord tot de helft van Vlaanderen die niet rondkomt.
ik behoor gelukkig ook tot de helft die rondkomt,

Wat heeft dat met reclame en marketing te maken? de industrie geeft niet al decennialang miljarden uit omdat het niet werkt. Tientallen procenten van de bevolking denken trouwens zoals u, nl dat reclame weinig tot geen impact op hen heeft. Daarvoor heeft iedereen wel zijn eigen excuses.

terwijl elk onderzoek altijd opnieuw hetzelfde uitwijst, reclame heeft een enorme impact en beïnvloedt iedereen, zonder uitzondering
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4860
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Niemand, ook ik niet, ontkent dat reclame niet werkt en een impact heeft op het koopgedrag van velen.
Een element dat ook meespeelt waarom sommigen daardoor in financiële moeilijkheden kunnen komen.
Dat ik dat nog moet toelichten aan iemand die alle onderzoeken over het onderwerp tot in al zijn details kent?
Maar geen enkel gedegen studie zal ooit tot de conclusie komen dat haar bevindingen zonder uitzondering op gaan voor iedereen.
Dat zou gewoon onwetenschappelijk zijn en dus een onderzoek dat niet relevant is.
Dat lezers zelf verkeerde conclusies trekken daaruit is iets heel anders.

En dat er nog steeds mensen zijn die het verschil niet kennen tussen een salarisauto en het kopen van een auto zal de discussie ook niet vooruit helpen. Daar worden we dus ook niet wijzer van. Zal wel ergens een onderzoek over bestaan dat daar geen verschil tussen zit. Heb ik dan ook gemist.

Edit:
Om terug te komen op het eerdere punt van boulder: net met de fiets door het centrum van een provinciestad gereden en door zijn opmerking bewust uitgekeken naar reclame. Voor ik aan de winkelstraat kwam zag ik net geteld een reclame voor een hogeschool, studies voor verpleegkunde en Proximus. Nu ben ik terug thuis en heb ik nog steeds niet de behoefte gevoeld om me in te schrijven voor die hogeschool noch verpleegkunde. Noch om Telenet in te ruilen voor Proximus.
De winkelstraat hing inderdaad vol met reclame voor de winkels zelf. Geen enkele behoefte gevoeld ook maar één winkel binnen te stappen en iets aan te kopen om onbewuste prikkels te bevredigen.
Nadien terug naar een nabijgelegen dorp gereden en daar mijn aankopenlijstje afgelopen en gekocht wat daar op stond. Er zat waarempel geen enkel merkproduct tussen.
Ik moet toegeven dat de kans bestaat dat ik in een ver verleden een reclame heb gezien voor groenten, fruit en vis en daardoor dit dan onbewust meer ben gaan kopen. Door jullie ben ik me daar nu eindelijk bewust van geworden.
Nu vraag ik me wel af hoe het komt dat ik onbewust meer reclame voor kabeljauw gezien heb dan voor zalm en waar? In de versafdeling dacht ik nog: zalm of kabeljauw? Het werd kabeljauw. Is daar ergens overvloedig reclame voor gevoerd?
Ik geef het dus toe. Ik zat fout. Ik werd waarschijnlijk onbewust beïnvloed in mijn koopgedrag. Het is nu boven water gekomen. :oops: De discussie kan dus afgesloten worden. Jullie hadden over de hele lijn gelijk.
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

ivob schreef:Verkeerde vergelijking.
Neen, je veronderstelling van een "analyse" is al compleet verkeerd.
Ik hoef ook geen analyse te maken om te weten dat een mens water nodig heeft om te overleven, en wie beweert zonder water (in één of andere vorm) te kunnen, maakt zichzelf wat wijs, ik hoef dat niet voor elk geval apart te 'analyseren'.
Het idee dat het zo concreet moet zijn dat iedereen cola moet drinken is ook weer van de pot gerukt, dat zegt niemand.
Misschien komt het door je vorming dat je alles zo letterlijk neemt, dat je geen globaal beeld snapt.
ivob schreef:Ik heb een nieuwtje voor je: mensen kunnen wel degelijk (grondig) van elkaar verschillen hoor.
Tuurlijk, maar ik heb er nog geen tegengekomen met kieuwen in plaats van longen.
Nu ja, als jij jezelf wilt blijven wijsmaken dat je tot een zeer unieke subgroep behoort die totaal immuun is voor elke vorm van reclame, dan moet je dat zeker doen.
Ik denk dat die groep heel vatbaar is.
ivob schreef:Zowel waardoor ze beïnvloed worden, wat en waar ze iets kopen en in welke mate ze voor zichzelf kunnen instaan.
Heel het idee dat alles wat je doet rationeel is, is gewoon fout.
Dat heb ik al heel veel gezien in allerlei wetenschappelijke experimenten in documentaires op serieuze zenders (zoals een paar getallen noemen, en afhankelijk van of het hoge of lage waren, schatten daarna de proefpersonen de waarde van een voorwerp anders in, terwijl de getallen niets met het voorwerp van doen hadden).
Ik heb daar nog altijd geen tegenargument tegen gehoord.
ivob schreef:Smaak? Men maakt dan ook geen reclame op basis van persoonlijke smaken.
Al ooit specifieke reclame geweten voor een bepaalde kleur?
Je snapt precies niets.
Het gaat over het feit dat jij doet alsof alles een rationele keuze is, dat je in cijfertjes gaat gieten, gaat uitrekenen, enz.
Wat ga jij uitrekenen aan rood of blauw?
Toch moet je een keuze maken.
Welnu, met producten is het ook zo.
2 auto's die ongeveer in dezelfde prijsklasse vallen, de ene heeft wat meer autonomie, maar de andere kost wat minder.
Je kunt dat niet 1 op 1 uitrekenen, en de keuze die je uiteindelijk zal maken zal veel meer afhangen van je buikgevoel dan je wilt toegeven.
En dat buikgevoel wordt dus beïnvloed door onder andere reclame.
Maar achteraf zul je daar wel een rationele uitleg bij verzinnen.
Zo werkt het nu eenmaal.
ivob schreef:En ik beweer ook niet 100% rationeel te handelen. Dat zijn conclusies die jij maakt en aan elkaar breit.
Het gaat hier over de invloed van reclame en je koopgedrag daar al dan niet door te laten leiden.
En die reclame zorgt er precies voor dat je niet meer 100% rationeel een keuze maakt.
Is dat nu zo moeilijk te begrijpen?
ivob schreef:Weer verkeerd gegokt. Komt er van als je anderen gaat analyseren op buikgevoel of op basis van je eigen gedragingen.
Ik heb helemaal geen broodmachientje.
Het was een kwinkslag, ik analyseer niet, jij valt gewoon in het menselijke gedrag zoals iedereen.
Alleen wil je jezelf voorhouden dat jij daar helemaal boven staat.
ivob schreef:Wederom, dit zegt weer meer over je eigen ingesteldheid en door welke impulsen jij je laat leiden dan dat dit geldt voor anderen. Wat ik in een café al dan niet drink heeft te maken met de omstandigheden, het gezelschap, de kaart en het weer: niet wat jij denkt dat men daar moet nuttigen of welke marketingjongen dan ook.
En weer ben je mis, want als dat gezelschap wél door reclame beïnvloed is, en jij laat je beïnvloeden door dat gezelschap, ben je weer even ver.
ivob schreef:Ah, dan ben ik in jouw ogen en in die van de marketingafdeling maar een watje.
Ik denk niet dat jij dat op café drinkt, gezien je stoerdoenerij, blijkbaar is je imago voor jou heel belangrijk.
ivob schreef:Kan zijn maar ik ben niet verantwoordelijk voor wat jij ziet en tot je neemt. Dat zegt meer over jou dan.....
Wat voor een zever is dat toch?
Ga je beweren dat je rondloopt en de borden niet ziet?
Doe je je ogen speciaal dicht als je toevallig in de buurt komt?
ivob schreef:Waar en in de welke stad? Is me nog niet opgevallen.
Al zijn het nog maar de merknamen van al die winkelketens, kom mij toch niet vertellen dat je die niet gezien hebt als je door een winkelstraat loopt?
Jij mag dat dan niet met reclame associëren, maar het tonen van logo's heeft alles met je merk pushen te maken, en dat is reclame.

Doe je er nu eigenlijk om om te trollen, of geloof je dat echt zelf?
ivob schreef:Nu kan ik niet meer volgen. Nu schrijf je zelf dat na het aanprijzen van zeurderige reclame geen enkel daar aangeprezen product je interesse tot aankoop heeft opgewekt?
Dat moet een foute quote zijn, een stukje van jouw tekst zat ertussen.
ivob schreef:Wel alles lezen wat er staat. Ik schreef dat ik NIET de drang had om naar..... te rennen.
Als je niet meer wat je vorige maand gezien hebt, kun je onmogelijk weten of een volgende aankoop daardoor onbewust beïnvloed werd.
Niemand beweert dat het zo'n drang is, dat je dan direct naar de winkel loopt.
ivob schreef:Ik heb er dan ook niets op tegen dat je naar die, volgens jou, zenders vol kwaliteitsvolle content blijft kijken en er geen probleem mee hebt dat die voorafgegaan worden door een stuk verplichte niet doorspoelbare reclame die vervolgens, jouw woorden, nog eens je koopgedrag gaan beïnvloeden ook.
Ja, in mijn woorden, want ik heb te doen met een of andere supermens die daar allemaal boven staat :lol:
Het feit is dat die 1 minuut weinig verschil zal maken, want je ziet op een dag zoveel merknamen, zoveel reclameborden dat het gewoon nog eentje bij de hoop is.
Mocht dat nu de enige plaats zijn waar je met reclame geconfronteerd wordt, zou het nog interessant zijn om ze echt niet te zien.
ivob schreef:Die programma's zijn voor mensen die handelen zoals jezelf dus helemaal niet gratis door de verplichte reclame want je sponsort ze door beïnvloed koopgedrag. Je verliest dus twee keer.
Ik denk dat ik ze heel vaak niet koop.
Maar dat sponsoren doen we vaak allemaal.
Het is niet omdat jij een reclame niet ziet, dat de kostprijs van die campagne niet in het product verrekend zit.
ivob schreef:Jij blijft dus gewoon kijken, inclusief reclame gevolgd door, je eigen logica, beïnvloed koopgedrag.
Opnieuw sla je de bal mis.
Ik zal ook zoveel mogelijk de reclame proberen te ontlopen, maar het is een soort spel van boswachter en stroper.
En ik besef dat zonder reclame (of een betalend abonnement) die zenders niet kunnen overleven.
ivob schreef:Ik blijf niet kijken, nog minder last van reclame en nog minder consumptiegedrag opgedrongen door de media.
Iedereen blij.
Op Canvas krijg je ook je reclame, het zal geen minuut duren, maar het is toch ook een brokje...
ivob schreef:Je had het misschien nog altijd niet door maar het kan me geen zier schelen waar de meeste andere kijkers naar kijken.
Jawel, die egoïstische houding had ik perfect door.
Ik daarentegen gun zowel de VTM als de Canvas als de BBC als de Arte als de RTP als de ... kijker zijn ding, of dat nu mijn smaak is of niet.
Vrijheid, blijheid, weet je wel?
ivob schreef:Wanneer ik naar o.a. Canvas kijk maakt het me ook helemaal niet uit wat de kijkcijfers van zender x of y zijn.
Ik kijk in mijn eentje of in gezinsverband. Niet tezamen met al die andere kijkers.
Zoals iedereen, zo uniek ben je dus.
Anderzijds hoop ik wel dat de kijkcijfers hoog genoeg liggen dat als het een goed programma is er nog meer van gemaakt worden, want met je idee dat het niet uitmaakt hoeveel mensen kijken, kan het wel eens zijn dat het programma snel wordt afgevoerd.
ivob schreef:Maar de discussie in dit topic ging er, ten gronde toch, juist over dat men die keuze niet heeft en verplicht reclame, of men wil of niet, door de strot geramd krijgt. En dan ga jij de voordelen opsommen van reclame waardoor "gratis" programma's en niet te betalen zenders kunnen blijven bestaan,....
Ahwel ja, omdat die andere optie -voorlopig- niet bestaat, maar ik denk dat die er wel zal komen.
En ook omdat ik die zenders hun inkomsten gun.
ivob schreef:Ah, is dat het doel, "empathie" met een mediabedrijf?
Er zijn er wel die alle empathie voor Poetin vertonen...
VTM heeft nog nooit één burger gebombardeerd...
ivob schreef:Ze moeten niet bankroet gaan. Je stelt hier juist zelf voor dat ze dan maar moeten laten betalen voor hun content. Dat die keuze er moet zijn.
Dat die keuze er idealiter zou moeten zijn.
Het is niet dat in het dagelijks leven alles is zoals het idealiter zou moeten zijn...
ivob schreef:Ondernemen, zeker een mediabedrijf, moet je niet gelijkstellen aan liefdadigheid waar de nodige "empathie" voor aan de dag gelegd moet worden.
Het is pas als de keuze weg is, dat je beseft dat je iets mist.
En neen, niemand vraagt liefdadigheid, zo'n bedrijf moet gewoon de mogelijkheid krijgen om zijn brood te verdienen, via reclame bijv.
ivob schreef:Wel een contradictie: meestal word ik hier onder vuur genomen omdat ik niet handel en denk zoals "iedereen" kan of wil handelen waarop men vervolgens me er van wil overtuigen dat ik onder dezelfde invloed sta als "iedereen" en ook zo zal handelen.
Zoals ik eerder al zei, het krioelt van de mensen die van zichzelf denken dat ze echt onafhankelijke denkers zijn, en totaal immuun zijn voor reclame.
Ze vergissen zich.
duizend schreef:Maar ja, buiten zonnepanelen nen Otto en wat velo’s koopt onzen Ivo ook niks
Ja, begin maar eens, ik ga een vlootje margarine kopen, eerst een vergelijkende studie....
ivob schreef:Maar geen enkel gedegen studie zal ooit tot de conclusie komen dat haar bevindingen zonder uitzondering op gaan voor iedereen.
Dat zou gewoon onwetenschappelijk zijn en dus een onderzoek dat niet relevant is.
Dat lezers zelf verkeerde conclusies trekken daaruit is iets heel anders.
Dit is nu net een schoolvoorbeeld van verkeerde conclusies.
Het is niet omdat er ergens uitzonderingen bestaan (de spreekwoordelijke witte merel) dat jij die uitzondering bent.
Uitzonderingen hoeven ook niet te betekenen dat reclame er totaal geen vat op heeft, misschien iets minder, maar dat betekent nog niet dat ze er geen vat op hebben.
ivob schreef:Om terug te komen op het eerdere punt van boulder: net met de fiets door het centrum van een provinciestad gereden en door zijn opmerking bewust uitgekeken naar reclame. Voor ik aan de winkelstraat kwam zag ik net geteld een reclame voor een hogeschool, studies voor verpleegkunde en Proximus.
En hoeveel borden heb je gezien met de merken en logo's op?
Dat is ook een vorm van reclame...
ivob schreef:Nu ben ik terug thuis en heb ik nog steeds niet de behoefte gevoeld om me in te schrijven voor die hogeschool noch verpleegkunde. Noch om Telenet in te ruilen voor Proximus.
Opnieuw die simplistische redenering, ik heb niet binnen de 5 minuten gekocht, dus het heeft geen invloed... :roll:
Niemand zegt dat iedereen in een hogeschool zal inschrijven.
De vraag is als iemand verpleegkunde zou willen studeren, en die ziet dat bord, of die misschien niet eerder aan die school zal denken dan aan een andere.
Of dat mensen die ergens een latent verlangen hebben om in de verpleegkunde te werken, misschien daardoor net de stap gaan zetten.
Jij schijnt te denken dat reclame niet werkt als niet élke reclame werkt, en binnen de 5 minuten tot een aankoop leidt.
ivob schreef:De winkelstraat hing inderdaad vol met reclame voor de winkels zelf. Geen enkele behoefte gevoeld ook maar één winkel binnen te stappen en iets aan te kopen om onbewuste prikkels te bevredigen.
Maar je hebt ze dus allemaal gezien, tot hiertoe deed je alsof je daaraan kon ontsnappen.
ivob schreef:Nadien terug naar een nabijgelegen dorp gereden en daar mijn aankopenlijstje afgelopen en gekocht wat daar op stond. Er zat waarempel geen enkel merkproduct tussen.
En gaan winkelen bij die winkel die reclame maakt met "De laagste prijs"?
Of voor elk product eerst een studie gemaakt?
Laatst gewijzigd door boulder 28 jun 2022, 18:45, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4860
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Uiteraard had ik ze nu wel goed gezien. Ik schreef al dat het speciaal op jouw aangeven was.
Ik zal het, in het kader van je onderzoek, uiteraard onmiddellijk laten weten wanneer ik over een aantal maanden de onweerstaanbare drang voel om terug te keren naar die winkelstraat om mijn onbewuste koopdrang te bevredigen.
Of eender welke andere winkelstraat.
Zolang je niets hoort mag je ervan uitgaan dat het feit zich nog niet heeft voorgedaan.

Maar laat het rusten boulder. Ik zei al dat je volkomen gelijk had. Wat wil je nog meer?
Laatst gewijzigd door ivob 28 jun 2022, 18:48, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

ivob schreef:Laat het rusten boulder. Ik zei al dat je gelijk had.
Ik ontwaarde toch een zweem van sarcasme. :lol:
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4860
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bewust of onbewust?
Een zweem? Zal wel wat meer geweest zijn. :-D

Na al je uitleg kan ik best begrijpen dat je weinig mensen tegenkomt die van jou verschillen.
Het verbaast me dat je na het bekijken van al die opgenomen docu's, series, films,.... uberhaüpt nog tijd hebt om onder de mensen te komen. Het buitenleven kan nog al eens verschillen van wat je ziet in films en op TV.

En nogmaals, je voorbeeld over auto's is niet op mij van toepassing. Ik koop al jaren geen auto's meer. En wat de keuze tussen kostprijs betreft, dat is ook geen keuzefactor. Er is geen lilmiet. Waar mijn keuzefactoren liggen had ik je al heel duidelijk uitgelegd. Verkeerd voorbeeld dus.
Als je er perse over wil doorbomen mag je altijd nog eens proberen. Mijn uren zijn toch betaald. :-D
Laatst gewijzigd door ivob 28 jun 2022, 18:56, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

ivob schreef:Bewust on onbewust?
Bewust, onbewust en zelfs onderbewust.
Ik hoop gewoon dat mensen eens beseffen dat de kans dat zij zo uniek zijn dat ze boven al de rest staan, zo klein is, dat het heel gevaarlijk is.
En dat gaat niet alleen over reclame, er zijn ook heel veel mensen die denken dat zij verdovende middelen gebruiken, maar zij zijn niet verslaafd, zij niet, die anderen wel.
Of ze gokken, maar let op, ze doen dat doordacht, en ze kunnen stoppen op elk moment.

Ik wou dat het allemaal waar was, dat we alles op rationele wijze beslisten, dat we, mochten we in de verleiding komen van verdovende middelen of gokken, of ... , dat we dan niet verslaafd zouden raken.
Maar zo werkt het helaas niet.
ivob schreef:En nogmaals, je voorbeeld over auto's is niet op mij van toepassing. Ik koop al jaren geen auto's meer.
Dat is nu typisch het ontwijken van een voorbeeld.
En of je hem nu koopt of als salariswagen mag kiezen uit een bepaald gamma, het gaat erom dat je een keuze moet maken.
ivob schreef:En wat de keuze tussen kostprijs betreft, dat is ook geen keuzefactor. Er is geen lilmiet. Waar mijn keuzefactoren liggen had ik he al heel duidelijk uitgelegd. Verkeerd voorbeeld dus.
Geen leasebudget?
Zal zeer uitzonderlijk zijn.
Maar dat maakt een keuze niet eenvoudiger.
Het is veel gemakkelijker kiezen als je maar tussen een paar modellen kunt kiezen, dan dat men zegt "kies maar uit alle merken en alle modellen".
Om dan je studie te maken...
ivob schreef:Mijn uren zijn toch betaald. :-D
Allez, een die ervoor uitkomt dat hij betaald wordt om hier te posten.
Hopelijk niet in roebels...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4860
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ik beweer nergens dat ik uniek ben.
Dat is iets wat jij er van maakt.
Het is enerzijds mijn overtuiging dat veel mensen zich laten beïnvloeden door reclame, op het gevaarlijke af maar ook dat er, al is het een minderheid, mensen zijn die kunnen weerstaan aan de verleidingen van reclame en zelfbewust genoeg zijn om op hun eigen conclusies af te gaan. Maar een minderheid op miljarden mensen is nog altijd een relatief groot getal hoor. En al zeker hoger dan uniek.
Het is ook niet mijn missie anderen ervan te overtuigen te denken en te handelen zoals ik doe. Dat lijkt me eerder een probleem van de andere kant. zoals je hiervoor zelf duidelijk aangeeft.
En of je hem nu koopt of als salariswagen mag kiezen uit een bepaald gamma, het gaat erom dat je een keuze moet maken.
Helemaal geen ontwijkend antwoord. Eerder dat je niet leest wat je graag wil zien dat er staat en het dus gewoon verwerpt omdat het niet in je wereldbeeld past. Ik heb al zeer duidelijk aangegeven wat mijn ctieria zijn. Uiteraard zijn dat keuzes. Iedereen moet altijd keuzes maken. Dat is zowat mijn motto. Maar dat is het punt hier helemaal niet. Het punt is of men die keuzes kan maken volgens eigen criteria of gestuurd door reclame. Niet of men al dan niet een keuze moet maken.
En dat gaat niet alleen over reclame, er zijn ook heel veel mensen die denken dat zij verdovende middelen gebruiken, maar zij zijn niet verslaafd, zij niet, die anderen wel.
Het wordt nu wel heel verwarrend hoor.
Je gebruikt verdovende middelen of niet. Denken dat je verdovende middelen gebruikt maar niet verslaafd zijn lijkt me eerder in een ander ziektebeeld te passen.
Wat is nu eigenlijk je punt in deze? Dat mensen verdovende middelen zijn gaan gebruiken omdat ze onbewust beïnvoed zijn door reclame ervoor? Dan heb ik nog een mooie voor je: ik heb nooit gerookt.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jun 2022, 19:09, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

ivob schreef:Uiteraard had ik ze nu wel goed gezien. Ik schreef al dat het speciaal op jouw aangeven was.
Ik hoop dat je niet regelmatig tegen zo'n onzichtbaar bord loopt...
ivob schreef:Ik beweer nergens dat ik uniek ben.
Dat is iets wat jij er van maakt.
Uniek of lid van een select clubje, het verschil is niet zo groot.
ivob schreef:Het is enerzijds mijn overtuiging dat veel mensen zich laten beïnvloeden door reclame, op het gevaarlijke af maar ook dat er, al is het een minderheid, mensen zijn die kunnen weerstaan aan de verleidingen van reclame en zelfbewust genoeg zijn om op hun eigen conclusies af te gaan.
Dat is het gevaar, dat je denkt dat jij daar boven staat, en totaal niet vatbaar bent.
Het is hetzelfde verhaal met mensen die drugs nemen in de overtuiging dat zij iets speciaals hebben, en daardoor niet verslaafd gaan raken.
Wat minder hubris is een veel voorzichtiger levenshouding.
Een overtuiging bewijst overigens niets.
Er zijn mensen die overtuigd zijn dat de Aarde plat is, er zijn die overtuigd zijn dat de wereld binnen een paar jaar zal vergaan.
ivob schreef:Ik heb al zeer duidelijk aangegeven wat mijn ctieria zijn. Uiteraard zijn dat keuzes. Iedereen moet altijd keuzes maken. Dat is zowat mijn motto. Maar dat is het punt hier helemaal niet. Het punt is of men die keuzes kan maken volgens eigen criteria of gestuurd door reclame. Niet of men al dan niet een keuze moet maken.
Geen enkel criterium is 100% objectief.
Of ga jij een auto voornemen op een andere omwille van een zeer miniem verschil in binnenruimte?
Neen, uiteindelijk gaat het hele plaatje meespelen, en dan zal uiteindelijk de reclame ook haar werk doen.

Bovendien, vertel mij eens hoe je dat doet voor een vlootje margarine.
Ga je daar ook met je Excelsheet met criteria naar de winkel?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4860
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

boulder schreef:Geen leasebudget?
Zal zeer uitzonderlijk zijn.
Maar dat maakt een keuze niet eenvoudiger.
Het is veel gemakkelijker kiezen als je maar tussen een paar modellen kunt kiezen, dan dat men zegt "kies maar uit alle merken en alle modellen".
Om dan je studie te maken...
Ook hier geef je aan weinig benul te hebben inzake salarisauto's. Gebruik het dan niet als tegenargument.
Zeer uitzonderlijk: Neen. Was binnen de firma met deze carpolicy - wanneer je voor een BEV koos - van toepassing op alle werknemers. Van hoog tot laag. Gaat dan al over enkele duizenden. Kan je ook hier al niet meer spreken van een "select clubje".
Een car policy gaat dan ook niet over een keuze tussen alle merken en alle modellen. En wanneer het over BEV gaat is dat nog altijd zeer overzichtelijk hoor. Maar het ging ook niet over gemakkelijk kiezen of niet gemakkelijk kiezen maar over kiezen onder invloed van reclame. Je blijft bokkesprongen maken om toch maar aan te kunnen tonen dat ieder individu tot de zelfde groep moet behoren. Heb je in het verleden een of andere onderbewuste angst opgelopen voor wat niet in je eigen denkraam past?
En ja, moeilijk gaat ook. Ik steek liever preventief voldoende tijd in het bestuderen van alle voor- en nadelen van de voorliggende opties dan deze te laten beperken door anderen omdat dat dan gemakkelijker kiezen is. :roll:
Wanneer jij liever voor de laatste optie kiest wederom geen probleem voor mij maar daarom moet ik je daar nog niet in volgen omdat dit jou blijkbaar een behaaglijker gevoel geeft.
Bovendien, vertel mij eens hoe je dat doet voor een vlootje margarine.
Je blijft dezelfde fout maken en blijkbaar jouw koopgedrag extrapoleren naar anderen.
En je bent nu volledig van het padje af. Het gaat er niet om of je margarine gaat kopen. Het gaat erom of je onder invloed van reclame margarine, moest je dat al nodig hebben, van merk x of y gaat kopen. Hopelijk ga je niet plots margarine kopen omdat je ergens reclame over maragarine gezien of gehoord hebt terwijl je daarvoor daar nooit behoefte aan gehad hebt? Voor je weer denkt dat ik de rechtstreeks vraag ontwijk: ik koop geen margarine. Boter trouwens ook niet.
En een exel heb ik ook niet nodig tijdens mijn aankopen. Ik heb gewoon een boodschappenlijst bij van zaken die nodig zijn en die worden dan aangekocht. Niet meer en minder alleen wanneer ze niet voorradig zijn.
Je pijlen zijn bijna op hoor.
En het gaat ook er ook niet over dat iedere keuze 100% objectief is. Dat sleur jij er weer bij. Het punt was dat aankoopkeuzes al dan niet altijd beïnvloed worden door reclame. Er zijn heus nog wel andere criteria dan reclame. Toegegeven, na vandaag heb je me er van kunnen overtuigen dat er ook mensen zijn welke hun objectiviteit blijkbaar volledig door reclame wordt beïnvloed.
Of ga jij een auto voornemen op een andere omwille van een zeer miniem verschil in binnenruimte?
Kan je, als je de discussie dan toch verder wil voeren, eerst alles lezen wat ik schrijf voor je reageert? Dan moet ik de uitleg niet telkens herhalen.
Nadat, na alle andere criteria afgelopen te hebben, er op basis van deze criteria nog 2 modellen overbleven werd de eindbeslissing inderdaad genomen in het voordeel van het (technisch idem doch ander koetswerk) merk en model met de grootste kofferruimte. Dat dit verschil miniem was heb jij er van gemaakt.
Ik zeg ook niet dat dit de beste beslissing was. Maar met alles wat op dat ogenblik geweten was gaf dat op dat ogenblik en tussen de overblijvers, de doorslag. Reclame had er dus niets mee te maken. Kleur ook niet want we vonden de kleur van de "verliezer" beter bij onze smaak passen maar dat was geen criteria dat de doorslag mocht geven.
Neen, uiteindelijk gaat het hele plaatje meespelen, en dan zal uiteindelijk de reclame ook haar werk doen.
Hier gaan we weer. Je extrapoleert je persoonlijke criteria weer naar anderen.
Ik ontken niet dat dit voor jou zo werkt. Het omgekeerde aanvaarden blijkt nog altijd onoverkomelijk.
Uniek of lid van een select clubje, het verschil is niet zo groot.
Voor jou blijkbaar niet. Maar het is dan ook maar een uitspraak gedaan op persoonlijk buikgevoel.
Wat minder hubris is een veel voorzichtiger levenshouding.
Ik heb ook nergens beweerd dat ik een voorzichtig leven wil leiden.
En nog minder dat ik betaald wordt om hier te posten. Dat is louter jouw fantasie waardoor je beïnvloed wordt.
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

ivob schreef:Ook hier geef je aan weinig benul te hebben inzake salarisauto's.
Toch wel, ik heb er al diverse gehad, en ook de policy was niet altijd dezelfde.
Indertijd kon ik uit een heel aantal merken kiezen, en had daar een grote vrijheid in qua model ook, en toen had je een bepaald budget dat je kon besteden.
Tegenwoordig (ander bedrijf) zijn er een handjevol modellen, afhankelijk van de klasse, waaruit je een keuze kunt maken.

Maar je gaf de indruk dat het precies allemaal niet uitmaakte, dat je volledige vrijheid had.
Niet dus, wees dus duidelijk met je verhaal, in plaats van anderen op het verkeerde been te zetten.

In het systeem dat ik nu zit, is het bijzonder makkelijk kiezen.
Heel wat anders dan dat je tussen 10 merken en bij elk merk quasi alle modellen kunt kiezen.
ivob schreef:Maar het ging ook niet over gemakkelijk kiezen of niet gemakkelijk kiezen maar over kiezen onder invloed van reclame.
Als je de keuzemogelijkheden wegneemt, is het natuurlijk makkelijk om uw 'keuze' dan als doordacht en puur op verstand af te doen, want er is geen keuze, het is die of geen andere.
ivob schreef:Je blijft bokkesprongen maken om toch maar aan te kunnen tonen dat ieder individu tot de zelfde groep moet behoren.
Ik hoef dat niet aan te tonen, dat heeft de wetenschap al lang gedaan.
U heeft last van overmoed dat u denkt dat u totaal anders bent.
U had dat ook al bij het Oekraïnedebat, waar u graag doet alsof u de enige nuchtere bent met kennis van zaken en al die anderen dromen.

ivob schreef:En ja, moeilijk gaat ook. Ik steek liever preventief voldoende tijd in het bestuderen van alle voor- en nadelen van de voorliggende opties dan deze te laten beperken door anderen omdat dat dan gemakkelijker kiezen is.
Dat doen de meeste mensen, maar dat belet niet dat u zonder het te beseffen toch beïnvloed wordt door reclame.
Indertijd toen ik uit wel 10 merken en honderden modellen moest kiezen, wou ik ook een open blik houden, ook merken die ik niet of nauwelijks kende.
Maar uiteindelijk kom je dan met nog een aantal modellen die overschieten, sowieso zit daar ook het visuele aspect bij, en ook dat kan beïnvloed worden door reclame, de manier waarop de auto daar gepresenteerd werd.
En uiteindelijk werd het één bepaald model.
Je zult jezelf wel wijsmaken dat dat een puur rationele beslissing was, maar onmiskenbaar speelt ook een buikgevoel een rol.
ivob schreef:Je blijft dezelfde fout maken en blijkbaar jouw koopgedrag extrapoleren naar anderen.
Waarom?
De stelling was toch dat reclame iedereen beïnvloedt bij de aankopen of keuzes.
Jij beweert dat al die keuzes bij jou puur rationeel zijn.
Waarom mag je dat dan niet bekijken voor een pakje margarine?
ivob schreef:En je bent nu volledig van het padje af. Het gaat er niet om of je margarine gaat kopen. Het gaat erom of je onder invloed van reclame margarine, moest je dat al nodig hebben, van merk x of y gaat kopen.
Ik heb het ook niet anders beweerd, blijkbaar ben jij toch van het paadje af als je dingen leest die er niet staan.
Is dat je truuk om niet op de vraag te antwoorden?
Hopla, en weer de bekende truuk: "ik gebruik ze niet."
Geen brood, geen margarine.
Ontbijtgranen ook niet, zeker?
Hoe vergelijk je die?
Daar kun je serieuze XLS'en van maken.
Of eet je niet 's morgens?
Mijn pijlen zijn niet op, je verstopt je omdat je weet dat het niet klopt.
ivob schreef:En het gaat ook er ook niet over dat iedere keuze 100% objectief is. Dat sleur jij er weer bij. Het punt was dat aankoopkeuzes al dan niet altijd beïnvloed worden door reclame. Er zijn heus nog wel andere criteria dan reclame.
Jij doet je keuzes voor als rationeel, nu probeer je af te komen met "niet objectieve invloeden, maar toch geen reclame".
Niet objectief is niet rationeel...
Het is duidelijk dat je je in 1001 bochten wringt om niet te moeten toegeven dat je voor dergelijke aankopen wél beïnvloed wordt door reclame.
ivob schreef:Toegegeven, na vandaag heb je me er van kunnen overtuigen dat er ook mensen zijn welke hun objectiviteit blijkbaar volledig door reclame wordt beïnvloed.
Het is duidelijk dat je argumenten op zijn, want je begint steeds meer de man te spelen.
Op vragen kom je af met "koop ik niet".
Enkel wagens koop je blijkbaar.
Moet lastig zijn om te verteren.
ivob schreef:Kan je, als je de discussie dan toch verder wil voeren, eerst alles lezen wat ik schrijf voor je reageert? Dan moet ik de uitleg niet telkens herhalen.
Moet je maar ineens duidelijk zijn, in plaats van de schuld bij mij te leggen.
ivob schreef:Nadat, na alle andere criteria afgelopen te hebben, er op basis van deze criteria nog 2 modellen overbleven werd de eindbeslissing inderdaad genomen in het voordeel van het (technisch idem doch ander koetswerk) merk en model met de grootste kofferruimte. Dat dit verschil miniem was heb jij er van gemaakt.
Nu snap ik het helemaal niet meer, daarstraks heette het dat ze allemaal dezelfde auto kregen, nu moest er toch weer een checklist met criteria afgewerkt worden.
ivob schreef:Ik zeg ook niet dat dit de beste beslissing was. Maar met alles wat op dat ogenblik geweten was gaf dat op dat ogenblik en tussen de overblijvers, de doorslag. Reclame had er dus niets mee te maken. Kleur ook niet want we vonden de kleur van de "verliezer" beter bij onze smaak passen maar dat was geen criteria dat de doorslag mocht geven.
Zolang je niet duidelijk maakt hoe je systeem daar precies werkt heeft het geen zin te antwoorden.
Het ene moment zijn het allemaal dezelfde (1.000), het volgende moment moet er toch een checklist afgewerkt worden met criteria om er eentje uit te kiezen.
ivob schreef:Neen, uiteindelijk gaat het hele plaatje meespelen, en dan zal uiteindelijk de reclame ook haar werk doen.
Hier gaan we weer. Je extrapoleert je persoonlijke criteria weer naar anderen.
Ik ontken niet dat dit voor jou zo werkt. Het omgekeerde aanvaarden blijkt nog altijd onoverkomelijk.[/QUOTE]
Jij maakt jezelf wat wijs, dat is alles, je denkt dat je erboven staat.
Net zoals mensen die drugs nemen en denken dat zij anders zijn, en niet verslaafd gaan worden.
Het is een gevaarlijke denkpiste.
boulder schreef:Wat minder hubris is een veel voorzichtiger levenshouding.
ivob schreef:Ik heb ook nergens beweerd dat ik een voorzichtig leven wil leiden.
Klinkt ook niet echt rationeel, en in de Oekraïne discussie wilde je dat precies wel heel erg graag.
ivob schreef:En nog minder dat ik betaald wordt om hier te posten. Dat is louter jouw fantasie waardoor je beïnvloed wordt.
Waarom schrijf je dan
ivob schreef:Als je er perse over wil doorbomen mag je altijd nog eens proberen. Mijn uren zijn toch betaald.
Niets fantasie dus...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4860
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Is dat je truuk om niet op de vraag te antwoorden?
:roll: Ik had die reactie al zien aankomen en dus al op voorhand, alhoewel het totaal niets meer met het topic te maken heeft, volledig beantwoord. Maar zoals gewoonlijk past het antwoord niet in je kraam en blijf je er dan maar op doorgaan en je in bochten wringen. Idem wat betreft dat brood. Ik heb nergens gesteld dat ik geen brood eet. Je bent er zelf al over aan het doorbomen geweest inzake een broodbakmachientje. Mensen kunnen heel goed brood eten zonder er voor naar een warenhuis te gaan. Je weet het antwoord dus heel goed. Het heeft geen zin om een discussie te voeren waar je alleen mag antwoorden als het antwoord past in de visie van de tegenpartij en niet volgens de eigen gedragingen en ervaringen. Ik ga heus geen brood in een warenhuis kopen en er margarine op smeren omdat dit dan in jouw kraam past. En ook niets kopen (van merkproducten) omdat jij daar niet zonder kan.
Nee boulder, ik eet inderdaad, wanneer ik thuis ben, al jaren geen ontbijt meer, al van voor het mode werd.
Voor 12:00 uur drink ik alleen één power koffie. Met zelf gemalen koffiebonen en periodiek in redelijk grote hoeveelheden rechtstreeks aangekocht bij de koffieboer in Rwanda en daarna overgevlogen naar België. Nog nergens reclame voor gezien hier. Jij wel? De leuke dingen in het leven zoek je beter zelf uit en laat je niet bepalen door marketing.
Daar hebben ze tegenwoordig blijkbaar zelfs een modewoord voor: intermittent fasting. Past dat ook niet in jouw visie? Pech dan. Voor jou toch. Nergens betere koffie gedronken dan dit merkloos product. Weer verkeerd gegokt.
En blijkbaar begrijp ook jij het verschil tussen een salarisauto en aangekochte auto niet meer. Al heb je de eerste ook gebruikt.
Een salarisauto koop je niet. Ik toch niet. Vier jaar lease en de volgende. Telkens volgens het aanbod van de carpolicy en dus niet één model of merk voor iedereen gelijk. De enige kost is (hier toch) de VAA te betalen door de werknemer die er gebruik van maakt. Simpel hoor. Dat dit bij jou er blijkbaar anders aan toe ging maakt deel uit van jouw leven en niet van dat van een ander. Weer verkeerd begrepen.

En ik schreef helemaal niet dat ik hier betaald werd om te posten. Net zoals andere zaken in jouw fantasie een ander leven gaan leiden. Enerzijds schrijf ik blijkbaar te veel "lappen tekst" en voor jou is het dan weer niet gedetailleerd genoeg. Het is niet omdat jij je niet kan neerleggen bij een antwoord en er van alles achter gaat zoeken dat er niet staat omdat het niet in je kraam past en blijkbaar een probleem hebt met begrijpbaar lezen dat ik alles tot in detail moet blijven uitleggen.

Dus boulder, voor mij amen want anders blijf je tot in de eeuwigheid doorgaan tot je iedereen gekneed hebt tot hoe het leven er volgens jou moet uitzien. Probeer dat maar bij een ander, hier pakt dat niet.

We kunnen de discussie heel kort afsluiten: ik heb er geen enkel probleem mee om te erkennen dat jij je leven, samen met anderen, laat beïnvloeden door reclame. Dat toegeven dat het omgekeerde ook kan voorkomen en niet iedereen hetzelfde leven wenst te leiden dan wat voor jou blijkbaar de onontkoombare wereldstandaard is niet tot jouw inlevingsvermogen behoort is ook duidelijk. Maar dat is dan eerder jouw probleem dan het mijne. Aan jou om je eigen probleem al dan niet op te lossen. Out.
Sol Invictus!
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Als je al door dat oeverloos gezwets tot hier bent geraakt wat maak je je dan druk over wat reclame?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

ivob schreef:Dus boulder, voor mij amen want anders blijf je tot in de eeuwigheid doorgaan tot je iedereen gekneed hebt tot hoe het leven er volgens jou moet uitzien.
pot, ketel
:roll:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

ivob schreef:Ik had die reactie al zien aankomen en dus al op voorhand, alhoewel het totaal niets meer met het topic te maken heeft, volledig beantwoord. Maar zoals gewoonlijk past het antwoord niet in je kraam en blijf je er dan maar op doorgaan en je in bochten wringen.
Omdat het zo voor de hand ligt, ik probeer je te doen inzien dat het voor een alledaags product dat je dagelijks consumeert, niet zo makkelijk zal zijn om dat voor te stellen als een rationele keuze waar nergens enige beïnvloeding door reclame mogelijk is.
Jouw truuk is : "ik eet geen brood".
Mocht je werkelijk het debat niet uit de weg gaan, dan zou je zelf met een ander product van alle dag afkomen dat je wél eet.
Maar iedere keer zeggen "dat eet ik niet", is natuurlijk het gemakkelijkste om er niet op in te gaan, en er vooral niet over na te denken.
ivob schreef:Nee boulder, ik eet inderdaad, wanneer ik thuis ben, al jaren geen ontbijt meer, al van voor het mode werd.
Ik doe niet mee met dat soort modes, maar dan nog, brood kun je ook 's middags of 's avonds eten.
ivob schreef:Met zelf gemalen koffiebonen en periodiek in redelijk grote hoeveelheden rechtstreeks aangekocht bij de koffieboer in Rwanda en daarna overgevlogen naar België.
Amaai, ongelofelijk.
Ik veronderstel dat je de bomen die sneuvelen voor je toiletpapier ook ter plaatse gaan selecteren bent...
ivob schreef:Nergens betere koffie gedronken dan dit merkloos product. Weer verkeerd gegokt.
Op een bepaald moment worden die verhalen ongeloofwaardig.
ivob schreef:En blijkbaar begrijp ook jij het verschil tussen een salarisauto en aangekochte auto niet meer. Al heb je de eerste ook gebruikt.
Een salarisauto koop je niet.
Oh, maar ik begrijp het perfect.
Ik zie dat je het weer op het semantische speelt.
Of je nu koopt of niet, je kiest, daarover gaat het.
ivob schreef:Vier jaar lease en de volgende. Telkens volgens het aanbod van de carpolicy en dus niet één model of merk voor iedereen gelijk.
Nochtans zei je eerst dat het over 1000 exemplaren ging.
Geen wonder dat ik het 'verkeerd' begrijp, het verandert à la minute.
ivob schreef:Weer verkeerd begrepen.
Dat heb je als je om de minuut van verhaal verandert.
ivob schreef:En ik schreef helemaal niet dat ik hier betaald werd om te posten. Net zoals andere zaken in jouw fantasie een ander leven gaan leiden.
Ik heb je letterlijk gepost, maar blijkbaar kun je nog altijd niet uitleggen wat je ermee bedoelde.
Ik mag je doen doorbomen, want je uren zijn toch betaald...
Leg dan eens uit wat je er wél mee bedoelt.
ivob schreef:blijkbaar een probleem hebt met begrijpbaar lezen dat ik alles tot in detail moet blijven uitleggen.
Het probleem zit aan uw kant als je het nu nog altijd niet kunt uitleggen.
ivob schreef:Dus boulder, voor mij amen want anders blijf je tot in de eeuwigheid doorgaan tot je iedereen gekneed hebt tot hoe het leven er volgens jou moet uitzien. Probeer dat maar bij een ander, hier pakt dat niet.
Ik vind je ongelofelijk arrogant, precies alsof je jezelf heel de tijd wilt bewijzen.
ivob schreef:We kunnen de discussie heel kort afsluiten: ik heb er geen enkel probleem mee om te erkennen dat jij je leven, samen met anderen, laat beïnvloeden door reclame. Dat toegeven dat het omgekeerde ook kan voorkomen en niet iedereen hetzelfde leven wenst te leiden dan wat voor jou blijkbaar de onontkoombare wereldstandaard is niet tot jouw inlevingsvermogen behoort is ook duidelijk. Maar dat is dan eerder jouw probleem dan het mijne. Aan jou om je eigen probleem al dan niet op te lossen. Out.
Ik zal het zo samenvatten: would-be 'superman' denkt in al zijn zelfwaan dat hij niet te beïnvloeden is door reclame.
Hij vergist zich, en ziet bij anderen overal 'problemen' als ze niet meegaan in zijn verhaal.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

@onder invloed van reclame
Ik weet niet hoe jullie producten kopen, maar ik doe dat niet door eerst VTM te kijken of alle reclame in een krant te bekijken.
Ik doe dat eerder door reviews of vergelijkingsartikels te lezen.

Of Samsung dan veel reclame maakt, of de appelboerderij uit Cupertino, zal me een worst wezen.
Ik heb elektrisch gereedschap van DeWalt. Ik denk niet dat die veel reclame maken, maar in vergelijkingen kwamen hun toestellen niet zelden als "de betere" eruit. Dus ik heb een half assortiment DeWalt in huis :).

Maar goed, laat die reclame-boys maar denken dat ze "heel de wereld" kunnen beïnvloeden.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik begrijp ten zeerst Uw punt,maar er zijn echt wel mensen die ongelofelijk gevoelig zijn voor reclame op zijn eigen of reclame die voorkomt in bepaalde tv reeksen of series bijv.beiden hebben echt wel een grote invloed daarvan zou men echt wel verschieten daarmee ook dat vele bedrijven er geld voor uitgeven natuurlijk.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4860
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

+1 voor de terechte opmerkingen van zowel @Heist_175 als @fluppie.
Beiden staan dan ook niet haaks op elkaar en vatten mooi mijn punt samen.
Ik handel in deze dan ook als Heist. Wanneer ik (om mee te gaan in het voorbeeld van Heist) gereedschap nodig hebt dat in eerste instantie betrouwbaar moet zijn en liefst een lange levensduur betracht ga ik bij voorkeur naar de lokale ijzerhandel met een gevestigde reputatie en laat me daar adviseren. Nog nooit bedrogen uitgekomen. En bij mankementen word je tenminste vakkundig bijgestaan en klantgericht verder geholpen. En dat is niet eens (voor dezelfde kwaliteit) altijd duurder dan online aankopen. En dan nog, goede service mag aangerekend worden. Niemand wil gratis werken.
Net zoals voeding. Wat ik in het lopende seizoen niet zelf kan produceren of vers kan verwerken of langdurig bewaren door het te bewerken/invriezen voor de tijd die komt wordt bij voorkeur aangekocht via lokale deeleconomie, kleine zelfstandige (bio)boeren, kleine winkels die uitsluitend werken met zelf meegebrachte verpakkingen 2de kansartikelen, recupereerbare voeding die anders zou weggegooid worden, .....
Zie je nauwelijks reclame voor.
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

heist_175 schreef:@onder invloed van reclame
Ik weet niet hoe jullie producten kopen, maar ik doe dat niet door eerst VTM te kijken of alle reclame in een krant te bekijken.
Natuurlijk is het niet zo dat je doelbewust reclameblokken gaat bekijken om inspiratie op te doen.
Dat is wel wat anders dan niet beïnvloed worden daardoor.
heist_175 schreef:Ik doe dat eerder door reviews of vergelijkingsartikels te lezen.
Als ik een 'grote' aankoop doe (geen vlootje margarine) zal ik ook wel zo'n vergelijkende tests lezen, en ik koop zeker ook niet altijd de bekende merken.
Maar dan nog, als je geconfronteerd wordt met een keuze tussen 2 producten die gelijkaardig lijken, en van het ene heb je nog nooit gehoord en het andere wel (via reclame), dan zal die laatste wel het voordeel van de twijfel krijgen.

Maar wat doe je als je koekjes gaat kopen?
Daar ga je geen studie van maken, en zal reclame wel degelijk op inwerken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

boulder schreef: Maar dan nog, als je geconfronteerd wordt met een keuze tussen 2 producten die gelijkaardig lijken, en van het ene heb je nog nooit gehoord en het andere wel (via reclame), dan zal die laatste wel het voordeel van de twijfel krijgen.
Ik weet het niet hoor, sommige mensen zullen zeggen dat product 2 "overpriced" is, want die reclame wordt natuurlijk ook betaald door de consument. Dus of dat nu zo'n voordeel is? Ga je een Dovy keuken kopen omdat die nitwit Muyle dat komt aanprijzen op tv ? Zou me eerder doen nadenken om voor een concurrent te kiezen, maar wie ben ik natuurlijk.

Oeps, ik ga hier niet verder op in, een hekel aan mensen die vijftig lijnen nodig hebben om hun standpunt te verduidelijken :lol:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

phil48 schreef:Ik weet het niet hoor, sommige mensen zullen zeggen dat product 2 "overpriced" is, want die reclame wordt natuurlijk ook betaald door de consument. Dus of dat nu zo'n voordeel is? Ga je een Dovy keuken kopen omdat die nitwit Muyle dat komt aanprijzen op tv ? Zou me eerder doen nadenken om voor een concurrent te kiezen, maar wie ben ik natuurlijk.
Wel, ik weet het niet, zonder die reclame zou ik er waarschijnlijk niet van gehoord hebben, en dan zou ik bij het kiezen van een keuken daar zelfs niet gewinkeld hebben (voor alle duidelijkheid: mijn keuken komt niet van daar).
Al die reclame maakt mij nieuwsgierig, maar dat wil niet zeggen dat ik dan zoveel meer ga betalen omdat het dat merk is.
Het werkt dus op heel veel manieren.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

boulder schreef:Maar wat doe je als je koekjes gaat kopen?
Ik koop geen koekjes, de kinderen maken die met veel plezier zelf.
En verder: weinig mis met huismerken?

Na wat "rondkijken in huis" zijn er wél merken die we kopen, maar van reclame daarvoor staat me niets voor:
- Lego (iemand al ooit reclame van/voor lego gezien - behalve in catalogi "van Sinterklaas"?)
- Puzzels van Jan Van Halsteren
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

heist_175 schreef:Ik koop geen koekjes, de kinderen maken die met veel plezier zelf.
Beetje ontwijkend antwoord.
Je zou denken dat er hier mensen zijn die nooit alledaagse voeding kopen.
heist_175 schreef: - Lego (iemand al ooit reclame van/voor lego gezien - behalve in catalogi "van Sinterklaas"?)
Van de star wars franchise toch wel al reclame zien opduiken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4860
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

heist_175 schreef: Ik koop geen koekjes
+1
En verder: weinig mis met huismerken?
:thumbs:

Zou een min of meer gelijkaardig consumptiegedrag iets te maken kunnen hebben met een min of meer gelijklopend kijkgedrag?
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

boulder schreef:Beetje ontwijkend antwoord.
Ik ga mijn supermarktrekeningen hier niet uploaden, maar 90% van wat wij kopen zijn groenten en fruit, aangevuld met rijst, pasta en bonen (~ chili con carne :)).
Volgens mij zijn daar gewoon geen specifieke merken voor?
Sla? Tomaten? Prei? Selder? Asperges? Room? Kippenbouten? Aardbeien? Meloenen?
Dat is toch gewoon "generiek" als in: geen merken?

Er zijn wel spullen waar ik op merk selecteer, maar dat is niet omdat ik reclame van zie of gezien heb.
Heb je wel eens een toetsenbord gehad van Sweex of andere brol? Ergo: Logitech muizen en tobo's.
Aangezien ik al een 5tal DeWalt batterijen heb, koop ik al makkelijker een DeWalt toestel dan Makita, Bosch, Milwaukee of nog iets anders.
Maar dat zijn keuzes die niet afhangen van reclame.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bovenstaande maakt veel duidelijk.

Jullie handelen is dermate onbewust dat je al niet meer beseft welke (basis) producten je allemaal koopt…
En dan poneren dat reclame hun nooit en niet het minst zal beïnvloeden, want ze doen alles logisch en bewust. :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Welk merk tomaten, selder of prei ken jij dan :-) ?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je blijft volhouden dat je enkel dingen uit de versafdeling koopt …
Volledig onbewust de reclamegevoelige artikelen kopen dan :lol:

Voor dewalt al veel reclame gezien, en al veel reviews dat ze zeker niet het beste toestel in bepaalde categorieën hebben, en dus al zeker niet prijs kwaliteit
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

heist_175 schreef:Welk merk tomaten, selder of prei ken jij dan :-) ?
vlam.be :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”