Bhaalu box / stick gebruiken voor andere doelen
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 1 keer
Heb er gisteren ook eens Windows 8.1 op gezet.
Dit werkt. Enkele drivers nog niet gevonden, en hoe wel ik de drivers van de remote kon installeren doet die niet echt veel.
Heb er ook Kodi op geplaatst en dit werkt ook redelijk. Maar nu en dan merk ik toch een algemene vertraging van het OS. Ook de ventilator gaat af en toe kortstondig snel draaien met een hinderlijk geluid als gevolg (vermoedelijk is dit wel in te stellen in de bios).
Vermoedelijk ga ik toch eens opnieuw proberen met lubuntu, maar ik wacht nog even op de ervaringen van zetatul hier op het forum.
Dit werkt. Enkele drivers nog niet gevonden, en hoe wel ik de drivers van de remote kon installeren doet die niet echt veel.
Heb er ook Kodi op geplaatst en dit werkt ook redelijk. Maar nu en dan merk ik toch een algemene vertraging van het OS. Ook de ventilator gaat af en toe kortstondig snel draaien met een hinderlijk geluid als gevolg (vermoedelijk is dit wel in te stellen in de bios).
Vermoedelijk ga ik toch eens opnieuw proberen met lubuntu, maar ik wacht nog even op de ervaringen van zetatul hier op het forum.
- hardyscript
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 300 keer
- Bedankt: 30 keer
Wat doet uw remote met Windows 8.1 ? Hier niets...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 26 keer
Zoals beloofd, hier is de werkende linux ubuntu 12.04 met XBMC. Remote control werkt en daarmee alleen is XBMC perfect te bedienen. Je kan natuurlijk keyboard/muis toevoegen.
HDMI audio was het lastigste want niet ondersteund in de kernel maar het is gelukt. Performantie is prima (voor deze doeleinden).
Alles tot 720p speelt perfect, 1080p videos ook zolang de bitrate niet overdreven hoog is.
Benodigdheden:
1) Een pc met een recente linux (ubuntu 12.04 of later) om de schijf/stick op te maken
of een live USB stick ervan om 1 keertje linux mee te booten op je pc (zie bvb http://www.ubuntu.com/download/desktop/ ... on-windows)
2) Een USB stick of harde schijf om in de bhaalu box te steken/installeren minimaal 3GB. Harde schijf kan zowel intern (SATA) als extern (USB) aangesloten worden. Eigenlijk is een SATA 2,5 inch harde schijf of SSD (intern/extern0 aan te raden .. zal minder rap verslijten dan een USB stick, sneller booten, en je hebt direct veel opslagruimte voor films.
Start je pc op in linux.
Om een SATA schijf te installeren heb je een USB->SATA adapter nodig tijdelijk. En in de bios boot order van de bhaalubox moet dan SATA eerst staan.
Hang de schijf eraan via USB. Als je een ubuntu hebt, opent waarschijnlijk vanzelf een venster met de inhoud van de schijf. In dat geval unmounten (het eject icoontje in de disk lijst).
open een terminal (windows toets/terminal)
vanaf nu werken we enkel als root.
sudo su -
je moet je paswoord ingeven (bij live stick niet denk ik)
Nu moet je uitzoeken welk device id de schijf gekregen heeft: sdb, sdc, sdd, ...
Best aan de hand van fdisk -l en de capaciteit nakijken.
Bvb indien /dev/sdc in al het onderstaande telkens sdx vervangen door sdc.
fdisk /dev/sdx
druk "p" enter
je krijgt nu de partitielijst te zien
enkel als er partities zijn, alle partities wissen:
d enter partition number enter (zoveel keer als er partities zijn)
n enter p enter (nieuwe maken)
enter enter enter (alle defaults goed = 1 paritite over de hele disk)
w enter (schrijf de nieuwe paritie tabel)
Als je nu een WARNING hebt gekregen: schijf unpluggen en herpluggen. Mogelijks is je device veranderd (sdc wordt dan sdd) - checken met
fdisk -l
Hier moet je nu 1 partitie zien van de volledige schijfgrootte.
nu formatteren in ext4:
mkfs.ext4 -U 20b024be-c6c5-4466-b066-28a62fb93722 /dev/sdx1 (vergeet de x niet aan te passen)
Schijf mounten op de pc
mkdir /tmp/mnt
mount /dev/sdx1 /tmp/mnt
cd /tmp/mnt
tar xvfj PADnaar/bhaalu-xbmc-2.tar.bz2 (alles installeren, duurt minuten, pas PADnaar aan naar waar de image staat op je laptop/pc, bvb /home/joske/Downloads/)
Bootloader installeren:
grub-install /dev/sdx --recheck --boot-directory=/tmp/mnt/boot
Installation finished. No error reported.
cd
umount /tmp/mnt
Schijf/stick uithalen, in een USB2.0 poort op de bhaalu box pluggen, in de bios boot order als default boot schijf zetten (zie begin dit topic) en het start op.
XBMC bhaalu heeft 1 user met naam 'test' en paswoord 'test', zo ook root access. Aan te raden is dat natuurlijk te veranderen.
XBMC hardware acceleratie VAAPI uitzetten, VDPAU acceleratie aan, shaders hardware.
Alsa audio device staat op HDMI ingesteld.
Om xbmc af te sluiten en een xterm te krijgen:
Power toets op de bhaalu remote control
EXIT
je komt nu op het ubuntu login scherm
muis aanhangen
klik op het icoontje naast test en selecteer 'xterm'
geef paswoord test in.
je moet de muis op de xterm zetten voor focus.
met ip addr ls
kan je het ip zien en inloggen via ssh.
Of je kan natuurlijk ook gewoon ctrl-alt-f1 doen en inloggen op de console.
Als iemand het ziet zitten de image write procedure not iets te vereenvoudigen, go ahead. Eigenlijk kan je ook met dd een 2GB stick image maken.
Om terug te keren naar bhaalu: poweroff, stick uittrekken en poweron. Good old bhaalu is back (allee momenteel temporary unavailable)
Het zou tof zijn als iemand zich kan bezig houden met spashscreens etc.
En ook de instructies voor wifi config via networkmanager. Ethernet werkt out of the box.
Veel plezier, echt de moeite!
Dit is kodi versie 14.0 RC2. Wish list: Live TV, DVB-T recording, netflix ... zou tof zijn.
Image bhaalu-xbmc-2.tar.bz2 is nog aan het uploaden (900MB), ik post hier de link zodra hij klaar is.
HDMI audio was het lastigste want niet ondersteund in de kernel maar het is gelukt. Performantie is prima (voor deze doeleinden).
Alles tot 720p speelt perfect, 1080p videos ook zolang de bitrate niet overdreven hoog is.
Benodigdheden:
1) Een pc met een recente linux (ubuntu 12.04 of later) om de schijf/stick op te maken
of een live USB stick ervan om 1 keertje linux mee te booten op je pc (zie bvb http://www.ubuntu.com/download/desktop/ ... on-windows)
2) Een USB stick of harde schijf om in de bhaalu box te steken/installeren minimaal 3GB. Harde schijf kan zowel intern (SATA) als extern (USB) aangesloten worden. Eigenlijk is een SATA 2,5 inch harde schijf of SSD (intern/extern0 aan te raden .. zal minder rap verslijten dan een USB stick, sneller booten, en je hebt direct veel opslagruimte voor films.
Start je pc op in linux.
Om een SATA schijf te installeren heb je een USB->SATA adapter nodig tijdelijk. En in de bios boot order van de bhaalubox moet dan SATA eerst staan.
Hang de schijf eraan via USB. Als je een ubuntu hebt, opent waarschijnlijk vanzelf een venster met de inhoud van de schijf. In dat geval unmounten (het eject icoontje in de disk lijst).
open een terminal (windows toets/terminal)
vanaf nu werken we enkel als root.
sudo su -
je moet je paswoord ingeven (bij live stick niet denk ik)
Nu moet je uitzoeken welk device id de schijf gekregen heeft: sdb, sdc, sdd, ...
Best aan de hand van fdisk -l en de capaciteit nakijken.
Bvb indien /dev/sdc in al het onderstaande telkens sdx vervangen door sdc.
fdisk /dev/sdx
druk "p" enter
je krijgt nu de partitielijst te zien
enkel als er partities zijn, alle partities wissen:
d enter partition number enter (zoveel keer als er partities zijn)
n enter p enter (nieuwe maken)
enter enter enter (alle defaults goed = 1 paritite over de hele disk)
w enter (schrijf de nieuwe paritie tabel)
Als je nu een WARNING hebt gekregen: schijf unpluggen en herpluggen. Mogelijks is je device veranderd (sdc wordt dan sdd) - checken met
fdisk -l
Hier moet je nu 1 partitie zien van de volledige schijfgrootte.
nu formatteren in ext4:
mkfs.ext4 -U 20b024be-c6c5-4466-b066-28a62fb93722 /dev/sdx1 (vergeet de x niet aan te passen)
Schijf mounten op de pc
mkdir /tmp/mnt
mount /dev/sdx1 /tmp/mnt
cd /tmp/mnt
tar xvfj PADnaar/bhaalu-xbmc-2.tar.bz2 (alles installeren, duurt minuten, pas PADnaar aan naar waar de image staat op je laptop/pc, bvb /home/joske/Downloads/)
Bootloader installeren:
grub-install /dev/sdx --recheck --boot-directory=/tmp/mnt/boot
Installation finished. No error reported.
cd
umount /tmp/mnt
Schijf/stick uithalen, in een USB2.0 poort op de bhaalu box pluggen, in de bios boot order als default boot schijf zetten (zie begin dit topic) en het start op.
XBMC bhaalu heeft 1 user met naam 'test' en paswoord 'test', zo ook root access. Aan te raden is dat natuurlijk te veranderen.
XBMC hardware acceleratie VAAPI uitzetten, VDPAU acceleratie aan, shaders hardware.
Alsa audio device staat op HDMI ingesteld.
Om xbmc af te sluiten en een xterm te krijgen:
Power toets op de bhaalu remote control
EXIT
je komt nu op het ubuntu login scherm
muis aanhangen
klik op het icoontje naast test en selecteer 'xterm'
geef paswoord test in.
je moet de muis op de xterm zetten voor focus.
met ip addr ls
kan je het ip zien en inloggen via ssh.
Of je kan natuurlijk ook gewoon ctrl-alt-f1 doen en inloggen op de console.
Als iemand het ziet zitten de image write procedure not iets te vereenvoudigen, go ahead. Eigenlijk kan je ook met dd een 2GB stick image maken.
Om terug te keren naar bhaalu: poweroff, stick uittrekken en poweron. Good old bhaalu is back (allee momenteel temporary unavailable)
Het zou tof zijn als iemand zich kan bezig houden met spashscreens etc.
En ook de instructies voor wifi config via networkmanager. Ethernet werkt out of the box.
Veel plezier, echt de moeite!
Dit is kodi versie 14.0 RC2. Wish list: Live TV, DVB-T recording, netflix ... zou tof zijn.
Image bhaalu-xbmc-2.tar.bz2 is nog aan het uploaden (900MB), ik post hier de link zodra hij klaar is.
Laatst gewijzigd door zeratul 04 dec 2014, 19:47, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Plus Member
Ja. De UUID is een label op de disk en wordt gebruikt als manier om de disk te identificeren door de bootloader grub en ook in /etc/fstab bij het mounten van de partities.
Tof dat je het hebt geprobeerd en erin bent geslaagd. Het was redelijk wat werk om het te maken.
Tof dat je het hebt geprobeerd en erin bent geslaagd. Het was redelijk wat werk om het te maken.
-
- Plus Member
Kan iemand die de image al gedownload heeft, die elders plaatsen, want
Blijkbaar veel volk geinteresseerd en blijkbaar is dropbox ook maar gratis zolang het beperkt blijft.This email is an automated notification from Dropbox that your Public links have been temporarily suspended for generating excessive traffic. Your Dropbox will continue to function normally with the exception of Public links.
Bij deze een nieuwe download link:zeratul schreef:Kan iemand die de image al gedownload heeft, die elders plaatsen, want
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/bhaa ... -2.tar.bz2
Voor wie liever via torrent download:
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/bhaa ... z2?torrent
Merci Zeratul!
bhaalu, My Catch-All TV, Everywhere.
http://www.bhaalu.be
http://www.facebook.com/bhaaluBE
http://www.twitter.com/bhaaluBENL
http://www.bhaalu.be
http://www.facebook.com/bhaaluBE
http://www.twitter.com/bhaaluBENL
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
- Bedankt: 208 keer
Mooi! Bedankt Zeratul en bhaalu. Al heb ik mijn box nog op tijd verpatst, dit is een community op zijn best!
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
-
- Plus Member
Dat is een manier en op zich misschien iets veiliger, omdat je in die VM dan niet aan de hardware kan die je niet bedoeldebartman schreef:ik heb een imac met virtualbox waarin windows 7 draait. Als ik goed lees moet ik nog een aparte OS (Ubuntu)aanmaken in virtualbox?
Je zal wel moeten de juiste USB disks doorpluggen naar die virtualbox. En gebruik zeker virtualbox extension pack voor usb 2.0 support of je gaat veel geduld nodig hebben.
-
- Starter Plus
- Bedankt: 3 keer
de tarball faalt, 2 maal gedowned eerst van je dropbox en daarna van de bhaalu link
een usb-sata connector is toch weeral eens een investering van 30eur, mss kort zeggen welke drivers je in de kernel hebt geladen ?
een xbmcbuntu installeren is peanuts maar de correcte driver in die handel krijgen is verschrikkelijk
een usb-sata connector is toch weeral eens een investering van 30eur, mss kort zeggen welke drivers je in de kernel hebt geladen ?
een xbmcbuntu installeren is peanuts maar de correcte driver in die handel krijgen is verschrikkelijk
Laatst gewijzigd door phille05 05 dec 2014, 18:03, in totaal 1 gewijzigd.
Ik geloof graag dat dat veel werk was! Nogmaals bedankt! Thumbs up!!
Eigenlijk was ik al vanaf het begin aan het hopen dat er iets met XBMC zou gebeuren
! Goed nieuws bij slecht nieuws uiteindelijk
!
Nu staat het bakje hier toch ook niet meer niets! Super!
[
Post made via mobile device ]
Eigenlijk was ik al vanaf het begin aan het hopen dat er iets met XBMC zou gebeuren

Nu staat het bakje hier toch ook niet meer niets! Super!
[

Laatst gewijzigd door CreaLiv 05 dec 2014, 20:14, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Starter Plus
- Bedankt: 11 keer
Werkt het ook voor de USB Stick van Bhaalu ? 

-
- Plus Member
Installeer dan op usb stick en doe daarna dd naar de sata schijf en grub-install opnieuw.phille05 schreef:een usb-sata connector is toch weeral eens een investering van 30eur
Als het kort was had ik het wel gedaan. Via staat niet bekend om hun open source contributies.mss kort zeggen welke drivers je in de kernel hebt geladen ?
google "via linux drivers" en "zotac vd01 drivers" - veel binary non-GPL blobs en niet voor alle versies.
lastigste was de uit 2006 daterende VIA hdmi audio (enkel te downloaden door linux legacy te selecteren in via linux arena) te forward porten naar 3.2.0 en de remote control codes mappen (sudo evtest /dev/input...)
of reverse engineer bestaande image. Ik stel mij dan gewoon de vraag.. waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden als je een bestaand kan gebruiken en misschien verbeteren.
-
- Plus Member
Nee. Maar daar is het wel simpel, er is een standaard android image beschikbaar, en als je daarin misschien de kernel behoudt (waar de remote control inzit) dan heb je een standaard android die je met die remote kan bedienen. XBMC is gewoon een app op android.Undertaxxx25 schreef:Werkt het ook voor de USB Stick van Bhaalu ?
-
- Starter Plus
Hoe kan je de Android Stock rom installeren op de Bhaalu stick ? 

-
- Starter Plus
ben bezig ben bezig, ik denk dat dat eigenlijk de meets efficiente manier waszeratul schreef:Installeer dan op usb stick en doe daarna dd naar de sata schijf en grub-install opnieuw.phille05 schreef:een usb-sata connector is toch weeral eens een investering van 30eur
de tarball faalde dus niet, my bad
-
- Plus Member
Kan zeker, maar niet alle USB sticks zijn even groot. Een probleem is ook de bootloader, en het feit dat niet iedereen hetzelfde OS gebruikt. (XP/7/8/OSX/Linux/...)
Hier komt geen Microsoft software in huis, dus die handleidingen ga ik niet schrijven, maar doe gerust.
Bedoeling is een community te starten, alle hulp welkom, ook qua handleidingen of vereenvoudigingen.
Hier komt geen Microsoft software in huis, dus die handleidingen ga ik niet schrijven, maar doe gerust.
Bedoeling is een community te starten, alle hulp welkom, ook qua handleidingen of vereenvoudigingen.
-
- Starter Plus
Heb de um2 rom eindelijk op de Bhaalu Stick kunnen flashen ! Zal vandaag of morgen een korte beschrijving posten hierover, werkt trouwens verbazend vlot en draadloos toetsenbord werkt perfect zonder extra settings of apps.
-
- Starter Plus
de grub-install faalt, heb de inodes al aangepast zoals ik al gevonden had maar steeds krijg ik de fameuze "The file /boot/grub/stage1 not read correctly."zeratul schreef:Installeer dan op usb stick en doe daarna dd naar de sata schijf en grub-install opnieuw.phille05 schreef:een usb-sata connector is toch weeral eens een investering van 30eur
ik gebruikte knoppix, mss dat ik met een ubuntu live boot de zaak kan rechtzetten
-
- Plus Member
Heb je dd gedaan naar de SATA disk ? of een cp -ra?
als je dd doet mag je alleen de partitie doen (sdd1) niet de hele disk (want de geometry en bootloader mag je niet overschrijven).
Ik zou anders mkfs.ext4 -U xxx, mount, cp -ra, grub-install, umount proberen
Het principe blijft hetzelfde, mount de sata disk onder een folder /tmp/mnt en doe grub-install --boot-device /tmp/mnt/boot en --recheck
Als knoppix dezelfde grub2 gebruikt zou het geen verschil mogen maken.. maar een ubuntu stick is rap gemaakt (iso + unetbootin)
als je dd doet mag je alleen de partitie doen (sdd1) niet de hele disk (want de geometry en bootloader mag je niet overschrijven).
Ik zou anders mkfs.ext4 -U xxx, mount, cp -ra, grub-install, umount proberen
Het principe blijft hetzelfde, mount de sata disk onder een folder /tmp/mnt en doe grub-install --boot-device /tmp/mnt/boot en --recheck
Als knoppix dezelfde grub2 gebruikt zou het geen verschil mogen maken.. maar een ubuntu stick is rap gemaakt (iso + unetbootin)
-
- Starter Plus
nog zoiets waar ik op gevallen ben (ik gebruik ne mac)
USB stick maken op een 1G stick met unetbootin -> no problemo
Maar van zodra ik grotere capaciteits sticks gebruik (4,8 en 16 geprobeerd) geen enkele kan ik bootable maken
cp -ra of tar what's the difference
(hier stond zever .. gezever
USB stick maken op een 1G stick met unetbootin -> no problemo
Maar van zodra ik grotere capaciteits sticks gebruik (4,8 en 16 geprobeerd) geen enkele kan ik bootable maken
cp -ra of tar what's the difference

(hier stond zever .. gezever

kan je me even uitleggen hoe je dit hebt gedaan?Undertaxxx25 schreef:Heb de um2 rom eindelijk op de Bhaalu Stick kunnen flashen ! Zal vandaag of morgen een korte beschrijving posten hierover, werkt trouwens verbazend vlot en draadloos toetsenbord werkt perfect zonder extra settings of apps.
Ik krijg het maar niet aan de gang!

-
- Starter Plus
-
- Starter
- Bedankt: 1 keer
Yelo had ik niet gestest op Windows 8.1, omdat ik de remote niet werkende kreeg heb ik de lubuntu image van zeratul er op geplaatst.
Wil yelo nu wel eens testen, maar dan moet ik eerst in die ubuntu geraken
Start telkens vanzelf kodi op nu...
Wil yelo nu wel eens testen, maar dan moet ik eerst in die ubuntu geraken

-
- Starter Plus
ik denk dat dit de enigste bestemming nog zal zijn dat de box zal krijgen en hebben
Dit is mij doorgestuurd door een Bhaalu-whisperer
Dit is mij doorgestuurd door een Bhaalu-whisperer
Ik vrees dat we nu wel definitief naar een oplossing kunnen fluiten, ze hebben prompt een gerechtelijke reorganisatie aangevraagd en verkregen : RUBRIEK EINDE (STOPZETTING, INTREKKING STOPZETTING, NIETIGHEID, GER. AK., GERECHTELIJKE REORGANISATIE, ENZ... 2014-12-15 / 0037150 Publicatie : 2014-12-15 Beeld Rechtbank van koophandel Antwerpen, afdeling Hasselt Uittreksel uit een vonnis uitgesproken door de zevende kamer van de rechtbank van koophandel te Antwerpen, afdeling Hasselt, op datum van 24 november 2014, in zake : RIGHT BRAIN INTERFACE NV, RPR (HASSELT) 0824.628.375, met zetel te 3500 Hasselt, Kempische Steenweg 293/1. Gezien het verzoekschrift en de bijhorende stukken strekkende tot het bekomen van een gerechtelijke reorganisatie ontvangen ter griffie op 10 november 2014. OM DEZE REDENEN, de rechtbank, rechtdoende op tegenspraak. Verklaart het verzoek ontvankelijk en gegrond. Verklaart dienvolgens de procedure tot gerechtelijke reorganisatie door een collectief akkoord voor open. Zegt dat er aan verzoekster een opschorting wordt verleend tot en met 22 mei 2015. Bepaalt dat op maandag 18 mei 2015 om 9 uur in het gerechtshof te Hasselt, Parklaan 25, zaal 4/10 vierde verdieping, de schuldeisers zullen overgaan tot stemming over het door verzoekster ter griffie neergelegde reorganisatieplan en dat op hetzelfde ogenblik zal geoordeeld worden over de homologatie van het plan. Zegt dat verzoekster gehouden is ter griffie een schriftelijk verslag neer te leggen waarbij inlichtingen worden verstrekt omtrent de evolutie van haar financiële toestand middels ondermeer het bijbrengen van een tussentijdse balans, een tussentijdse resultatenrekening, een tussentijdse proef- en saldibalans, een actuele stand van de inkomsten (klanten) en schulden (leveranciers), alsook omtrent het bereiken van het doel waarvoor de procedure tot gerechtelijke reorganisatie werd geopend en dit op 27 januari en 27 maart 2015. Beveelt dat huidig vonnis door toedoen van de griffier bij uittreksel zal worden bekend gemaakt in het Belgisch Staatsblad. Legt de kosten van voornoemde publicatie ten laste van verzoekster. Bij beschikking van 12 november 2014, werd in toepassing van art. 18 WCO, de heer Nulens, p/a rechtbank van koophandel te Antwerpen, ardeling Hasselt, Parklaan 25/6, ([email protected]) aangesteld als gedelegeerd rechter. Hasselt, 24 november 2014. Voor eensluidend uittreksel : de griffier, (get.) V. Bossens.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
- Bedankt: 248 keer
snap niets van ie tekst 

de koe zegt boe
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
Ze hebben een reorganisatie aangevraagd en gekregen. Er komen tussentijdse controles.
Dit geeft hen de kans mensen te ontslaan bvb en om er desgewenst uiteindelijk helemaal mee te stoppen.
Dit geeft hen de kans mensen te ontslaan bvb en om er desgewenst uiteindelijk helemaal mee te stoppen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Beste Zeratul,
Bedankt voor het image en de instructies voor de installatie van linux ubuntu 12.04 met XBMC op de Bhaalu box.
Heb de installatie inmiddels uitgevoerd op een externe USB Harddisk en alles blijkt goed te werken. Kan ook Live TV kijken via mijn satelietbox door de PVR plugin VU+/ Enigma2 Client te installeren.
Wat echter wel een grote tegenvaller is, is het afspelen/ streamen van HD video's/ streams. Met SD geen probleem maar HD (720P/1080i of 1080p) is hopeloos. Alles wordt in "slow motion" (en haperend) afgespeeld en geluid en beeld zijn totaal niet gesynchroniseerd. Ik zie ook geen enkel verschil (of verbetering) bij het activeren van XBMC hardware acceleratie (VDPAU acceleratie aan en VAAPI uit). Alle Ethernet verbindingen zijn bij mij via een kabel dus daar kan het niet aan liggen.
=> Ondervind jij hetzelfde probleem met HD video's? Werkt deze hardware acceleratie wel?
=> Is hier eventueel een oplossing voor of is het een beperking van de performanties van de Bhaalubox?
Mocht dit opgelost kunnen worden zou het een ideale multimediaplayer zijn maar nu blijf ik toch nog een beetje op mijn honger zitten!
Graag uw reactie!
Bedankt voor het image en de instructies voor de installatie van linux ubuntu 12.04 met XBMC op de Bhaalu box.
Heb de installatie inmiddels uitgevoerd op een externe USB Harddisk en alles blijkt goed te werken. Kan ook Live TV kijken via mijn satelietbox door de PVR plugin VU+/ Enigma2 Client te installeren.
Wat echter wel een grote tegenvaller is, is het afspelen/ streamen van HD video's/ streams. Met SD geen probleem maar HD (720P/1080i of 1080p) is hopeloos. Alles wordt in "slow motion" (en haperend) afgespeeld en geluid en beeld zijn totaal niet gesynchroniseerd. Ik zie ook geen enkel verschil (of verbetering) bij het activeren van XBMC hardware acceleratie (VDPAU acceleratie aan en VAAPI uit). Alle Ethernet verbindingen zijn bij mij via een kabel dus daar kan het niet aan liggen.
=> Ondervind jij hetzelfde probleem met HD video's? Werkt deze hardware acceleratie wel?
=> Is hier eventueel een oplossing voor of is het een beperking van de performanties van de Bhaalubox?
Mocht dit opgelost kunnen worden zou het een ideale multimediaplayer zijn maar nu blijf ik toch nog een beetje op mijn honger zitten!
Graag uw reactie!
-
- Plus Member
Hallo,
Zelf had ik alleen problemen met Full hd Bluray kwaliteit rips (zeer hoge bitrate). De meeste andere 1080p's spelen prima, en 720p altijd.
Vermoedelijk is er iets mis met je hardware acceleratie. Heb je kodi geupgrade? Ik heb het zelf nog niet getest met recente Kodi (tijdsgebrek).
Log eens in gewone X (kodi logout, en op het login scherm een andere sessie selecteren via het icoon, dan inloggen met 'xbmc' en pwd 'xbmc'
dan in een termal zou vdpauinfo je alle VDPAU informatie moeten geven.
Indien niet, controleer eens of de environment variable VDPAU_DRIVER staat (export|grep VDPAU)
indien niet,
export VDPAU_DRIVER=via
en opnieuw vdpauinfo
en anders kijk eens in de xbmc logs , ik denk in /home/xbmc/.xbmc/... ergens
zie je daar errors over VDPAU?
Let ook op voor de keuze van de shaders in de kodi instellingen. Niet alles werkt met VDPAU.
Zelf had ik alleen problemen met Full hd Bluray kwaliteit rips (zeer hoge bitrate). De meeste andere 1080p's spelen prima, en 720p altijd.
Vermoedelijk is er iets mis met je hardware acceleratie. Heb je kodi geupgrade? Ik heb het zelf nog niet getest met recente Kodi (tijdsgebrek).
Log eens in gewone X (kodi logout, en op het login scherm een andere sessie selecteren via het icoon, dan inloggen met 'xbmc' en pwd 'xbmc'
dan in een termal zou vdpauinfo je alle VDPAU informatie moeten geven.
Indien niet, controleer eens of de environment variable VDPAU_DRIVER staat (export|grep VDPAU)
indien niet,
export VDPAU_DRIVER=via
en opnieuw vdpauinfo
en anders kijk eens in de xbmc logs , ik denk in /home/xbmc/.xbmc/... ergens
zie je daar errors over VDPAU?
Let ook op voor de keuze van de shaders in de kodi instellingen. Niet alles werkt met VDPAU.
Beste Zeratul,
Bedankt voor uw snelle antwoord en advies.
Echter, ik vrees dat ik niet genoeg linux kennis heb om één en ander correct te begrijpen.
1) Voor zover ik weet heb ik kodi niet geupgrade. De geïnstalleerde versie is Kodi 14.0 RC2 (Dec 3/2014).
=> Hoe kan ik trouwens een kodi upgrade uitvoeren?
2) Hoe kan ik in "gewone X" inloggen?
Als ik uit Kodi uitlog kom ik op een login scherm waarbij ik ofwel de huidige sessie "test" kan kiezen ofwel een "guest" sessie. In beiden kan ik nog voor "kodi" of "xterm" kiezen.
Als ik via Test (xterm) naar Terminal ga en de opdracht "vdpauinfo" ingeef dan krijg ik informatie over "High quality scaling" (L5, L6, L7,L8, L9) , parameter name en atribute name.
=> Wat kan ik uit deze informatie afleiden?
3) Maar ik kom er dus niet achter hoe, zoals jij aangeeft, ik met "xbmc" kan inloggen?
4) Ik heb alle mogelijke shaders in Kodi al geprobeerd maar ik kom niet tot een goed resultaat!
=>Kan je mij verdere instructies geven (rekeninghoudend met mijn beperkte kennis)
Alvast bedankt!
Bedankt voor uw snelle antwoord en advies.
Echter, ik vrees dat ik niet genoeg linux kennis heb om één en ander correct te begrijpen.
1) Voor zover ik weet heb ik kodi niet geupgrade. De geïnstalleerde versie is Kodi 14.0 RC2 (Dec 3/2014).
=> Hoe kan ik trouwens een kodi upgrade uitvoeren?
2) Hoe kan ik in "gewone X" inloggen?
Als ik uit Kodi uitlog kom ik op een login scherm waarbij ik ofwel de huidige sessie "test" kan kiezen ofwel een "guest" sessie. In beiden kan ik nog voor "kodi" of "xterm" kiezen.
Als ik via Test (xterm) naar Terminal ga en de opdracht "vdpauinfo" ingeef dan krijg ik informatie over "High quality scaling" (L5, L6, L7,L8, L9) , parameter name en atribute name.
=> Wat kan ik uit deze informatie afleiden?
3) Maar ik kom er dus niet achter hoe, zoals jij aangeeft, ik met "xbmc" kan inloggen?
4) Ik heb alle mogelijke shaders in Kodi al geprobeerd maar ik kom niet tot een goed resultaat!
=>Kan je mij verdere instructies geven (rekeninghoudend met mijn beperkte kennis)
Alvast bedankt!
Hallo,
Is er iemand op dit forum die hetzelfde probleem ervaart na installatie van Ubunto/ Kodi op Bhaalu box ? Dus, problemen (slow motion of haperingen) bij afspelen/streamen van HD videos/streams?
Ik heb alle mogelijke instellingen in Kodi uitgetest maar krijg geen verbetering. Lijkt dus toch op een hardware beperking of het niet (correct) werken van de video hardware acceleratie.
Kan dit eventueel iets te maken hebben met het feit dat Ubuntu Kodi op een externe USB harddisk geïnstalleerd is?
Tips om dit op te lossen?
Alvast bij voorbaat dank voor uw reactie!
Is er iemand op dit forum die hetzelfde probleem ervaart na installatie van Ubunto/ Kodi op Bhaalu box ? Dus, problemen (slow motion of haperingen) bij afspelen/streamen van HD videos/streams?
Ik heb alle mogelijke instellingen in Kodi uitgetest maar krijg geen verbetering. Lijkt dus toch op een hardware beperking of het niet (correct) werken van de video hardware acceleratie.
Kan dit eventueel iets te maken hebben met het feit dat Ubuntu Kodi op een externe USB harddisk geïnstalleerd is?
Tips om dit op te lossen?
Alvast bij voorbaat dank voor uw reactie!