wifi in de kelder krijgen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

Even kleine situatieschets geven. Ik woon in een appartement op het gelijkvloers. Sinds kort heb ik een nieuwe cv-ketel (Vaillant EcoTec Plus NEW VCW32) laten plaatsen. Thermostaat is via internetmodule (Set mod. kamerthermostaat VRT51F + VR940F). Echter in de kelder heb ik geen internet ... Ik ben met mijn internet bij telenet. Zouden de "slimme wifi-pods" oplossing kunnen bieden of is er een betere (lees goedkopere) manier want ik vrees dat deze verbinding ook niet in de kelder gaat geraken :oops:
Ik heb het geprobeerd met een wifi range extender (TP-link TL-WA860RE) maar de verbinding valt hier precies ook soms gewoon weg...

Groetjes fiestaboyke
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 335 keer
Bedankt: 752 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

Geen mogelijkheid om een kabel te trekken?
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 26 keer
Recent bedankt: 2 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

of de draadloze module van de ketel dichter bij de wifi te plaatsen deze is maar met een tweedraads 'bus' laagspanningskabeltje daarop aangesloten dacht ik
zelfs als deze ' er in geklikt is' vooraan kan dit verlengen wel. dit is de zuinigst en goedkoopste oplossing
als de ketel niet verlengd kan worden inderdaad de wifi dichterbij brengen
de klassieker dewelke ik vroeger gebruikte om wifi verder te krijgen in een richting is een ijzeren ovenschotel achter het wifi punt zetten,
zodat alles in de richting van waar het moet geraken wat reflecteert en verder komt.
eventueel aan de andere kant van de wifi bij de ketelmodule ook hetzelfde truukje toepassen. dit is ook een evenzuinige en makkelijke oplossing
of, als één externder niet genoeg was misschien er nog eentje bijplaatsen,
evt de 2 extenders met elkaar verbinden dmv powerlines
( of 1 extender powerline, met een powerline aan de modem)
beide deze laatstgenoemde mogelijke oplossingen kosten continu wat energie en je moet de apparaten nog zien te verkrijgen ook
Laatst gewijzigd door thomasdb 3 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member

cadsite schreef: 3 dagen geleden Geen mogelijkheid om een kabel te trekken?
Goh mogelijkheid mss wel maar dan moet ik de kasten uitbreken in de keuken dus liever niet ...

Toegevoegd na 3 minuten 35 seconden:
Draadloze module is idd vooraan erin geklikt dus dichter plaatsen is niet mogelijk . Bestaat er niets dat ik in het stopcontact kan steken naast de router en dan in de kelder? Dacht dat ik dat nu gekocht had (die TP-link) maar dit is er maar 1 en versterkt het signaal, maar als er geen beneden is, kan het moeilijk versterkt worden lijkt me ...
thomasdb schreef: 3 dagen geleden of de draadloze module van de ketel dichter bij de wifi te plaatsen deze is maar met een tweedraads 'bus' laagspanningskabeltje daarop aangesloten dacht ik
zelfs als deze ' er in geklikt is' vooraan kan dit verlengen wel. dit is de zuinigst en goedkoopste oplossing
als de ketel niet verlengd kan worden inderdaad de wifi dichterbij brengen
de klassieker dewelke ik vroeger gebruikte om wifi verder te krijgen in een richting is een ijzeren ovenschotel achter het wifi punt zetten,
zodat alles in de richting van waar het moet geraken wat reflecteert en verder komt.
eventueel aan de andere kant van de wifi bij de ketelmodule ook hetzelfde truukje toepassen. dit is ook een evenzuinige en makkelijke oplossing
of, als één externder niet genoeg was misschien er nog eentje bijplaatsen,
evt de 2 extenders met elkaar verbinden dmv powerlines
( of 1 extender powerline, met een powerline aan de modem)
beide deze laatstgenoemde mogelijke oplossingen kosten continu wat energie en je moet de apparaten nog zien te verkrijgen ook
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

wel de ketel heeft 2 aansluitpunten binnenin naar buiten, voor de eventuele busdraad
deze zitten ook in het 'klikvakje' de contacten komen op hetzelfde van de sturing toe

voor wat je er vooraan inklikt, daar bestaan ook losse houders voor die verder van de ketel kunnen hangen, via deze contactpunten

bij de mijne toch( ook een (wat oudere) valliant, hij is maar deels anders denk ik )

de internetmodule is hiervoor zelfs een apart bakje denk ik dat is misschien niet er vooraan ingeklikt maar er gewoon dichtbij gemonteerd al ,kijk het eens na ik weet niet hoe het nu is

en een powerline, zet je bij de modem, en dan een tweede wifi powerline, zo dicht mogelijk bij de ketel. dit mag ook op het verdiep erboven of in de kamer ernaast
dan gaat het van modem op stroomnetwerk en van daarop weer naar wifi naar ketelontvanger

enkel vlakbij de modem één (wifi) powerline adapter zal inderdaad geen verschil maken

in geval van een gewone wifi repeater probeer je deze te bedraden naar tot zo dicht mogelijk bij de ketelontvanger met utpkabel, en als access point in te stellen
met de configuratiesoftware(pagina)
of ,
voor volledig draadloze versterking, of ingeval van een exemplaar zonder utpkabelaansluiting, in een stopcontact ongeveer halfweg tussen de ketel en de modem te plaatsen en als repeater in te stellen dmv de softwareconfig

je kan dan zelf eventueel een andere netwerknaam gebruiken dan je telenet mofem wifinaam , eentje enkel voor de vaillant

welk is het model tplink welkst je gekocht hebt

mogelijk is een mesh setje, of de wifipod mesh set van telenet , ook een optie, als je wireless in huis momenteel op nog plaatsen minder is
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1013 keer
Bedankt: 3804 keer
Recent bedankt: 25 keer
Provider

fiestaboyke schreef: 3 dagen geleden Sinds kort heb ik een nieuwe cv-ketel (Vaillant EcoTec Plus NEW VCW32) laten plaatsen. Thermostaat is via internetmodule (Set mod. kamerthermostaat VRT51F + VR940F)
Als ik het goed begrij staat jouw CV ketel in de kelder. Is deze dan (electrisch) aangesloten op jouw eigen zekeringkast?
In dat geval is de eenvoudigste oplossing een WiFi Powerline (gelijk welk merk).
  • de Powerline met WiFi in het stopcontact van de Boiler steken ...
  • de Powerline zonder WiFi aansluiten op jouw LAN
Maar dat zal alleen goed werken als de Boiler en jouw appartement op dezelfde Teller staan.

Een andere oplossing is een UTP kabel:
Ik neem aan dat jouw oude kamertermostaat (gelijkvloers) verbonden was met de CV ketel (kelder) via een kabel.
Deze kabel wordt niet meer gebruikt met de nieuwe CV ketel, en liep waarschijnlijk door een parate buis naar de kelder
Wellicht is er een mogelijkheid om in deze buis een UTP kabel te trekken??

Toegevoegd na 13 minuten 25 seconden:
Waarom heb je eigenlijk gekozen voor een WiFi module en de WiFi thermostaat?
Dit zijn toch extra onnodige kosten (WiFi module + WiFi thermostaat) ... en minder bedrijfzeker (als de WiFi utvalt > geen verwarming meer?) :-(

De Vaillant EcoTec Plus NEW VCW32 werkt perfect samen met een modulerende thermostaat met E-bus signaal (voorbeel de Vaillant VR91).
Hiervoor kon de bestaande 2-draads kabel gebruikt worden die de oude CV-ketel verbondt met de thermostaat?

Zelfs een oude (aan/uit) thermostaat kan ook gebruikt worden met de Vaillant CV ketel (maar dan heb je minder instelmogelijkheden, en is niet modulerend).

Mijn 3 "oplossingen" samengevat:
  1. WiFi Powerline (indien ketel op hetzelde stroomnet zit als het appartement)
  2. bestaande buis gebruiken om er een UTP kabel door te trekken
  3. een modulerende thermostaat met E-bus (type Vaillant VR91) verbinden via de bestaande 2-draads kabel.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

@philippe_d de v91 en v91 f zijn dacht ik geen wifi, maar ' ebus, en draadloze ebus' op 868 mhz
de 'f' erachter staat voor 'draadloos'
de internetthermostaat hang aan de ebus
deze internetmodule doet het internetgedeelte én 868mhz naar de thermostaat
geen wifi betekent dus geen probleem denk ik er is nog wel regelbare temperatuur vanop de thermostaat via 868 mhz waarschijnlijk ,enkel geen internetregeling dan?

lijkt mij eenvoudiger deze wifi 866 /wifi module aan de draden van de oude thermostaat , in de leefruimte te hangen (als dat dradenpaar beschikbaar is)
, dan is er geen nieuwe utp nodig in de buizen in de muur voor een accesspoint beneden (klusklus) wat de moeite van het kabeltrekken bespaart

edit ( even verder opgezocht)
Communicatiemodule voor Vaillant cv-ketel; montage aan de wand of onder de ketel
als het een apart bakje is lijkt het me dus niet zo moeilijk dit wat te verplaatsen ,
draadje verlengen het is maar 1 geleiderpaar, en stroom voorzien ( adapter ook verlengen)
het moet daarom niet echt in de woonkamer komen langsover de mogelijke bestaande oude draden, maar gewoon wat dichterbij de telenetwifi komen te hangen,
zodat het binnen wifibereik komt.
dit bereik kan je best eerst nakijken met bv met een gsmtoestel of tablet

alleszinds een powerline + powerline wifi adapter zijn vermoedelijk wel eenvoudiger als de stroomkring geschikt is voor powerline adapters
en goede plaatsing van een of meerdere wifi repeater(s) momenteel niet voldoet of praktisch is
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 114 keer

Zelfde systeem hier: de thermostaten zijn wel degelijk bekabeld aangesloten over "ebus". Die internetmodule klikt in de ketel en wordt deel van dat "netwerk" van weersafhankelijke regeling, thermostaten, afstandsbediendingen, ketel, ... Waar de vorige versie nog wel Ethernet had, heeft het nieuwe model (VR940f) helaas enkel nog wifi.

Concreet lijkt een powerline oplossing waarbij de stekker zelf het wifi signaal verspreidt mij het eenvoudigste, op voorwaarde dat je een stopcontact hebt dat deel uitmaakt van je eigen elektrische kring.
De internetmodule ergens anders hangen is ook mogelijk, maar de bedoelde opzet waarbij de module onderaan de ketel bevestigd kan worden en zo stroom krijgt is wel netjes. De kabels naar de thermostaten komen vaak ook ergens in het midden van de muur uit dus niet makkelijk om van daar een splitsing naar de module weg te werken...
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member

Stopcontact maakt deel uit van mijn huiselijke kring dus zal idd een powerline worden waar ik de 1ne naast mijn router in steek en de andere dan beneden in de kelder ... Bedankt voor het meedenken
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Als je een kit koopt waarvan één van de powerlan adapters ook een wifi AP heeft ingebouwd kan je indie kelder ook online met je mobiele devices of bv een PC(slimme tellers) dongle koppelen... Kost wellicht niet veel extra maar geeft je wel meer mogelijkheiden in de toekomst. én je neemt het ook gewoon mee naar een volgende woning...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”