WiFi kanaalkeuze in een drukbezette WiFi buurt

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 399
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

Even jullie advies inwinnen.
Ik woon in Brussel, dicht bij EU en Nato (radar?) in een buurt met 54 2.4ghz netwerken en 40 5ghz netwerken. Ik gebruik een Fritzbox 7530. (WiFi 5)

- automatische instellingen geprobeerd (2.4 en 5 ghz in 1 WiFi netwerk) -> traag als ik iets te ver van de router ben, 2.4ghz band is overgesatureerd vermoed ik en relatief onbruikbaar.
- split van WiFi kanalen, enkel 5ghz met forcering van kanaal vb 116-> radar detectie zorgt ervoor dat die naar lagere kanalen gaat, soms geraak ik er op, maar na een paar uur gaat de fb terug naar kanaal die niet onderhevig is aan radarprioriteit. Speedtest is 470/95 voor een 500/100 lijn, heel correct.
- rest me nog de minder drukke kanalen 52, 56, 60 of 64 te kiezen, maar hoe langer hoe meer netwerken beginnen er ook er op te geraken. Speedtest is 300/95 voor 500/100 lijn.

Vragen:
- zou een 7530 ax (WiFi 6) een beter automatisch beheer doen van de WiFi kanalen in een drukke buurt?
- mocht ik de 7530 blijven behouden, enige andere opties, behalve regelmatige monitoring en zelf bijstellen? Iets wat jullie anders zouden instellen?
- enige reden waarom ik bij de 7530 maar tot kanaal 128 kan kiezen? Met andere routers kan ik tot 140 gaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
Bboi
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 apr 2022, 12:10

Je kan overgaan naar een setup waarin je elke kamer een acces point gaat zetten die dan op lagere zendkracht werkt.
Zo heb je overal goede connectie zonder dat het hele oppervlak moeten bereiken met maar één sterke zender
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bboi schreef:Je kan overgaan naar een setup waarin je elke kamer een acces point gaat zetten die dan op lagere zendkracht werkt.
Zo heb je overal goede connectie zonder dat het hele oppervlak moeten bereiken met maar één sterke zender
IDD. Een mesh netwerk en je bent OK (voor een tijdje)



Nato: radar? Dat zijn kantoren, geen operations.
Dichtstbije radar is Steenokkerzeel (Skeyes) : 6,5 km verderop
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 399
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

jep, FB 1200 repeater (mesh)... snelheid is zo een 200mbps down dan (staat nog goed gepositioneerd).

Mijn werkPC is geconnecteerd met de repeater, heel stabiel. Vnl. de upload is een DROOM eigenlijk in vergelijking met vdsl (95mpbs vs. 15mbps vdsl).

We zullen wel zien wanneer we de 100 wifi netwerken zullen overschrijden hier in de buurt... hopelijk blijven die allemaal op de 2.4ghz, maar de modems van de operatoren (TN, PX) worden ook alsmaar beter en 'slimmer'... (>alhoewel, ze zitten toch maar braaf op de 36-48 of de 100-112 kanalen hier, geen idee waarom die niet meer verspreid worden... )
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je mag je niet blind staren op het aantal WiFi 5GHz netwerken in je buurt.
Meestal zijn dat geen stoorzenders, want 5GHz geraakt echt niet ver, en zeker bijna niet door buitenmuren.

In je FritzBox zie je ook een de lijst van al die 5GHz netwerken, je zal merken dat de meeste een héél zwak signaal hebben.
Je hebt er ook een grafiek van de "belasting" van het gebruikte WiFi kanaal.
Bij 5Ghz zal dat ook zeer goed meevallen ...

Is jouw Fritz Repeater via WiFi met de 7530 verbonden, of bekabeld?
Ideaal zou zijn als je deze bekabeld kan aansluiten op je lokaal netwerk (en dan instellen als "LAN bridge").
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8275
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Geen radar op de NATO-site, maar de weerradar in Machelen (bovenop douanegebouw) is nog dichter dan Steenokkerzeel en staat idd meer dan dicht genoeg om storing te veroorzaken op 5 GHz. Maar AP zou uiteindelijk een kanaal moeten vinden waarop hij niet stoort.
bvhalst schreef: - zou een 7530 ax (WiFi 6) een beter automatisch beheer doen van de WiFi kanalen in een drukke buurt?
Niet zolang het nog vol met oudere clients en AP's zit. De opvolgers van WiFi 6 - WiFi 6e en WiFi R2 - bieden wel een ganse nieuwe frequentieband die wellicht nog amper gebruikers kent in je buurt, maar je clients moeten dat dan ook ondersteunen.
bvhalst schreef:- mocht ik de 7530 blijven behouden, enige andere opties, behalve regelmatige monitoring en zelf bijstellen? Iets wat jullie anders zouden instellen?
Meer AP's (bekabeld weliswaar) plaatsen. Moet geen grote/dure AP zijn, het is vooral nabijheid dat telt op 5 GHz.
bvhalst schreef:- enige reden waarom ik bij de 7530 maar tot kanaal 128 kan kiezen? Met andere routers kan ik tot 140 gaan.
Instelling van het regulatory domain (in Korea bv worden 132-136-140 geblokkeerd) of beperking in de chip.
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 399
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

Wifi... wederhelft zou het niet leuk vinden mocht er een draad komen van de salon naar de keuken.
Signaal tussen die 2 is wel ok. De situatie vandaag is ok, maar mochten er nog meer routers bijkomen, dan misschien even nader bekijken.
fritzbox en repeater.jpg
philippe_d schreef: Is jouw Fritz Repeater via WiFi met de 7530 verbonden, of bekabeld?
Ideaal zou zijn als je deze bekabeld kan aansluiten op je lokaal netwerk (en dan instellen als "LAN bridge").
zou ik dan een ander land kunnen nemen in System - Region and Language? Ik zie dat ik uit heel wat landen kan kiezen... dewelke zou minst strenge zijn?
CCatalyst schreef: Instelling van het regulatory domain (in Korea bv worden 132-136-140 geblokkeerd) of beperking in de chip.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
Bboi
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 apr 2022, 12:10

Indien je geen bekabelde acces point kan bijplaatsen kan je een test doen met powerline modellen. Bvb Devolo

Dan maakt een netwerk zich over de elektrische draden waaruit de module een netwerkpoort heeft en ook wifi kan maken bij bepaalde modellen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8275
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

bvhalst schreef:Wifi... wederhelft zou het niet leuk vinden mocht er een draad komen van de salon naar de keuken.
Kijk eens naar kabels zoals de Monoprice Micro SlimRun Cat6 ethernet kabels. Dit zijn zeer dunne kabels die je IME makkelijk kunt wegmoffelen in of onder muurplinten. Technisch zijn die kabels niet up to spec want dat kan niet als ze zo dun zijn, maar dat merk je pas als je langere afstanden gebruikt, daarom dat je er geen gaat vinden van langer dan 15 meter (itt 100 meter bij een klassieke ethernetkabel). Onder 15 meter werken ze equivalent aan een up to spec Cat6 ethernet kabel.

Powerline etc zijn eigenlijk geen permanente oplossingen, injecteren heel wat storingen in uw stroomnet, en kunnen doorgaans geen 1 Gbps leveren. Er zijn modellen die dat wel marketen, maar in de praktijk valt dat vaak vies tegen.
bvhalst schreef: zou ik dan een ander land kunnen nemen in System - Region and Language? Ik zie dat ik uit heel wat landen kan kiezen... dewelke zou minst strenge zijn?
In principe "moet" je Belgie kiezen (of ETSI - de groep waar Belgie deel van uitmaakt). Indien je andere landen kiest is er een zeer minieme tot bijna onbestaande kans dat het BIPT plots aan uw deur staat, alhoewel die kans bij u misschien wat groter is gezien de nabijheid van de weerradar.

Soit, als je het regdomain van de VS, VK of India kiest, krijg je toegang tot U-NII-3 waarmee je - op voorwaarde dat de chip het ondersteunt - 5 extra kanalen krijgt (149-165) die uiteraard niet druk bezet zijn hier. Clients ondersteunen die kanalen ook goed. VS heeft ook als voordeel dat de AP meer txpower mag zetten op de 2.4 GHz kanalen, maar nogmaals, het BIPT kan komen aanbellen als je dat doet.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik had mijn Wifi-instellingen staan op 'auto' voor 2.4 en 5 GHz. Globaal werkte dat goed tot de 'rader' functie inschakelde af en toe. Dan was het netwerk onbruikbaar. Sinds een aantal maanden staat de 5 GHz op kanaal 40. Ik heb 11 netwerken op kanaal 40. Nu heb ik geen problemen meer.

Firtzbox 7530.
Laatst gewijzigd door WalterB1 08 mei 2022, 13:56, in totaal 1 gewijzigd.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Mesh met voldoende nodes en hard-wired bakchaul (indien mogelijk) als alternatief?

Dergelijke systemen vind je bv. bij TP maar ik denk dat andere merken ook een bekabelde bakhaul oplossing bieden ...
luukske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 32 keer

Op 5GHz zijn de kanalen 50-144 alleen beschikbaar met DFS (dynamic frequency selection). Dat wil zeggen dat er bij automatische kanaalkeuze dus veel meer kanalen beschikbaar zijn dan bij handmatige instelling.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”