wifibridge 2km, line of sight niet 100%

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hallo, graag even jullie advies.

Ik zou een wificonnectie willen opzetten naar huis van mijn ouders. Afstand is 2,2km, dus zeker doenbaar.

De line of sight (LOS) is er, maar is niet 100% vrij. Ik leg uit: als we van beide locaties met een straffe zaklamp naar elkaar schijnen als de zon weg is (nog niet donker, enkel zon weg), dan zien we dat vrij goed. MAAR: op ongeveer 400m van 1 vd 2 locaties staan 2 grote dennen waar we tussendoorschijnen. Schuiven we enkele meters op op 1 vd 2 locaties, dan zien we elkaar lamp niet meer. We zitten nu dus écht pal tussen de 2 bomen door, maar hebben weinig speling.

Zou dit veel invloed kunnen hebben op kwaliteit van de verbinding? Ik heb veel ervaring met wifi op korte afstand, maar geen ervaring met grotere afstanden waartussen zich een 'obstakel' bevindt. Kan één tak op die afstand werkelijk een verbinding onderuithalen?

Gaan we géén stabiele verbinding hebben? Een tragere verbinding? Geen effect zolang de LOS goed is?

Wat zou aan te raden zijn van materiaal?
Liefst 5ghz aangezien volgens de unifi's die al aan de buitengevels hangen er enorm veel interferentie op 2.4Ghz is.

Om het legaal te houden: Maak ik uberhaupt kans met 30dBM EIRP? De meeste toestellen die verbindingen tot 10-15km 'claimen' zitten meestal tussen 40 en 50 dBm (en meer) als ik zendvermogen en antenneversterking optel.

En gaat een toestel dat 500mbit claimt een betere/snellere verbinding geven dan eentje dat er maar 150mbit claimt?

Ik denk dat hier wel mensen zitten met serieuse ervaring inzake lange(re)-afstandsconnecties ...
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bomen hebben de eigenschappen te groeien (zowel in de hoogte als de breedte) en mee te bewegen in de wind.
Dus als de line of sight nu al niet echt goed is, zal het nooit echt beter worden.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ai, bomen, die storen een RF signaal meer dan muren.
5GHz gaat al moeilijk door muren, door bomen vrees ik er zeker voor.

Als ik dat zo lees, is de eerste fresnel zone wellicht ook niet vrij.

Ik vrees dat dit niet stabiel zal werken dus.

Kan je boven de bomen schieten, of is dit te hoog?

Ivm signaalsterkte:
Met professionele apparatuur overbruggen wij 40-50km, snelheden van 900Mbps, zendvermogen van +17dBm.
30dBm is al een serieuze zender.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Om te berichten hoe het is afgelopen:

We hebben het verder onderzocht langs beide zijden met een telescoop en kwamen al snel tot de ontdekking dat het de kruin van een aantal hoog opgesnoeide bomen was die ons parten speelde. Zodra we wat lager gaan (en dus niet langer in de nok zitten), zitten we eigenlijk ruim onder de kruin door en nog steeds makkelijk 10-15 meter boven de grond (2 huizen liggen op iets hogere punten als de omgeving).

Aangezien het materiaal niet zo waanzinnig duur is, de gok er maar op gewaagd.

Antennes aan beide zijden = 19dBi versterking met 11dBm zendvermogen om legaal te blijven (EIRP = 30dBm)

Ontvangst = +/- -67dBm hetgeen een stabiele link van ongeveer 400Mbit oplevert. Moest het in de toekomst nog wat zakken, so be it. Met meer dan 50MBit ben ik een contente mens ...
ahrand
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Bedankt voor de opvolging, dat kost moeite, dat apprecieren we hier !
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Super. Welk materiaal is het uiteindelijk geworden?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bedankt om feedback te geven over je ervaringen, wordt geapprecieerd :wink: .

Dus een 400 mbps link over 2.2 km op 5Ghz? Niet mis :)
Benieuwd wat het geeft als je eens een speedtest doet ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat het Ubiquiti zou worden, lag vanaf het begin al vast (vaste leverancier :) )

Lang getwijfeld.

Eerst nanostation 5AC overwogen (13dBi versterking). Dan simulaties op de website van ubiquiti gedaan en gezien dat met een continue EIRP van 30dBm ik theoretisch een beter resultaat zou krijgen als ik meer versterking op de antenne zou nemen, dan met een groter vermogen uit te zenden.

Dan gekeken en heel even over de litebeam AC Gen2 nagedacht (23dBi). Maar omdat die er iets té veel als een opvallendere schotel uitziet, uiteindelijk toch maar gekozen voor de nanobeam AC Gen2 (19dBi). Lekker onopvallend (ronde platte schijf met diameter van <20cm).

Effectieve speedtest met dataoverdracht: 330Mbit stabiel ...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”