Wifi netwerk uitbreiden met (oudere) routers

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 25 dec 2009, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

Het internet komt op de 1ste verdieping toe bij ons. Daar staat de standaard Orange modem. Achteraan het huis hadden we helemaal geen connectie. Zodoende heb ik achteraan een router bijgeplaatst TP-link TL-WR1043ND met zijn eigen netwerknaam. Wanneer we dan in het salon een film wilden streamen zaten we tussen de 2 netwerken, zo had ik dan nog een action TL-WR820N router bijgeplaatst met het originele netwerk.
Op de slaapkamer boven (aanbouw) hadden we ook zo goed als geen bereik, daar heb ik dan een oude linksys wrt54g geplaatst als access point.
Van de meeste weet ik het ip-adres en loginggevens niet meer.
Als je nu nog mee bent in het verhaal zie je dat het veel lap- en plakwerk is.

Ik wil dus starten met een verse lei en 1 en zelfde netwerk hebben over gans het huis met mijn bestaande routertjes :-)
Ik zou ze allemaal terugzetten naar fabrieksinstellingen, statische ip's geven en de ip's/wachtwoorden deze keer bijhouden.

Ik ben verre van een deskundige maar de interesse is er wel.

Graag had ik de ip's gegeven vanaf 192.168.0.200
Mijn standaardmodem/router heeft zelf 192.168.0.1 en geeft vanaf 192.168.0.2 t.e.m. 192.168.0.253

Bij iedere handleiding die ik vind zeggen ze dat ik de router die ingesteld moet worden als access point een hogere ip moet geven dan de range die de modem/router geeft. Maar als ik bv 192.168.0.260 geef aan de router/accesspoint aanvaardt hij dit niet.

Wat snap ik niet/doe ik verkeerd/haper ik?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Een IP bestaat uit vier groepjes van 8 bits, lees: vier keer een cijfer tussen 0 en 255. Vandaar dat .260 bijvoorbeeld niet lukt. In praktijk zijn .0 en .255 ook niet bruikbaar (deze netwerk- en broadcastadres van het subnet, terzijde).

Nu, de statische IP's die je geeft moeten niet per sé "hoger" zijn dan de DHCP range, maar gewoon erbuiten liggen. Je kan bv je DHCP range verkleinen van .100 tot .199. Op die manier zijn zowel .2 tot .99 als .200 tot .254 vrij om te gebruiken om statische IP's in toe te kennen.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als ik het zo lees zou ik persoonlijk alles buitensmijten en een deftige wifi oplossing aankopen.
Hoe je het draait of keert, de ene AP gaat de andere altijd in de weg zitten.

Kijk eens naar een deftige mesh oplossing zoals de TPlink Deco of de Unifi's.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

ArcsS schreef:Graag had ik de ip's gegeven vanaf 192.168.0.200
Mijn standaardmodem/router heeft zelf 192.168.0.1 en geeft vanaf 192.168.0.2 t.e.m. 192.168.0.253
Ben je zeker van die Orange range ? Want in dat geval heb je helemaal niets over om zelf statische IPs te gaan toekennen aan je eigen routers.
ArcsS schreef:Bij iedere handleiding die ik vind zeggen ze dat ik de router die ingesteld moet worden als access point een hogere ip moet geven dan de range die de modem/router geeft. Maar als ik bv 192.168.0.260 geef aan de router/accesspoint aanvaardt hij dit niet.
Rare handleidingen. Ik heb dat nog nooit zo verwoord gezien. Meer zelfs, bij mij met Telenet is het net omgekeerd, want Telenet begint zijn DHCP range (i.e. de IP adressen die hij uitdeelt) pas bij .50. Ik heb dus zelf een hoop statische IPs die ik gebruik tussen .2 en .49.
ArcsS schreef:Wat snap ik niet/doe ik verkeerd/haper ik?
Een tekeningetje zou ook handig zijn voor ons om te begrijpen. Belangrijkste is vooral hoe die routers met elkaar babbelen. Heb je overal daar bedraad netwerk ergens naar een centrale switch ?
Gebruikersavatar
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 25 dec 2009, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

Heel de boel buiten en mesh-netwerk is toekomst. Eerst wil ik verderdoen met wat ik heb en begrijpen wat ik doe.

Een tekeningetje ga ik eens maken, maar komt er op neer dat ik wel her en der vaste aansluitingen heb (al dan niet met een switch tussen).

WAN Connection Type: Disabled
Local IP Address: e.g. 192.168.1.2 (same subnet as primary router but outside the DHCP range)

Dit bedoel ik van de range. Van orange heb ik er nu zelf -200- van gemaakt
dhcp.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mesh is m.i. helemaal geen toekomst, maar ook maar aanmodderen. Je bent nog altijd het best met enkele AP verdeeld over je huis, en die allemaal bedraad te laten samenkomen in een switch.

In die screenshot moet je gewoon de 2 vervangen door een hoger adres, zodat alles dat eronder zit vrij te gebruiken is voor statische IPs (vergelijkbaar met die 50 die ik hierboven gaf van Telenet).
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”