Onbekend device op netwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

Via de web-interface van m'n b-box3 overloop ik regelmatig de devices die op mijn netwerk zitten. Sinds kort staat er een onbekend device tussen en ik slaag er niet in te achterhalen wat het is. Alle toestellen die ik in gebruik heb, zijn zichtbaar. Ik heb bij mijn weten geen nieuwe wifi-devices in gebruik genomen. Wel een nieuwe gsm, maar zowel de nieuwe als de oude staan gewoon in de lijst.

Kenmerken:
- IP binnen de DHCP range (192.168.1.30)
- mac-address is b6:df:65:5d:2c:0c maar ik kan dat niet terugleiden tot een fabrikant
- ik kan het ip-adres niet openen via de browser
- via een tool als wireless network watcher (https://www.nirsoft.net/utils/wireless_ ... tcher.html) word ik ook niet wijzer
- ik kan het adres pingen en krijg dan volgend resultaat:

Code: Selecteer alles

Pinging 192.168.1.30 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.1.30: bytes=32 time=162ms TTL=64
Reply from 192.168.1.30: bytes=32 time=73ms TTL=64
Reply from 192.168.1.30: bytes=32 time=189ms TTL=64
Reply from 192.168.1.30: bytes=32 time=97ms TTL=64

Ping statistics for 192.168.1.30:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 73ms, Maximum = 189ms, Average = 130ms

Iemand een idee hoe ik alsnog kan achterhalen wat dit is?
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Regel 1: indien niet gekend: remove & ban.
Als het toch een legitiem device was (bijv. van een gezinslid), dan zal het snel uitkomen als iets niet werkt;-)


Scan het IP eens met nmap, misschien word je daar iets wijzer uit.
En verder verduidelijk je ook niet of het wired of wireless verbonden is, misschien dat al eens uitsluiten.

Voor een (verondersteld) thuisnetwerk, zij het nu bekabeld of wireless, toont de ping wel erg hoge latency aan...
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

Via de "ban" (access control op bbox) ben ik er inderdaad sneller achtergekomen dan gedacht. Mijn vrouw heeft sinds kort een tweede telefoon in gebruik voor haar werk en die is het.

Ik snap wel niet echt vanwaar dat mac adres komt? Het wifi mac adres in de telefoon zelf begint met a83e0e. Had ik dat zien staan in de bbox, dan had ik het meteen kunnen terugleiden naar een van de telefoons (Nokia).

Bij nader inzien staan trouwens alle Nokia's er met een ander mac-adres in (alleen was het bij de mijne niet opgevallen omdat ik daar enkel naar het IP had gekeken). Is daar een verklaring voor? Doen die toestellen dat voor de veiligheid?
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 nov 2018, 17:24
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 40 keer

Kijk eens in de netwerk settings van android. Daarin staat iets van 'use random mac' of 'use device mac'. Om je niet te tracken staat default die 'use random mac' aan.

https://source.android.com/devices/tech ... domization
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Smartphones hebben sowieso meerder "netwerkinterfaces" en dus ook meerdere MAC adressen: wifi, bluetooth, mobiel (soms dual sim).
Er zijn wel meer OS'en die random MAC adressen tonen, bijv. https://winaero.com/enable-random-mac-a ... i-adapter/
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Da's een Android-feature die je kan instellen per SSID:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Als je echt zeker wil zijn dat enkel jouw toestellen verbinden: verander het wifi-wachtwoord.
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

Bedankt voor alle reacties, heb het inderdaad gevonden in de Android instellingen :)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik wist het ook niet en heb het ook gevonden, maar toch krijgen alle telefoons hier altijd hetzelfde macaddress op het netwerk, hoe 'random' is dat dan ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 nov 2018, 17:24
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 40 keer

Naar mijn ervaring kiest hij steeds hetzelfde random adres voor hetzelfde netwerk. Als je "netwerk vergeten" selecteert en opnieuw verbindt, dan is het een nieuw random.

Ik vermoed voor het switchen van access point, dus bij het opnieuw verbinden, dat hij hetzelfde mac neemt, anders zal een nieuwe dhcp lease moeten aangevraagd worden.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

't Is dan ook een soort privacy setting : als je smartphone overal hetzelfde fake MAC adres zou gebruiken, dan kan je alsnog tracked worden.

Locatiebepaling wordt niet alleen door GPS gedaan, maar is vaak wifi assisted.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

blatruwe schreef:Naar mijn ervaring kiest hij steeds hetzelfde random adres voor hetzelfde netwerk. Als je "netwerk vergeten" selecteert en opnieuw verbindt, dan is het een nieuw random.
Bij iPhone blijft het zelfs dan hetzelfde MAC adres (vermoedelijk is het dus één of andere hash op je SSID naam).
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”