Aanbevolen buizen voor netwerkkabel bij verbouwing

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

We gaan hier dit jaar onze beneden verbouwen (alles eruit tot op het beton, nieuwe sanitair, verwarmingsleidingen, etc. + vloer).
Ik zou hiervan willen profiteren om een aantal 'opbouw' kabelgoten weg te werken en deze in buizen onder de grond te steken.
Ik heb hier nog flexibel liggen met trekdraad (en een trekveer heb ik natuurlijk ook) met een diameter van 20mm (dit type). Deze heb ik in der tijd gebruikt om twee CAT6 kabels ondergronds naar de garage te trekken. Ik weet dus dat twee ethernet kabels hier dus 'net' door gaan.
Echter, ik vind deze buizen totaal ongepast om draad te trekken door hun ribbels (als je later opnieuw wil (her)trekken is dat een hele opgave).
Ik wil ook naar bijna alle locaties fiber trekken (dus met LC duplex connector erop), die moet ook door de buis kunnen.

Ik zoek dus een alternatief, dat liefst ook iets grotere diameter heeft, (even) makkelijk te leggen is, maar glad is vanbinnen.
Op deze website zie ik wel al wat zaken, maar die leggen zich niet zo makkelijk denk ik.
Daarnaast is er ook de optie om van die grotere (bv. 40mm buiten en ongeveer 32mm binnendiameter) rode wachtbuizen te leggen, maar wetende dat we maar 12cm hebben voor PUR + chape + betegeling weet ik niet of dat zo'n goed idee is. Wel kan zo één rode wachtbuis mogelijk 3 of meer gewone (20mm, intern 14mm) buizen vervangen.

Wat zijn jullie ervaringen? Iemand tips voor goede online shops?

Add: Als ik max 2 CAT7 kabels in een 20mm preflex steek en dan nog bv. twee fibers met LC duplex connector in een andere preflex steek, dan kom ik nu uit op ongeveer 280m koper en 160m 20mm preflex buis... om u een idee te geven van mijn plannen. Ik zal eens kijken wat dat geeft met 40mm wachtbuizen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Waarom leg je dan geen 16mm met een enkele UTP erin? Dat kan je "makkelijk" opnieuw trekken.
En leg enkele 20mm wachtbuizen voor iets waar je nu nog niet van beseft dat je het over 10-15 jaar nodig hebt.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gewoon PVC afvoerbuizen? 40mm of zo? Die heb ik toch hier en daar gelegd om makkelijk van ene kant naar andere kant te geraken. (naar garage, door zoldervloer, ...)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

En steek er een stevige trekkoord in, telkens je er een kabel doortrekt, trek je er een nieuwe trekkoord bij.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Afvoerbuizen zijn te breed, dat is niet handig.
En als je een bocht legt: 2 keer 45° en geen 90° :)
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

gewoon niet preflex buizen, 20mm of 25mm?

Ik heb hier door den electricien 4x 25mm naar de zolder laten leggen, en daar zitten 7 CAT6 per buis door, en dan één buis voor de 5G6 XVB naar de extra verdeelkast boven.

Door een goed gelegde gladde 20mm buis krijg je 4 netwerkkabels, maar dat is krap, 3 is realistischer, en 2 is ruim.

Wat je wel gaat moeten doen is de bochten heel ruim maken, die voorgemaakte bochten zijn zever. eigenlijk wil je niet echt een boch, maar een heel graduele curve, gelijk da ze dus den ellentriek legden voor al die preflex rommel waar je alleen in theorie nog een kabel kan opnieuw doortrekken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Er bestaat ook voorbekabelde preflex met meerdere UTP, of met coax + UTP
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Preflex moet je niet gebruiken om achteraf kabel door te trekken, zelf met diameter 25mm en niet te veel bochten.
Best zijn de gladde PVC buizen met diameter van 20mm voor 2 cat 6 zoals hierboven ook reeds aangehaald.
Als je meer dan 2 Cat 6 erin wilt zijn PVC buizen van 25mm een must.
Wel een goede plooiveer gebruiken om je bochten te plooien en buismoffen om de buizen van 3m aan elkaar te zetten.
Eerst wat oefenen in bochten plooien voordat je ze vast metst :wink:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bedankt voor de tips allemaal. Veel afzonderlijke preflexbuizen leggen met maar één of twee kabels in wil ik wat vermijden. De rode wachtbuizen met gladde binnenkant zijn plan B voor het overbruggen van punten met veel kabels.
Ik heb dus al eens zitten zoeken naar PVC buizen van 25mm (die vind je niet overal zomaar). Als ik het goed begrepen heb van lacer kan je die zelf buigen (heatgun?), dat lijk me interessant want bv. 45° hoeken verkopen ze ook niet overal. De 90° hoeken zijn waarschijnlijk alleen om van grond naar muur te gaan?

Add: even buigveer opgezocht, maakt het al iets duidelijker :) maar voor die grotere diameters zal een ‘buigtang’ ofzo waarschijnlijk beter zijn?
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

Utp kabel "trekken" is geen goed idee, dat kan/mag enkel met een daartoe geschikte (duurdere) kabel...

Kabel "bij" trekken in een bestaande leiding is ook nooit een goed idee. om die reden adviseert iedereen om meer dunne leidingen te leggen ipv 1 dikke.
alle draden die door 1 buis gaan moeten er gelijktijdig ingestoken worden. Je kan geluk hebben en het toch werkende krijgen, maar de kans op schade aan je bestaande kabels door de nieuwe erbij te trekken is groot.



eerlijk gezegd: trek gewoon cat6 bekabeling (in een standaard huis zijn je draden normaal <=100m lang of zelfs <10 m)
dat is ruim 10gbit aan backbone mogelijk. Dat volstaat nog een heel aantal jaren...

Voorzie minimum in elke hoek van je leefruimte aansluitingen, alsook minimum aan de voor- en achterzijde (of links/rechts) van elke slaapkamer
Voorzie verder bekabeling naar "de (valse) plafond" van je leefruimte alsook een locatie in de gang van je bovenverdieping (voor wifi)

Elke plaats waar je een utp aansluiting voorziet voorzie je van het dubbele aantal stekkers dan dat je denkt. . (minimum 2 aansluitingen)

Trek al die aansluitingen naar een centraal punt, waar je een "netwerkknooppunt" kan zetten, (patch panel, etc).
Vanuit dat knooppunt voorzie je een 4-tal aparte leidingen naar de straat/meterkast om coax / utp / fiber / telefonie door te kunnen lussen...
aan dat knooppunt heb je zeker ook electriciteit nodig.


* SPeciaal geval: "achter den tv". Tot op heden vereist Telenet Coax voor zijn digicorders, alsook UTP.
hier moet je dus ook wachtleidingen voor leggen.
Betreffende het vraagstuk "hoeveel stroomstekkers, hoeveel netwerk stekkers": het zal toch nooit genoeg zijn, voorzie gewoon in de mogelijkheid van een dominostekker... (voor stroom) en reken gewoon dat je daar een 4/8poort switch zet als 2 aansluitingen niet volstaan.
2 aansluitingen is wel een minimum, zodat je eventueel een "prive" netwerk kan zetten naast het "telenet beheerde" gedeelte.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

NuKeM schreef:...
Ik heb dus al eens zitten zoeken naar PVC buizen van 25mm (die vind je niet overal zomaar). Als ik het goed begrepen heb van lacer kan je die zelf buigen (heatgun?), dat lijk me interessant want bv. 45° hoeken verkopen ze ook niet overal. De 90° hoeken zijn waarschijnlijk alleen om van grond naar muur te gaan?

Add: even buigveer opgezocht, maakt het al iets duidelijker :) maar voor die grotere diameters zal een ‘buigtang’ ofzo waarschijnlijk beter zijn?
PVC buis plooien op zo'n diameter vergt wel een klein beetje spierkracht. Een buigtang gaat je buis vermoedelijk door knakken en is je bocht om zeep.
Plooiveren zijn gemaakt om je diameter te behouden in een zelf geplooide bocht. De tangen werden voor metaalbuizen van vroeger gebruikt, ik vind ze niet meer op 't internet ...types TAL 5/8" - 3/4" en 1".
De bochten van vloer naar de verticale muur kan je ook veel ruimer maken dan die gekochte bochten, plaats hiervoor je buis niet haaks vanuit de vloer tov de muur, maar loop er n een hoek naartoe vb 45°.

Doe wat zuurvrije vaseline aan de kabels die je erin trekt, je kan mij achteraf wel bedanken voor deze tip :beerchug:
Zo heb ik een paar maal gemakkelijk 3 verschillende kabels samen in een pvc buis van 16mm kunnen trekken (8 à 10m met 3 bochten).
- 1 zwarte coax (RG6
- 1 cat 5
- 1 vvt (2paar) voor telefonie
Dank zij de vaseline, kan je ze er ook terug uittrekken bij een eventuele wijziging (vb het niet meer gebruiken van de coax en vtt).

Hier heb ik je onderdelen opgezocht:
Plooiveer:
https://www.zelektro.be/plooiveer-25mm-80-cm.html
PVC 25mm:
https://www.zelektro.be/pvc-buis-25mm-l ... en-co.html
PVC moffen 25mm:
https://www.zelektro.be/pvc-mof-25mm-licht-grijs.html
PVC 25mm bocht: (te kleine radius voor jouw toepassing)
https://www.zelektro.be/pvc-bocht-25mm-licht-grijs.html
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Buizen plooi je inderdaad best met een plooiveer.
Ik meen me te herinneren dat een PVC-afvoerbuis niet zo glad is als een PVC-elektrobuis... dus desondanks de grotere diameter kan het misschien net meer tegenvallen.
Trekken aan UTP is uiteraard zo goed niet, heb zelf wel UTP met zo'n kunststof fiber in die volgens mij amper de geleiders belast bij het trekken.

Of een courante buis van 32 mm nu zo'n slecht gedacht is... 't is het eerste huis niet waar een afvoerbuis van 40 mm of zelfs 110 mm voor een toilet in de chape ligt hé (inclusief afschot).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Je hebt trekken en trekken natuurlijk.

Als je een utp door een 125mm buis moet krijgen waar plaats in is, is het meer begeleiden dan trekken. In een 16mm buis met al 4 kabels erin natuurlijk...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

En trekken doe je met twee hé, de trekker zet eigenlijk gewoon lichte kracht om de top van de kabel te begeleiden en de duwer is eigenlijk diegene die het meeste werk doet.

Je moet ook echt voorkomen dat je door buizen moet met een U vorm (dus 2 bochten in dezelfde richting) want dan trek je de kabel altijd goed aan in de 2e hoek.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Gebruik een beetje glijmiddel dan :-D
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nu dat we hier toch over buizen bezig zijn :angel:
Wat is de ideale maat voor een 5G10mm² of 5G6mm²?
En een bijkomend 2 netwerkkabels, maar die zullen in een aparte buis moeten veronderstel ik?
Maar dit is hier al vernoemd.

De reden.
In de toekomst gaan we misschien bekijken of een zorgunit een oplossing zou kunnen zijn voor een van de ouders op te vangen.
We zijn er nog niet uit.
Omdat er volgende week een stukje terras aangelegd word, zouden we in de stabilé al een "lege" buis willen voorzien om nadien de kabels door te trekken.
Dat vermijd een hoop problemen nadien.
Het gaat ook maar over een afstand van ongeveer 4,5m.
En bestaan er stoppen voor om die dicht te maken?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Technische gegevens 5G10
https://www.nexans.be/eservice/Belgium- ... _B500.html
Technische gegevens 5G6
https://www.nexans.be/eservice/Belgium- ... _B500.html

Er zit een link naar een pdf.
Zo te zien zal de 5G6 redelijk gemakkelijk door een 25mm buis gaan, maar voor de 5G10 zal het wat te nauw zijn. Indien er bochten zijn heel moeilijk erdoor te trekken want 't zijn stijve koper aders.
Beter: er bestaan hiervoor van die rode flexibels en daar kan je inderdaad wel een dop voor vinden.

https://www.tecshop.be/nl/installatiema ... -rood-50mm
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat stukje onder het terras is recht hoor.
Verder door zit een vrij dikke buis, waar nog 1 netwerkkabel en 3 kabels 3G 2,5 zitten (terrasoverkapping en buiten stopcontacten).
Daarbij zouden die 2 kabels dan bijkomen en doorgetrokken worden naar de zekeringskast op de zolder.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

ik zou in zo'n geval gewoon een dikke 125mm buis steken, daar kan je alle kanten mee uit.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

5G6 heb ik door 25 preflex getrokken. (Voor het inwerken in de chape)
5G10 past daar niet door..
Daarvoor heb ik 32 gladde PVC gebruikt.
Nuka de afstand was niet zo ver.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Toevallig enig idee waar ik die doppen vind.
Raar dat ze die op de webshop niet verkopen.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Bij de sanitair afdeling in een doe het zelf winkel, voor de buizen van 50mm.
Vermoedelijk kan je dit ook doen door er een prop papier of in de steken met een koordje eraan om deze uit te trekken.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

De koper kabel is vandaag toegekomen. Aangezien ik deze vooral zie voor PoE- of IO-toepassingen en 1Gbit/s toepassingen ben ik maar voor CAT6A U/FTP gegaan, die is iets flexibeler, dunner (7mm vs 8+mm) en goedkoper dan pakweg een CAT7A kabel.
Nu ben ik nog aan het kijken naar de fiber kabels die met (meer dan één) LC duplex connector toch soms ook al wat plaats in kunnen nemen in een buis.
Ik heb lang getwijfeld tussen één 40-50mm wachtbuis (de rode) met wandbescherming binnenin of toch meerdere 25mm PVC leidingen (ideaal één voor fiber en één voor koper naar de belangrijkste punten in huis, zijnde bureau, tv, extra bergplek, elektrische kast en buiten huis (om later eventueel naar garage te kunnen doortrekken)).
Naar die laatste neig ik nu toch meer, al zie ik wel op tegen het werk :D (en het zal allemaal snel moeten gebeuren).

Elektrische leidingen ga ik denk ik in flexibels leggen (XVB in flexibel), dat is toch geen technologie die binnen 10-20 jaar verandert en hertrokken moet worden (bv. fiber mogelijk wel: meerdere fibers met LC duplex connector naar één kabel met 12-24 fibers en één MPO connector).
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zo, bloed zweet en tranen maar elektriciteit en pvc buizen (25mm, 12 circuits) zijn gelegd op 2-3 dagen... moffen nooit er helemaal over gekregen en geen tijd voor quality check want vandaag wordt er een laagje over gelegd. Hopelijk gaat het trekken vlot later :(

Na een paar keer had ik het plooien snel door, niks warme lucht gewoon buigveer erin en tegen de knie :) helaas is de buigveer bij mijn eerste pogingen al beschadigd geraakt wat de rest van het buigen (vooral uittrekken van trekveer) niet ideaal maakte.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Het is gelukt, de meeste kabels zijn getrokken en ik wou mijn bevindingen toch even delen.

Ik heb dus gekozen voor CAT6A U/FTP kabel van 7mm dik. Enkele uitzonderingen daar gelaten trek ik deze per twee door een leiding.
Voor de fiber/glasvezel heb ik gekozen voor LC UPC Duplex OS2 kabels, namelijk deze types:
https://www.fs.com/de-en/products/40204.html (default)
https://www.fs.com/de-en/products/40385.html (armoured)
Ik trek er meer dan één naar elk punt en probeer wat af te wisselen (bv. één gewone en één armoured) kwestie van toch wat geld te sparen en zekerheid te hebben.

Voor de wanddozen heb ik toch even moeten zoeken (ik wou ze al zelf bijna 3D printen, maar vond toch een oplossing). Hiervoor heb ik deels onderstaande van FS gebruikt:
https://www.fs.com/de-en/products/13414.html
Hieronder foto van het resultaat met een inbouwdiepte (doos+plakwerk) van 6.5cm:
fs_front.jpg
En anderzijds gewone Niko netwerkaansluitingsdoosjes, maar dan met onderstaande keystones:

Een kabel aansluiten gaat makkelijk met een klein trucje (ondanks het klepje dat niet toe kan wat in de weg zit).
Foto's van het resultaat in een inbouwdoos van 6cm diep:
keystones.jpg
Ik was even bang van de buiging op de fibers (de armoured heeft trouwens een minder goede radius), maar het is toch gelukt.

Ik kan iedereen aanbevelen 25mm buizen te leggen. Zelfs deze zijn soms al nipt! Ik krijg er bv. maar twee 7mm diameter ethernet kabels door.
Drie kan misschien ook, als je geluk hebt (ik heb het twee keer geprobeerd en telkens 30cm voor einde in mogelijk te strakke bocht naar boven zat hij vast) :)

Zo zag het er uit toen het lag bij ons:
buizen.jpg
Toegegeven, niet netjes en niet zoals ik had gewild, maar we zaten onder grote tijdsdruk omdat de dag nadien opgevuld ging worden en de leidingen onder de grond gingen verdwijnen.
De moffen zijn met wat plakband wat vaster gezet, maar de buizen zelf zo goed als niet (helaas). Gelukkig is ondertussen gebleken dat alles toch nog ok is.

Kabels (ook fiber) trekken doe je trouwens naar mijn ervaring als volgt:
fiber_trekken.jpg
Je moet echt geen ethernetkabel gaan strippen en door het oog gaan halen, gewoon draadje errond (2 à 3 keer als je zeker wilt zijn, al zal 1 keer ook wel voldoende zijn) zoals hierboven aangegeven.
Bij ethernet moet er ook aan de andere kant geduwd worden, logisch, maar als je het nog niet zou weten, dat maakt dag en nacht verschil!

Nu is het wachten op de schilder etc. en dan kan de rackkast weer opgehangen worden en kan er gepatcht worden. Ik zal daar ook nog wel eens een foto van delen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik hoop dat je bij de fibers niet te hard hebt moeten 'trekken' want dan vrees ik ervoor…

Opzettelijk noem ik het op het werk altijd fiber "leggen" en niet "trekken"

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

De vrouw heeft getrokken, maar er kwam niet veel trekken aan de pas (dankzij de diameter van de buizen). Ik rolde de kabels voorzichtig af en begeleide ze mooi in de buis (zonder duwen in dit geval). We zullen zien als de apparatuur hangt, dan zal ik alles eens testen en het zeker terugkoppelen :)
Bij koper ethernet moest er soms echt wel goed getrokken worden!
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

[quote="NuKeM"]
.....
Zo zag het er uit toen het lag bij ons:
buizen.jpg
quote]

Je hebt mooi werk geleverd, maar voor de bochten zou je toch een veel grotere buigradius moeten gebruikt hebben. Hier gaan de hoge wrijvingskrachten bij het trekken van UTP kabel wel een oorzaak aan gehad hebben.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dat klopt, achteraf gezien had ik de bochten op de vloer wat meer radius kunnen geven (is niet altijd gemakkelijk als je met je knie koud plooit). Echter de bochten van vloer naar/in muursleuf konden helaas niet veel ruimer omdat we een beperkte opbouwhoogte hebben. Gelukkig valt het allemaal nog wel mee, het was vooral bij de gefaalde pogingen met 3 UTP kabels dat er echt zwaar getrokken moest worden :)
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Als je nog eens buizen van vloer naar muurdoosje legt, probeer dan met de buizen niet haaks naar de muur te komen, maar probeer deze onder een hoek te leggen, dan kan je een ruimere bocht maken. Die bocht zal dan meer in je muur zitten dan op de vloer.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
GoldenGlory
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 4 weken geleden
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

@NuKeM mag ik vragen waar je de 25mm pvc hebt gehaald?

Zie je dit als zo een grote meerwaarde tov 19 of 20mm? Ik heb geen plannen om ooit fiber en utp te trekken.

Context is dat ik moet verbouwen met een vrij beperkt budget. Op het eerste zicht ie 19 of 20mm 1 euro per l/m en 25mm 2 euro.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik heb die toen via mijn aannemer gekocht, maar je kan die online ook wel vinden (al kan levering een probleem zijn). De doe-het-zelf supermarkten hebben deze ook wel liggen.
Ik zie 25mm niet als een must, maar wel als extra comfortabel. Ik denk niet dat je door 19-20mm heel makkelijk 2 of meer stugge CAT6A of beter gaat kunnen trekken (met een diameter van meestal 7-8mm). Rechte stukken zijn waarschijnlijk geen probleem, maar het zit hem in de bochten. Waarschijnlijk zal het wel geen probleem zijn (2 kabels in 20mm) als de bochten niet te scherp worden, maar ik heb er geen ervaring mee. Op andere fora las ik veel dat 20mm werd aanbevolen en gebruikt, ik heb er alleen geen ervaring mee en wou 25mm omdat ik ook fiber met connector erdoor wou krijgen.
Als je voor 20mm gaat, neem in ieder geval gladde buizen en geen preflex ofzo.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”