Mikrotik (load-balancing + fasttrack)

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
jrh
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 14 maa 2013, 23:56
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer

Mijn setup thuis bestaat uit een load-balancing oplossing (op een RB2011UiAS-RM... zoals alle andere machines die ik gebruik), met 2 ingangen: een proxi 90/X en een telenet 300/30. Beide providers worden binnengelust via een aparte RB2011, omdat ik voorzien ben op een paar speciallekes. (lees: vast IP doorlussen, voor de NAT)

Afgelopen week is telenet het signaal komen verbeteren, waardoor ik de volle snelheid binnenkrijg. Op de telenet-router staat fast-track aan & de snelheid wordt mooi doorgespeeld op het volgende niveau (=de load balancing oplossing).

Blijkt nu: op de load balancing RB2011, trek ik maar 150/30 van die lijn. De load-balancing gebeurt via de typische firewall/mangle oplossing. Fast-track staat er uit.

Ik vind maar geen weg om de snelheid door te geven samen met de load-balancing, vb door onderliggende fasttrack. Er loopt altijd wel iets fout :bang:
En de fasttrack wiki van Mikrotik... die help ook niet. https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Wiki/Fasttrack

Vandaar:
a) heeft iemand een goed voorbeeld van loadbalancing + fasttrack op routerOS, waar er veelvouden van 100en Mbit snelheden op gehaald worden?
b) mocht dit niet kunnen: met welk (betaalbaar) rackable toestel van mikrotik zou ik het wel kunnen doen? Kwestie van de de load-balancing oplossing "gewoon" te vervangen door een veel krachtiger exemplaar. vb RB3011UiAS-RM of RB1100AHx4
c) heeft er iemand een ander type loadbalancing, met failover, waar ik gemakkelijk 100+300 Mb lijntjes kan samengooien? (merk op, ik zou wel eens durven een 5G lijntje erbij lappen in de toekomst)

PS: ik post graag mijn ROS loadbalancing config, indien relevant.
edit: RB machine preciezer aangeduid.
jrh
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 14 maa 2013, 23:56
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer

:eek: Veel feedback is er niet.
Heb voor de "dure" weg gekozen: mijn hoofdrouter, RB2011 (gekocht in 2014 juni 2013) gaat eruit en wordt vervangen door een CCR1009-7G-1C-1S+ .
Ik hoop zo mijn huidige configuratie te kunnen copiëren van de ene machine naar de andere.

Voor de sport ga ik de "router naar switch" netwerkverbindingen ook vervangen door fiber.
Eens zien of we zo wat extra ademruimte kunnen maken voor de toekomst. 8)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

jrh schreef:Ik hoop zo mijn huidige configuratie te kunnen copiëren van de ene machine naar de andere.
Ik ben al enkele keren serieus met m'n hoofd tegen de muur gelopen bij dergelijke assumpties bij Mikrotik.
jrh
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 14 maa 2013, 23:56
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer

DarkV schreef:Ik ben al enkele keren serieus met m'n hoofd tegen de muur gelopen bij dergelijke assumpties bij Mikrotik.
Ik vrees er eerlijk gezegd ook voor. Zal jullie op de hoogte houden...
jrh
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 14 maa 2013, 23:56
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer

Vervolg update:
Ik heb mijn 2011 vervangen door een CCR1009-7G-1C-1S+. Zit nu aan de volle/verwachte snelheid.

't Voelt een beetje als "opgeven" door het +6 jaar oude beestje te vervangen door een krachtiger exemplaar, met nagenoeg exact dezelfde configuratie.

Configuratie erinzetten was trouwens een makkie: als text exporteren en stapsgewijs erin laden.
Denk trouwens niet dat mijn vrouw/kinderen ook maar iets gemerkt hebben van de "live" routerwissel. (Beide machines simultaan laten draaien. Op ene DHCP server uitgezet, de andere aan. En dan de static IP's veranderd zodat de ene router "plots" de lead kreeg van de andere. Klaar!)

Volgende stap: het "ooit" upgraden van de 2 kabeltjes naar de switches naar fiber. Denk alleen dat dit een maat voor niets is. (van 1G over koper naar 1G over fiber).
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 11:03, in totaal 1 gewijzigd.
jrh
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 14 maa 2013, 23:56
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer

Bedankt voor de tips Tim.

Beetje achtergrond: Ik gebruik de fasttrack op mijn Telenet-lijn, anders raak ik niet voorbij 150Mbit met de 2011 die als router dient. Zo was ik er toe gekomen te zoeken waarom ik niet de "volle" snelheid kreeg op mijn loadbalancing 2011 (nu CCR). Moet zeggen: helemaal snap ik die fasttrack toch niet. Op de proximus-lijn gebruik ik de NAT van de BBOX.

Firewall staat wel aan op beide routers waar een ISP binnenkomt. Kwestie van niet misbruikt te worden voor vb. een amplificatie-attack.

Wat ik nog niet ken zijn die "RAW" technieken. Zal het eens opzoeken....

---

En ondertussen loopt de lijn van mijn router naar mijn "hoofd"switch over glasvezel. (eindelijk: 4de poging in evenveel jaren.) De volgende stap is dan de upgrade naar 10G... als de portefeuille het ooit eens toelaat.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”